[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Middelpuntvliedende krachten / Centrifugale kracht


Trucker013

Recommended Posts

  • Forumlid
Goeienavond,

 

Heb sinds deze week theorielessen. Is er iemand die op een simpele manier uit kan leggen wat middelpuntvliedende kracht betekent? Is het enige waar ik vrij weinig van snap..

 

Groeten,.

Bas

 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht

 

Misschien bedoelen ze de kracht die in bochten vrij komt. Kantel gevaar als je een bocht te snel neemt.

 

Een emmer water in je hand en rond zwaaien zonder dat hij leeg loopt noemen ze dus ook middelpunt vliedendekracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Trucker013:

 

Goeienavond,

 

Heb sinds deze week theorielessen. Is er iemand die op een simpele manier uit kan leggen wat middelpuntvliedende kracht betekent? Is het enige waar ik vrij weinig van snap..

 

Groeten,.

Bas

 

Moeten jullie dat echt leren om straks een vrachtwagen te mogen besturen??:eek::eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Middelpunt voedende kracht in de wielen zorgt er ook voor dat  ( met een goed uitgelijnd voertuig) je gewoon rechtdoor blijft gaan als het stuur losgelaten wordt.

Een losgelopen wiel blijft ook rechtdoor rollen.

Ga maar eens op een draaischijf in een speeltuintje  staan, als je je niet goed vasthoud val je eraf/wordt je gelanceerd.

Discuswerpers gebruiken het ook om verder te werpen door eerst rond te draaien.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht 
Misschien bedoelen ze de kracht die in bochten vrij komt. Kantel gevaar als je een bocht te snel neemt.
 
Een emmer water in je hand en rond zwaaien zonder dat hij leeg loopt noemen ze dus ook middelpunt vliedendekracht.
En ligt dit dan aan de manier waarin de bocht zich vormt? Is bij iedere bocht dan anders..
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei steenhaas1:

Middelpunt voedende kracht in de wielen zorgt er ook voor dat  ( met een goed uitgelijnd voertuig) je gewoon rechtdoor blijft gaan als het stuur losgelaten wordt.

 Nee,daar zorgt de uitlijning voor.

Middelpuntvliedende kracht op je wielen zorgt ervoor dat regen met kracht op je spiegels gelanceerd word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel belangrijk bij tanktransporten en hangend vleesvervoer. Met name de laatste groep heeft het gewicht aan het dak hangen en de lading kan in te snel genomen bochten gaan 'hangen' tegen de zijkant waardoor je zwaartepunt verplaatst.. Misschien dat het daarom van belang is? 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wel belangrijk bij tanktransporten en hangend vleesvervoer. Met name de laatste groep heeft het gewicht aan het dak hangen en de lading kan in te snel genomen bochten gaan 'hangen' tegen de zijkant waardoor je zwaartepunt verplaatst.. Misschien dat het daarom van belang is? 
Onderwerp word inderdaad vaak breed genomen... Ik vervoer zelf stukgoed, denk niet dat je er dan zo veel last van kan gaan hebben. Morgen maar is verdervragen en de docent lastig vallen haha..
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is een voorbeeld van een ongeluk met hangende vracht. Je ziet een flauwe bocht naar links maar wel een lange bocht en de trailer die helemaal op zijn zijkant getordeerd ligt.

 

Waarschijnlijk had je hier met gewone vaste lading geen probleem gehad maar als alles naar een kant gaat hangen vanuit een hoog zwaartepunt, dan gaat het om. 

 

Niet echt een fijn klusje om op te ruimen ook overigens..

 

http://www.112brabant.nl/news/1703-gekantelde-vrachtwagen-met-vlees-zorgt-voor-lange-files/

 

99621.jpg

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is een voorbeeld van een ongeluk met hangende vracht. Je ziet een flauwe bocht naar links maar wel een lange bocht en de trailer die helemaal op zijn zijkant getordeerd ligt.
 
Waarschijnlijk had je hier met gewone vaste lading geen probleem gehad maar als alles naar een kant gaat hangen gaat het om. 
 
Niet echt een fijn klusje om op te ruimen ook overigens..
 
http://www.112brabant.nl/news/1703-gekantelde-vrachtwagen-met-vlees-zorgt-voor-lange-files/
 
99621.jpg
Inderdaad... Het zal je maar overkomen...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met middelpuntvliedende kracht krijg je te maken als je lading in een bocht gaat schuiven.

Het is dus de kracht die nodig is om jouw lading in beweging te zetten in een bocht,en dat weer bepaald door de snelheid waarmee je die bocht ingaat,en word dus veroorzaakt door draaiing van de plaats ( je laadbak) waar het object( je lading ) zich bevind.

Zodra het object( je lading) echter de cirkel verlaten heeftzal het object zich in rechte lijn voortbewegen.

Andere voorbeelden zijn b.v. een centrifuge waar door het ronddraaien in een trommel het water uit de was gedrukt word,omdat t water wel uitde trommel kan,en de was niet.

Vroegere Scania's hadden een "centrifugaalfilter"( of dat nog zo is weet ik niet),de smeerolie werd met kracht in een aluminium trommel gespoten diedaardoor zeer snel rondraaie ende verontreiniging die in de olie zat werd met kracht tegende wand vande cylinder gespoten waar hij zich aanhechtte,bij iedere service beurt dienden deze cylinders gereinigd te worden.

Als je bij deze Scanias de motor uitzette hoorde je nog minutenlang een gebrom van dit centrifugaalfilter

 

 

 

 

centrifugaalfilter.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei minuteman:

Dit is een voorbeeld van een ongeluk met hangende vracht. Je ziet een flauwe bocht naar links maar wel een lange bocht en de trailer die helemaal op zijn zijkant getordeerd ligt.

 

Waarschijnlijk had je hier met gewone vaste lading geen probleem gehad maar als alles naar een kant gaat hangen vanuit een hoog zwaartepunt, dan gaat het om. 

 

Niet echt een fijn klusje om op te ruimen ook overigens..

 

http://www.112brabant.nl/news/1703-gekantelde-vrachtwagen-met-vlees-zorgt-voor-lange-files/

 

99621.jpg

Dit is duidelijk het gevolg van het zwaartepunt wat hoog ligt,en ook met vormvaste lading zal je dit gebeuren,met hangend vlees komt er nog bij dat het zwaartepunt,wat normaal op het midden van de voertuigbreedte ligt zich naar de zijkant verplaatst,doordat de lading gaat hangen.

"vroegâhh"moest je bij de Italaanse veterinaire controle een "gangpad"hebben in de midden,vanaf de achterdeuren tot de zijdeur,dat was om de controle door hun te vergemakkelijken,maar was wel funest voor je wegligging in bochten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Met middelpuntvliedende kracht krijg je te maken als je lading in een bocht gaat schuiven.

Het is dus de kracht die nodig is om jouw lading in beweging te zetten in een bocht,en dat weer bepaald door de snelheid waarmee je die bocht ingaat,en word dus veroorzaakt door draaiing van de plaats ( je laadbak) waar het object( je lading ) zich bevind.

Zodra het object( je lading) echter de cirkel verlaten heeftzal het object zich in rechte lijn voortbewegen.

Andere voorbeelden zijn b.v. een centrifuge waar door het ronddraaien in een trommel het water uit de was gedrukt word,omdat t water wel uitde trommel kan,en de was niet.

Vroegere Scania's hadden een "centrifugaalfilter"( of dat nog zo is weet ik niet),de smeerolie werd met kracht in een aluminium trommel gespoten diedaardoor zeer snel rondraaie ende verontreiniging die in de olie zat werd met kracht tegende wand vande cylinder gespoten waar hij zich aanhechtte,bij iedere service beurt dienden deze cylinders gereinigd te worden.

Als je bij deze Scanias de motor uitzette hoorde je nog minutenlang een gebrom van dit centrifugaalfilter

 

 

 

 

centrifugaalfilter.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Met middelpuntvliedende kracht krijg je te maken als je lading in een bocht gaat schuiven.

Het is dus de kracht die nodig is om jouw lading in beweging te zetten in een bocht,en dat weer bepaald door de snelheid waarmee je die bocht ingaat,en word dus veroorzaakt door draaiing van de plaats ( je laadbak) waar het object( je lading ) zich bevind.

Zodra het object( je lading) echter de cirkel verlaten heeft zal het object zich in rechte lijn voortbewegen.

 

 

 

 

 

 

Deze kracht begint al zodra je van je rechte lijn afgaat lijkt  mij, zolang hij kleiner is dan de energie die nodig is om je lading te laten schuiven gaat het goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Deze kracht begint al zodra je van je rechte lijn afgaat lijkt  mij, zolang hij kleiner is dan de energie die nodig is om je lading te laten schuiven gaat het goed.

Precies,dat en de lobby van de ladungssicherungmaffia is de basis dat wij,chauffeurs uren bezig zijn met spanbanden trekken.:ja:

Vreemd genoeg beweegt een object ( je lading),gelanceerd door de middelpuntvliedeende kracht,in een rechte lijn ,zodra het t draaiende deel ,wat de bron van zijn kracht was,verlaten heeft.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei trieftol:

Oftewel, hoe sneller je door de bocht ga, hoe groter de kans is dat de lading gaat schuiven en zo de auto kan kantelen 

Als je je lading vast genoeg sjoirt ga je geheid opzn kant als jete snel de hoek omgaat.

Als je mazzel hebt gaat je lading schuiven,komt in de berm terecht,maar blijf jij met je auto,die doordat de lading eraf schuift,nog mooi op de weg staan of verlies je i.i.g niet de controle over je voertuig.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

Als je je lading vast genoeg sjoirt ga je geheid opzn kant als jete snel de hoek omgaat.

Als je mazzel hebt gaat je lading schuiven,komt in de berm terecht,maar blijf jij met je auto,die doordat de lading eraf schuift,nog mooi op de weg staan of verlies je i.i.g niet de controle over je voertuig.:D

 

Als je zo wie zo te snel de hoek omgaat dat je lading gaat schuiven of je truck kantelen.......mag je je zo wie zo eens goed achter je oren krabben :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-11-2017 om 21:19 zei Trucker013:

 

Goeienavond,

 

Heb sinds deze week theorielessen. Is er iemand die op een simpele manier uit kan leggen wat middelpuntvliedende kracht betekent? Is het enige waar ik vrij weinig van snap..

 

Groeten,.

Bas

 


Is het inmiddels duidelijk? Ik ben zelf ook bezig met die theorie en vind dat redelijk goed te begrijpen. Het heeft wel even geduurd voor ik echt begreep wat de juiste antwoorden waren.

 

Centrifugaalkracht (middelpuntvliedende kracht) heet zo, omdat deze als het ware het middelpunt ontvlucht.

Hij wordt veroorzaakt door het massatraagheidsmoment van een voorwerp dat een cirkelboog beschrijft. Dit vertoont al draaiend de neiging zich te verwijderen uit het middelpunt van die cirkel. Als een auto normaal door een bocht rijdt, is de centrifugaalkracht kleiner dan de centripetaalkracht (als gevolg van de zijdelingse wrijving van de banden). Als een auto uit de bocht vliegt, komt dat doordat de centrifugaalkracht groter is geworden dan de centripetaalkracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Koop een bus kaartje na 9 uur, dan heb je de hele dag plezier van de middelpuntvliedende krachten.

Ga in het midden op de achterbank zitten en je zal gauw tot de ontdekking komen dat je bij elke bocht de tegenovergestelde richting opschuift.

Bus gaat naar links, jij gaat dus naar rechts.

Dit hef je uiteraard op zodra jij een gordel om zou doen, maar die kracht blijft steeds aanwezig, je voelt dit zelf ook, de druk in de gordel word groter.

Vandaar spanbanden, om die kracht tegen te gaan.

Ladingzekering noemen ze dat. 

 

De reden waarom dit een punt is dat je dit moet weten heeft te maken met jouw verlading.

Hoe verdeel jij je lading, waar plaats je die op je trailer, zijn het hoge pallets, etc.

Ooit een machine vervoerd waar het zwaartepunt bovenin lag en dan voel je gelijk dat het middelpuntvliedende kracht veel anders reageert dan als het zwaartepunt lager had gelegen.

 

Of je leert het in de praktijk door regelmatig pallets, vooral lege pallets op te stapelen die omgevallen zijn in je trailer :p

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden