[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ontslagen om telefoon in de hand


swoike

Recommended Posts

  • Forumlid

Een chauffeur werd aangehouden omdat hij zijn foon in de hand had, blijkt er nog wat meer aan de hand, en word hij ontslagen door zijn baas....

http://www.transport-online.nl/site/82254/vrachtwagenchauffeur-krijgt-ontslag-nadat-hij-smartphone-in-zijn-hand-had-tijdens-rijden/

 

Als staaltje van krom redeneren, kan dit wel tellen :mad:

Ja, hij is aangehouden voor die telefoon, maar als die baas er goede banden had ondergezet, was het daar bij gebleven en had hij niet moeten bellen voor een goede band.

Mocht ik die chauffeur geweest zijn, denk dat het toch verleidelijk word om auto ter plaatse achter te laten, wat gaat hij nog doen, me nog eens ontslaan ?

 

 

bewerkt door swoike
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik vraag mij af of de reden van dit ontslag wel wettelijk is.....

Chauffeur zou zo wel eens kans maken op nietig verklaren hiervan.

Of hij bij deze werkgever wil blijven hangen is een andere zaak....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Murphy:

Ik vraag mij af of de reden van dit ontslag wel wettelijk is.....

Chauffeur zou zo wel eens kans maken op nietig verklaren hiervan.

Als de werkgever dergelijke overtredingen in zijn/ haar voorwaarden heeft staan doet hij niets verkeerd. Zelf zet ik deze dingen ook in het arbeidscontract, ik vind dat als je onderweg bent voor de veiligheid op de weg dat je dan niet deze zware verkeersovertredingen kan begaan. 

58 minuten geleden zei Dokus:

Wanneer de betreffende chauffeur het handig speelt kan zijn werkgever flink in de buidel tasten. 

Ik weet niet hoe de wet in België is, maar op staande voet is inderdaad voertuig laten steen en weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
2 uur geleden zei HIT:

Als de werkgever dergelijke overtredingen in zijn/ haar voorwaarden heeft staan doet hij niets verkeerd. Zelf zet ik deze dingen ook in het arbeidscontract, ik vind dat als je onderweg bent voor de veiligheid op de weg dat je dan niet deze zware verkeersovertredingen kan begaan. 

.... 

Vlgns mij klopt dat ten dele.

Ja, je kunt allerlei bepalingen/regels vermelden in een arbeidscontract/bedrijfsregelement. Maar als ik mij niet vergis, dient de werkgever dan ten eerste overtredingen schriftelijk kenbaar te maken (dus eerst waarschuwen) en bij herhaaldelijke overtredingen bestaat de kans dat een rechtbank, nadat de werkgever dit kan aantonen (schriftelijke berispingen etc) een ontslag rechtsgeldig benoemt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Dokus:

Wanneer de betreffende chauffeur het handig speelt kan zijn werkgever flink in de buidel tasten. Dat hij daarna ander werk gaat zoeken lijkt mij voor de hand liggend.

Ik denk van niet Jij mag onder het rijden geen mobiel in de hand hebben Staat in de wet En daarom mag de werkgever jou op staande voet ontslaan Zeker om er van af te komen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afgezien van het telefoonverhaal......

 

"Tijdens de controle bleken vijf twistlocks niet te borgen. Ook waren drie banden niet voorzien van voldoende profiel en was bij één band het karkas zichtbaar, meldt de politie."

vraag ik mij af: wat voor waardeloze chauffeur is dit en wat een waardeloos bedrijf rijdt zo rond. En gezien de reactie van deze " werkgever" is het maar goed dat ze beide aangepakt worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zeker , ze zijn beide fout

De chauffeur om dat hij weet dat hij van zijn telefoon af moet blijven , en dat zijn twistlocks niet vast zaten is hem ook aan te rekenen

Als deze kapot waren had hij dat moeten melden cq weigeren , en als hij dan toch met die kapotte troep moest werken , dan stond hij wel sterker

De werk gever omdat zijn materiaal niet in orde is verrotte banden , je kan als werkgever misschien verwachten, dat de chauffeur

zelf ff nieuwe banden er onder gooit , maar dat staat niet in de CAO :cool:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei *Ger*:

‘Lichte’ overtreding van gedragsregels kan toch tot ontslag leiden

Als een werkgever bepaalde gedragsregels eenmaal op papier gezet heeft en daarbij duidelijk heeft gemaakt dat ook bij een relatief ‘klein vergrijp’ een zware sanctie zal volgen, dan zal zelfs bij een lichte overtreding ontslag gerechtvaardigd zijn.

Het is dan wel belangrijk dat je als werkgever kunt aantonen dat je de betreffende sanctie ook consequent toepast.

 

lees verder >>> klik <<<<

 

Ja, dus 'dossier opbouwen'.

Denk ook aan geconstateerde overtredingen (fouten) op de kaart..  speelt mee bij beoordelingen.. etc.

 

Ontslag op staande voet lijkt mij buiten proportioneel en ook niet toegestaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Murphy:

Vlgns mij klopt dat ten dele.

Ja, je kunt allerlei bepalingen/regels vermelden in een arbeidscontract/bedrijfsregelement. Maar als ik mij niet vergis, dient de werkgever dan ten eerste overtredingen schriftelijk kenbaar te maken (dus eerst waarschuwen) en bij herhaaldelijke overtredingen bestaat de kans dat een rechtbank, nadat de werkgever dit kan aantonen (schriftelijke berispingen etc) een ontslag rechtsgeldig benoemt.

Dit geld inderdaad voor lichte overtredingen (  muldertjes ) , maar bij mijn weten valt het handheld bellen ( art. 61a RVV feitcode R 545 ) tegenwoordig onder de zware overtredingen of totzelfs tot verkeersmisdrijf en daar gelden andere regels voor indien er niets is opgenomen in het arbeidscontract. 

 

1 uur geleden zei Durashift:

Ontslag op staande voet lijkt mij buiten proportioneel en ook niet toegestaan.

Ik kan u vertellen dat de rechter ook kijkt naar het soort werk en of er expliciet is getekend bij de alinea die er over gaat bij het tekenen van het contract. 

Reden dat mijn vrouw ook altijd bij het tekenen van een arbeidsovereenkomst is, die laat het gewoon oplezen voor tekenen. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei *Ger*:

‘Lichte’ overtreding van gedragsregels kan toch tot ontslag leiden

Als een werkgever bepaalde gedragsregels eenmaal op papier gezet heeft en daarbij duidelijk heeft gemaakt dat ook bij een relatief ‘klein vergrijp’ een zware sanctie zal volgen, dan zal zelfs bij een lichte overtreding ontslag gerechtvaardigd zijn.

Het is dan wel belangrijk dat je als werkgever kunt aantonen dat je de betreffende sanctie ook consequent toepast.

 

lees verder >>> klik <<<<

Het is een moeilijk onderwerp Bij de een mag alles Bij de ander mag niks En negen van de tien keer Heeft de werkgever gelijk

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op ‎21‎-‎6‎-‎2017 om 10:23 zei *Ger*:

‘Lichte’ overtreding van gedragsregels kan toch tot ontslag leiden

Als een werkgever bepaalde gedragsregels eenmaal op papier gezet heeft en daarbij duidelijk heeft gemaakt dat ook bij een relatief ‘klein vergrijp’ een zware sanctie zal volgen, dan zal zelfs bij een lichte overtreding ontslag gerechtvaardigd zijn.

Het is dan wel belangrijk dat je als werkgever kunt aantonen dat je de betreffende sanctie ook consequent toepast.

 

lees verder >>> klik <<<<

Hier ging het om overtreding van huisregels. Voor lichte snelheidsovertredingen (tot max 10 km/hr.) is ontslag een moeilijker verhaal, zeker ontslag op staande voet. Er moet dan toch iets meer aan de hand zijn. Zelfs het handheld bellen op zich is geen reden tot ontslag op staande voet.  https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2015:4355

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

De enige die mij belt tijdens het werk is mijn baas of opdrachtgevers, die schijnen nou eenmaal te verwachten dat je bereikbaar bent. En helaas beschikt niet iedere auto bij ons over een (deugdelijke) carkit. Toch besef ik mij dat de verantwoording ten alle tijden bij de chauffeur ligt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden