[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Waar om denken bij een wipkarcombi?


RealZeus

Vraag

  • Forumlid

Vanaf volgende week kachel ik met een wipkarcombi rond. Ik heb ooit les gehad op een wipkar en ooit een ritje met een wipkar gereden, maar na zoveel jaar trekker/oplegger gereden te hebben vraag ik me wel af of ik nog ergens op moet letten met zo'n ding.

 

Dus als iemand nog wat weet hoor ik het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

2 meter meer lengte, dus met aandokken op DC.. probeer niet de lengte van de buurauto met trekker/oplegger aan te houden.. mocht je dat gewend zijn ;).

 

Bij achteruit draaien.. houdt de helft van de bak aan (tot de deurstijlen indien je deuren erin hebt aan de voorkant van de bak) om veilig, zonder schade aan de vanmuil / oog , in te draaien.

 

Combinatie rustig neerzetten, uitrollen, als je moet afkoppelen. Té snel op de handrem zet de boel alleen maar onder spanning en krijg je het spul moeilijker los.

 

Hopelijk tref je goed werkende vangmuilen aan.. die open blijven staan tijdens loskoppelen.. en voldoende vet rond het oog..

 

Wil de boel niet los.. ff 'modderen' met de hoogte van de luchtvering van de motorwagen..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er is maar 1 advies echt belangrijk.... Bij de bochten, hou rekening met mensen die je aanhanger niet zien. Je wipkar komt later dan je laadbak van de auto en mensen zien dat vaak over het hoofd. Zeker ouderen die oversteken.

Verder als je lost zonder af te koppelen vanuit de moterwagen, zorg dat er genoeg ruimte is in je slangen. Je kan je auto haaks op de wipkar zetten en lossen via een eventuele aanwezige laadklep maar vaak moet je dan wel de luchtslangen afkoppelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Durashift:

 

Wil de boel niet los.. ff 'modderen' met de hoogte van de luchtvering van de motorwagen..

 

Of je doet de rode slang er weer even in, dan gaat de hanger van de rem en is de spanning er af, geen geklooi nodig.

En wat het wegzetten betreft, als je dit in bevolkt gebied doet, zoals je in jou vak vaak gaat doen, zorg dat je boom bij een uitrit of iets anders iets staat waar er geen auto voor kan/mag gaan staan,

en vraag je collega's waar zij hem wegzetten, die weten de plaatsen al die prima te doen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
5 uur geleden zei Doornekamp33:

Of je doet de rode slang er weer even in, dan gaat de hanger van de rem en is de spanning er af, geen geklooi nodig.

Bij de meeste wipkarren zit er een "Finse"lucht aansluiting op, maar als je bij het afnemen van de slangen voor dat je hem er helemaal afhaald even naar links drukt dan lost de rem ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Doornekamp33:

Of je doet de rode slang er weer even in, dan gaat de hanger van de rem en is de spanning er af, geen geklooi nodig.

 

Ja, dat zie ik collega's ook weleens doen.. toch.. mijn ervaring van afgelopen week is dat het niet zo werkte.. Ik doe namelijk eerst de vangmuil openzetten voordat ik de slangen loskoppel.

Dus, onder spanning staan zou op dat moment al niet van toepassing zijn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei Durashift:

2 meter meer lengte, dus met aandokken op DC.. probeer niet de lengte van de buurauto met trekker/oplegger aan te houden.. mocht je dat gewend zijn ;).

 

Bij achteruit draaien.. houdt de helft van de bak aan (tot de deurstijlen indien je deuren erin hebt aan de voorkant van de bak) om veilig, zonder schade aan de vanmuil / oog , in te draaien.

 

Combinatie rustig neerzetten, uitrollen, als je moet afkoppelen. Té snel op de handrem zet de boel alleen maar onder spanning en krijg je het spul moeilijker los.

 

Hopelijk tref je goed werkende vangmuilen aan.. die open blijven staan tijdens loskoppelen.. en voldoende vet rond het oog..

 

Wil de boel niet los.. ff 'modderen' met de hoogte van de luchtvering van de motorwagen..

 

Dat uitrollen voor afkoppelen doe ik ook met trekker/oplegger. Die wil ook niet los als hij op spanning staat. Meestal zet ik hem neer en gooi daarna nog even de handrem eraf. Dat werkt normaal prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Ja, dat zie ik collega's ook weleens doen.. toch.. mijn ervaring van afgelopen week is dat het niet zo werkte.. Ik doe namelijk eerst de vangmuil openzetten voordat ik de slangen loskoppel.
Dus, onder spanning staan zou op dat moment al niet van toepassing zijn..
De combi's waar ik mee gereden heb staan gewoon op de rem als je beide slangen er in liet, de handrem werkte ook op de aanhanger dus de gele comando slang.

En afkoppelen doe ik nooit met de slang er in, ik maak eerst de slangen los, ook als ik even rood er weer in doe, die ik altijd als laatste losmaak, de hanger zal er maar vandoor willen gaan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bij de meeste wipkarren zit er een "Finse"lucht aansluiting op, maar als je bij het afnemen van de slangen voor dat je hem er helemaal afhaald even naar links drukt dan lost de rem ook.
Kan ook, ik heb alleen met de losse slangen gereden, die finse waren te duur denk ik, en je kan eventueel ook nog de losknop gebruiken, als de rem er maar even af is.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Bij veel auto's waarbij de handrem ook op het getrokken voertuig werkt, kun je de handrem in "vast" positie indrukken en nog iets verder naar achter bewegen: De remmen van het getrokken voertuig lossen dan. Zo kun je eventuele spanning kwijtraken (ook nadat je bijvoorbeeld de luchtvering hebt gebruikt)

De losknop van de aanhanger of oplegger kun je ook indrukken. Mocht je bang zijn dat de aanhanger of oplegger zelf op pad gaat: Leg iets (keggen) voor de wielen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nah, afgelopen nacht even de adviezen hier geprobeerd:

 

-auto zonder spanning stil gezet.

-poot uitgedraaid totdat het de grond net raakte.

- slangen er eerst af.

-losknop op de aanhanger gebruikt..

 

> vangmuil komt niet vrij.. ik zie het oog gewoon nog in de kom van de muil 'liggen'.

 

Luchtvering mw. laten zakken en toen kam het oog vrij en kon de muil uit de vergrendeling.

 

Overigens.. @Doornekamp33:  begrijp niet helemaal wat er nou korter lopen is.. naar de losknop op de hanger of de cabine van motorwagen. Is om het even,. wat mij betreft. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

 

 

 

Overigens..[mention=4905]Doornekamp33[/mention]:  begrijp niet helemaal wat er nou korter lopen is.. naar de losknop op de hanger of de cabine van motorwagen. Is om het even,. wat mij betreft.

 

Bij mij zat de knop bij alle combi's die ik gereden heb aan de voorkant tussen de boom, is best een stuk korter, twee stappen naar achteren of de hele motorwagen naar voren.

 

En bij mijn Combi bij de Blokker scheelde het nog meer lopen als je in Geldermalsen de klep voor het dok liet zakken, poot een halve cm van de grond af, alles los en een klein duwtje tegen de kar aan en hij liep mooi tegen het dok aan, scheelt een keer in en uisstappen plus het heen en weer lopen.

 

 

Maar volgorde is bij mij anders, ik zet de combi stil, voet van de rem en dan pas de handrem erop, dan de slangen en verlichting los en daarna de vangmuil, de poot draai ik als laatste uit, nu is het een blokje hout onder de boom, als je eerst de poot op de grond zet heb je juist kans op spanning, tijdebs mijn rijlessen ook die volgorde alleen dan eerst de poot tot 2 cm van de grond uitdraaien.

Maar na een tijdje klooien kom je er vanzelf achter wat het makkelijkste is.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden