[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

automaat of schakel


Skanti

Vraag

  • Forumlid

Beste allemaal,

 

Ik zal me even kort voorstellen, Leon ben 36 jaar, kom uit het midden van het land en ga binnenkort via Randstad beginnen aan C en CE. Op korte termijn krijg ik eerst nog een testdag bij STL.

 

Ik heb al het één en ander gezocht en gelezen maar kan op mijn vraag geen recent antwoord vinden.

 

Is het nog nodig om te lessen met een schakelbak? Of zijn de wagenparken inmiddels allemaal voorzien van automaten.

 

Het is niet dat ik het niet wil leren maar waarom moeilijk doen als de kans klein is dat je er mee te maken krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 1
  • Forumlid
13 uur geleden zei Skanti:

Iemand nog tips voor de testdag van STL?

 

Als je op dit forum, in het zoekvenster rechtsboven, de woorden Testdag STL intikt en de machine laat zoeken.. krijg je wel wat topics te lezen waarin over de testdag gesproken wordt.

:ok:

 

Ik heb er destijds wel wat over geschreven.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou altijd voor schakelbak kiezen, kan je tenminste allekanten op.

Heb de laatste jaren we het meest met auromaat gereden, maar daarvoor jaren met schakelbak gereden,

waarvan de laatste 6 jaar met Daf XF bak met hoge en lage groep en splitter, heb dit nooit als vermoeiend of belastend gevonden ondanks ook veel distributiewerk meet meerdere adressen op een dag.

(had wel zo,n bak met pneumatische bekrachtiging) dus ging niet zo zwaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Welkom Skanti.

 

 

3 uur geleden zei Skanti:

kom uit het midden van het land en ga binnenkort via Randstad beginnen aan C en CE.

 

Oh, dan ga je bij E&R de opleiding doen. :ok:

 

Als je op één van de MAN's terecht komt voor C, heb je gewoon schakel (half-automaat). Alleen de nieuwste DAF's hebben automaat bij hen. Maar.. dan mag je x-tijd manueel schakelen (handel bedienen) zodat je geen A(utomaat) aantekening op je rijbewijs krijgt.

 

Het is maar net op welke wagen ze jou indelen.

Kom je op de MAN's.. lijkt mij dit wel een voordeel. Althans, zo heb ik dat ervaren. Doordat je meer moet doen dan alleen remmen.. maar dus ook schakelen én op tijd voor de bocht klaar moet zijn, ga je daar wel bewuster mee om.

 

Heb mijn E dus met die nieuwe DAF XF gedaan (aanhanger erachter) en automaat.. Moest in het begin wennen aan de keuze van schakelmomenten.. de automaat schakelt bij lage snelheid, dus zeg maar vlak voor de rotonde, pas terug na het lossen van de rem.. best lastig als je dan eigenlijk nog net te veel snelheid hebt voor die bocht...  bij manueel kan je dan toch zelf bepalen om de koppeling op te laten komen.. (mits de tandwielen in de bak wel in elkaar willen grijpen. )

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Niet persé voor de testdag, wel algemeen:

- kijk, denk, doe. In deze volgorde.

- probeer rustig te blijven, opgefokte weggebruikers hebben we al genoeg.

 

Dat klinkt heel simpel maar zeker als je pas begint en in lastige situatie's valt dit nog wel eens tegen. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei road train:

Neem gewoon auto maat  kan je onder het rijden mooi filmke kijken op laptop en bietje mee je telefoon spelen  want voor hetzelfde geld mis je een berichtje :D ofzoiets  nou suc6 :bey:

Daar ben ik het volledig mee eens, maar zelfs dan is het wel zo makkelijk als je kan schakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei road train:

Neem gewoon auto maat  kan je onder het rijden mooi filmke kijken op laptop en bietje mee je telefoon spelen  want voor hetzelfde geld mis je een berichtje :D ofzoiets  nou suc6 :bey:

Vraag maar aan deze collega:

http://www.omroepbrabant.nl/?news/263055782/Chauffeur+(20)+komt+om+het+leven+bij+zwaar+ongeluk+A29.aspx

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wederom bedankt voor jullie reacties.

 

@Durashift

 ik heb het meeste doorgelezen en ben wat "wijzer" geworden.

 

Vanmiddag kreeg ik een mailtje van STL, volgende week vrijdag heb ik mijn testdag. Als ik daar goed uitkom begin ik in de eerste week van oktober met de theorie.

 

Ik heb er zin in!!

 

@europeaan

 er is geen schakelbak cursus, je hebt daar evt de keuze uit een wagen met schakelbak of automaat. Zoals hierboven gezegd kan je tijdens je examen 10 minuten flipperen om geen A aantekening te krijgen, maar je kan dan dus eigenlijk niet met een schakelbak overweg.

 

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de schakelbak.

bewerkt door Skanti
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Eh, weet ik eigenlijk niet meer zo. Geen idee of ik die test ook gedaan had destijds.. had toen tijd te kort.

 

Het lijkt mij dat het een combinatie van cijferreeksen en sommen (eenvoudige) zullen zijn. Doel is om een bepaald rekenniveau te testen.. omdat je (soms) in het vak ook moet rekenen met aantallen.. en gewichten enzo. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vandaag heb ik de testdag van het STL gehad.

 

Taaltest was makkelijk, klein stukje tekst en daar kreeg je een aantal vragen over.

 

2 reactievermogen testen was ook wel te doen, al vond ik bij 1 test het tempo heel erg laag waardoor ik soms mijn concentratie wat liet verslappen. Ik snap wel waarom ze dit testen maar vind turen naar een schermpje toch wel wat anders dan achter de voorruit van een auto/vrachtwagen zitten.

 

Algemene intelligentietest was lastiger dan ik dacht (of ik dacht er te moeilijk over), bij de sommige cijfer-, figuurreeksen "zag" ik het verband niet. Andere gingen wat makkelijker.

 

Persoonlijkheidstest duurde vooral erg lang, 195 vragen geloof ik.

 

Rijtest, ging redelijk goed. In het begin was het even wennen aan het schakelen, maar ging na een kwartier al een stuk soepeler(Volvo fh 420). Helaas 1 stoeprandje meegepakt in een bocht. De aardige instructeur was erg tevreden en had me graag als leerling gehad, helaas is het voor mij te ver weg om daar te gaan lessen.

 

Maandag of dinsdag krijg ik de uitslag en dan kan ik hopelijk in.oktober gaan beginnen met theorie

bewerkt door Skanti
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
10 uur geleden zei road train:

Dát is allemaal heel mooi dat stl. 

Maar 25&30 jaar geleden begonnen wíj ook met rijden én tis ons ook gelukt om chauffeur te worden we hadden geen stl die ons bij stond?? Want als ik dat zo eens lees ist meer een geĺd én banen creër kwestie. 

 

Lijkt me een beetje kort dor de bocht. Als je als sector geld steekt in een programma om nieuwe werknemers op te leiden, vind ik het niet vreemd dat je een goede selectie maakt.

 

25 jaar geleden had ik mijn 2 jaar leren en werken erop zitten via het Leerlingsstelsel Wegvervoer en ik heb in die twee jaar veel geleerd. Als ik nu jongere collega's spreek die enkel code95 hebben, dan missen ze wel wat aan kennis. Van de andere kant is het argument: Je mag tegenwoordig toch niets meer zelf doen. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden