[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Dubbele bemanning en tachograaf


DenTrucker

Vraag

  • Forumlid

Hoi,,

 

ik heb sinds een week of twee mijn rijbewijs en mag dus eindelijk zelf gaan rijden. Nu zit ik toch met een x aantal vraagjes, aangezien ik altijd met dubbele bemanning onderweg ben en mijn collega’s/werkgever er zelf ook geen antwoord op weten wil ik hier toch een poging doen!

 

Vorige week was het zover en konden we eindelijk aan de slag, na een goed begin van de dag waren mijn collega en ik in discussie geraakt over het feit dat de bestuurders kaart van allebei in de taco moet zitten?

Toen mijn collega zijn 4,5 uur rijtijd voorbij was mocht ik dan eindelijk zelf het stuur in de handen nemen! Wat een genot! Maar helaas nadat ik een paar minuutjes onderweg was sprong het lampje T aan. We weten allemaal wat dat betekend en ben dus onmiddelijk aan de kant gegaan! We hebben geprobeerd mijn collega zijn kaart op werkstand/beschikbaar te zetten maar toch bleef het lampje branden wij hebben toen ervoor gekozen om zijn kaart eruit te halen en alleen mijne te laten zitten met de vraag mag dit wel of moesten we nu 45 min aan de kant voor ik verder mocht?

 

Ik heb zelf een theorie cursus gevolgd en meerdere malen aan mijn instructeur gevraagd helaas kon hij mij hier geen antwoord op geven ook mijn praktijk instructeur heb ik het gevraagd en zelfs hij (met internationale ervaring) kon het mij niet vertellen aangezien het vaak niet voorkwam naar zijn mening was het 9 uur rijden 45 min aan de kant en weer 9 uur ertegenaan.

Dit baart mij toch flink zorgen aangezien ik 90% van de tijd in het buiteland ben en de boetes niet alleen flink prijzig zijn maar vaak ook nog meteen afrekenen ikheb dus liever alles goed voorbereid en op orde.

 

Ik zie graag wat informatie voorbij komen 

 

Mvg DenTrucker

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Van beide personen, aanwezig in de cabine, dient de bestuurderskaart in de tachograaf aanwezig te zijn. Degene die rijdt, doet hem in sleuf 1. Degene die ernaast zit, in sleuf 2.

Wordt er gewisseld van bestuurder, dan ook kaarten wisselen.

 

Zo wordt (werd) het bij ons gedaan.. en dat is geen eens buitenland werk maar gewoon distributie (Horeca) in NL waarbij zo nu en dan de bijrijder weleens de terugweg voor zijn rekening nam. 

 

Ik vind het wel vreemd dat instructeurs hierop niet een antwoord hebben.

 

Het is nooit okay als de tachograaf om de bestuurderskaart vraagt terwijl er op de openbare weg wordt gereden. Op eigen terrein is het eigenlijk al niet goed.. daar is nu juist de OUT of Scope functie voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mogge,

 

Bedrijf dat altijd dubbelbemand rijdt en dan niet weet hoe het tachograaftechnisch zit?

 

Geld overigens ook voor instructeurs. Lijkt mij dat die ook code 95 bijscholingen geven als in BBS en Het Nieuwe rijden waarbij met 2 chauffeurs op pad gaat en dus 2 tachograafkaarten in laat voeren voor aanvang? Althans zo heb ik het laatst meegemaakt

 

groeten Wesley

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 minuten geleden zei wesley 85:

Mogge,

 

Bedrijf dat altijd dubbelbemand rijdt en dan niet weet hoe het tachograaftechnisch zit? emoji777.png

 

Geld overigens ook voor instructeurs. Lijkt mij dat die ook code 95 bijscholingen geven als in BBS en Het Nieuwe rijden waarbij met 2 chauffeurs op pad gaat en dus 2 tachograafkaarten in laat voeren voor aanvang? Althans zo heb ik het laatst meegemaakt

 

groeten Wesley

 

 

 

 

 

Sorry maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld ik vind het inderdaad slecht dat ze het niet weten maar helaas is het niet anders. Toch bedankt voor de reactie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

Van beide personen, aanwezig in de cabine, dient de bestuurderskaart in de tachograaf aanwezig te zijn. Degene die rijdt, doet hem in sleuf 1. Degene die ernaast zit, in sleuf 2.

Wordt er gewisseld van bestuurder, dan ook kaarten wisselen.

 

Zo wordt (werd) het bij ons gedaan.. en dat is geen eens buitenland werk maar gewoon distributie (Horeca) in NL waarbij zo nu en dan de bijrijder weleens de terugweg voor zijn rekening nam. 

 

Ik vind het wel vreemd dat instructeurs hierop niet een antwoord hebben.

 

Het is nooit okay als de tachograaf om de bestuurderskaart vraagt terwijl er op de openbare weg wordt gereden. Op eigen terrein is het eigenlijk al niet goed.. daar is nu juist de OUT of Scope functie voor.

 

 

Dit is ietsje duidelijker alleen rest mij nu nog een vraag hoe gaat dit dan precies in zen werk van de stand van Sleuf 2, als ik de wagen bestuur en mijn kaart in sleuf 1 heb zitten staat hij bij mij op rijden (het stuurtje) maar op welke moet sleuf 2 dan staan? Aangezien hij niet bestuurt maar alleen aanwezig is (overigens is wel duidelijk dat dit niet op rust op rust kan staan aangezien de chauffeur niet aan het rusten is maar beschikbaar)

 

Gr 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat Durashift al zei: Heb je de kaarten wel gewisseld? Of ging je te hard de berg af ? Ook dan krijg je een T. Maar in het display van het apparaat staat wat je verkeerd gedaan hebt, dus eerst daar naar kijken voordat je het wegklikt...

Het kan ook zo wezen dat jou maat bv 4.17 gereden heeft en dat direct na de wissel het apparaat zegt pauze houden. Dit kan je eenvoudig weg klikken en zodra jij gaat rijden gaat de 2de sleuf automatische op beschikbaarheids tijd en na 45 minuten kan jou maat weer rijden evt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei DenTrucker:

maar op welke moet sleuf 2 dan staan?

 

Op jouw vraag is dit het antwoord:

 

6 uur geleden zei RobNiat:

Zodra je gaat rijden gaat de kaart van de bestuurder op 'rijden'. En die van de tweede chauffeur springt dan op het blokje voor 'beschikbaarheid'. Hoef je niets aan te doen.

 

Overigens, zoals Grunneger al terecht opmerkte: welk type tachograaf heb jij in de auto? 

Van wat ik (en de meesten hier schat ik zo in) schrijf gaat over de Siemens VDO 1381

 

Deze:

VDO-DTCO-1381-350.jpg

 

Maar onderstaand merk bestaat ook:

Stoneridge

 

Stoneridge-SE5000-Rev6-350.jpg

 

 Voor meer informatie (bron van de afbeeldingen)

 

https://www.tachobyte.nl/uitleg-digitale-tachograaf/handleidingen-vdo-stoneridge

 

 

~~~~~~~~

 

Lees ook eens het tacho deel op dit forum.;)

 

https://www.chauffeursforum.nl/forum/75-tachodigi-forum/

bewerkt door Durashift
aanvulling op de tekst.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het was voor mij inderdaad duidelijk dat de kaarten gewisseld moeten worden, of mijn collega echter op Oke (ter bevestiging) heeft geklikt durf ik niet te zeggen het is vaak nog een stresgevend momentje aangezien het nog onbekend is voor ons.

 

Het gaat zich inderdaad om de VDO DTCO 1381 deze hebben wij in alle wagens!

Ik zal morgen tijdens het werk eens erop gaan letten mocht ik er echt niet uitkomen meld ik mij vanzelf

 

Hartelijk dank voor de reactie’s!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei DenTrucker:

Hoi,,

 

mijn praktijk instructeur heb ik het gevraagd en zelfs hij (met internationale ervaring) kon het mij niet vertellen aangezien het vaak niet voorkwam naar zijn mening was het 9 uur rijden 45 min aan de kant en weer 9 uur ertegenaan.

 

 

Mvg DenTrucker

 

 

Hoe bedoel je? met 9 uur ,45min pauze en weer 9 uur?

Je hoeft ,als je dubbelbemand bent helemaal geen pauze te houden,je moet alleen zorgen dat beide chauffeurs na 30 uur een dagelijkse rust van 9 uur maken.

Binnen die 30 uur kun je dus beiden 10 uur rijden,en heb je nog 1 uur voor kaartwissel,tanken enz.

 

Verstandiger isechter,als jede hele week dubbelbemand rijdr ,dat de ene chauffeur 10 uur rijdt en de andere 9 uur.

En dat jedat dagelijks wisseld,dan heb je iedere dag 19 rij uren,anders kun je in 2 diensttijden van 30 uur ,2 x 20 uur rijden( wat in de praktijk best moeilijkis) en de andere diensttijden maar 18 uur.

Ook dubbelbemand moet je je aan de  2 x10 en de rest 9 rijuren houden,ën aan de 6 x 24 ur periode per week.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is allemaal vrij simpel.

(Ik heb de vdo dtco 1381)

 

1. Als je 2 chauffeurs hebt moeten beide pasjes er ten alle tijden inzitten. (Geen out of scope of een pasje eruit laten dus!)

 

2.  Je rijtijd moet je induvidueel bekijken dus beide chauffeurs mogen 2X 10 uur maken en de rest 9 uur.

Maar je werktijd is in totaal 30 uur, in deze 30 uur moet je je 9 uur pauze hebbben zitten! (11 uur maken is niet nodig voor 2 chauffeurs)

 

Dus ik ben vanmorgen begonnen om 07:00 u en mag dus werken tot morgenvroeg 04:00u en dan moet ik stilstaan om die 9 uur te maken.

Zelf schrijf ik de start tijd altijd op doe daar 24 uur bij en tel er weer 3 af dan weet je wanneer je moet stoppen.

 

3. Het pasje dat in sleuf 2 zit staat tijdens het rijden bij de tacho die jij hebt automatisch op "beschikbaarheids tijd" je hoeft hier niks aan te veranderen behalve wanneer je de 9 uur pauze gaat maken.

Zoals iemand hierboven al zei hoef je geen 45 min meer te nemen tussen door.

Als de 2e pas 45 min beschikbaarheid heeft gehad kun je gewoon weer wisselen en mag die chauffeur dus weer 4 1/2 uur rijden.

 

4. De pasjes wisselen spreekt voor zich maar vergeet niet de vragen in te vullen.

En je moet pasje 1 laten lezen tot dat je een soort torentje langs het activiteiten symbool hebt staan.(links onder in het scherm, dit tekentje betekend dat de pas gelezen/geladen is)

Dan moet je pasje 2 invoeren en de vragen invullen, bij Mercedes hebben ze me verteld dat ik dan gewoon kan rijden. Je ziet dan voor pas 2 (rechtsonder in het scherm) een streepje staan voor het activiteitensymbool. (Dit betekend dat de tacho het pasje aan het lezen is)

 

Na 4 uur en 15 min rijden krijg je een melding van de tacho om je an je 45 min pauze te herinneren.

Wanneer je dan de wissel doet geeft het de tacho het weer aan als die pasje 2 eenmaal heeft uitgelezen, dit is geen probleem en je kunt gewoon op "ok" klikken.

 

5. Controleer altijd hoeveel pauze zowel pasje 1 als 2 hebben gehad, dit moet dus 09:00 uur zijn (pak minimaal 1 a 2 min meer, want agenten kunnen hier moeilijk over doen)

Vaak verschilt de pauze tussen de 2 pasjes met 1 min (terwijl ik altijd beide pasjes gelijk op pauze zet)

Staat pasje 2 bijvoorbeeld op 08:59 en pas 1 op 09:00 en jij start je werktijd dan ben je dus op pas 2 in overtreding! (Beschikbaarheids tijd telt niet als pauze voor de 9 uur rust!)

 

Ik rij zelf al 2 1/2 jaar dubbelbemand en word vaak gecontroleerd in Zwitserland met de grens over gaan. Minimaal 1 keer per 1 a 2 maanden.

Iedere keer krijg ik te horen dat alles netjes in orde is kwa pasjes en de Zwitser is niet de gemakkelijkste.

Voorheen moest je inderdaad 45 min pauze maken puur voor de Frans man maar dit hoeft nu ook niet meer.

 

Rij nooit met 2 pasjes als je alleen bent zelfs niet voor 1 keer.

Als de politie je aan de kant zet en die daadwerkelijk 2e bestuurder is nergens te vinden, zeggen ze gewoon dat je altijd op 2 pasjes aan het rijden bent.

En die boetes kun je maar beter vermijden.

 

Extra tip in de pauze aandocken is niet makkelijk met 2 pasjes.

Met name omdat pasje 2 snel van de pauze af springt, vergeet je 30 sec maar want die heb je niet echt.

Het beste kun je eerst 2 terug op pauze zetten en dan pas 1.

Zo doe ik het wanneer het nodig is en dat werkt voor mij.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Actros1945:

 

 

 

 

5. Controleer altijd hoeveel pauze zowel pasje 1 als 2 hebben gehad, dit moet dus 09:00 uur zijn (pak minimaal 1 a 2 min meer, want agenten kunnen hier moeilijk over doen)

 

 

IK heb,als antwoord op een vraag van mij aan de ILenT, een zwart op wit antwoord dat dit pertinent onjuist is:

Zodra de tachograaf 45 minuten , 9 uur of 11 uur aan geeft is deze tijd ook daadwerkelijk voltooid.

 

©Geachte heer 

 

De tijds-vermelding wordt iedere minuut gecumuleerd.  Dat betekent dat na 45 minuten deze minuten zijn 'voldragen' en er een aanvang kan worden gemaakt met activiteiten.

 

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Meld- en Informatiecentrum
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
www.ilent.nl  ©

 

 

Het mag natuurlijk wel 1 of 2 minuten langer blijven staan,als jij je confortabeler voept daardoor moet je het doen,

Maar er is totaal geen noodzaak voor.

 

Dier agent kan daar niet moeilijk over doen;die steekt jouw pas in zijn computer en die geeft precies aan hoe lang je stilstaat,en als dat precies 9 uur is ben je wettelijk volkomem in orde .

Wat anders kan t zijn met een schijvenauto,daar kan de discussie wel optreden hoe lang je precies stil hebt gestaan.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei Actros1945:

Rij nooit met 2 pasjes als je alleen bent zelfs niet voor 1 keer.

Als de politie je aan de kant zet en die daadwerkelijk 2e bestuurder is nergens te vinden, zeggen ze gewoon dat je altijd op 2 pasjes aan het rijden bent.

En die boetes kun je maar beter vermijden.

 

Verstandig advies.

Alleen, volgens mij mag het 1e uur van een dubbelbemande rit de 2e bestuurder afwezig zijn (opstappen op een andere locatie).

Of de kaart dan al wel in de auto moet zijn (in sleuf 2) weet ik niet zeker.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kaart mag zich geeneens zonder de 2de chauffeur in de cabine bevinden, die hoort de chauffeur bij zich te hebben, dus stapt die een uur later in als de eerste al een uurtje heeft gereden gaat dan pas de pas erin.

@steenhaas, ik denk het niet, maar 1 minuutje langer blijven staan scheelt toch een discussie van een half uur, en dat minuutje doet het hem niet op een dag, dat half uur kan je net opbreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
38 minuten geleden zei Doornekamp33:

1 minuutje langer blijven staan scheelt toch een discussie van een half uur, en dat minuutje doet het hem niet op een dag, dat half uur kan je net opbreken.

Daar gaat t niet om,je mag zelfs straffeloos 2 uur blijven staan,maar als je tacho 45 minuten rust aangeeft,of 9 uur rust,mag je je werkzaamheden weer hervatten.

Als je buitenlandse controleurs voor achterlijke,omwetende,chauffeirsjagende mensen aanziet is jouw ding,ook zij dienen zich aan de regels te houden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

maar als je tacho 45 minuten rust aangeeft,of 9 uur rust,mag je je werkzaamheden weer hervatten.

 

Precies.

 

De tachograaf spring ook pas op 1 minuut als je 60 seconden stil staat. 

 

Dus als die "teller" op 15, 30 of 45 minuten staat heb je je pauze voltooid en kan je gewoon gaan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben het ook helemaal met jullie eens, alleen die Belg vond het van niet, koste mij toen ruim een half uur en de werkgever een taxi voor mij naar huis omdat ik niet meer thuis kon komen.

 

Dus ja 45 minuten is 45 minuten, geen spelt tussen te krijgen, maar om die Belg daarvan te overtuigen was best lastig, hij begon met 700 euro.

 

Maar even ter info, de nieuwe tacho kan al na 31 seconden op 1 minuut springen, als je minder dan 30 seconden wat anders hebt gedaan, rijden of werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

"Vorige week was het zover en konden we eindelijk aan de slag, na een goed begin van de dag waren mijn collega en ik in discussie geraakt over het feit dat de bestuurders kaart van allebei in de taco moet zitten? "

Dit stond ook in de eerste vraag.

Dat moet zeker, poosje terug moest een chauffeur mee als bijrijder en had zijn pas niet bij hem, kon aan de zaak blijven, mocht niet mee want als je een pas heb, of je hem nou bij je heb of niet, hij moet echt in de tachograaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jullie hebben over die minuut meer of minder allemaal gelijk.

Maar ik pak die minuut extra altijd.

 

En het voorbeeld van de Belg is al een goeie, maar leg dat maar eens aan zo een van de Gendarmerie uit.

Dat zijn flikkers en die trekken je het vel over de oren.

Dan zwijgen we nog over de Italianen of de Spanjaard.

Als je daar normaal nooit komt spreek je die taal meestal niet, en hun vertikken het om ook maar 1 woordje Engels te spreken.

Al dat gezeik met die lui voorkom ik liever, op de meeste plekken doen ze al lastig genoeg.

De meeste Zwitsers zijn ook niet te genieten trouwens, ik kreeg het vorige week nog aan de stok met een of andere idioot die een hekel had aan vrachtwagens.

Die vertelde me gewoon dat ze in Zwitserland geen volk als ons nodig hadden.

Ik ben geen boos persoon, maar na al zijn gedoe koste het me toch wel wat moeite om rustig te blijven.

5964380639_bf5ce63084_b.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
49 minuten geleden zei diklin:

"Vorige week was het zover en konden we eindelijk aan de slag, na een goed begin van de dag waren mijn collega en ik in discussie geraakt over het feit dat de bestuurders kaart van allebei in de taco moet zitten? "

Dit stond ook in de eerste vraag.

Dat moet zeker, poosje terug moest een chauffeur mee als bijrijder en had zijn pas niet bij hem, kon aan de zaak blijven, mocht niet mee want als je een pas heb, of je hem nou bij je heb of niet, hij moet echt in de tachograaf.


En als een vriend die chauffeur is en bij een ander bedrijf werkt week vrij heeft en voor de fun een ritje met je mee gaat??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden