[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tips? + Evt meerijden/kijken


Davester

Vraag

  • Forumlid

Hallo allen, 

 

Om mij maar even te introduceren, ik ben Dave woonachtig in de omgeving Breda. 21 Jaar oud en sinds kort begonnen met het (zelfstandig) behalen van het C-Rijbewijs met uiteindelijk doel om op de vrachtwagen te gaan rijden. Helaas heb ik achter het net gevist met het zij-instroom traject, de subsidie liep tot 1 oktober en ik realiseerde mij te laat welke kant ik op wilde.

Nu ben ik zelf begonnen met lessen op de vrachtwagen, een heerlijke DAF (semi-automaat). Ik ben ook druk bezig om de theorie erin te stampen, veel stof om te onthouden zeker m.b.t. de CMT brieven en waar elk vak nou voor is, maar dat moet lukken.
 

Ik heb al wat onderzoek gedaan en het schijnt nogal lastig te zijn, maar wie weet is er toch iemand die dit kan regelen voor mij. Ik zou graag een keer een dag meerijden met een chauffeur (bijv. winkeldistributie) om eens te kijken hoe het in de praktijk gaat, in het echt leer je natuurlijk het meest! Nu las ik dat er nogal wat werkgevers zijn die dit niet waarderen, maar niet geschoten is altijd mis!

Op korte termijn afspreken lukt mij niet, maar als we nu alvast contact leggen dan kunnen we z.s.m. een datum plannen.


Daarnaast zijn er verder nog mensen die tips hebben? Ik zat er eigenlijk aan te denken om zelf mijn C te halen + evt. code 95 en dan bij een werkgever te solliciteren in de hoop dat die mij een E rijbewijs laat behalen, omdat er zoveel vraag is naar jonge chauffeurs? Het liefst laat ik dat bedrijf natuurlijk ook mijn code 95 regelen, uiteraard met de voorwaarde dat ik daar niet binnen korte tijd zal vertrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Goed om te horen, met bakwagen aandokken is een piece of cake ;).

 

In het donker, met regen, een combi of schamel aan dock zetten.. da's different koek in het begin.

 

 

Op 27-11-2017 om 10:43 zei Davester:

Ik heb inderdaad enkele PB´s gehad, waarvoor dank! Ik ga binnenkort is bij wat werkgevers naar binnen lopen.

 

^^^Dit al gedaan en geen resultaat gebracht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Durashift:

Goed om te horen, met bakwagen aandokken is een piece of cake ;).

 

In het donker, met regen, een combi of schamel aan dock zetten.. da's different koek in het begin.

 

 

 

^^^Dit al gedaan en geen resultaat gebracht?


Hi,

Ik heb reeds een aantal vragen/verzoeken uitstaan bij transportbedrijven, ik hoop daar ook spoedig wat te horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja ik vind het juist super handig, gaat veel makkelijker als ik uit het raam hang, kan ik makkelijker m'n indraai punt berekenen. 

 

Maar vorige keer aantal keer in de regen in het donker moeten doen, das niet leuk nee. 

 

Ik sta ook vaak net iets te dichtbij... Lijkt mij meer prestatie maar de instructeur krijg ik daarvan niet overtuigd 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Davester:

Ja ik vind het juist super handig, gaat veel makkelijker als ik uit het raam hang, kan ik makkelijker m'n indraai punt berekenen.  

Sorry dat ik het zeg, maar als je uit je raam hangt om wat achter te zien ben je een PRUTSER.

 

Als je links uit je laam hangt omdat je denk dat je het in spiegelbeeld niet kan zien kan je niet snel even rechts kjken om te zien of daar alles nog vrij is.

 

Zoontje van mijn baas was ook zo'n eigenwijs die vond dat dat overdreven geredeneerd was. Tot ie eens een keer een lantaarnpaal in de bijrijdersdeur had staan omdat ie die niet had zien aankomen omdat ie tot zijn navel uit het raam hing........

 

Meneertje "ik weet het wel" heeft het nooit toegegeven dat het daar door kwam, maar hij doet tegenwoordig zelfs zijn raampje amper meer open bij het achteruit rijden. :D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
51 minuten geleden zei Teddybeer:

Sorry dat ik het zeg, maar als je uit je raam hangt om wat achter te zien ben je een PRUTSER.

 

 

Dit slaat nergens op ee jan   ik doe dát ook maar hou hét rechts ook in de gaten soms kan dat toch best handigzijn ff links uit het raam kijken zie net ff wa meer. 

 

 

En als je nog weinig ervaring hebt is ter in mijn ogen niks mis mee :p

 

bewerkt door road train
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
11 minuten geleden zei road train:

Dit slaat nergens op ee jan   ik doe dát ook maar hou hét rechts ook in de gaten soms kan dat toch best handigzijn ff links uit het raam kijken zie net ff wa meer. 

 

 

En als je nog weinig ervaring hebt is ter in mijn ogen niks mis mee :p

 

 

Denk dat het bij een bakwagen/zandauto anders is als trailer......kijk ook graag uit het raam tot ik met trailer m'n richtpunt bereikt hebt. Tevens van te voren al opletten waar aan de rechter kant lantaarnpalen/bomen/zwerfkeien en ander spul staat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee, zowel met bakwagen, aanhanger af oplegger slechts het raam open. Maar nagenoeg ALLES op  de spiegels.

 

Hooguit even langs de deur naar beneden kijken of het past. 

 

Gewoon tegen je rugleuning blijven zitten, zo hou je zelf in de hand hoe snel je even je spiegels aan de bijrijderskant kan controleren, of je achteruitrijcamera. 

 

Ook al kijk je in de linkerspiegel, je ziet vanuit je ooghoek al heel snel een vreemd (onverwacht) iets of een lichtflits. Dingen die je mist als je half, of nog verder, uit het raam hangt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Precies, Murphy.

 

Maar ik kan Road Train zijn reactie/gedachte wel begrijpen. Echter is het zo dat je eenmaal aangeleerde gewoontes heel slecht weer afleert.

 

Voor ik mijn vrachtwagenrijbewijs haalde reed ik alle dagen met machines waarbij je simpelweg niet even uit het raam kon kijken omdat je dan tegen een grote stalen plaat aan keek.

 

Daar door heb ik tijdens het rijlessen nooit moeite gehad met het achteruitrijden op de spiegels. Iets waar ik alle dagen nog profijt van heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei scania1965:

...en als je achteruit LINKS-om een bochtje moet maken/aandocken etc ?

Als de hoek van je oplegger/aanhanger uit je spiegel verdwijnt kijk ik inderdaad wel even uit het raam, maar dat is een heel ander verhaal dan wanneer ja half uit het raam gaat hangen bij het meeste manouvreer werk.

 

Of de de deur half open doen.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Zojuist zei Teddybeer:

Als de hoek van je oplegger/aanhanger uit je spiegel verdwijnt kijk ik inderdaad wel even uit het raam, maar dat is een heel ander verhaal dan wanneer ja half uit het raam gaat hangen bij het meeste manouvreer werk.

 

Of de de deur half open doen.........

 

Half uit het raam hangen is ook een groot begrip........raam open arm in raamopening leggen uit achteruit kijken noem ik niet half uit het raam hangen......maar kan me voorstellen als je het altijd zo doet je bij die te heet gewassen actrosjes dafjes volvootjes je half uit het raam gaat hangen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk inderdaad dat uit het raam hangen enigszins uit zijn verband is getrokken. 

Ik kijk zowel in de rechter spiegels als dat ik af en toe even uit het raam kijken achter de auto aan mijn zijde. Ik hang dus niet letterlijk uit het raam, de gehele tijd. 

Mij helpt het, het mag tijdens het examen en zolang ik alle spiegels maar blijf controleren is er even veel kans op schade als dat je in je stoel blijft zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Update:

 

Inmiddels een dag meegereden met een geconditioneerd transport, dus lekker achterin de trailer met -20 werken. Veel geleerd, leuke dag gehad. 
Alleen niet iets wat ik mijzelf later zie doen, de herrie van de koelmotor is ongekend en ik zou daar niet mee kunnen slapen, wel leuke adressen gehad. 

Inmiddels ook de vrachtwagen theorie binnen, 4 foutjes dus hupsakee! 
 

Examen Examendatum Resultaat    
Vrachtauto rijbewijs met code 95 - theorie deel 2, administratie (V2C) 6 maart 2018 Voldoende    
Vrachtauto C / Bus D theorie deel 1, Verkeer en Techniek (RV1) 6 maart 2018 Voldoende

 


Nu dus afwachten tot de gezondheidsverklaring goedgekeurd is, dan kan ik afrijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei Davester:

Update:

 

 de herrie van de koelmotor is ongekend en ik zou daar niet mee kunnen slapen, wel leuke adressen gehad. 

 

Dan heb je gewoon geen slaap genoeg !  :ja:                                                                                    LOL

  • Like 1
  • Haha 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 minuten geleden zei lambiek:

Dan heb je gewoon geen slaap genoeg !  :ja:                                                                                    LOL


Ja zal wel harder moeten werken:stom:, en het feit dat je als een soort paria word gezien als je op een parkeerplaats gaat staan overnachten lijkt me ook niet zo'n leuk vooruitzicht.  
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-3-2018 om 13:05 zei Davester:

Update:

 

Inmiddels een dag meegereden met een geconditioneerd transport, dus lekker achterin de trailer met -20 werken. Veel geleerd, leuke dag gehad. 
Alleen niet iets wat ik mijzelf later zie doen, de herrie van de koelmotor is ongekend en ik zou daar niet mee kunnen slapen, wel leuke adressen gehad. 

Inmiddels ook de vrachtwagen theorie binnen, 4 foutjes dus hupsakee! 
 

Examen Examendatum Resultaat    
Vrachtauto rijbewijs met code 95 - theorie deel 2, administratie (V2C) 6 maart 2018 Voldoende    
Vrachtauto C / Bus D theorie deel 1, Verkeer en Techniek (RV1) 6 maart 2018 Voldoende

 


Nu dus afwachten tot de gezondheidsverklaring goedgekeurd is, dan kan ik afrijden!

 

2 jaar geleden moest ik ook nog een 3e examen maken, alles gecombineerd in casus vorm. Is dat afgeschaft?:confused:

 

anyway: gefeliciteerd met t behalen van de theorie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Mike94:

 

2 jaar geleden moest ik ook nog een 3e examen maken, alles gecombineerd in casus vorm. Is dat afgeschaft?:confused:

 

anyway: gefeliciteerd met t behalen van de theorie!


Dat is voor code 95, die maak ik later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Update:

Reeds een werkgever gevonden, vrijdag eerst dagje meekijken nog als ik het daarna nog steeds leuk vind kan ik aan de slag.

Leuk bedrijf, groei mogelijkheden (opleiding tot CE/Code 95 etc) ik kan ook zelf bepalen hoeveel dagen ik daar wil werken, en als ik later naar een ander depot zou willen om andere dingen te vervoeren is dat ook altijd bespreekbaar.

De medische verklaring ligt (nog steeds) bij het CBR daarna kan ik afrijden, tot de tijd dat ik mijn rijbewijs heb kan ik als bijrijder aan de slag en dan zodra ik mijn rijbewijs heb kan ik zelf gaan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden