[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Weekendrust of doorrijden


Mike94

Vraag

  • Forumlid

Hallo allen,

 

ik had een vraag. Ik ga namelijk een mooie rit doen richting Marseille, waar ik vrijdag begin van de middag moet lossen.

ik ben maandag om 5.30 begonnen

Zou ik dan zaterdag mijn dag vol mogen rijden en zondagvroeg t laatste stukje? (Als ik maar voor 5.30 stil sta?)

of moet ik verplicht Weekendrust onderweg maken, waar ik zelf niet zo’n fan van ben?

en hoe zit dat in Frankrijk en belgie, want Weekendrust onderweg is tegenwoordig niet meer toegestaan?

 

zo, een hoop vragen, en er zijn er vast een aantal die t antwoord weten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Mike94:

Hallo allen,

 

ik had een vraag. Ik ga namelijk een mooie rit doen richting Marseille, waar ik vrijdag begin van de middag moet lossen.

ik ben maandag om 5.30 begonnen

Zou ik dan zaterdag mijn dag vol mogen rijden en zondagvroeg t laatste stukje? (Als ik maar voor 5.30 stil sta?)

of moet ik verplicht Weekendrust onderweg maken, waar ik zelf niet zo’n fan van ben?

en hoe zit dat in Frankrijk en belgie, want Weekendrust onderweg is tegenwoordig niet meer toegestaan?

 

zo, een hoop vragen, en er zijn er vast een aantal die t antwoord weten :D

 Misschien spijkers zoeken op klaag water,maar "weekend rust"bestaat niet,het is "wekelijkse rust"

Die toevallig in het weekend kan vallen,dat dan weer wel.

En je kunt gewoon tot zondag ochtend 05,30 werken( 6 x 24 uur),als je het totaal van 90 rijuren/2 weken niet overschrijdt,dat je misschien een zevende "diensttijd "gaat beginnen is niet relevant ,dat mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

 

Op zaterdagavond even je auto verzetten. Gewoon even een minuut, of een paar, rijtijd laten registreren. In Frankrijk wel liefst voor middernacht, anders krijg je dat weer. Dan negeer je het zondags-rijverbod.

 

Maar zorg dat je er geen 45 uur aaneengesloten opkrijgt. Als je dat niet nodig hebt tenminste.

Inderdaad,dat is het achterlijke aan de regel art 8.8 van EU 561/2006; je zet gewoon je klok effe op werken,en dan kun je weer 23,59 u in je cabine blijven.:D

Let wel op: als je dit doet nadat je minimaal 24 uur wekelijkse  rust hebt gemaakt ,begin je daarmee ook de cyclus van 6 x 24 uur waarna je de volgende wekelijkse rust moet maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
24 minuten geleden zei europeaan:

 Misschien spijkers zoeken op klaag water,maar "weekend rust"bestaat niet,het is "wekelijkse rust"

Die toevallig in het weekend kan vallen,dat dan weer wel.

En je kunt gewoon tot zondag ochtend 05,30 werken( 6 x 24 uur),als je het totaal van 90 rijuren/2 weken niet overschrijdt,dat je misschien een zevende "diensttijd "gaat beginnen is niet relevant ,dat mag.

 

Ach, je begrijpt wat ik bedoel:D

 

maar bedankt dan. Wellicht dat ik t dan net kan redden om zondagochtend thuis te komen:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

 

 

Die had ik al genoemd Ger.

 

Die compensatie-uren neem je bovendien op na, ofwel volgend op, je wekelijkse rust. Dus mag Mike sowieso tot zondagmorgen 5,30u werken. (mits hij daarbij de 90 tweewekelijkse rij-uren niet overschrijdt)

DE compensatie uren moet je binnen de derde week opnemen.

Em hoeven niet na of volgend op een wekelijkse rust opgenomen te worden,dat mag ook volgend op een dagelijkse of verkorte dagelijkse rust zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
46 minuten geleden zei Pierre:


Zondags-rijverbod begint al op zaterdagavond 22.00... ;)

 Niet in Duitsland.

 

Das Sonn- und Feiertagsfahrverbot ist in Deutschland in § 30 StVO(Straßenverkehrsordnung) geregelt. Demnach dürfen an Sonn- und Feiertagen in der Zeit von 0 bis 22 Uhr Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 7,5 Tonnen sowie Lastkraftwagen mit Anhänger nicht verkehren.

 

Bron:https://www.bag.bund.de/DE/Navigation/Rechtsvorschriften/Strassenverkehrsrecht/Lkw-Fahrverbote/lkw-fahrverbote_node.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:


Zondags-rijverbod begint al op zaterdagavond 22.00... ;)


In Italie op zondag s,morgens om 8.00 uur dacht ik.
Ben boven op de Mont Bianco ook wel eens tegen gehouden tot zaterdag  s,avonds 12 uur.
Collega stond al bij Cupra Marittima pal langs het strand bij een goeije eettent.
Kwam daar rond 11.00 uur zondag s,morgens aan en onderweg diverse politie auto,s gezien na 8.00 
Die LOL warschijnlijk wel zagen dat ik ri strand reed en me misschien daar door lieten tuffen.

Ik wil hiermee zeggen dat je in veel gevallen rustig tot zondagmorgen vroeg door kunt rijden zonder lastig gevallen te worden.



Die kleine scamia was toen mijn hotel LOL

Vos strand.jpg

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 minuten geleden zei RobNiat:

 

Is dat niet veranderd? Of is het nu zo dat die compensatie-uren nu 'en bloc' genomen moeten worden? Dus in 1 keer. En niet telkens als je iets langer dan noodzakelijk stil staat.

 

Er staat me bij dat er iets veranderd is.

 

Het is 'en bloc' . Geen idee of dat vroeger anders was.  Maar als jij dus eens een kort weekendrust geniet zou je binnen 3 weken een dag vrij moeten nemen om dat te compenseren. Schiet allemaal niet erg op dus.... Tenzij je een trucje kan uithalen door een lange weekend rust als een verkorte plus compensatie  kan laten gelden, maar dan ben je wel een tijdje bezig om weer op nul uit te komen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
31 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

 

Het is 'en bloc' . Geen idee of dat vroeger anders was.  Maar als jij dus eens een kort weekendrust geniet zou je binnen 3 weken een dag vrij moeten nemen om dat te compenseren. Schiet allemaal niet erg op dus.... Tenzij je een trucje kan uithalen door een lange weekend rust als een verkorte plus compensatie  kan laten gelden, maar dan ben je wel een tijdje bezig om weer op nul uit te komen.  

 

Valt wel mee toch.....vrijdagmiddag op tijd thuis en in de loop van maandagmorgen weer een keer weg....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

 

Afhankelijk van de seizoenen. ''s-Zomers een uur later of eerder dan in de winter.

 

En dan mocht je opgaand vier uur langer doorrijden (bij internationaal vervoer) en teruggaand twee uur. Dus was jij gewoon legaal bezig op die bewuste zondagmorgen.

 

's-Avonds mocht je ook twee uur vroeger weer aan de slag bij een internationale rit. Dus al om acht uur, in plaats van 'pas' om tien uur.

 

Feitelijk had je in Italie nog niet eens genoeg verplichte stilstand om je rust-uren er op te zetten...


LOL Ene ikke maar denke dat ik ilegaal bezig was en elk moment de mafia achter me aan kon krijgen:D

Trouwens die collega zei ook tot 8.00 uur, dus ja dan is het wel duidelijk dat ze die arme zwoeger door lieten rijden.
Oow ja die 24 uur weekend rust was toen nog niet want had er toen maar 17 of 18:eek:

Nou je het zegt Ger, ik dacht dat we daar ook naar toe gingen.


Heb het nog ff nagekeken Ger, we moesten lo San Nicolo a Tordino en daarna spoelen en laaijen in Terni

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

 

Is dat niet veranderd? Of is het nu zo dat die compensatie-uren nu 'en bloc' genomen moeten worden? Dus in 1 keer. En niet telkens als je iets langer dan noodzakelijk stil staat.

 

Er staat me bij dat er iets veranderd is.

Dat ze "en bloc" opgenomen moeten worden is altijd al geweest,dus de gehele compensatie in één keer aansluitend aan een wekelijkse of dagelijkse of verkortedagelijkse rust.

Het is overigens wel zo dat je slechts de uren die je te kort komt op de 45 uur moet compenseren;sta je 40 uur stil moet jedus 5 uur compenseren.

En geen 45 -24 = 21 uur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

 

Afhankelijk van de seizoenen. ''s-Zomers een uur later of eerder dan in de winter.

 

En dan mocht je opgaand vier uur langer doorrijden (bij internationaal vervoer) en teruggaand twee uur. Dus was jij gewoon legaal bezig op die bewuste zondagmorgen.

 

's-Avonds mocht je ook twee uur vroeger weer aan de slag bij een internationale rit. Dus al om acht uur, in plaats van 'pas' om tien uur.

 

Feitelijk had je in Italie nog niet eens genoeg verplichte stilstand om je rust-uren er op te zetten...

 En dat gaat alleen maar op als je vanuit t buitenland komt,d.w.z. dat je op zondagochtend pas de grens overgekomen bent,dus op zaterdag in Bologna je uurtjes maken endan zondagochtend aanzetten om n uur of 8 om naar Orte terijden gaat m niet worden.

En ook: alleen enkelbemande auto's.

 

http://www.mit.gov.it/sites/default/files/media/notizia/2016-12/Calendario dei divieti di circolazione 2017 n. 439 del 13.12.2016_0.pdf  ( art 2.2)

"savonds twee uur eerder starten mag alleen als je vanaf de eilanden komt of naar het buitenland toe gaat,

Als je 'smorgens erin komt ,om 11 uur stopt,mag je niet om 20 uur weer je reis voortzetten

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
He dat is Grottammare, Hotel Rivamare, vele weekenden doorgebracht als ik weer eens op maandag Ascoli Piceno mocht lossen :ok:
Onder het spoor door paar honderd meter naar rechts naaktstrand, heerlijke weekenden :angel: 
 
En als je daar leeg was naar rosignano om te laden. Ook vaak genoeg gedaan in die tijd

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden