Spring naar bijdragen
Durashift

Activatie noodremsysteem veroorzaakt ongeluk.. of niet?

Recommended Posts

Een chauffeur was gisteren niet zo gelukkig met de noodremming van zijn Volvo..

 

Citaat

Ik was vanmorgen bezig met uitvoegen van de A30 naar de A31 (Kreuz Shuttorf), zat inmiddels net als de vrachtwagen achter mij op de uitvoegstrook. Toen was er ineens een personenwagen welke haast had en hem toch nog tussen mij en mijn voorganger in drukte. Hierdoor werd mijn blokkeringssysteem in werking gezet, maar kon nog wel door kon.

 

Ik heb deze man middels een lichtsignaal duidelijk gemaakt dat dit levensgevaarlijk is, maar daar was hij het blijkbaar niet mee eens en remde zodanig hard en lang dat mijn blokkeringssysteem in werking werd gezet en mijn vrachtwagen in enkele seconden tot stilstand kwam.

 

Door de actie van deze persoon is er een vrachtwagen bij mij achterop geklapt en wonder boven wonder is de chauffeur zonder kleerscheuren er uit gekomen.'

 

Bron:

http://www.dumpert.nl/mediabase/7284971/355ae4cc/bijna_dood_door_asomobilist.html

 

 

https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/104234/3784889

 

De geschetste situatie is natuurlijk haast een praktijk van elke dag en zeer goed voor te stellen.

 

Na het lezen vroeg ik mij wel af of het na de eerste ingreep van het systeem niet verstandiger was geweest om maar ff niks te doen i.p.v. te seinen (en olie op 't vuur te gooien), mede in de wetenschap van het verkeer dat achter je zit.

 

Wat vinden jullie?

 

 

 

bewerkt door Durashift

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Een chauffeur was gisteren niet zo gelukkig met de noodremming van zijn Volvo..
 
Ik was vanmorgen bezig met uitvoegen van de A30 naar de A31 (Kreuz Shuttorf), zat inmiddels net als de vrachtwagen achter mij op de uitvoegstrook. Toen was er ineens een personenwagen welke haast had en hem toch nog tussen mij en mijn voorganger in drukte. Hierdoor werd mijn blokkeringssysteem in werking gezet, maar kon nog wel door kon.
 
Ik heb deze man middels een lichtsignaal duidelijk gemaakt dat dit levensgevaarlijk is, maar daar was hij het blijkbaar niet mee eens en remde zodanig hard en lang dat mijn blokkeringssysteem in werking werd gezet en mijn vrachtwagen in enkele seconden tot stilstand kwam.
 
Door de actie van deze persoon is er een vrachtwagen bij mij achterop geklapt en wonder boven wonder is de chauffeur zonder kleerscheuren er uit gekomen.'
 
Bron:
http://www.dumpert.nl/mediabase/7284971/355ae4cc/bijna_dood_door_asomobilist.html
 
 
https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/104234/3784889
 
De geschetste situatie is natuurlijk haast een praktijk van elke dag en zeer goed voor te stellen.
 
Na het lezen vroeg ik mij wel af of het na de eerste ingreep van het systeem niet verstandiger was geweest om maar ff niks te doen i.p.v. te seinen (en olie op 't vuur te gooien), mede in de wetenschap van het verkeer dat achter je zit.
 
Wat vinden jullie?
 
 
 
Tot 10 tellen is volgens mij het beste wat je kunt doen(al valt het niet altijd mee)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Toen was er ineens een personenwagen welke haast had en hem toch nog tussen mij en mijn voorganger in drukte. Hierdoor werd mijn blokkeringssysteem in werking gezet, maar kon nog wel door kon.

 

Ik heb deze man middels een lichtsignaal duidelijk gemaakt dat dit levensgevaarlijk is, maar daar was hij het blijkbaar niet mee eens en remde zodanig hard en lang dat mijn blokkeringssysteem in werking werd gezet en mijn vrachtwagen in enkele seconden tot stilstand kwam.

 

Werkt het blokkeeringssysteem niet alleen als je je cruisecontrol aan hebt staan?

Bij een DAF is het zo dat de cruisecontrol er automatisch af gaat wanneer het systeem ingrijpt.

Vreemd dat hier het systeem twee keer ingreep.

Ik meen aan dat de chauffeur hem er niet zelf weer op heeft gezet op een uitvoegstrook met zo’n eikel voor je  :confused:

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei andremast:

Durashift: Na het lezen vroeg ik mij wel af of het na de eerste ingreep van het systeem niet verstandiger was geweest om maar ff niks te doen i.p.v. te seinen (en olie op 't vuur te gooien), mede in de wetenschap van het verkeer dat achter je zit.
 
Wat vinden jullie?

 

Andremast: Tot 10 tellen is volgens mij het beste wat je kunt doen(al valt het niet altijd mee)

 

Ja, tot 10 tellen is het beste maar idd......

Ik denk dat moeten oppassen om niet de schuld bij de vrachtwagenchauffeur neer te leggen: Niet het knipperen veroorzaakte dit ongeval maar het onnodig vol op de rem gaan van de -gevluchtte- automobilist.

 

Het ertussen gooien van auto's is dagelijkse kost en dat een ander dan (flink) moet remmen, maakt de ander niets uit. Ronduit asociaal gedrag. Wanneer iemand daarop gewezen wordt door een knippertje en dan ook nog vol op rem gaat staan, heb je het over opzettelijk een ander in gevaar brengen.

Dus ik hoop dat ze 'm vinden, zodat 'ie zijn straf niet ontloopt!

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft in ieder geval wel een stuk 'educatie' teweeg gebracht, als ik het artikel op NOS.nl zo las.

 

 

Citaat

Confronterend

De oproep van Bouma op Facebook lokt veel reacties uit. "Ik ben zo iemand die met regelmaat dit soort fratsen uithaalt", is één van de berichten die de chauffeur heeft ontvangen. "Dan ben ik ongeduldig, onrustig en boos en dat reageer ik dan af in het verkeer."

De bestuurder geeft in het bericht aan Bouma toe dat zulk asogedrag niet door de beugel kan. Hij tolereert het ook niet van zichzelf. "Ik ben mij nooit zo bewust geweest van de werkelijke risico's. Ik heb namelijk nooit geweten dat bij een vrachtwagen een blokkeringssysteem in werking wordt gezet in dergelijke situaties."

Verder haalt de automobilist het voorbeeld aan van de auto met daarin een gezin. "Een opmerking die ik erg confronterend vind, maar wel belangrijk." Hij bedankt Bouma voor de oproep. "Ik realiseer mij des te meer hoe belangrijk het is om te leren omgaan met mijn agressie en onrust. En dat ik mezelf, wanneer het mij weer eens te hoog zit, moet verbieden achter het stuur te kruipen."

 

Bron:

https://nos.nl/artikel/2202362-oproep-geschrokken-trucker-krijgt-veel-steun-duik-niet-ineens-naar-rechts.html

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei lientje:

 

Werkt het blokkeeringssysteem niet alleen als je je cruisecontrol aan hebt staan?

Bij een DAF is het zo dat de cruisecontrol er automatisch af gaat wanneer het systeem ingrijpt.

Vreemd dat hier het systeem twee keer ingreep.

(..)  :confused:

 

 

18 uur geleden zei Durashift:

Hierdoor werd mijn blokkeringssysteem in werking gezet, maar kon nog wel door kon.

 

 

Wellicht bedoelde de chauffeur dat wel (auto gaat van cruise control af bij detectie van de invoegende auto icm afstand) bij het eerste keer ingrijpen van het systeem maar dat jij nog wel door kon.. 

 

Het lijkt mij dat het noodremsysteem ten alle tijde geactiveerd kan worden, los van de keuzes van de chauffeur. Daar is het ook voor bedoelt, lijkt mij.

 

Maar goed, dát zal wel terug te lezen zijn in het betreffende topic waar HIT naar verwijst. ;)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei lientje:

 

Werkt het blokkeeringssysteem niet alleen als je je cruisecontrol aan hebt staan?

 

 

 Dat zou n slechte zaak zijn .

Ik rij met n Volvo tje en daar zit t ook op,als een voorligger afslaat begint ook soms die toeter (een remingreep heb ik nog niet meegemaakt gelukkig) of de CC er op staat of niet maakt niet uit.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.daf.nl/nl-nl/trucks/comfort-and-safety-systems-euro-6/adaptive-cruise-control

 

De ACC werkt alleen bij cruisecontrol is mijn ervaring.

Wanneer je je CC uit zet kan je wel dicht bij je voorganger komen, vandaar dat ik dacht dat de FCW dan ook uitgeschakeld zou zijn.

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee dat de wagen bij niet ingeschakelde CC ingreep. 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
http://www.daf.nl/nl-nl/trucks/comfort-and-safety-systems-euro-6/adaptive-cruise-control  

De ACC werkt alleen bij cruisecontrol is mijn ervaring.

Wanneer je je CC uit zet kan je wel dicht bij je voorganger komen, vandaar dat ik dacht dat de FCW dan ook uitgeschakeld zou zijn.

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee dat de wagen bij niet ingeschakelde CC ingreep. 

 

 

 

ACC = adaptive cruise control, houdt dus zelf afstand. Het afstand houden is ook uit te schakelen dmv schakelaar op dashboard.  

 

FCW geeft een signaal, rood display + geluid signaal en AEBS (noodremsysteem) gaat vol in de remmen.

 

AEBS kun je met een schakelaar op dashboard uitschakelen. Bij hevige regenval en sneeuw krijg je vaak melding sensor vervuild AEBS uitgeschakeld.

 

Zo werkt het bij een DAF.

 

Je kan dus met ACC rijden en AEBS uitgeschakeld.

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×