Spring naar bijdragen
Grunneger

Omgewaaide combi in Kampen

Recommended Posts

Maar als je chauffeur heb je de broek goed vol dan. In februari waaide het ook een keer hard en daar reed ik met een lege tautliner over. En dan niet zo'n licht oostblokmerk, maar een degelijke Pacton. Maar je hebt het toch wel knap benauwd als je hem in je spiegel bij een windvlaag even naar links ziet hangen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-9-2017 om 18:50 zei Doornekamp33:

Nou vrachtrijder ik snap je niet, zie net zoveel NL collegas die met de zooi op pad zijn, moet je voor dit weer thuis blijven dan.


Het enige en juiste antwoord, ja!! Gewoon thuisblijven dus, of je nou moet werken of niet.

Als jij met dit soort weersomstandigheden gaat rijden terwijl er uitdrukkelijk gewaarschuwd is om niet de weg op te gaan als het niet persé hoeft en je komt in de problemen, waait om of maakt ongelukken, dan ben je gewoon een domme lul. Gewoon thuisblijven en afwachten dus, niemand die jou 'dwingt' de weg op te gaan. Niks aan 't handje..
Tenminste, zo word beweerd in een soortgelijke discussie die we amper een half jaar geleden nog hebben gevoerd... (klik>>>)
 

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de planner zegt rijden, en daar ben jij het niet mee eens!

Dus stap je naar de hoogste chef binnen het bedrijf .

Die ontvangt jouw met toeters en bellen, omdat jij safety first mee denkt in het bedrijf

daarna krijg je gelijk loonsverhoging en de nieuwste wagen, misschien ook nog een oorkonde  :ja:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-9-2017 om 22:07 zei Fg2200:

 

en toen ze de bigbags met zand in die Grutter geplaatst hadden kreeg hij een bekeuring voor over beladingLOL

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Pierre:


Het enige en juiste antwoord, ja!! Gewoon thuisblijven dus, of je nou moet werken of niet.

Als jij met dit soort weersomstandigheden gaat rijden terwijl er uitdrukkelijk gewaarschuwd is om niet de weg op te gaan als het niet persé hoeft en je komt in de problemen, waait om of maakt ongelukken, dan ben je gewoon een domme lul. Gewoon thuisblijven en afwachten dus, niemand die jou 'dwingt' de weg op te gaan. Niks aan 't handje..
Tenminste, zo word beweerd in een soortgelijke discussie die we amper een half jaar geleden nog hebben gevoerd... (klik>>>)
 

 

 

Zo jammer dat je dit zo zwart wit ziet. Van de week word er gewaarschuwd niet de weg op te gaan met een lege auto. Natuurlijk doen de meeste dit niet omdat het ons niet overkomt toch?

 

Totdat we omwaaien....

 

Dan is het uiteraard niet onze schuld maar die van de planner of wie dan ook. Net als vorig jaar met die gladheid, waarschuwingen genoeg maar wij zijn de toppers toch? De een na de ander ligt naast de weg maar ons gebeurd dat niet, enkel die oostblok tokkies toch. Totdat we zelf gaan. En op het moment dat we uit de auto gekropen zijn beginnen we gelijk te wijzen. Het is niet onze schuld. We worden gedwongen.

 

Maar helaas Pierre, het onze eigen domme schuld. En als we dat nu gewoon eens toegeven scheelt dat enorm veel discussies.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei shompie:

Zo jammer dat je dit zo zwart wit ziet.

(...)

Maar helaas Pierre, het onze eigen domme schuld. En als we dat nu gewoon eens toegeven scheelt dat enorm veel discussies.


Nou Shompie, niet zo zwart wit als jij zou denken. Ik wilde eerder een reactie geven op Lambiek maar werd plots weggeroepen. Het is een soortgelijke situatie als de discussie over het rijden met ijzel die hier eerder werd gevoerd.

Dit kan een heel interessante discussie worden, het wel of niet gaan rijden tijdens extreme situaties.

 

Stel, er worden zware of extreme weersomstandigheden voorspeld en de meteodiensten adviseren uitdrukkelijk om niet de weg op te gaan als het niet persé hoeft.

Jij staat onderweg en vind het op basis van ervaring niet langer verantwoord om verder te rijden omdat je met een lege huiftrailer een paar lange bruggen over moet bij windstoten van ruim boven de 100 km/h. Jij bent immers 'kapitein op het schip' en bepaalt wat er gebeurt achter het stuur.

Echter...niet gaan rijden betekend dat je die vracht niet meer kan laden en nog eens een weekend onderweg staat terwijl je al 2 weken van huis bent. Ook je planner en werkgever staan erop dat je toch gaat rijden, een grote en goede klant staat met smart op je te wachten en er hangt dus nogal wat vanaf, min of meer is er dus sprake van noodzaak om die vracht nog op te halen en gaat het advies om niet de weg op te gaan als het niet 'persé' hoeft ook niet meer op. Uiteindelijk neem je de gok, gaat rijden en raakt even later betrokken bij een ongeval of waait om.
Wie is hier nu de schuldige; de vervoerder die zijn chauffeur met klem opdracht heeft gegeven om te gaan rijden, of de chauffeur die zelf tegen beter weten in het besluit heeft genomen om toch te gaan rijden?
 

 

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei matthieu:

En toch Pierre - je kent me goed genoeg - gaat ie gewoon aan de kant, al probeer ik natuurlijk wel bij n routier te komenemoji857.png

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

 

De chauffeur blijft altijd eind verantwoordelijk...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei josimo:

Tja.....zelfde van ga je rijden met een vergunning voor 3.49 breed terwijl je 3.50 bent....


Weet ik niet....

Hier is de maximum afmeting wettelijk vastgelegd en ga je bewust in overtreding door met een bredere afmeting toch te gaan rijden.
In het geval van het rijden met extreme weersomstandigheden ligt dat anders vind ik. Er word geadviseerd om niet de weg op te gaan als het niet persé nodig is.
Wie bepaald dan of jij met dringende noodzaak op de weg bent of niet?


De chauffeur blijft altijd verantwoordelijk zegt Shompie.

Dus wanneer de chauffeur de opdracht krijgt om te gaan rijden ondanks het advies van betreffende instanties om dat niet te doen, dan kan de opdrachtgever daarna altijd zijn handen in onschuld wassen en zeggen: "de chauffeur had gewoon niet moeten gaan rijden. Ondanks dat ik hem de opdracht heb gegeven en een ontslag op staande voet heb aangezegd wegens werkweigering als hij dat niet zou doen"?
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

weet je, ik heb het ergens anders al eens gezegd.

 

Als chauffeur blijf je verantwoordelijk voor het voertuig, niet je planner/baas of opdrachtgever.

 

Als het betekend dat je een uur voor tijd al een plaatsje moet zoeken om te gaan rusten dan is dat de verantwoording voor jou als chauffeur, het is jouw rijbewijs.

Als het betekend dat je de auto aan de kant zet omdat je het onveilig vind is dat de verantwoording voor jou als chauffeur, jouw baas hoeft niet met jouw geweten te leven en het is en blijft jouw vrijheid en rijbewijs die je op het spel zet.

 

Waarom is het wel de verantwoording van een chauffeur om op zondag nuchter achter stuur te kruipen terwijl ook de werkgever had kunnen weten dat de chauffeur een feestje had??

En waarom is het ineens de verantwoording van de chauffeur als hij zijn werkgever niet had laten weten dat hij zou drinken tijdens het feestje?

 

 

Punt blijft dat de werkegever de chauffeur niet ziet als hij in stapt en begint met zijn rit.

De werkgever van deze meneer heeft echt in Polen of waar dan ook geweten dat hij in een storm ging rijden, en dat kan hij alleen als hem dat wordt verteld. 

Maar ik weet uit ervaring van afgelopen feb. dat ook Nederlandse chauffeurs hun werkgever niet hebben verteld dat het niet veilig was om de Markerwaarddijk over te gaan met een lege Tautliner. En wat ik vanaf die dag zeker weet is dat de Nederlandse chauffeur veel onbeschofter is dan die witte platen rijder. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HIT:

De werkgever van deze meneer heeft echt in Polen of waar dan ook geweten dat hij in een storm ging rijden, en dat kan hij alleen als hem dat wordt verteld. 

 

Begrijpt / luistert zo'n chauffeur dan de NL weerverwachtingen? Kan hij / zij eventuele adviezen boven de weg lezen?

 

In dit geval had de eerste blaaspoging het signaal kunnen zijn om niet verder te rijden / cq een maatregel te nemen (zeilen open doen..) en de baas in ieder geval in te lichten..

Dat is, duidelijk, niet gebeurd..

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

^^En dat doe jij wel als je in Zweden rijdt? Ik ken genoeg Scandinavië rijders die zelf moeten kiezen en gelukkig wel juist kiezen. Maar het blijft uiteindelijk de verantwoording van de chauffeur. 

 

Maar in februari heb ik vele chauffeurs met tautliners geadviseerd om de zeilen open te doen als ze de dijk op gingen. We stonden aan het begin van de dijk om ze dat advies te geven, advies is niet binden dus genoeg chauffeurs zijn gewoon vertrokken van de parking met de zeilen dicht. Dat is de keuze van de chauffeur, het kost ze tien minute om de zeilen tegen het kopschot te binden maar dat werd niet gedaan. Toen men werd teruggeleid door de politie had men ineens wel de zeilen opgebonden en was er totzelfs een kippenrijder die stopte en zei dat we gelijk hadden gehad en hij beter had kunnen luisteren. Hij kon maar net zijn combi rechtop houden toen hij het aquaduct uit kwam.

 

Punt is dat jouw baas niet elke minuut jouw situatie kan weten. Jij als chauffeur kan wel een oordeel maken, jammergenoeg gebeurt het wel vaal uit zelfbelang om een baan te houden. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×