Spring naar bijdragen
shompie

De leden zijn de bond, maar zonder één mening

Recommended Posts

16 minuten geleden zei HIT:

^^ Nope, na de laatste schade dat hij een busje mee heeft getrokken door te kort er langsheen weg te draaien niet meer.

Maar het FNV achtte het geen reden voor het niet toekennen van een contract voor onbepaalde tijd, ik wel en daar ging ook de rechter mee in.

Good old fnv :bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
^^ Nope, na de laatste schade dat hij een busje mee heeft getrokken door te kort er langsheen weg te draaien niet meer.
Maar het FNV achtte het geen reden voor het niet toekennen van een contract voor onbepaalde tijd, ik wel en daar ging ook de rechter mee in.
Je mag als baas toch zelf beslissen of je een chauffeur een contract voor onbepaalde tijd geeft,na het laatste contract voor bepaalde tijd.
Er zijn zat werknemers die na de contracten voor bepaalde tijd geen nieuw contract krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ Klopt, maar volgens het FNV mocht ik een contract voor onbepaalde tijd niet weigeren alleen vanwege schade's, en daarin hadden ze in principe gelijk. Ware het niet dat het jaarcontract afliep en ik de schades wel mag meewegen of ik een vast contract aanbied.

Maar het topic vervuilt, ik wilde alleen maar aangeven dat je wel degelijk buiten eigenschuld om in de problemen kan geraken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HIT:

^^ Klopt, maar volgens het FNV mocht ik een contract voor onbepaalde tijd niet weigeren alleen vanwege schade's, en daarin hadden ze in principe gelijk. Ware het niet dat het jaarcontract afliep en ik de schades wel mag meewegen of ik een vast contract aanbied.

Maar het topic vervuilt, ik wilde alleen maar aangeven dat je wel degelijk buiten eigenschuld om in de problemen kan geraken.

Dit klopt, ik heb dit ook een keer met een chauffeur gedaan. Die kreeg toen geen ww omdat ze het zien ls ontslag.

Ik heb het toen af moeten kopen.

Good old fnv  :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei HIT:

Niet slim van de FNV. Los daarvan: wat heeft die piloot aan een vast contract als door zijn rijstijl het bedrijf omvalt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei shompie:

De fnv moet voor de wet gaan.

Dat kan en zal . Maar niet bij mij ik zelf ben en zal nooit geen lid van een vakbond worden. Ze sluiten een cao af waar ik niet kan of wil achterstaan. Val er zelf gelukkig niet onder de helft van mijn collega's wel. De cao waar ik onder val heeft gelukkig de bijkomstigheid dat de werkgever meer mag betalen als cao. En als er problemen zijn wordt je er door je werkgever op aangesproken en andersom ook geen  gezever. En veel schades die niet gemeld worden is toch wel argument om te ontslaan, lijkt mij. Of een arbeidscontract is niet goed opgesteld. 

bewerkt door erwin75

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei erwin75:

Dat kan en zal . Maar niet bij mij ik zelf ben en zal nooit geen lid van een vakbond worden. Ze sluiten een cao af waar ik niet kan of wil achterstaan. Val er zelf gelukkig niet onder de helft van mijn collega's wel. De cao waar ik onder val heeft gelukkig de bijkomstigheid dat de werkgever meer mag betalen als cao. En als er problemen zijn wordt je er door je werkgever op aangesproken en andersom ook geen  gezever. En veel schades die niet gemeld worden is toch wel argument om te ontslaan, lijkt mij. Of een arbeidscontract is niet goed opgesteld. 

Sorry Fred ook ik "moet" (wil) even het topic vervuilen, ik hoop dat alles naar wens verloopt voor jou en je werknemers, ik wens jullie dan ook het beste toe en hoop dat je een gezonde doorstart gerealiseerd krijgt.

En dan voor Erwin75 

En jij verdient natuurlijk meer als iemand die onder de cao valt, ook je arbeidsvoorwaarden zijn aanzienlijk beter , natuurlijk ga je dat nu hier bewijzen. Of nee natuurlijk ga je dat niet bewijzen je verschuild je achter die dikke boom onder het mom van ik ga niet alles op internet zetten, ik hou het dus voorlopig maar weer op sterke praat van de stamtafel :bey:

Overigens sluit de vakbond geen CAO af maar de leden die er mee instemmen.

Ik citeer dhr Meijer van CNV even die het je perfect uit kan leggen ;)

E. Meijer (Edwin)

E. Meijer (Edwin), Consulent naleving cao beroepsgoederenvervoer (bron >>klik<<)

Je mag natuurlijk vinden wat je wilt. Het is echter wel goed je te realiseren dat iedereen een ander idee heeft bij rechtvaardigheid en dat al die verschillende meningen bij elkaar zijn vertaald in Wet- en regelgeving. Bij iedere regel zijn 'slachtoffers'. Maar ook al is de cao regel niet de meest goede die je kunt bedenken, dankzij de vakbonden krijg je nu wel 2x meer dan waar je recht op zou hebben wanneer er geen afspraak was. Realiseer je ook dat er cao's zijn waar het (nog) minder goed geregeld is.

Wanneer je het niet eens bent met een cao-afspraak zul je in aktie moeten komen. Je hebt 3 jaar de tijd om je collega's in den lande te mobiliseren om hier een breekpunt van te maken in de volgende onderhandelingen. Zoals al eerder vermeld komt de cao tot stand op basis van meeste stemmen gelden. Als de meerderheid tegen stemt wanneer juist deze afspraak niet wordt gewijzigd, komt er gewoon geen cao totdat het geregeld is. Daar is dan wel wat voor nodig. Je weet zelf ook dat het niet voldoende is wanneer de vakbond iets vraagt 'omdat de leden het willen'. Werkgevers zullen overtuigd moeten worden dat het consequenties heeft wanneer iets niet gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei *Ger*:

Zoals al eerder vermeld komt de cao tot stand op basis van meeste stemmen gelden. 

Totdat de meerderheid van de chauffeurs lid zijn van de vakbonden die mogen mee onderhandelen is dit een pertinente leugen.

Zoals ook jij weet Ger hebben het CNV en het FNV maar ongeveer 21% van de chauffeurs en 19% van logistiek personeel als leden dat overigen geen lid van een bond zijn geeft toch wel stof tot nadenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei shompie:

De fnv moet voor de wet gaan.

17 uur geleden zei erwin75:

De FNV zaĺ niet voor de wet gaan. 

Ik denk dat beide heren wat anders bedoelen met "voor de wet gaan"

Ron bedoeld dat de FNV de wet moet volgen en Erwin leest dan dat de FNV boven de wet gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei steenhaas1:

Ik denk dat beide heren wat anders bedoelen met "voor de wet gaan"

Ron bedoeld dat de FNV de wet moet volgen en Erwin leest dan dat de FNV boven de wet gaat.

Hmmm,

Als ik kijk naar de laatste uitspraken van rechters over zaken die aangespannen zijn door het fnv/vakbond DENKEN ze wel dat ze boven de wet staan :p

Caberet....

(Voordat een deeltje van de frumleden weer gelijk de hik krijgt)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb jij dat ook niet een beetje, door een uur te vroeg frankrijk in te rijden, of zoals ik deed ook (eigenlijk mijn werkgever toen) om mij 21.00 uur te laten laden in Duitsland, ga maar via Emmen binnendoor.

De bonden spannen nog een zaak aan, omdat ze denken gelijk te hebben, jij en ik weten zeker dat we fout zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei HIT:

Zoals ook jij weet Ger hebben het CNV en het FNV maar ongeveer 21% van de chauffeurs en 19% van logistiek personeel als leden dat overigen geen lid van een bond zijn geeft toch wel stof tot nadenken.

Idd Harm, dat geeft me wel wat te denken.

Dus 79% van de mensen profiteren van de financiële inzet van 21% van de mensen, ze moesten zich schamen ;)

We hebben nu eenmaal met z'n allen afgesproken dat we de afspraken laten maken door de vakbonden, maar eigenlijk willen we daar geen tegenprestatie voor leveren en roepen liever kut bonden :bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Doornekamp33:

Heb jij dat ook niet een beetje, door een uur te vroeg frankrijk in te rijden, of zoals ik deed ook (eigenlijk mijn werkgever toen) om mij 21.00 uur te laten laden in Duitsland, ga maar via Emmen binnendoor.

De bonden spannen nog een zaak aan, omdat ze denken gelijk te hebben, jij en ik weten zeker dat we fout zitten.

Zeg je nu dat ik slimmer ben dan de bonden. Wnt de bonden worden keer op keer op hun vingers getikt door de rechter. Ik heb in Frankrijk ik denk 15 jaar terug een keer een tikje gehad (en die werd nog betaald ook voor me) :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei SPL:

Sorry Ger alle respect voor jou, maar ik kan mij niet voor de geest halen dat ik ooit met iemand afgesproken heb dt de vakbond mijn afspraken kan maken

Daar heb je mee ingestemd toen je dit vak koos, je wist waar je aan begon :ja:

half "70 smeekten we met z'n allen om het te regelen.  :bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-11-2017 om 17:49 zei *Ger*:

Idd Harm, dat geeft me wel wat te denken.

Dus 79% van de mensen profiteren van de financiële inzet van 21% van de mensen, ze moesten zich schamen ;)

We hebben nu eenmaal met z'n allen afgesproken dat we de afspraken laten maken door de vakbonden, maar eigenlijk willen we daar geen tegenprestatie voor leveren en roepen liever kut bonden :bey:

Er zitten een paar grote fouten in je uitspraken.

79% is al fout 1, er is nog een groep van bijna 20% lid van een andere organisatie'/bond maar die mag niet mee denken van de grote geldwolven. Bang om aan de kant gezet te worden.

fout 2 is dat deze mensen misschien wel bewust geen lid zijn van een bond omdat ze het niet eens zijn met deze graaiers.

Fout 3, in het verleden hebben er mensen afgesproken dat we onze belangen door een bond lieten behandelen. Toen was ook bijna 42% lid van een bond.... ook al een minderheid, maar die geef ik je. 

Fout 4 deze mensen willen wel een tegenprestatie geven, maar niet aan een criminele organisatie die bewust de bevolking voor liegt dat ze het voor hen doet. 

Op 13-11-2017 om 18:34 zei *Ger*:

Daar heb je mee ingestemd toen je dit vak koos, je wist waar je aan begon :ja:

half "70 smeekten we met z'n allen om het te regelen.  :bey:

Fout 5, ik heb niets afgesproken toen ik dit vak ging doen. Voor een afspraak of contract moet je duidelijk hebben wat je afspreekt en dat ook ondertekenen. Dat we een vak zijn gaan uitvoeren wil niet zeggen dat we ja en amen zeggen omdat anderen in het verleden dachten het te weten voor de toekomst. Tijd is in beweging, de bonden ook.... naar de bond toe ipv naar de leden toe.

Fout 5 zie fout 3 ook destijds was de minderheid lid van een bond, er is zelfs een enquête toen geweest ( jammergenoeg kan ik die niet meer vinden was gepubliceerd in de Truckstar ) waar chauffeurs het als een bedreiging zagen dat de bonden wel zouden gaan regelen wat het individu zou mogen nog. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei HIT:

Er zitten een paar grote fouten in je uitspraken.

79% is al fout 1, er is nog een groep van bijna 20% lid van een andere organisatie'/bond maar die mag niet mee denken van de grote geldwolven. Bang om aan de kant gezet te worden.

Wie sluit een CAO af?

Alleen vakbonden en werkgeversorganisaties mogen een CAO afsluiten. Een CAO voor een hele bedrijfstak kan ook ‘Algemeen Verbindend Verklaard’ worden door het Ministerie van Sociale Zaken. Dat betekent dat alle bedrijven in die bedrijfstak verplicht zijn om de CAO toe te passen. Ook als het bedrijf geen lid is van de betrokken werkgeversorganisatie.

Waar staat dat deze niet aan de onderhandelingstafel mogen komen, als er een werkgeversorganisatie is die er heil in ziet om met deze club een CAO af te sluiten dan mag dit, de de minister zal beslissen of en welke CAO algeheel verbindend wordt verklaard.

Voorbeeld is Vallenduuk met zijn Login CAO, je hoort en niets meer van. voor hun die niet weten wat dat is kijk >> hier << maar eens even wat er gebeurt als een dergelijke club gaat onderhandelen.

fout 2 is dat deze mensen misschien wel bewust geen lid zijn van een bond omdat ze het niet eens zijn met deze graaiers.

Oké dat zou kunnen, maar laat ze dan ook opstaan en zeggen dat de CAO geld voor leden en niet voor hun, en laat ze zelf onderhandelen over hun loon en arbeidsvoorwaarden, leden van vakbewegingen hebben zich daar al over uitgesproken en zijn er voor dat de CAO alleen voor hun geld.

Elke CAO bijeenkomst is openbaar en vrij toegankelijk ook voor niet leden, ik hoor niet leden daar ook wel eens roepen ja, maar het is niets zinnigs wat er uit komt.

Fout 3, in het verleden hebben er mensen afgesproken dat we onze belangen door een bond lieten behandelen. Toen was ook bijna 42% lid van een bond.... ook al een minderheid, maar die geef ik je. 

Wat geef je me? 

Fout 4 deze mensen willen wel een tegenprestatie geven, maar niet aan een criminele organisatie die bewust de bevolking voor liegt dat ze het voor hen doet. 

Daar kom ik aan het einde nog wel even op terug

Fout 5, ik heb niets afgesproken toen ik dit vak ging doen. Voor een afspraak of contract moet je duidelijk hebben wat je afspreekt en dat ook ondertekenen. Dat we een vak zijn gaan uitvoeren wil niet zeggen dat we ja en amen zeggen omdat anderen in het verleden dachten het te weten voor de toekomst. Tijd is in beweging, de bonden ook.... naar de bond toe ipv naar de leden toe.

Toen jij in dienst kwam bij een werkgever die een CAO had ben jij akkoord gegaan met deze CAO en de afspraken die er in staan, je bent niet verplicht om in deze tak te komen werken.  verder zie punt 1

Fout 5 zie fout 3 ook destijds was de minderheid lid van een bond, er is zelfs een enquête toen geweest ( jammergenoeg kan ik die niet meer vinden was gepubliceerd in de Truckstar ) waar chauffeurs het als een bedreiging zagen dat de bonden wel zouden gaan regelen wat het individu zou mogen nog. 

We spreken over een meerderheid van het aantal leden zowel van werknemers als wel van werkgevers kant, als er een meerderheid is die geen lid is en het niet eens is met deze CAO  is laat  deze dan spreken, ze kunnen en mogen gewoon naar een CAO overleg komen en zich uitspreken, of een vakbeweging oprichten, pogingen daartoe zijn er genoeg gedaan en ook jammerlijk mislukt.

Voorbeelden genoeg, Vallenduuk, chauffeurstoekomst, VLD, NVB ..........

Nu even terug komen op punt 4.

Als werkgevers er op dit forum mee wegkomen om werknemersorganisaties te bestempelen als zijnde criminele organisaties voel ik me direct aangesproken, ik ben lid van een dergelijke organisatie en jij bestempeld mij dus nu ook als zijnde crimineel, dit noem ik smaad (of het moet zijn dat je dit hard kunt maken dan verneem ik dit wel)

Ik zie hier dan ook graag een een excuse en een rectificatie tegemoet aan alle vakbondsleden, mocht de forumleiding hier niet mee akkoord gaan dan mogen ze mijn account per direct verwijderen, ik wens namelijk niet langer lid te blijven van een forum dat dergelijke belastering duld.

En niet de berichten verwijderen en net doen of er niets gebeurt is!!!!!

bewerkt door *Ger*
kleine aanvulling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei *Ger*:

Nu even terug komen op punt 4.

Als werkgevers er op dit forum mee wegkomen om werknemersorganisaties te bestempelen als zijnde criminele organisaties voel ik me direct aangesproken, ik ben lid van een dergelijke organisatie en jij bestempeld mij dus nu ook als zijnde crimineel, dit noem ik smaad (of het moet zijn dat je dit hard kunt maken dan verneem ik dit wel)

Tsja... katten mishandelen is strafbaar....... :zegtniets:

Maar is er al eens gedacht aan een ander systeem?

Ben je lid van een bond die een CAO afgesproken heeft, pluk je hier de vruchten van.

Ben je geen lid, mag je zelf met de arbeidsgever onderhandelen over je loon en andere arbeids gerelateerde zaken.

We spreken dan wel af dat er een bepaald minimum loon MOET betaald worden en standaard een x aantal vrije dagen bijvoorbeeld.

Hoe zou dan de situatie zijn?

(Niet iedereen kan zo goed onderhandelen om zijn zaakje als shompie ;) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Murphy:

Maar is er al eens gedacht aan een ander systeem?

Ben je lid van een bond die een CAO afgesproken heeft, pluk je hier de vruchten van.

Ben je geen lid, mag je zelf met de arbeidsgever onderhandelen over je loon en andere arbeids gerelateerde zaken.

We spreken dan wel af dat er een bepaald minimum loon MOET betaald worden en standaard een x aantal vrije dagen bijvoorbeeld.

Hoe zou dan de situatie zijn?

(Niet iedereen kan zo goed onderhandelen om zijn zaakje als shompie ;) )

Ja er is over gesproken om het anders te doen maar het mag niet

Hoe komt het dat een cao ook geldt voor werkgevers die niet lid zijn van een werkgeversvereniging en voor werknemers die niet lid zijn van een vakbond? 

In eerste instantie geldt een cao alleen voor de werkgevers en de werknemers die lid zijn van de organisaties die de cao hebben afgesloten. Dat de cao ook van toepassing is op werknemers die niet lid zijn van een betrokken vakbond, komt omdat de Wet cao bepaalt dat de ‘gebonden’ werkgevers verplicht zijn de cao toe te passen op al hun werknemers, ook als ze geen vakbondslid zijn. Het zou voor vakbondsleden nadelig kunnen zijn als gebonden werkgevers niet-vakbondsleden in dienst kunnen nemen tegen goedkopere arbeidsvoorwaarden. Dit zou bovendien kunnen leiden tot verstoring van de arbeidsrust. 
Het feit dat een cao van toepassing kan zijn voor alle werkgevers en werknemers in een bedrijfstak komt voort uit de Wet avv . De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kan een cao algemeen verbindend verklaren (avv). Dan geldt die cao voor álle werkgevers en werknemers in een bedrijfstak, dus ook voor de werkgevers (en hun werknemers) die niet betrokken waren bij de totstandkoming ervan. Het algemeen verbindend verklaren voorkomt ongewenste concurrentie op het gebied van arbeidsvoorwaarden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Murphy:

Eigenlijk mag ik die naam ook niet dragen, hij is voorbestemd aan oorspronkelijke inwoners en dat ben ik niet :angel:

kattenmepperWAT IS DE BETEKENIS & DEFINITIE

(verouderd) jager. Dateert uit de tijd toen mensen nog arm waren en bepaalde personen katten gingen stelen die ze doodsloegen voor de vacht. Onder invloed van de groeiende dierenliefde en door de welvaart raakten dergelijke praktijken in onbruik. De oorspronkelijke inwoners van Helmond worden ook kattenmeppers genoemd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden