[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Dubbele bemanning en tachograaf


DenTrucker

Vraag

  • Forumlid

Hoi,,

 

ik heb sinds een week of twee mijn rijbewijs en mag dus eindelijk zelf gaan rijden. Nu zit ik toch met een x aantal vraagjes, aangezien ik altijd met dubbele bemanning onderweg ben en mijn collega’s/werkgever er zelf ook geen antwoord op weten wil ik hier toch een poging doen!

 

Vorige week was het zover en konden we eindelijk aan de slag, na een goed begin van de dag waren mijn collega en ik in discussie geraakt over het feit dat de bestuurders kaart van allebei in de taco moet zitten?

Toen mijn collega zijn 4,5 uur rijtijd voorbij was mocht ik dan eindelijk zelf het stuur in de handen nemen! Wat een genot! Maar helaas nadat ik een paar minuutjes onderweg was sprong het lampje T aan. We weten allemaal wat dat betekend en ben dus onmiddelijk aan de kant gegaan! We hebben geprobeerd mijn collega zijn kaart op werkstand/beschikbaar te zetten maar toch bleef het lampje branden wij hebben toen ervoor gekozen om zijn kaart eruit te halen en alleen mijne te laten zitten met de vraag mag dit wel of moesten we nu 45 min aan de kant voor ik verder mocht?

 

Ik heb zelf een theorie cursus gevolgd en meerdere malen aan mijn instructeur gevraagd helaas kon hij mij hier geen antwoord op geven ook mijn praktijk instructeur heb ik het gevraagd en zelfs hij (met internationale ervaring) kon het mij niet vertellen aangezien het vaak niet voorkwam naar zijn mening was het 9 uur rijden 45 min aan de kant en weer 9 uur ertegenaan.

Dit baart mij toch flink zorgen aangezien ik 90% van de tijd in het buiteland ben en de boetes niet alleen flink prijzig zijn maar vaak ook nog meteen afrekenen ikheb dus liever alles goed voorbereid en op orde.

 

Ik zie graag wat informatie voorbij komen 

 

Mvg DenTrucker

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Actros1945:

 

En het voorbeeld van de Belg is al een goeie, maar leg dat maar eens aan zo een van de Gendarmerie uit.

Dat zijn flikkers en die trekken je het vel over de oren.

Dan zwijgen we nog over de Italianen of de Spanjaard.

Als je daar normaal nooit komt spreek je die taal meestal niet, en hun vertikken het om ook maar 1 woordje Engels te spreken.

 

 

IK denk dat probleem is dat "onbekend is onbemind".:D

Waarom zou die Spanjaard of Italiaan Engels spreken met jou?jij spreekt toch ook geen Spaans of Italiaans met hem.

Iedereen gaat er van uit dat iedereen maar Engels kent,omdat wij n paar woorden engels spreken,

( overigens zijn er meer Spaanse native speakers ( 405 miljoen ) dan Engelse native speakers(360 miljoen)

https://www.ef.nl/blog/language/meest-gesproken-taal-ter-wereld/

En wat die Belg betreft: als t daar in orde is heb je er weinig problemen is mijn ervaring,heb je wel een overtreding ,dan kost t veel geld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei Teddybeer:

Waar staat dat, dat je pas ALTIJD in de tachograaf moet als je mee rijdt in een vrachtwagen?

 

omdat je altijd wel kan zeggen dat je voor de fun mee rijdt, weet niet of een buitenlandse controleur dat wel begrijpt of tolereert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ ... dan komt men al snel op de vraag (discussie) of een chauffeur ten alle tijde zijn / haar bestuurderskaart bij zich moet hebben, al is het op zaterdagavond in de kroeg, bijvoorbeeld.

 

Wordt ook verschillend over gedacht / naar gehandeld. Volgens mij is de regel dat je de kaart altijd bij je moet hebben (kunnen tonen) indien men om je rijbewijs vraagt.

 

Zo ja.. dan zit die persoon dus, in zijn vrije tijd weliswaar, als bijrijder in de vrachtauto mét, als het goed is, een bestuurderskaart bij zich. Die moet dan, denk ik, wél in de tachograaf zitten. Anders wordt weer de vraag gesteld: wat doet u in de auto zonder dat de kaart in de tachograaf zit?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

 

IK denk dat probleem is dat "onbekend is onbemind".:D

Waarom zou die Spanjaard of Italiaan Engels spreken met jou?jij spreekt toch ook geen Spaans of Italiaans met hem.

Iedereen gaat er van uit dat iedereen maar Engels kent,omdat wij n paar woorden engels spreken,

( overigens zijn er meer Spaanse native speakers ( 405 miljoen ) dan Engelse native speakers(360 miljoen)

https://www.ef.nl/blog/language/meest-gesproken-taal-ter-wereld/

 

Om eerlijk te zijn wist ik dit niet, maar toch is zoals er staat Engels de meest invloedrijke taal.

En als agent / hulpverlener zou je toch minimaal Engels moeten kunnen spreken en begrijpen?

Al is dit voor de niet Spaans sprekende mensen die door het land heen reizen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Actros1945:

Om eerlijk te zijn wist ik dit niet, maar toch is zoals er staat Engels de meest invloedrijke taal.

En als agent / hulpverlener zou je toch minimaal Engels moeten kunnen spreken en begrijpen?

Al is dit voor de niet Spaans sprekende mensen die door het land heen reizen?

Italianen spreken beter Engels dan Spanjaarden,zeker de jongeren.

Dat spanjaarden slecht Engels spreken vind zijn oosprong in de tijd van Generaal Franco; deze stelde : Spanje is een wereldmacht en als men met ons wilt onderhandel;en spreekt men maar Spaans.

Onderwijs in vreemde talen ( ook Frans of Duits) is pas na zijn tijd,en erg moeizaam vande grond aan het komen.

Verdert heef Spanje het probleem dat het land zelf al verdeeld is door verschillende taalstreken en de bijbehorende culturen ( het Catalaans,het Baskisch)

 

En als je door een vreemd land reist( dat hoeft niet alleen Spanje te zijn) is het verstandiger dat je zelf wat van de taal spreekt,zelfs een klein woordenboekje is al n pluspunt,

en er nioetvan uit gaandat "hun"maar engels moeten spreken omdat "jij"dat niet kunt of wilt.

Wij,als Nederlanders,staan erom bekend dat we dikwijls verschillende talen ( vloeiend ,denken weLOL) beheersen,Duits en Engels zijn voor ons,als germaanse talen,behoorlijk snel aan te leren,maar voor een Spanjaard,Fransman of Italiaan,die de romaanse talen spreken is dit een ander verhaal.

dus zo vanzelfsprekend is t nietdat de Spamnjaard "effe"Engels leert om de toevallige passant in zijn land toe te kunnen spreken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei Durashift:

^^ ... dan komt men al snel op de vraag (discussie) of een chauffeur ten alle tijde zijn / haar bestuurderskaart bij zich moet hebben, al is het op zaterdagavond in de kroeg, bijvoorbeeld.

 

Wordt ook verschillend over gedacht / naar gehandeld. Volgens mij is de regel dat je de kaart altijd bij je moet hebben (kunnen tonen) indien men om je rijbewijs vraagt.

 

 

Afgelopen week een hele discussie met een collega over gehad.

 

Die kwam er achter dat de tachograaf zijn pasje niet wilde uitspugen. Hij durfde niet met de personenwagen naar huis omdat je altijd je pasje bij je dient te hebben.

 

Hij wilde mij absoluut niet geloven dat dit een fabeltje is. Op mijn vraag waar in de wet dat stond kon hij geen antwoord geven, maar het werd gezegd. 

 

Lees beide bijlages maar eens door. Dit zijn twee screenshots van de Nederlandse vertaling van de Europese rijtijden wet. Vooral „7  a) zou je de ogen moeten openen, en niet alles voor waar aan nemen wat er wordt geroepen.

 

Mocht je hem zelf even willen lezen dan kan dat ook.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32006R0561

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Afgelopen week een hele discussie met een collega over gehad.

 

Die kwam er achter dat de tachograaf zijn pasje niet wilde uitspugen. Hij durfde niet met de personenwagen naar huis omdat je altijd je pasje bij je dient te hebben.

 

Hij wilde mij absoluut niet geloven dat dit een fabeltje is. Op mijn vraag waar in de wet dat stond kon hij geen antwoord geven, maar het werd gezegd. 

 

Lees beide bijlages maar eens door. Dit zijn twee screenshots van de Nederlandse vertaling van de Europese rijtijden wet. Vooral „7  a) zou je de ogen moeten openen, en niet alles voor waar aan nemen wat er wordt geroepen.

 

Mocht je hem zelf even willen lezen dan kan dat ook.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32006R0561

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Dit kwam ook aan bod bij de cursus code 95 die ik laatst gevolgd heb:een medecusist beweerde dat een collega van hem,onderweg met zijn luxe wagen met caravan,in Frankrijk in een controle ,om zijn digitale bestuurders kaart was gevraagd.de instructeur vond dit wel begrijpelijk en ging hier in mee.

Ik zei hun dat dit belachelijk was en wees hun erop dat dit alleen van kracht is als je met een  voertuig rijdt dat tachograafplichtig is.( zoals jij in je link ook al aangeeft)

Ik heb dat,met enige andere dingen waar ik t niet eens was met de instructeur,in een mailtje aan hem laten weten.

Enige weken later kreeg ik netjes een mailtje van hem terug dat de ILenT,waar hij de vraag neergelegd had,dit afdeed als klinkklare onzin,een broodje aap verhaal dus,en dat hij dit in hun cursus code 95 aan ging passen.

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
58 minuten geleden zei europeaan:

Dit kwam ook aan bod bij de cursus code 95 die ik laatst gevolgd heb:een medecusist beweerde dat een collega van hem,onderweg met zijn luxe wagen met caravan,in Frankrijk in een controle ,om zijn digitale bestuurders kaart was gevraagd.de instructeur vond dit wel begrijpelijk en ging hier in mee.

 

Dit verhaal heb ik ook gehoord van mijn rijinstructeur, ik geloof dat de man in kwestie zelfs in beroep was gegaan het verloren had. Maar dit weet ik niet zeker.

Het hoeft natuurlijk niet dezelfde persoon te zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
38 minuten geleden zei scania1965:

Dat is het antwoord van de ILenT.....maar daar heeft een belgische/Franse/Italiaanse politie verder weinig boodschap aan en bekeurd je alsnog !

 

Lang leve 1 Europa zeg maar :bey:

Dus jij trekt dan je knip maar gelijk en rekent af?

Komt t wel eens bij je op dat betreffende buitenlandse controleur er ook geen verstand van heeft?

Jaren terug werd er door de autobahn polizei op de A3,bij Asschaffenburg gecontroleerd op de "zesde diensttijd"als je meer dan 6 keer een diensttijd aangevangen had werd je bekeurt,volkomen onterecht.

 

Een collega zei dat hij maar een "protokoll"moest schrijven ,dan betaalde hij wel een sicherheits leistung en liet hij het voorkomen.

"und schreiben sie den herr staatsanwalt das ich mein geld mit zinsen wiederhaben woll: voegde hij er nog aan toe.

De heren gingen even weg en hebben blijkbaar de BAG gebeld,collega kreeg zijn papieren terug en werd gute reise gewenst.

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei Actros1945:

Dit verhaal heb ik ook gehoord van mijn rijinstructeur, ik geloof dat de man in kwestie zelfs in beroep was gegaan het verloren had. Maar dit weet ik niet zeker.

Het hoeft natuurlijk niet dezelfde persoon te zijn geweest.

Het is gewoon een broodje aap verhaal,ik geloof er geen woord van;laat maar een proces verbaal zien waaruit dit blijkt.

De wet,in de hele EU ,stelt luid en duidelijk dat je slechts je bestuurderskaart of schijven hoeft te tonen als je bestuurder bent van een tachograafplichtig voertuig.

Ook een controleur in het buitenland dient zich aan deze regels te houden.

Stel: je bemnt met je caravan of camper onderweg ,je word straande gehouden en men verklangt je digitale bestuurderskaart,die ligt thuis.

Wat denk je? zal zo n vent je auto in beslag nemen tot die kaart er is? 

Hij kan hooguit een Proces Verbaal schrijven ,maar dat word door de eerste de beste officier van justitie verscheurt,want die weten wél hoe de wet in elkaar steekt

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
34 minuten geleden zei europeaan:

Dus jij trekt dan je knip maar gelijk en rekent af?

Komt t wel eens bij je op dat betreffende buitenlandse controleur er ook geen verstand van heeft?

Jaren terug werd er door de autobahn polizei op de A3,bij Asschaffenburg gecontroleerd op de "zesde diensttijd"als je meer dan 6 keer een diensttijd aangevangen had werd je bekeurt,volkomen onterecht.

 

Een collega zei dat hij maar een "protokoll"moest schrijven ,dan betaalde hij wel een sicherheits leistung en liet hij het voorkomen.

"und schreiben sie den herr staatsanwalt das ich mein geld mit zinsen wiederhaben woll: voegde hij er nog aan toe.

De heren gingen even weg en hebben blijkbaar de BAG gebeld,collega kreeg zijn papieren terug en werd gute reise gewenst.

 

 

Nee...ik snap ook dat die gasten het verkeerd hebben. Ben een uur aan het lullen geweest om het duidelijk te maken.

Stond op het punt dan maar te betalen en later wel weer te zien....alleen maar om naar huis te kunnen

Bedenk jij dan ook wel eens dat het soms wel heel erg veel geld gaat kosten om in het buitenland naar de rechtbank te gaan om je gelijk te halen ???:rolleyes:

Soms is het beter maar je knip te trekken. Wetende dat JIJ gelijk hebt.....maar ja

(en nou niet gaan schreeuwen dat jij dat nooooooit zou doen ;))

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het zijn gewoon geen makkelijke situaties.

En zoals ik dat eigenlijk eerder al zei, mocht je nooit in Spanje komen dan zul je die taal ook niet spreken als je er eens 1 keer bent.(mocht je hier vaak komen dan ga je die taal sowieso leren zodat je makkelijker kunt communiceren daar)

 

Ik dacht trouwens ook dat je in landen als Frankrijk direct moet betalen of je mag aan de ketting. Maar ook dit kan ik mis hebben hehe

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Teddybeer:

Hij wilde mij absoluut niet geloven dat dit een fabeltje is. Op mijn vraag waar in de wet dat stond kon hij geen antwoord geven, maar het werd gezegd. 

 

Lees beide bijlages maar eens door. Dit zijn twee screenshots van de Nederlandse vertaling van de Europese rijtijden wet. Vooral „7  a) zou je de ogen moeten openen, en niet alles voor waar aan nemen wat er wordt geroepen.

 

Okay, dank. Duidelijk nu.

Dan was ik niet in 'overtreding' vorige week, toen ik bij mijn aanstaande werkgever was voor een introductietraining. ;)

Ik zal de PZ dame (die mij om de kaart vroeg en ik dus niet bij had..) even inlichten. Naar het schijnt had zij een dag daarvoor een gelijksoortige discussie met 2 andere collega's, die kennelijk de EU richtlijn beter kennen dan ik. :zegtniets:  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Actros1945:

Het zijn gewoon geen makkelijke situaties.

 

Precies. Gelijk hebben is, in sommige landen, niet direct 'gelijk krijgen', denk ik.

 

Ik kan mij best voorstellen dat een bedrijf ervoor kiest om dan maar het zekere voor het onzekere te nemen, om te zorgen dat werknemers die voor hun op pad zijn ten alle tijde de bestuurderskaart kunnen tonen.. ook al zijn ze met de PKW onderweg naar Frankrijk om een aflossing te doen ofzo..

 

 

bewerkt door Durashift
.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lambiek:

Dat bedoel ik , en wat doen ze eerder met een controle !  Juist vrachtwagens aan houden, ja en dan kan men er om vragen

Nou ik zie de afgelopen tijd meer personen auto's en busjes aan de kant staan met politie. Ook die kleine bakwagentjes, maar dit zal ook wel met terrorisme en mensen smokkel te maken hebben vermoed ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden