Spring naar bijdragen
Gast Erik_Passat

Personenauto tussen vrachtwagens

Recommended Posts

Gast Erik_Passat

Ik vind het met regelmaat prettig om aan te sluiten achter een vrachtwagen. Dan houd ik voldoende afstand (niet idioot veel, net genoeg om nog zichtbaar te zijn) en af en toe komt er dan een andere vrachtwagen op mijn staart gekropen. Er wordt niet geseind of getoeterd, alleen hinderlijk kort achterop gereden, als ik veel dichter op de voorligger ga rijden zodat er makkelijker ingehaald kan worden, dan gebeurt dat niet. Vanuit mijn oogpunt lijkt het op pesten en sowieso gevaarlijk weggedrag. 

Waarom doen chauffeurs dit, en wat doe ik fout? Zelf zie ik geen verschil of er nu een personenwagen achter een vrachtwagen hangt of niet, het gaat allemaal exact even snel. Het maakt dus qua snelheid niks uit of ik daar nu rijd of niet. Van de voorligger kan ik me irritatie wél voorstellen, die heeft soms een auto "blind" achter zich zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mij er ook aan storen als de personenauto er tussenin en vóór mij rijdt. Dat komt omdat, even algemeen gesproken en niet persoonlijk naar jou, het rijgedrag van de personenauto meestal wat minder constant is qua snelheid. Dan moet ik toch oplettender gaan rijden dan wanneer er een collega op de cruise-control voor me uit rijdt.

Daarnaast is het 'n ongebruikelijk beeld en zijn dit vaak schuilplaatsen om even te bellen of te appen; wordt het ook niet rustiger van voor m'n neus en wij mogen er niet voorbij...

Maar het belangrijkste: gebeurt er verder naar voren iets en ik zie dat even niet om wat voor reden dan ook ben jij plat! Dat willen de meesten niet op het geweten hebben denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gast Erik_Passat:

Ik vind het met regelmaat prettig om aan te sluiten achter een vrachtwagen. Dan houd ik voldoende afstand (niet idioot veel, net genoeg om nog zichtbaar te zijn)

Wat vind jij daar prettig aan?

In een file kan ik mij dat enigszins voorstellen, omdat het vaak wat vloeiender kan gaan (blijven rollen ;)). Als jij dan ook die kunst van het file rijden verstaat, zal dat weinig problemen geven.

Ik had het vorige week in de nacht.. een VW Up! die toch vanaf Bunnik tot na de Shell na Maarsbergen achter mij bleef plakken. Ik zag alleen maar het schijnsel van zijn koplampen in de spiegels. Geen stukje van de auto.. :mad:

Het trekt je aandacht, je blijft erop letten gek genoeg. Dus afleiding.. 

Zeker met de laatste berichten over rijdende ladingdiefstallen ben ik er toch alerter op in zo'n geval.

Het heeft ook met het verkeersbeeld te maken. Bij drukte is het wat 'normaler' om personenwagens achter je te hebben dan tijdens rustige uren, vind ik.

Tot slot nog een irritant puntje: als de chauffeur van de vrachtauto een, geplande, rijstrookwissel wilt inzetten en daarbij zijn positie bepaald aan de hand van het verkeersaanbod op de naastliggende rijstroken.. is het niet leuk als de gekozen vrije ruimte plots wordt ingenomen door een auto die achter de vrachtauto vandaan komt en, kennelijk, ook van rijstrook wilt wisselen.. Chauffeur moet dan actie afbreken of doorzetten.. In laatste geval is het dan vaak 'die chauffeur gooit zo ineens  de combinatie naar links (of rechts).  :rolleyes: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

als er een personenauto dicht achter me zit.....daar word ik niet koud of warm van

Wat ik wel erg vindt is als een vrachtwagen op mijn bumper gaat kleven

Hij ziet dan verrekte weinig en dus ook niet op tijd als ik moet remmen

Als ik dan een noodstop moet maken knal hij er ongetwijfeld achterop

En als het allemaal wat hard gaat.....duwt die fijne collega mij zo in de trailer van mijn voorganger

Niet zo'n fijn idee dat je geplet gaat worden omdat er een truck zo nodig op je kont wil gaan zitten rijden :mad:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou er ook niet van als er iemand een hele poos achter me blijft hangen. Ook een keer op de a6 gehad, weg was verder leeg en er kwam 1 auto de oprit op en bleef maar achter me hangen. Druk aan de twijfel wat zijn reden daarvan zou kunnen zijn kwam een poos later de aap uit de mouw, gezien de restanten mac donalds op de bijrijderskant toen hij mij uiteindelijk wel inhaalde en met hogere snelheid zijn weg vervolgde. Hoop dat het hem gesmaakt heeft..... :rolleyes:

Verder vind ik het ook erg vervelend als er een auto tussen mij en mijn voorligger (vrachtwagen) blijft hangen. Ik vind het wel prettig om voldoende afstand te houden, maar een personenauto is toch een stuk onberekenbaarder dan een vrachtwagen, over het algemeen. Het rijdt onrustig vind ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedacht mij ook nog het fenomeen 'personenauto vertraagt bij naderen van vrachtwagen. op de rijstrook naast je'.

Had vanavond iets dergelijks met een Leaf (elektrische Nissan). Komt vanachter mij een strook naar links, prima,  maar geeft weinig 'gas'.... dus zit ik  'te wachten'.. :mad: en nog maar ff afremmen doordat de voertuigen voor mij niet zo rap gingen (de maaiploeg was onderweg naar een klus, die smalle maaiers kunnen net aan 70 km/h volgens mij).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Domino:

Verder vind ik het ook erg vervelend als er een auto tussen mij en mijn voorligger (vrachtwagen) blijft hangen. Ik vind het wel prettig om voldoende afstand te houden, maar een personenauto is toch een stuk onberekenbaarder dan een vrachtwagen, over het algemeen. Het rijdt onrustig vind ik. 

Je kan tussen die luxe wagen en jouw  ook een veilige afstand houden , waar jij je welprettig bij voelt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Domino:

Exact dat. Van een collega-chauffeur mag je verwachten dat hij weet wat hij doet. Ik ga er tenminste altijd nog van uit (tegen beter weten in) dat 'wij' allemaal serieus met ons werk bezig zijn. Dan weet je wat je kunt verwachten.

Die personenwagen er tussen daarentegen... Die zal inderdaad wel een Whopper zitten te kanen. Of hij is alvast wat aan het voorwerken op laptop of telefoon. Daar kun je van alles van verwachten.

Geen reden om hem dan maar op te gaan duwen. Maar onprettig is het wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Grunneger:

Allemaal herkenbare argumenten voor iedereen denk ik. Alleen jammer dat de topicstarter er zijn mening niet verder over deelt!

Nu ja, ik heb me maar als deelnemer aangemeld. Al eerder gereageerd maar er blijft de melding staan dat een mod de reactie moet goedkeuren, en achteraf gebeurt er niks. Softwarefoutje denk ik.

Maar ik weet nog steeds niet goed waarom die vrachtauto's achterop kruipen. Hoeveel afstand áchter een vrachtwagen is handig/verstandig en aan alle zijden irritatievrij?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-11-2017 om 20:22 zei Marotrans:

Ik kan mij er ook aan storen als de personenauto er tussenin en vóór mij rijdt. Dat komt omdat, even algemeen gesproken en niet persoonlijk naar jou, het rijgedrag van de personenauto meestal wat minder constant is qua snelheid. Dan moet ik toch oplettender gaan rijden dan wanneer er een collega op de cruise-control voor me uit rijdt.

Daarnaast is het 'n ongebruikelijk beeld en zijn dit vaak schuilplaatsen om even te bellen of te appen; wordt het ook niet rustiger van voor m'n neus en wij mogen er niet voorbij...

Maar het belangrijkste: gebeurt er verder naar voren iets en ik zie dat even niet om wat voor reden dan ook ben jij plat! Dat willen de meesten niet op het geweten hebben denk ik.

Ik rij in hoofdzaak rechts en tussen de vrachtwagens juist om op cruisecontrol te kunnen rijden. En dan hou ik even de auto op het gaspedaal totdat ik precies in de gaten heb wat de snelheid is. En als de afstand te groot of te klein wordt, dan regel ik bij.

Buiten remmingen voor mij zorg ik dat de afstand tot de voorligger zo constant mogelijk blijft en ik zichtbaar ben voor de voorligger. Jammer genoeg moet je dan echter zo'n gat laten dat er allicht een auto tussen kruipt. En als ik een vrachtwagen achterop zie komen met veel hogere snelheid die al de indruk geeft te willen inhalen, dan ga ik korter op de voorligger rijden. Dan kan de inhaler er 'vlot' langs zonder dat hij eerst 20-30 ofzo meter een personenwagen moet inhalen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het rijden grotendeels een gevoelskwestie is en je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Een constante rijstijl draagt bij aan een rustig verkeersbeeld en daar kunnen we moeilijk op tegen zijn. ;)

Dat je een veilige afstand tot je voorganger aanhoudt zou ik zeker zou houden. Ook als je denkt dat iemand je wil inhalen: Voor het achterop kruipen ben jij niet verantwoordelijk maar wel voor voldoende afstand tot je voorganger.

Het achterop kruipen dat gebeurt ook bij andere vrachtwagens hoor en is niet erg prettig....

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Eric_Passat:

Hoeveel afstand áchter een vrachtwagen is handig/verstandig en aan alle zijden irritatievrij?

Minimaal 2 seconden. Meter of 50 voor jou, met de personenwagen.

Vrachtwagen achter jou zou een meter of 80 - 100 afstand moeten houden.. maar ja, dat is de theorie. In de praktijk zit het vaak dichter op elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrachtwagens die elkaar inhalen duurt altijd te lang. Zeker als er "maar" twee banen zijn.

Je wilt, als je wil inhalen zo kort mogelijk op de linker baan rijden om er voorbij te zijn. Als daar dan nog een personenwagen tussen zit duurt dit onnodig lang.

De meeste chauffeurs houden er niet van om dicht achter een personenwagen te rijden om te kunnen inhalen.

Zeker niet als deze ook nog dicht achter een vrachtwagen ""hangt".

Je wilt niet meemaken en zien wat er kan gebeuren als de voorgangers op de rem gaan. Zeker niet als er een personenwagen tussen zit.

Maar ik snap dus niet dat auto's op een snelweg vrijwillig achter een vrachtwagen willen hangen.

Je ziet geen moer en op cruisecontrol wordt je alleen maar lui.

Het je misschien ook een automatisch rem systeem en afstandhouder op je luxe wagen voor het geval dat je even niet oplet  :confused: 

.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei lientje:

Maar ik snap dus niet dat auto's op een snelweg vrijwillig achter een vrachtwagen willen hangen.

Je ziet geen moer en op cruisecontrol wordt je alleen maar lui.

Het je misschien ook een automatisch rem systeem en afstandhouder op je luxe wagen voor het geval dat je even niet oplet  :confused: 

Remmen doet hij wel automatisch, maar dat is alleen voor noodgevallen. Afstand moet je zelf op letten, maar dat lukt imho prima. De auto waarschuwt vanzelf als je niet op weg let en piept je dan wakker.

Zo is het gevaar dus klein, maar ik zie idd ook best wel wat oudere auto's die vrij dicht achterop een vrachtwagen rijden. En voor de trucker lijkt me dat knáp vervelend als je verwacht dat er 1-2 auto's in de blinde zone zitten en je hebt geen idee waar of hoeveel. Daarom zorg ik er zelf altijd voor dat ik de spiegels van de wagen voor mij de meeste tijd kan zien, zie ik hem dan ziet hij mij is de gedachte.

Maar nog steeds geen echt antwoord waarom ik soms een vrachtwagen achterop de bumper heb zitten. Dat gebeurt wel eens op de snelweg terwijl ik met gelijkblijvende afstand achter een vrachtwagen aan rijd.

Paar jaar geleden was het zelfs zo kras dat een chauffeur al op 500-600mtr afstand begon te seinen met lichten. Ik zat weer eens achter een vrachtwagen en de achterop komende truck begon al van veraf te seinen. De bedoeling daarvan snapte ik toen niet en nu ook niet. Hij kwam in elk geval 1-2mtr van mijn bumper rijden voordat hij inhaalde. Toevallig kreeg ik na inhalen een oproep of ik eerder op de bestemming kon zijn, dus haalde ik ook in. De truck die mij eerder had ingehaald probeerde me toen zelfs van de weg te drukken! En dat niet één keer maar diverse keren. Dan maar gewacht tot er een "treintje" auto's kwam waarbij ik kon inschuiven en inhalen. Natuurlijk volop dreigementen en werd ik gefilmd. Toch maar even nummer genoteerd en de vervoersfirma gebeld. Dat wet het in het verkeer niet met elkaar eens zijn, tsja, dat gebeurt. Maar moedwillig iemand in gevaar brengen is net een stapje te ver.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast nog niet bekend

Meestal heeft het een oorzaak dat een personenauto tussen de vrachtwagens gaat rijden, telefoneren, andere dingen doen in de wagen en dan hebben ze zelf niet in de gaten dat hun snelheid naar beneden gaat.  Een personenwagen moet wel rekening houden dat hun snelheid op de teller anders is dan die in een vrachtwagen dus als de personenwagen 80 achter een vrachtwagen gaat rijden die al 85 rijd dan rijd de vrachtwagen achter de personenwagen (ik dacht 5 km langzamer?) . Maar waarom zou je als je gewoon 100/120 mag tussen de vrachtwagens willen rijden ( zie mijn openingszin)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

er zijn weinig automobilisten die met het verkeer mee rijden,

meestal is het alsof ze alleen op de weg zitten met allemaal obstakels.

een enkeling uitgezonderd.

en meestal zijn het mensen die tussen de vrachtwagens gaan rijden, die geen snelheid houden, 

of totaal niet opletten, en bij file vorming een gat laten vallen van heb ik jou daar,

en als je mooi mee kunt rijden in een file zonder te veel te hoeven remmen, zorgen die automobilist er net voor 

dat je toch weer moet remmen, 

dus mijn gedachte is ook van : daar heb je er weer 1

maar niet alleen automobilisten , ook sommige chauffeurs kunnen er wat van.

vanmorgen nog, eerst inhalen met 89, dan ik erachter met 79, 

ik snap daar helemaal niks van, waarom inhalen, als je die snelheid helemaal niet wilt ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bijdrage zal goedgekeurd moeten worden door een moderator

Gast
Je maakt een opmerking als gast. Als je een account hebt, kun je je hier aanmelden.
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...