Spring naar bijdragen
Vrachtrijder

TLN vreest lastenverzwaring door komst kilometerheffing

Recommended Posts

6 uur geleden zei lambiek:

wij hadden vaste charters, en dan wordt het iets anders, zij kregen ook de lege kilometers vergoed

Al zou ik mijn lege kilometers niet kunnen verrekenen, dan zou ik zelf wel achtereen terug vracht aan gaan.

al hoe wel dat vaak tegen een bodem prijs moet

Vracht rijder : Dus jij maakt je prijs even eens zo duur!

Van daar dat ze liever Oostblokkers er voor nemen

Het MKB heeft over het algemeen nog steeds liever transportbedrijven met een Nederlands personeelsbestand, dus vooralsnog maak ik mij daar weinig zorgen over.

Die oostblokkers zie je toch voornamelijk in het internationale werk en voor grote multinationals rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als al het andere er af gaat wordt het inderdaad een lastenverlichting. Van die kant had ik het nog niet eens bekeken.
Ik had opgevangen bij de presentaties van het nieuwe regeerakkoord dat de vervoerders gecompenseerd zouden worden door de MRB te verlagen/af te schaffen, hoe dat precies uitpakt is nog koffiedik kijken.

Het Eurovignet nog niks over gehoord maar mag toch aannemen dat deze verdwijnt als er een km heffing komt, zou anders een beetje dubbel op worden.

Tevens opgevangen dat ze voor de registratie dan een al bestaande OBU wilden gebruiken, ik mag hopen de Duitse, deze hebben ze in het verleden al eens getest in Nederland.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei scania 440:

Ik had opgevangen bij de presentaties van het nieuwe regeerakkoord dat de vervoerders gecompenseerd zouden worden door de MRB te verlagen/af te schaffen, hoe dat precies uitpakt is nog koffiedik kijken.

Het Eurovignet nog niks over gehoord maar mag toch aannemen dat deze verdwijnt als er een km heffing komt, zou anders een beetje dubbel op worden.

Tevens opgevangen dat ze voor de registratie dan een al bestaande OBU wilden gebruiken, ik mag hopen de Duitse, deze hebben ze in het verleden al eens getest in Nederland.

Toevallig sprak ik vanmiddag iemand van TLN en die vertelde me exact hetzelfde. Maar hij vertelde ook dat wat TLN betreft het Duitse systeem wordt ingevoerd, dus dat ze zich daar voor lobbyen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei scania 440:

...
....

Uh, dat doen jullie toch al?

NL mag je eurovignet aftikken over de wegenwaarover je al wegenbelasting betaald.

Je betaalt BTW over accijnzen (je betaald namelijk BTW over de brandstof, waar ook al accijnzen bij zitten.....)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  Uh, dat doen jullie toch al?

NL mag je eurovignet aftikken over de wegenwaarover je al wegenbelasting betaald.

Je betaalt BTW over accijnzen (je betaald namelijk BTW over de brandstof, waar ook al accijnzen bij zitten.....)

Nee dat doen we niet, wegenbelasting of MRB is geen tol, je betaald een houderschapsbelasting ongeacht of je gebruik maakt van de weg.

Een km heffing of een Eurovignet wel, daarmee betaal je voor het gebruik van de weg, waar dus de een in plaats komt van de ander, anders is het dus dubbel op.

BTW en Accijnzen zijn belastingen die in de pot algemene middelen komen en kunnen dus evengoed gebruikt worden voor de zorg/defensie/onderwijs of iets anders en misschien ook wel in de infrastructuur, het is dus niet gezegd dat je aan de pomp al betaald hebt voor het gebruik van de weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door de naam te veranderen van wegenbelasting in houdersschapsbelasting, betalen we inderdaad niet meer voor het gebruik van de weg, maar voor het bezit van een auto en is de belasting ineens niet meer dubbel. :cool:

BTW over accijns berekenen is natuurlijk wel het heffen van een belasting over een belasting.

Ter indicatie: Van de literprijs betaal je ca. 36 / 46% (benzine / diesel) voor de eigenlijke brandstof, de rest is accijns + BTW. (en je betaalt met geld, waarover je ook al loonheffing hebt afgedragen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat bedoel ik dus, leeuw.

Je betaald een "Belasting over de Toegevoegde Waarde" van accijns???

Hier wordt de wegenbelasting al "Årsavgift" genoemd, een jaarlijks terugkomende acceptgiro.

Door deze "avgift" te betalen, betaal je in feite een recht om over de tolwegen te mogen rijden.... (die schieten als paddestoelen uit de grond hier...)

En ook over deze tolwegen mag je BTW betalen.....

Leuker kunnen we het niet maken....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de link die je geeft :ok: staat het waarom van accijnzen (extra inkomsten voor de overheid) maar niet waarom daarover ook nog eens BTW wordt geheven. En dat is juist waar murphy op doelt. Wat accijnzen zijn weet 'ie als ex-eigen rijder vast wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^^^ Jawel:

Uit die link: Accijns betaal je dus per hoeveelheid product, BTW betaal je over de prijs van het product.

Het verschil is dus,  summier, tussen hoeveelheid en prijs van het product.

De belastinggrondslag is dus anders. Daarmee is het niet, letterlijk, 2x belasting over hetzelfde (2x belasting over de prijs van een product, bijvoorbeeld).

Belasting over belasting heffen mag inderdaad niet. Dat zie je dus bij de belasting personen motorvoertuigen. Het BTW bedrag over de prijs van het product wordt exclusief dat BPM bedrag bepaald.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de link is het verschil, dat BTW altijd een percentage is en accijns is een vast bedrag per hoeveelheid product. Maar een vastgesteld bedrag per hoeveelheid is gewoon een percentage... En ook het omgekeerde is waar: Bij een bepaald percentage per hoeveelheid, zul je altijd op hetzelfde, vaste bedrag uitkomen.

De truc is natuurlijk, dat door deze wijze van definiëren, het voor de wet geen belasting op belasting is en daar gaat het natuurlijk om. Ondertussen betalen we dus over de accijns (die in de prijs is meegenomen), gewoon BTW..

Edit: Ondertussen betalen we over de totale prijs (dus ook over de accijns in de prijs), gewoon BTW. 

^^ Bij het doorgehaalde zou iemand kunnen denken, dat we alleen over de accijns BTW betalen en dát is niet zo...

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de link die je geeft :ok: staat het waarom van accijnzen (extra inkomsten voor de overheid) maar niet waarom daarover ook nog eens BTW wordt geheven. En dat is juist waar murphy op doelt. Wat accijnzen zijn weet 'ie als ex-eigen rijder vast wel.

Ik gaf een aantal berichten terug aan dat de km heffing ipv zou kunnen komen van het Eurovignet omdat je anders dubbel betaald voor het gebruik van de weg.

Ik dacht dat Murphy toen aanhaalde dat we al dubbel belasting betalen door accijnzen en de BTW daar weer over, waarop ik aannam dat hij dat als hetzelfde zag, ik gaf toen weer aan dat dat volgens mij heel verschillende dingen zijn en dat accijnzen en BTW niks met een "wegenbelasting" (gebruik van de weg) te maken heeft.

Dat Murphy weet wat accijnzen zijn twijfel ik niet aan.

Maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, het ging hier in eerste instantie over of de evt toekomstige km heffing een verzwaring of verlichting zou zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zal iedereen wel zien als een kostenpost, dus een lastenverzwaring.

Over het hoe de transporteur dit gaat verrekenen laat ik voor iedereen zelf te raden.

Enkelen zullen het 1:1 verrekenen, terwijl andere dit niet voor elkaar gaan krijgen....

( was het niet een Lidl die een paar jaar terug zijn huisvervoerders aanschreef met dat het 10% minder moest?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opdrachtgevers zullen ook niet gek zijn. Als de BZM vervalt, weten zij wel welk bedrag per auto dat is.

Omslaan naar kilometers (geneuzel achter de komma, denk ik) en verrekenen met de kilometerheffing..

Of, leverancier verlangt het bedrag aan BZM, per auto, als extra 'korting' op de tarieven als de transporteur de km. heffing doorbelast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-10-2017 om 09:45 zei Leeuw:

. (en je betaalt met geld, waarover je ook al loonheffing hebt afgedragen)

Dat kan natuurlijk niet,denk eens na: de loonheffing heb je al betaald,daar kun je niet alsnog je benzine van betalen.

Je betaald je benzine van het geld wat je ,na aftrek van loonbelasting, over gehouden hebt .:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Murphy:

Dat zal iedereen wel zien als een kostenpost, dus een lastenverzwaring.

Over het hoe de transporteur dit gaat verrekenen laat ik voor iedereen zelf te raden.

Enkelen zullen het 1:1 verrekenen, terwijl andere dit niet voor elkaar gaan krijgen....

( was het niet een Lidl die een paar jaar terug zijn huisvervoerders aanschreef met dat het 10% minder moest?)

En dan is het aan de huisvervoerders om daarmee akkoord te gaan. Of niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-10-2017 om 21:47 zei Murphy:

Wel dat de Hema zijn leveranciers dat (met terugwerkende kracht) "verzocht"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-10-2017 om 21:47 zei Murphy:

Toen haalde Peter appel per direct al zn auto's daar weg (reden voor dc Heerenveen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden