[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aslasten van een 8*4 met een tripelstel.


Gast shompie

Recommended Posts

Een klant waar ik de afgelopen tijd veel voor rijd heeft zelf een nieuwe auto gekocht met een kraan erop. Ik zat gistermiddag met de toekomstige chauffeur van deze auto koffie te drinken en toen hadden wij het over de auto en dan met name over aslasten.

 

Het ging hier om een Scania 8*4 met trippelstel.

 

Deze auto krijgt op kenteken 9000 kg op de vooras

                                                    9900 kg op de beide aangedreven assen

                                                    8000 kg op de sleepas. Deafstand tussen de trekassen is 1.35 en tussen de achterste trekas en de sleepas 1.30.

 

Ik vroeg aan hem waarom geen 10 ton's vooras, dit omdat er een leuke kraan voorop staat. Dit schijnt de rdw dus niet af te geven op een trippelstel?  En waarom maar 9900 kg op de trekas. Ik weet dat Jan hier aardig van op de hoogte is maar kan iemand mij deze afwijkende gewichten uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

43 ton maximaal, 2 x 10 ton en 2 x 11,5 ton en een 20 t/m kraan.

 

Netto wettelijk laadvermogen 23 ton maar met 25 ton nog geen last met weeglussen, is inmddels al ondervonden. :zegtniets::zegtniets:

 

Waarom Scania het niet voor elkaar kan/wil maken weet ik ook zo niet, maar Volvo/Terberg hebben er geen problemen mee.

image.jpeg

 

Voor een dergelijke auto zijn er egenlijk momenteel maar 2 serieuze chassisbouwers en dat zijn MAN en Volvo, al dus onze monteur.

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Teddybeer:

43 ton maximaal, 2 x 10 ton en 2 x 11,5 ton en een 20 t/m kraan.

 

Netto wettelijk laadvermogen 23 ton maar met 25 ton nog geen last met weeglussen, is inmddels al ondervonden. :zegtniets::zegtniets:

 

Waarom Scania het niet voor elkaar kan/wil maken weet ik ook zo niet, maar Volvo/Terberg hebben er geen problemen mee.

image.jpeg

 

Voor een dergelijke auto zijn er egenlijk momenteel maar 2 serieuze chassisbouwers en dat zijn MAN en Volvo, al dus onze monteur.

image.jpeg

 

 

Ik bedoel een triple stel Jan en dan in de configuratie als deze foto.

 

 

7KDG77WAAL01 klein.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foto's die jij deelt is gewoon een tandemstel waarvan de assen ook wijd genoeg uit elkaar staan. Er staat me wat van bij dat die minimaal 1.35 uit elkaar moeten staan om het maximale er uit te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier staat er iets over: https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/maten-en-gewichten-vrachtwagens/aslasten-van-voertuigen

 

Volgens die tabel kom ik op maximaal 10 ton op de vooras, 19 ton voor de beide aangedreven assen samen en 9 ton voor de sleepas. Immers, want de asstand is (groter of gelijk aan) 1.30m. Van 9900kg heb ik nog nooit gehoord, volgens mij gaat het steeds om hele of halve tonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Leeuw:

Hier staat er iets over: https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/maten-en-gewichten-vrachtwagens/aslasten-van-voertuigen

 

Volgens die tabel kom ik op maximaal 10 ton op de vooras, 19 ton voor de beide aangedreven assen samen en 9 ton voor de sleepas. Immers, want de asstand is (groter of gelijk aan) 1.30m. Van 9900kg heb ik nog nooit gehoord, volgens mij gaat het steeds om hele of halve tonnen.

 

Ik vond het ook apart totdat de chauffeur het boek met de technische gegevens van zijn nieuwe auto erbij pakte waarop alle maten en gewichten stonden. Technisch en maximaal toelaatbaar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Leeuw:

Hier staat er iets over: https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/maten-en-gewichten-vrachtwagens/aslasten-van-voertuigen

 

Volgens die tabel kom ik op maximaal 10 ton op de vooras, 19 ton voor de beide aangedreven assen samen en 9 ton voor de sleepas. Immers, want de asstand is (groter of gelijk aan) 1.30m. Van 9900kg heb ik nog nooit gehoord, volgens mij gaat het steeds om hele of halve tonnen.

 

En dat het niet altijd om halve tonnen gaat weet ik dan weer wel bijna zeker. Ik heb ooit een keer een bakwagen gehad met een sleepas die 7200 kg op de sleepas had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei steenhaas1:

Bij Volvo is met een lage chassishoogte ook geen 10tons vooras te krijgen, je hebt 385/65 banden nodig met voldoende veren wat ook extra hoogte vereist.
Wat voor kraan staat er op die Scania van je klant/opdrachtgever Ron?

 

Een 40 t/m  van palfinger. Hoogte moet geen probleem zijn. Ik heb een 42t/m achterop staan en ben nog geen 3.70 hoog. Nu heb ik wel van die kleine super singels achterop maar dat scheelt geen 30 cm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei shompie:

De foto's die jij deelt is gewoon een tandemstel waarvan de assen ook wijd genoeg uit elkaar staan. Er staat me wat van bij dat die minimaal 1.35 uit elkaar moeten staan om het maximale er uit te halen.

1.81 mtr hart op hart, dan kan je dus een toelating krijgen voor 11,5 ton voor aangedreven assen en 10 ton voor niet aangedreven assen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je zal gelijk hebben, maar het lijkt me sterk. Was dat niet het technisch toelaatbaar gewicht?

 

 

 

Lees dit eens door bij de RWD. : 2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%2

In deze zijn dit de belangrijkste zaken. Assen die verder als 1.80 uit elkaar staan worden gezien als zelfstandige assen en moen in aangedreven toestand 11.5 ton wegen en niet aangedreven assen 10 ton. Dat was ook de basis van het succes van Terberg en Ginaf. 

image.png

image.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar ik heb ook nog even op wat andere triples gezich bij de kentekenchecker van de RDW, en (nog) geen een gevonden met een 10 tons vooras.

 

Komende week eens vragen bij onze chef werkplaats of die daar een verklaring voor heeft. Hij heeft ook onze kraan auto uitgedokterd en is heel veel zaken langs geweest daar voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Teddybeer:

Maar ik heb ook nog even op wat andere triples gezich bij de kentekenchecker van de RDW, en (nog) geen een gevonden met een 10 tons vooras.

 

Komende week eens vragen bij onze chef werkplaats of die daar een verklaring voor heeft. Hij heeft ook onze kraan auto uitgedokterd en is heel veel zaken langs geweest daar voor.

 

Als het goed is rijd ik dinsdag weer voor deze klant. Als ik de chauffeur tref zal ik een foto maken van de berekening die hij me liet zien die bij de scania dealer vandaan kwam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Marotrans:

Lafeber Gouda of niet?

Die reed ooit veel charter voor Addink, doet nu veel in de spoorbouw dacht ik.

 

 

Er zijn er wel meer mer een zware alk op een trekker. Kijk maar naar Zwagerman, 150 t/m op een t asser. Ik hoorde dat hij met een nieuwe bezig was ook op een 5 asser, ditmaal een 165 t/m ook weer op een 5 asser (trekker)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden