Spring naar bijdragen
DELACC1

Vakantiegeld over overuren

Recommended Posts

1 uur geleden zei josimo:

Geld zo'n regeling ook voor zzp'ers als het door gaat die nabetaling? 

Die krijgt geen vakantiegeld, dat heeft hij als het goed is al in zijn loon verwerkt ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Een goede ZZP-er zal dan gewoon om de tafel gaan zitten met zijn opdrachtgever voor een betere prijs.

Maar gewoon een vraag, aangezien ik niet echt even mijn hoofd op calculeren heb staan.

Maar hoeveel extra vakantie geld levert dit nu dan op ?

Neem dat men dus gemiddeld, zeg tien overuren per week maakt.

Want dan begin ik dus te rekenen wat slimmer is, tijd voor tijd, of extra vakantiegeld, i.v.m. belastingafdracht.

Dus wat is dan gunstiger, is feitelijk mijn vraag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat om vorderingen over de afgelopen vijf jaar, van gemiddeld zo’n 1.000 tot 1.250 euro per jaar. De werkgevers zien de bui waarschijnlijk al hangen en zijn nu toch bereid tot een gesprek hierover. Dat is goed nieuws. Hopelijk bereiken we alsnog een oplossing voor alle werknemers in de transportsector.”

het hele verhaal staat op:

https://www.transport-online.nl/site/92035/oplossing-lijkt-in-zicht-voor-heikele-kwestie-in-transportsector/?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Nieuwsbrief&utm_term=nieuwsbrief

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Ik blijf zo lui zijn als het maar kan,maar wat is in deze kwestie dan slimmer ?

Tijd voor tijd of vakantie geld ?

Aangezien men dus mag kiezen, hoe de overuren worden ingevuld.

Tijd voor tijd of gewoon aangemerkt als overuur.

Wat levert het mij dus onder aan de streep op, waar ik voor kies?

Zo lui als ik ben, zijn de meeste ook, en dit is dus waarop de bonden dus in verzuipen.

En dus geen leden werven.

Noem een getal wat meer oplevert, tijd voor tijd of overuren.

Dat bedoel ik dus wat de bonden dus echt het niet willen snappen.

Stop met dat wazige gedoe, want ik krijg zelfs het gevoel dat de bonden niet eens deze vraag hadden verwacht,

bewerkt door Valkje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bron FNV.nl

TLN-cao: vanaf 1 januari tellen overuren en toeslagen mee in waarde vakantiedag

19-09-2018

We zijn eruit. Vorige cao-onderhandelingen hebben wij met jullie werkgevers lang onderhandeld over het opnemen van toeslagen en overuren in de berekening van de waarde van een vakantiedag. De werkgevers wilden daar absoluut niet aan. FNV Transport en Logistiek heeft toen aangegeven alle mogelijkheden te gaan benutten om dit alsnog binnen te halen.

Zoals naar de rechter stappen als het echt niet anders kan. Het gaat hier immers gewoon om een recht van medewerkers. Daarom zou dat ook niet nodig moeten zijn.

Dat is ook de reden dat we een aantal maanden geleden TLN schriftelijk hebben laten weten nog één keer bereid te zijn over dit punt te onderhandelen. Daar zijn jullie werkgevers op ingegaan. Nu ligt er een onderhandelingsresultaat, waarmee vanaf 1 januari 2019 de overuren en toeslagen meetellen in de waarde van een vakantiedag. Daarnaast hebben wij een compensatie voor het verleden afgesproken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervolg:

Onderhandelingsresultaat

Het onderhandelingsresultaat (pdf) is als volgt:

Vanaf 1-1-2019 wordt de waarde van de wettelijke vakantiedagen en 2 van de bovenwettelijke vakantiedagen die vanaf 1-1-2019 worden opgebouwd, als volgt berekend:

• Het functieloon van 1 dag vermeerderd met de persoonlijke toeslag en de ploegentoeslag (zoals nu ook al in de cao staat);

• Het gemiddelde bedrag aan structurele vergoedingen in het voorafgaande kalenderjaar: voor de toeslagen van de zaterdag- en zondaguren, de toeslagmatrix, de vuilwerktoeslag, koudetoeslag, consignatietoeslag, de reisuren voor werknemers op mobiele kranen en de onregelmatigheidstoeslag. In verband met het niet altijd structurele karakter van deze vergoedingen wordt 90% van de totale waarde meegenomen in de berekening;

• Het gemiddelde bedrag dat in het voorafgaande kalenderjaar per dag is ontvangen aan een structurele vergoeding van overuren (inclusief de 30% toeslag), zaterdag- en zondaguren voor zover deze de 40 uur per week overschrijden. In verband met het niet altijd structurele karakter van deze vergoedingen wordt dit bedrag vervolgens afgetopt op 22,75% van het functieloon.

Compensatie voor 2018:
• Iedere werknemer in loonschaal A’ tot en met loonschaal H die gedurende het gehele kalenderjaar 2018 bij werkgever in dienst is geweest en in dat jaar minimaal 100 uren heeft gewerkt waar een toeslag aan verbonden is (behalve de ploegen- en de persoonlijke toeslag), heeft in 2019 recht op een eenmalige uitkering van € 750,- bruto. 

Die zal worden uitgekeerd in 3 termijnen van € 250,- bruto, uit te betalen op 31 maart, 30 juni en 30 september 2019. Voorwaarde is dat de werknemer afstand doet van zijn rechten aangaande de vergoeding van de structurele toeslagen over de genoten vakantiedagen in de jaren 2014-2018.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bron FNV.nl

TLN-cao: vanaf 1 januari tellen overuren en toeslagen mee in waarde vakantiedag

19-09-2018

Dat kan toch helemaal niet.

Ik lees hier steeds dat de bonden nooit wat bereiken.

Ik vind gat alleen wel jammer dat die vakbondshaters nu wel weer meeprofiteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dokus:

Ik vind gat alleen wel jammer dat die vakbondshaters nu wel weer meeprofiteren.

Die nemen het niet aan of schenken het aan een goed doel🤪

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei roadtrain:

Die nemen het niet aan of schenken het aan een goed doel🤪

Die verdelen dat onder de armen;de helft onder de rechter, en de andere helft onder de linker arm.:D

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vakbonden verkwanselen de rechten van chauffeurs voor een schamele pakweg 350 euro netto.  Daar zou ik als vakbondslid niet bepaald vrolijk van willen worden.

De uitspraak van Het hof is duidelijk; en het had al vanaf 2011 betaald moeten worden. (en zelfs vijf jaar daarvoor.  De werknemer die het betrof ontving het vanaf vijf jaar vóór de uitspraak!)

Maar goed; vanaf 2011 hebben de vakbonden hier NIETS mee gedaan.  Diegenen die de procedure begonnen waren hebben zich met een judasfooi laten afkopen nadat ze door ene Piet fortuin onder druk zijn gezet.

Zelfs de werkgeverspremie pensioenvoorziening dient te worden meeberekend, maar daar gaat men voor het gemak maar geheel aan voorbij.....

Schaamteloos allemaal.  Chauffeurs laten zich met dit voorstel weer een enorm  piepelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deel van een uitspraak uit 2012; betrokkene vorderde dus reeds vanaf 2007!  En chauffeurs zich maar laten bedotten met 750 euro bruto over de laatste jaren,  Zoeits is dus geen onderhandelingsresultaat, zoiets heet hoe bedonder ik de hardwerkende chauffeur. 

De kantonrechter baseert zich op de laatste vijf volledig gewerkte jaren. De gemiddelde bonus van de werknemer was € 105.059 bruto per jaar en de werkgeversbijdrage pensioenpremie in totaal € 9.578,64. De werknemer heeft daardoor volgens de rechter recht op een nabetaling van € 34.514,27 bruto (vermeerderd met de wettelijke rente en € 3.451,43 aan wettelijke verhoging).

Rechtbank Amsterdam, 29 juni 2012, LJN: BX1486.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Doornekamp33:

Staat je vrij om zelf te procederen, niemand houd je tegen.

Dat is mij bekend; zelfs jij niet...   Oh ja,nog even deze uit een juridisch rapport...    Daaruit blijkt dat het overeengekomen akkoord van 19 september in aanmerking komt voor nietig verklaring omdat zij maar ten dele uitvoering geeft aan de uitspraak van Het Hof. 

Conclusie is dat in de Europese en Nederlandse rechtspraak een ruime opvatting van het begrip vakantieloon wordt gehanteerd. De in de inleiding genoemde uitspraak van het gerechtshof Den Haag voegt daar nog een belangrijk element aan toe: bovenwettelijke vakantiedagen dienen op eenzelfde manier gewaardeerd te worden als wettelijke vakantiedagen. Er mag geen afwijkende berekeningsmaatstaf overeengekomen worden. En CAO-bepalingen waarin staat dat bepaalde looncomponenten niet meetellen, worden nietig bevonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites