Spring naar bijdragen
*Ger*

Vakantiegeld over overuren

Recommended Posts

Dat is idd waar het om gaat, het tevens laten uitbetalen van je gemiddelde aan overuren als ook je toeslagen (nacht, ploegen enz) met uitzondering van de onkostenvergoeding. Dat is nl geen onderdeel van een werkvergoeding.

Wat ik me nog steeds afvraag is in hoeverre de uitspraak van het Europees Hof bindend is verklaard voor alle lidstaten, waarschijnlijk niet anders was een proefproces tegen de Staat voldoende om het geregeld te krijgen. Vraag me dan ook af hoe het in de overige lidstaten nu geregeld is

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-11-2017 om 14:37 zei Durashift:

Volgens mij speelt het geschil dus niet over de 8% vakantiegeld (vakantiebijslag) maar over de €'s die uitbetaald worden in de maand dat de chauffeur een week of 2 -3 op vakantie is.

Dat zijn dus euro's over uren die je niet gemaakt hebt.toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-11-2017 om 09:04 zei scania 440:

“Gisteren werd bekend dat CNV claims gaat indienen tegen transportbedrijven omdat werknemers tijdens hun vakantie alleen het basisloon uitbetaald krijgen."

Dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat bedrijven een "herschikking"van hun personeel en materieel gaan doen;

Méér mensen aan nemen,bij eenzelfde aantal voertuigen,zodat hetzelfde werk met méér mensen gedaan word.

zonder dat er overuren gemaakt hoeven worden.

Resultaal: minder inkomen voor de chauffeur,de vaste wagen gaat verdwijnen en..... de werkgever spaart door t aannemen van meer mensen, die de overuren op gaan vullen, 30 %  loonkosten kwijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei europeaan:

Dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat bedrijven een "herschikking"van hun personeel en materieel gaan doen;

Méér mensen aan nemen,bij eenzelfde aantal voertuigen,zodat hetzelfde werk met méér mensen gedaan word.

zonder dat er overuren gemaakt hoeven worden.

Resultaal: minder inkomen voor de chauffeur,de vaste wagen gaat verdwijnen en..... de werkgever spaart door t aannemen van meer mensen, die de overuren op gaan vullen, 30 %  loonkosten kwijt.

En waar ga je die mensen halen :rolleyes:

Overigen bij meer mensen betaal je ook meer keer 8% vakantiegeld, waar zijn de besparingen :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei *Ger*:

Dat is het probleem Ger , op mijn standplaats hebben we 30 auto's staan ,en de helft van de chauffeurs  wil 4 dagen werken , daar heeft de werkgevergeen probleem mee , allen waar haal je de chauffeurs vandaan !?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei *Ger*:

Overigen bij meer mensen betaal je ook meer keer 8% vakantiegeld, waar zijn de besparingen :p

Het eerste klopt Ger;waar haal je de mensen vandaan ? nu al worden overal mensen gevraagd in allerlei advertenties,op vrachtwagens staan oproepen om te solliciteren.

T beroep om om zeep geholpen door allerlei dingen uit t verleden waarna de jeugd denkt: bekijk t maar.

Het tweede punt heb je ongelijk: als n baas overuren uitspaart(waarover hij volgens de plannen van het CNV in de toekomst 8 % vakantie geld moet betalen) en daar n vent van 100 % uren van aan de slag kan laten gaan ,spaart hij zich als nog 30 % uit,die 8 % vakantie geld is ie zowiezo kwijt( en 8 % over 100 % is minder dan 8 % over 130 %)

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei europeaan:

Als n baas overuren uitspaart(waarover hij volgens de plannen van het CNV in de toekomst 8 % vakantie geld moet betalen)

Je geeft de vakbonden ook overal de schuld van he, en je haalt ook nog eens 2 dingen door elkaar

1) de vakbond CNV wil vakantiegeld over de toeslag op overuren met terugwerkende kracht betaald zien, dit na aanleiding van een Europeesche uitspraak

2) na aanleiding van een wetswijziging door de regering is men verplicht om in 2018 over de overuren vakantiegeld uit te keren, hoeveel dat is en of we deze ook krijgen zal nog afhangen van onderhandelingen met de vakbeweging.

Vanaf 1 januari 2018 vakantiegeld verschuldigd over overwerktoeslag

Op 1 januari 2018 wijzigt de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) op een aantal onderdelen, waaronder het loonbegrip. In de wet staat nu dat onder “loon” de geldelijke inkomsten uit hoofde van de dienstbetrekking worden verstaan, met uitzondering van onder andere verdiensten uit overwerk. Deze uitzondering vervalt per 1 januari 2018. Dit heeft tot gevolg dat de werkgever vanaf dat moment ook het minimumloon moet betalen voor overwerk én dat de vergoeding voor overwerk onder het loonbegrip valt en de werkgever daarover dus vakantietoeslag verschuldigd is.

De nieuwe wetgeving heeft onmiddellijke werking; er is geen overgangsrecht. Dit betekent dat de nieuwe regels per 1 januari 2018 direct gelden, maar ook dat de uitbetaling in 2018 van overuren die gemaakt zijn voor 1 januari 2018 moet geschieden conform de nieuwe wetgeving.

Er zijn een aantal uitzonderingen:

• Tot 1 januari 2019 is het mogelijk overuren te compenseren door middel van tijd-voor-tijd, mits de werknemer hiermee schriftelijk heeft ingestemd. Na 1 januari 2019 is dit alleen nog mogelijk dit in de toepasselijke cao is opgenomen. Compensatie in tijd-voor-tijd dient in beginsel plaats te vinden vóór 1 juli van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin de overuren zijn verricht. Indien geen arbeidsduur is overeengekomen (nulurencontract) dan moet de verrichte arbeid steeds worden uitbetaald en is compensatie in tijd-voor-tijd niet mogelijk. Bij min-max contracten geldt dit alleen voor wat betreft de uren boven de overeengekomen maximum arbeidsduur;
  • Bij cao mag afgeweken worden van de verplichting om over het loon (inclusief overuren) vakantietoeslag te betalen;
  • Met werknemers die meer dan drie keer het minimumloon verdienen kan schriftelijk afgesproken worden dat zij over het meerdere geen recht op vakantietoeslag hebben;
  • Met werknemers met een hoog (basis)loon kan schriftelijk afgesproken worden dat een vergoeding voor overwerk geacht wordt inbegrepen te zijn in het (basis)loon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei *Ger*:

Je geeft de vakbonden ook overal de schuld van he,

Wil je beweren dat dit niet zo is dan?? het idee komt i.i.g niet van mij af.:D

wat ik bedoelde Ger is, dat door dit soort maatregelen de Nederlandse chauffeur alweer duurder word t.o.v zijn (oost) europese collega.

Die hebben van overuren nog nooit gehoord( van vakantiegeld waarschijnlijk ook niet).

Zo kom je nooit tot elkaar natuurlijk.

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wil je beweren dat dit niet zo is dan?? het idee komt i.i.g niet van mij af.

wat ik bedoelde Ger is, dat door dit soort maatregelen de Nederlandse chauffeur alweer duurder word t.o.v zijn (oost) europese collega.
Die hebben van overuren nog nooit gehoord( van vakantiegeld waarschijnlijk ook niet).
Wij zullen volgens mij altijd wel duurder blijven,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wil je beweren dat dit niet zo is dan?? het idee komt i.i.g niet van mij af.

Dus jij wil graag op het oost europeese nivo betaald worden, goed zo, nog even en wij kunnen in de schaarse vrije uurtjes nog de straatkrant gaan verkopen.

Wil je niet snappen dat we volgens NL begrippen al niet veel verdienen ten opzichte van veel andere beroepsgroepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Doornekamp33:

Dus jij wil graag op het oost europeese nivo betaald worden, goed zo, nog even en wij kunnen in de schaarse vrije uurtjes nog de straatkrant gaan verkopen.

Wil je niet snappen dat we volgens NL begrippen al niet veel verdienen ten opzichte van veel andere beroepsgroepen.

Bullshit.

We verdienen gemiddeld als je het gaat vergelijken met de rest van het ongeschoolde werk. Of ga jij nu nog met droge ogen beweren dat die code 95 hbo niveau is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaan we armere landen naar ons niveau helpen of gaan zelf naar hun lage niveau toe... Hoewel steeds het eerste wordt beweerd lijkt het tweede lijkt al jaren gaande te zijn: Ondanks alle positieve berichten is het BBP in West-Europa duidelijk teruggelopen (Duitsland uitgezonderd), terwijl Oost-Europa in de lift zit:

putjeb3utr.png

De EU wet- en regelgeving maakt het mogelijk om mensen uit landen met een veel lager prijsniveau hierheen te halen en hier werk te laten verrichten. In theorie moeten die mensen dan hetzelfde betaald krijgen als Nederlanders, maar dat dat door allerlei constructie's niet het geval is, moge bekend zijn.

Het is blijkbaar veel goedkoper om mensen in bussen en busjes 500 tot 1000 kilometer hierheen te karren, dan Nederlanders (we hebben nog steeds werklozen zat hoor...) aan te nemen. En bedrijven lullen ondertussen maar wat aan over hoe groen ze denken en hoe CO2 neutraal en milieuvriendelijk ze wel niet zijn.

Het is een nobel streven hoor, om minder welvarende landen naar ons welvaartsniveau te tillen, maar in de praktijk is dit gewoon een kutsmoes om goedkoop personeel te kunnen inzetten. Zodra het prijsniveau in dat land stijgt en de mensen meer gaan eisen (zie Polen, die niet meer wekenlang in NL en omstreken rond willen rijden), dan worden er nieuwe landen "gered".

Na Polen en Tsjechië volgden Bulgarije en Hongarije en inmiddels wordt er voorgesorteerd om de drie voormalig Russische staten Oekraïne, Moldavië en Georgië de EU in te dirigeren.

Deze laatste drie krijgen namelijk ruimere toegang tot de douane-unie, de interne markt en de Schengenzone:

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/eu-enlargement-ukraine-georgia-moldova-could-join-eu-customs-union-single-market-and-schengen-a8058746.html 

(De Nederlandse media hebben dit natuurlijk niet opgemerkt....)

En de overheid zag dat het goed was. En zelfs Nederlandse vakbonden halen voor Oostblokkers de kastanjes uit het vuur.

Wat kunnen en mogen we nog, behalve werken, betalen en machteloos toekijken hoe datgene wat hier in vele jaren is opgebouwd, langzaam maar zeker verdwijnt? :mad: :mad:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei shompie:

Bullshit.

We verdienen gemiddeld als je het gaat vergelijken met de rest van het ongeschoolde werk. Of ga jij nu nog met droge ogen beweren dat die code 95 hbo niveau is.

Ik denk dat je hier je collega's behoorlijk tekort doet...

Gaat het belonen van een werknemer alleen maar om het opleidingsniveau of ook om welk werk diegene verricht en welke verantwoording diegene draagt?

Als een vakkenvuller of iemand aan de lopende band niet oplet, gaat er een product de afvalbak in. Jammer dan.

Als een chauffeur niet oplet, mogen blauwe zwaailichten in actie komen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Leeuw:

Gaat het belonen van een werknemer alleen maar om het opleidingsniveau of ook om welk werk diegene verricht en welke verantwoording diegene draagt?

Als een vakkenvuller of iemand aan de lopende band niet oplet, gaat er een product de afvalbak in. Jammer dan.

Als een chauffeur niet oplet, mogen blauwe zwaailichten in actie komen...

Is dat zo, ik word namelijk een beetje moe van die mensen die altijd maar roepen dat het tekort is. (Zitten we niet middenin een loonsverhoging van 10%)

En dan ook nog roepen dat het zo'n hoogeschoold beroep is. Ik heb 4 jaar lts gedaan en mijn chauffeursdiploma via het loi of zoiets. Binnen 4 weken had ik een engels vakdiploma, poeh, ik voel me echt hoog opgeleid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei shompie:

Is dat zo, ik word namelijk een beetje moe van die mensen die altijd maar roepen dat het tekort is. (Zitten we niet middenin een loonsverhoging van 10%)

En dan ook nog roepen dat het zo'n hoogeschoold beroep is. Ik heb 4 jaar lts gedaan en mijn chauffeursdiploma via het loi of zoiets. Binnen 4 weken had ik een engels vakdiploma, poeh, ik voel me echt hoog opgeleid

Die loonsverhoging betreft 10% over drie jaar tijd, dus dat is gemiddeld 3,3% per jaar. Maar omdat er op andere vlakken wordt gesneden, denk aan de overuren, blijft er van die procenten onder de streep een stuk minder over. Sommige collega's zouden er zelfs op achteruitgaan, las ik...

Niemand heeft het erover dat chauffeur een hooggeschoold beroep is. Dus op die manier beginnen vind ik ronduit flauw van je. Als je niet beter kunt.... :zegtniets:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei *Ger*:

Die mensen gaan binnenkort helemaal legaal uit het voormalige oostblok gehaald worden. Let maar op. En dan net als in de tuinbouw met 20 man in een hok.

Oh nee, ik ben gekke gerritje he. Niets van wat ik zegvis waar en komt uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Leeuw:

Die loonsverhoging betreft 10% over drie jaar tijd, dus dat is gemiddeld 3,3% per jaar. Maar omdat er op andere vlakken wordt gesneden, denk aan de overuren, blijft er van die procenten onder de streep een stuk minder over. Sommige collega's zouden er zelfs op achteruitgaan, las ik...

Niemand heeft het erover dat chauffeur een hooggeschoold beroep is. Dus op die manier beginnen vind ik ronduit flauw van je. Als je niet beter kunt.... :zegtniets:

Er zijn nog steeds een hele horde mensen die roepen dat we voor een fooitje werken. En dat vind ik dus onzin, zeker omdat we buiten een rijbewijs niets hoeven te investeren. En er zijn er ook zat voor wie het betaald is.

En als je ons"vak" dan vergelijkt met soortgelijk ongeschoold werk hebben wij het niet zo slecht.

En de discussie durf ik aan hoor met jou :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Leeuw:

Dat is wel de algehele tendens inderdaad dat er meer gekeken wordt naar opleidingsniveau dan werkelijke kennis en kunde (en verantwoordelijkheid). En die tendens is jaren geleden al ingezet door de overheid met hun roep dat mensen moesten gaan studeren, en de vruchten daarvan worden nu geplukt namelijk dat er geen arbeidskracht meer te vinden is, in welke sector dan ook, als het aankomt op ambacht.

10 minuten geleden zei andremast:

Ik vind wel dat ik een vak heb ron,je doet wel een beetje neerbuigend over ons beroepemoji53.png

Ik denk niet dat hij neerbuigend doet (eerder de spiegel voorhoud). Hij heeft gelijk als hij zegt dat er legio zijn die het vak belangrijker/gewichtiger doen voorkomen dat het is. Het is (officieel) geen geschoolde arbeid, heeft ook niets met verantwoordelijkheden te maken die heb je in iedere beroepstak. En vergeleken met andere ongeschoolde beroepen verdienen we inderdaad niet ondermaats, je kan dan enkel nog discussiëren dat wij beduidend meer uren maken (wat je vooraf kon weten) maar dat verandert nu ook als dit zich doorzet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei shompie:

Er zijn nog steeds een hele horde mensen die roepen dat we voor een fooitje werken. En dat vind ik dus onzin, zeker omdat we buiten een rijbewijs niets hoeven te investeren. En er zijn er ook zat voor wie het betaald is.

En als je ons"vak" dan vergelijkt met soortgelijk ongeschoold werk hebben wij het niet zo slecht.

En de discussie durf ik aan hoor met jou :p

Dan moet je daar die anderen op aanspreken en je niet verstoppen achter de investering om chauffeur te worden. Alsof de hoeveelheid geld die je ergens in kunt stoppen, iets zegt over je kwaliteiten en vaardigheden. Dat is pas onzin! :stom:

Wat ik stel is dat die 10% -die mooi klinkt hoor- haar glans verliest als je weet dat het over drie jaar uitgesmeerd wordt en er ook nog op andere gebieden ingeleverd moet worden. Dan blijkt het ineens een sigaar uit eigen doos te zijn. Vergeef me dat ik daar de vlag niet voor uit hang...

Nou, met welk soortgelijk laaggeschoold werk kun je ons vak goed vergelijken?

Laten we eerlijk zijn: Je verkoopt jezelf ook niet als laaggeschoold iemand die eigenlijk niets kan of weet. Doe dan ook niet alsof dat voor jouw collega's wel geldt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ho even, ik zeg nergens dat wij niets kunnen.

Als we dan even gaan vergelijken wat een beginnend timmerman verdient (en niet die buurman waar Ger altijd mee aankomt) en een chauffeur. Nu heb ik ik in mijn directe kennisenkring een beginnend agente zitten. He, laat mij maar chauffeur worden. Of zullen we het even gaan hebben over de post nl tjes of wat er in de zorg gebeurd.

Oh ja, die discussie ga jij niet winnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Doornekamp33:

Als er iemand iets niet begrijpt ben jij dat wel;

Het enige criterium waarom bedrijven met oost europeanen in zee gaan is het salaris,echt,meer niet.

Er waren voor de openstelling van de grenzen genoeg banen in Nederland,dat banentekort is "gecreeërd" en als t om vakmanschap gaat kan de Nederlanse chauffeur de concurrentie met iedere andere nationaliteit aan.

Door dit salaris niveau naar elkaar te brengen,breng je ook t verschil terug.

Dit is niet wat de oost Europeaan wil hoor,die beseft terdege dat,wanneer dat verschil wegvalt,hun t werk kwijt zijn,immers bedrijven kunnen dan voor t zelfde geld een Nederlander (of Belg) op de auto zetten.

Je hoort mij niet zeggen dat wij voor een oost Europees loon moeten gaan werken,dat komt van jou af.

Maar als je het inkomen van jezelf duurder gaat maken door dingen als "toeslagen op het vakantiegeld"moet je je eerst eens overdenken of die Oost europeaan óók vakantie geld krijgt,en öf hij overuren betaald krijgt.

Als dat niet zo is ,als daar niks te verhogen valt,omdat hij eenvoudigweg geen vakantie geld of overuren betaald krijgt,verhoog je alleen je eigen kosten en blijft aan de andere kant de kosten gelijk.

Je kunt ook een pas op de plaats maken

Wat in ons land gebruikelijk is ,is in andere landen niet vanzelfsprekend.

Daar hoef je geen 5 jaar voor op Nijenrode gestudeerd te hebben om dat in te zien,zelfs ik weet dat:D

.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden