[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Weer aan de slag als chauffeur


Maurits van Oudheusden

Vraag

Beste lezer(s),

 

Op dit moment ben ik nog werkzaam in de IT en doe dit met veel plezier.

Voordat ik deze overstap maakte, heb ik gewerkt als beroepschauffeur.

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en merk ik dat ik het rijden op de vrachtwagen toch wel erg mis.

Daarom ben ik aan het onderzoeken wat ik het beste kan doen om te zorgen dat ik weer als chauffeur aan de slag kan.

 

Ik heb contact gehad met TLN, maar daar kreeg ik niet de antwoorden die ik zoek.

Het probleem is namelijk dat mijn chauffeurspas verlopen is en dat ik geen CODE95 meer heb.

Om te zorgen dat ik dit weer netjes op orde heb, ben je al gauw een paar duizend euro verder en dat ik heb niet liggen helaas.

 

Hebben jullie misschien een idee wat ik het beste kan doen?

Zijn er bijvoorbeeld bedrijven die je wel willen aannemen en deze kosten voor hun rekening nemen?

Alle tips en ideeën zijn welkom!

Bij voorbaat dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Bedrijven die de kosten op zich nemen zijn er wel,je dient je dan wel voor enige tijd vast te leggen.

Voor een code 95 moet je rekenen op n kleine € 1000 en de digitale tachograafkaart kost je iets van € 130 dacht ik.

Als je ook een cursus ADR erbij moet doen kost je dat ook meer.

In welke regio woon je???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Pas kan je gewoon bestellen 

 

Code 95 kan je halen op 5 zaterdagen,( hoef je geen vrij voor te nemen) even kijken wie het goedkoopst is bij je in de buurt.

Dan kan je solliciteren, en als ze adr vragen kan je dat alsnog halen , eventueel op kosten van je nieuwe werkgever. (Dit kan je er misschien uithalen, nu ze chauffeurs nodig hebben)

Dan valt het wel mee met de kosten 

 

Succes 

 

Even een linkje

https://westpoort.nl/code95/?gclid=CjwKCAiA6K_QBRA8EiwASvtjZWi0McD1Xb7w9XoTBpqec2KTypiAYiIQ_Qtk2XS12Y6IWROYFnmwThoCeEwQAvD_BwE

bewerkt door trieftol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
9 uur geleden zei europeaan:

Bedrijven die de kosten op zich nemen zijn er wel,je dient je dan wel voor enige tijd vast te leggen.

Voor een code 95 moet je rekenen op n kleine € 1000 en de digitale tachograafkaart kost je iets van € 130 dacht ik.

Als je ook een cursus ADR erbij moet doen kost je dat ook meer.

In welke regio woon je???

 

Ik woon in Ede, provincie Gelderland. Dit is wel een bruikbare tip, bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Let op:

Als je toch je code 95 moet doen kun je dat misschien combineren met een cursus ADR,deze cursus brengt ook 7 uur nascholing op( stukgoed) en tank 14 uur.

Zo beperk je je cursus code 95 tot maar 2 dagdelen theorie en 1 dagdeel praktijk.

één dag rijden ,rijtijden wet ( digitale tachograaf) , ladingzekering en ADR zijn dingen waar je wat aan hebt,de rest is bullshit ( reanimatie,communicatie ,enz)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Op 16-11-2017 om 17:40 zei europeaan:

Let op:

Als je toch je code 95 moet doen kun je dat misschien combineren met een cursus ADR,deze cursus brengt ook 7 uur nascholing op( stukgoed) en tank 14 uur.

Zo beperk je je cursus code 95 tot maar 2 dagdelen theorie en 1 dagdeel praktijk.

één dag rijden ,rijtijden wet ( digitale tachograaf) , ladingzekering en ADR zijn dingen waar je wat aan hebt,de rest is bullshit ( reanimatie,communicatie ,enz)

Reanimatie.....bullshit ?  Nou, gezien de gemiddelde leeftijd van de bestuurders......:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 5-12-2017 om 22:30 zei fleur:

Reanimatie.....bullshit ?  Nou, gezien de gemiddelde leeftijd van de bestuurders......:confused:

Wat wil je dan als chauffeur reanimeren? bij een klant? daar zijn meestal BHV ers genoeg.

Onderweg? iemand die wat krijgt rijdendeweg heeft in veel gevallen geen reanimatie meer nodig.

En hoe kom je onderweg aan een AED? want die heb je voor succesvol reanimeren wel nodig.

Met alleen hartmassage en mond op mond beademing redt je t meestal niet.

 

Kijk,een cursusreanimatie is nooit verkeerd,maar niet alleen voor een bepaalde doelgroep als chauffeurs,dan zou je speciale taken aan ons beroep gaan verbinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je zou kunnen beginnen met reanimeren terwijl een ander de AED haalt of zolang de ziekenwagen er nog niet is?

Beter iets dan niets doen en toekijken. Met jou kennis kun j in ieder geval een ander bij staan of de reanimatie over nemen.

Ik weet van horen zeggen dat het toch wel fijn is als je met een ander kunt overleggen mocht je de AED een keer moeten gebruiken.

Nee ik vind het een goed zaak. Je redt er inderdaad levens mee.

Als je je dan toch moet bijscholen.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei lientje:

Je zou kunnen beginnen met reanimeren terwijl een ander de AED haalt of zolang de ziekenwagen er nog niet is?

Beter iets dan niets doen en toekijken. Met jou kennis kun j in ieder geval een ander bij staan of de reanimatie over nemen.

Ik weet van horen zeggen dat het toch wel fijn is als je met een ander kunt overleggen mocht je de AED een keer moeten gebruiken.

Nee ik vind het een goed zaak. Je redt er inderdaad levens mee.

Als je je dan toch moet bijscholen.....

 

Lientje,ik doe al meer als 5 jaar mijn cursus reanimatie met AED opfrissen.

Dat is een zaterdag ochtend enige uren praktijk met een tiental personen,daar gaat t puur en alleen over reanimatie en gebruik van AED.

Ik weet hoe ik t moet doen,maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik t langs de weg moet doen,daar is t fenomeem AED al zowiezo niet aan de orde,deze dingen  vind je niet langs de weg,misschien bij een pompstation.

Daarom dat ik stel dat een cursus reanimatie geen "core bussines "is om dit als cursus in een code 95 te doen.

Je zit erbij en kijkt er naar,en op t einde van de dag heb je 7 uur nascholing ,maar hoe men iemand moet reanimeren weet men niet.

Vandaar mijn opmerking : bullshit.

Als je werkelijk wilt reanimeren of als je denkt dat dit een pluspunt voor je is,neem dan contact op met de hartstichting en informeer waar je zo een gratis cursus kunt volgen,gratis ja, kost bij de hartstichting helemaal niks.

En bij een "opleidings instituut"betaal je voor één dag van 7 uur minimaal € 160,00

 

Ironisch is dan weer wel dat deze cursussen,die gegeven worden door verpleegkundigen die op de intensive care of hartverpleegafdelingen van ziekenhuizen werken niet meetellen voor de nascholings uren.

Word hij daarintegen gegeven door een 'instructeur"van een "opleidings instituut"die toevallig een EHBO diploma heeft( maar voor de rest geen bal verstand heeft van hartritme storingen) ,telt hij wél mee voor de uren nascholing.:D

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nu is t zo dat deze cursuusen code 95 geen vast stramien hebben;iedere opleider kan een cursus schrijven en deze laten be-oordelen door het CBR

Schrijft jouw"opleider"morgen een cursus : magnetronkoken in de cabine en hoe te overleven op parkings zonder voorzieningen.en legt deze voor aan het CBR.

Word deze goedgekeurt( waarschijnlijk wel,als men "het nut"aan kan tonen) ga je de klas in en na voltooiing ben je weer goed voor 7 uur "vakbekwaamheid"

 

( hoezo zegt men dat Oost Europeanen hun vakbekwaamheid kopen en wij niet?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Hallo Maurits,

Zoals ik begrijp moet je Code 95 zelf betalen.  Een all-in-pakket is meestal het goedkoopst. Voor ong. 800 euro kom je een heel eind. Maar er is ook nog een belastingvoordeel.

Fiscaal voordeel
Betaalt u zelf de kosten voor de code 95? Dan kunt u de kosten bij uw aangifte inkomstenbelasting opvoeren als aftrekpost ‘studiekosten huidig of toekomstig beroep’. Boven het drempelbedrag van € 250,00 ‘betaalt’ de fiscus mee aan uw opleidingskosten voor de code 95. U krijgt zo minimaal € 245,00 terug van de belastingdienst. Voor de verdere voorwaarden verwijzen wij u naar de website van de belastingdienst!

Denk er wel om dat je de totake rekeing in één jaar betaald, anders heb je twee keer de drempel van € 250!

Dan nog iets. Je vindt de IT nog steeds mooi maar je mist het rijden. Je zou het ook zo kunnen doen als mij: door de week werkzaam op kantoor  en om het weekend werkzaam als weekendchauffeur.  Of veiden in deeltijd. Het kan ook en/en. Succes met je keuze(s).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Persoonlijk zou ik zeggen, blijf onafhankelijk en bekostig je code 95 zelfstandig.

Zoals vermeld, de belastingdienst is ook welwillend, dus die betalen zogenaamd je chauffeurspas.

Je bent werkzaam geweest als beroepschauffeur, dus dat geeft een werkgever al vlug meer het vertrouwen om jouw zo snel mogelijk zelfstandig aan het werk te zetten, daar je vertrouwd bent met transport en je niet hoeven in te werken.

Aangenomen dat je uiteraard nog wel referenties hebt die je kan overleggen en vermoedelijk zelf al weet in welke tak van transport je weer wilt gaan werken.

 

Voordeel als je alles bekostigd, je kan dan zelf bepalen voor wie jij wilt gaan werken, zelf binnen lopen bij bedrijven of je gelijk die klik hebt, hier zit ik op mijn plek.

Doe je dit via een uitzendbureau of ander bedrijf, dan ben je gelijk gebonden aan dat bedrijf en wil je tussentijds weg, dan behoud een bedrijf het recht om dan alsnog de opleidingskosten op je te verhalen, die vreemd genoeg dan ineens vrij prijzig blijken te zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Valkje:

 

Doe je dit via een uitzendbureau of ander bedrijf, dan ben je gelijk gebonden aan dat bedrijf en wil je tussentijds weg, dan behoud een bedrijf het recht om dan alsnog de opleidingskosten op je te verhalen, die vreemd genoeg dan ineens vrij prijzig blijken te zijn.

 

Daar ben jezelf bij: zodra je afspreekt dat je,indien je voortijdig bij een bedrijf weg gaat,teken je daartoe een overeenkomst( als t bedrijf je niet laat tekenen hebbenze later geen recht van spreken )

In deze overeenkomst laat je t bedrag van de opleiding natuurlijk opnemen,zodat naderhand dit bedrag niet"opgeschroeft"kan worden.

Ook moet het bedrijf de loonkosten tijdens cursussen doorbetalen,je zou voor kunnen stellen deze loonkosten voor eigen rekening te nemen,dat scheelt ook weer bij evt terugbetalen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden