[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

overuren en belasting


ets2

Vraag

Hallo! Ik ben nieuw hier en ik werk nog maar sinds kort in de transportsector. Nu heb ik een vraag:

 

Stel ik heb een 32 uren contract en ik maak bijvoorbeeld 36 of 37 of meer uren. Worden deze overuren dan extra belast? Bij mijn vriendin is het zo dat zij weinig van haar overuren / toeslaguren overhoudt omdat de belasting een groot deel weg snoept.

 

Hoe werkt dit in het transport? Krijg je hier wel gewoon volledig betaald op je overuren zonder dat er extra belasting afgaat? Of gaat er altijd extra belasting af bij uren die boven je contracturen uitkomen?

 

 

 

bewerkt door ets2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Belasting zelf werkt met schalen, dus gaat er als je niet boven een bepaald bedrag komt hetzelfde af als van de eerste 32 uur die jij op contract hebt.

 

Vergeet niet, in de CAO krijg je pas de toeslag van 30% over uren die boven de 40 per week komen, dus als je er 35 maakt heb je 3 meer uren a 100% .

belastingschijven-2017.jpg

bewerkt door Doornekamp33
Toevoeging plaatje belastingschalen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee, jou werkgever betaald over de eerste 40 uur per week geen 30% overuren toeslag, dus heb je een 32 uren contract heb je pech.

Daarintegen, maak je maar 28 uur die week, dan moet je werkgever je wel 32 uur betalen die week, hij mag dit niet compenseren met andere weken.

 

 

En wat bedoel je met belasting amtenaar, je werkgever is verplicht loonbelasting in te houden, daar veranderd niks aan, 1 keer per jaar kun je je aangifte invullen en dan word dat berekent of je terug jrijgt of mag bijstorten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
46 minuten geleden zei ets2:

Om het even duidelijk te maken, dus stel ik werk 36 uur ipv de 32 uren op contract. Dan krijg ik wel de volle 4 uur extra betaald zonder dat ik daar extra geld op verlies?

 

Dat klopt als een bus, tenzij je over een drempel heengaat waar de belasting hoger word, denk dat je niet boven de tweede/derde schijf van 67.072 euro komt en in de 52% beland.

Dit zal hetzelfde zijn bij je vriendin, dat je over overuren meer belasting betaald is al een oud gegeven, dit is al heel wat jaren niet meer het geval, zal dus nog eens goed naar die loonstrook kijken.

Maar als je 30% extra krijgt op een overuur hou je daar ruim gerekend zo'n 17% aan over, er gaat namelijk in de middelste schalen gewoon 40.80 % vanaf, ja leuker kunnen we het niet maken, wel duurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Pierre, discutabel of niet, duidelijk staat er 40 uur per week in artikel 27, er staan nergens dat je daarvoor een 40 uren contract moet hebben.

 

Ik heb dit zelf aan de hand gehad omdat ik bij mijn vorige werkgever van 40 naar 32 ging omdat men voor de maandag geen werk meer voor me had, nu was dit in de oude KNV cao perfect geregeld,

je valt dan onder het kopje arbeidssysteem en je kreeg dan overuren toeslag als je de 8 uur per dag overschrijd, dit is jammer genoeg niet meegegaan naar de TLN CAO, terwijl er voor bepaalde zaken wel korting word toegepast op het loon om bijvoorbeeld die 18 oude lullen dagen van oa Ger te betalen.

 

En ja bij een 32 uren contract word daar je pensioen over berekend, iets met maar blijven slapen als chauffeur zijnde bij de CAO onderhandelingen,

Maar ja, dat is natuurlijk weer de schuld van een ander, de bonden volgens de meeste die geen lid zijn of hun zaakjes zelf zo goed kunnen regelen.:zegtniets::zegtniets:

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er staat duidelijk uren boven de 40 uur  per week , er wordt helaas niet gesproken over 8 uur per dag !!

Je moet  toch eerst 40 uur werken voordat de toeslag uren beginnen Daar zijn al heel wat discussies over geweest in de diverse vergaderingen maar de werk gever wil er niet aan .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ handig dan .. als werkgever het doen voorkomen alsof er net niet genoeg werk is voor 40 uur in de week.. dus dan een contract aanbieden voor 32 uur (of minder) in de week.. en dan in de praktijk toch die 40 uur vragen bij de chauffeur qua inzet.. scheelt dan toch mooi 30% x 8 (of meer) uurtjes.. :confused:  :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Eindelijk valt er een kwartje, dit was dus in onze cao iets beter geregeld als je een vaste dag vrij had, of als je op een vastgesteld rooster werkte.
Jammer genoeg is dit niet meegegaan in de nieuwe CAO, net als de charter bepaling, wat nu bij ons een beetje speelt, charters rijden zich een slag in de ronte en wij komen net aan de uren, omdat de komende twee weken ze hard nodig zijn ivm de kerstdrukte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Doornekamp33:

 

, dat je over overuren meer belasting betaald is al een oud gegeven,

Natuurlijk betaal je meer,je verdient immers ook meer,maar procentueel betaal je niks meer over een overuur.

De belasting kijkt niet of je normale uren of overuren hebt gemaakt,dat interesseert ze geen moer,de belasting kijkt alleen hoeveel je totaal verdient hebt in een jaar,en daar word de aanslag op gebaseerd.

Anders zou een chauffeur met een hoog 100% uurloon (E7) minder belasting betalen als iemand die net zo veel heeft ,maar daar overuren voor moet maken,da kan natuurlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 uur geleden zei Doornekamp33:

Dat was dus vroeger wel, overuren vielen in een andere tarief, en daar word tegenwoordig nog steeds geroepen.

 

Zoals Europeaan keurig verwoord......ze kijken naar het EINDTOTRAAL per jaar

En ja, dan kan je in een hogere tariefsgroep vallen als je veel overuren hebt

 

Maar dat overuren in een ander tarief vallen  werd vaak gedacht door iedereen omdat ze niet begrepen hoe het tariefsysteem in elkaar zit.

Het is dus ook echt een fabeltje dat overuren een aparte tariefgroep hebben !!!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^^

 

Op overwerk wordt dezelfde belasting geheven als op de normale uren

De overuren worden dus even zwaar belast als de normale uren, maar dat verandert zodra u daardoor naar een hogere belastingschijf verhuist. Bovendien kunnen overuren ertoe leiden dat u niet meer voor een zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag in aanmerking komt, omdat uw inkomen te hoog is geworden. In dat soort gevallen is het de moeite waard om te bekijken of een extra vrije dag niet een betere optie is. Het is overigens ook mogelijk dat bij u ten onrechte te veel belasting wordt ingehouden doordat u veel aftrekposten hebt of doordat u een bijbaan met extra inkomen hebt. In dat geval zult u het teveel betaalde terug krijgen bij uw aanslag inkomstenbelasting of bij uw verzoek tot teruggaaf, ook wel de voorlopige aanslag genoemd.

 

https://financieel.infonu.nl/belasting/99114-hoge-loonbelasting-overuren-en-overwerk.html

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Zoals Europeaan keurig verwoord......ze kijken naar het EINDTOTRAAL per jaar
En ja, dan kan je in een hogere tariefsgroep vallen als je veel overuren hebt
 
Maar dat overuren in een ander tarief vallen  werd vaak gedacht door iedereen omdat ze niet begrepen hoe het tariefsysteem in elkaar zit.
Het is dus ook echt een fabeltje dat overuren een aparte tariefgroep hebben !!!!
 
Lezen moeilijk, maar in de jaren 80/90 toen ik begon met werken had je de gewone loonbelasting en de groep bijzondere beloning, toen werden overuren in die laatste groep belast en die was ook hoger, je hield toen netto ongeveer evenveel over per gewerkt uur, toen werd veel werken bestraft door de overheid.

Na de belasting hervormingen zijn dit 4 loonschalen geworden en gaat het nu om het totaal wat je bruto krijgt, en het is niet zo dat alles in de hoogste schaal valt waar je op terecht komt, je betaald pas die 52% over hetgeen wat je meer verdiend als je er komt, dus alles eronder word gewoon voor 40% belast.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Doornekamp33:

Lezen moeilijk, maar in de jaren 80/90 toen ik begon met werken had je de gewone loonbelasting en de groep bijzondere beloning, toen werden overuren in die laatste groep belast en die was ook hoger, je hield toen netto ongeveer evenveel over per gewerkt uur, toen werd veel werken bestraft door de overheid.

Na de belasting hervormingen zijn dit 4 loonschalen geworden en gaat het nu om het totaal wat je bruto krijgt, en het is niet zo dat alles in de hoogste schaal valt waar je op terecht komt, je betaald pas die 52% over hetgeen wat je meer verdiend als je er komt, dus alles eronder word gewoon voor 40% belast.

Lezen ,zeker moeilijk.

Natuurlijk worden je overuren door de boekhouder van je bedrijf gelijk in de hogere schijf geplaatst,verstandig van hem,anders heb je t risico dat je een na-aanslag krijgt omdat je te weinig betaald hebt.

Maar iemand ,zoals wij,chauffeurs moeten,als ze verstandig zijn,iedere jaar een aangifte doen.'Dan weet je precies wat je eventueel teveel betaald hebt,en dat krijg je altijd terug.

Doe je dat niet krijg je bericht van de belasting dat je "voldoende" betaald hebt.

"voldoende " kan ook "te veel"zijn,maar daar lult de belasting niet over.

 

Als je  het schijventarief ziet over 2017:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2017-de-aow-leeftijd-nog-niet-bereikt

 

Zie je dat de eerste schijf loopt tot € 19 982,dat  is ( 19982 : 12 ) € 1665 bruto per maand,net iets meer dan wat een A 1 chauffeur verdient volgens de TLN CAO van 2017( € 1660,76 ).

 

https://www.tln.nl/onderwerp/cao-onderhandelingen/Documents/Functieloonschalen per 1 juli 2017.pdf

Daarom houd je boekhouder gelijk al vanaf je basisloon de overuren volgens de tweede schijf in,en dat is dus niet omdat je overuren "zwaarder belast worden"maar omdat je je jaarinkomen boven de eerste schijf verheft.

 

T zal je ook opgevallen dat in  de tweede schijf ( van € 19 983 tot € 33 791),40,8 % even zwaar belast is dan de derde schijf( van € 33 792 tot € 67 021),ook 40,8 %

Maar waarom dat zo is hoef ik je( denk ik ) niet uit te leggen:D.

 

Werken word door de overheid niet bestraft hoor,dat is nooit geweest ook,dat was n uitvlucht die sommige werkgevers nogal een gebruikten om jou over te halen zwart geld van ze aan te nemen; als je je zwart liet betalen kreeg je netto evenveel van ze,het deel wat eigenlijk voor de belasting was(en soms meer) staken ze zelf in hun klep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Durashift:

^^^

 

Op overwerk wordt dezelfde belasting geheven als op de normale uren

. Bovendien kunnen overuren ertoe leiden dat u niet meer voor een zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag in aanmerking komt, omdat uw inkomen te hoog is geworden.

Normale zaak dacht ik,iets wat bedoelt is als vangnet hoeft niet als hangmat gebruikt te worden.

( of mis ik iets??)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

"voldoende " kan ook "te veel"zijn,maar daar lult de belasting niet over.

 

Dat zeg je nou wel, maar ik kreeg in 2010 een brief van de belastingdienst waarin ze me aanraadden alsnog aangifte inkomstenbelasting over 2008 te doen, want ik kreeg een aanzienlijk bedrag terug. Het uitzendbureau waarvoor ik destijds werkte was vergeten de heffingskorting toe te passen en dat kreeg ik toen in een keer. Dat was wel een leuk bedrag trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei RealZeus:

Dat zeg je nou wel, maar ik kreeg in 2010 een brief van de belastingdienst waarin ze me aanraadden alsnog aangifte inkomstenbelasting over 2008 te doen, want ik kreeg een aanzienlijk bedrag terug. Het uitzendbureau waarvoor ik destijds werkte was vergeten de heffingskorting toe te passen en dat kreeg ik toen in een keer. Dat was wel een leuk bedrag trouwens.

Dan zijn ze "lief"geweest voor je.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@europeaan, ik heb het niet over de tegenwoordige tijd, ik heb het over hoe het voorheen was met de belasting en waar dat fenomeen vandaan komt dat overuren meer belast worden dan gewone uren, dit was namelijk vroeger zo, ongeveer in de tijd van Lubbers en daarvoor.

Tot men het schijven stelsel heeft ingevoerd, denk dat men toen ook die slogan heeft verzonnen, belasting, leuker kunnen we het niet maken, wel duurde, sorry makkelijker.

Dus ja, lezen blijft moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 uur geleden zei europeaan:

Lezen ,zeker moeilijk.

Natuurlijk worden je overuren door de boekhouder van je bedrijf gelijk in de hogere schijf geplaatst,verstandig van hem,anders heb je t risico dat je een na-aanslag krijgt omdat je te weinig betaald hebt.

Maar iemand ,zoals wij,chauffeurs moeten,als ze verstandig zijn,iedere jaar een aangifte doen.'Dan weet je precies wat je eventueel teveel betaald hebt,en dat krijg je altijd terug.

Doe je dat niet krijg je bericht van de belasting dat je "voldoende" betaald hebt.

"voldoende " kan ook "te veel"zijn,maar daar lult de belasting niet over.

 

Als je  het schijventarief ziet over 2017:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2017-de-aow-leeftijd-nog-niet-bereikt

 

Zie je dat de eerste schijf loopt tot € 19 982,dat  is ( 19982 : 12 ) € 1665 bruto per maand,net iets meer dan wat een A 1 chauffeur verdient volgens de TLN CAO van 2017( € 1660,76 ).

 

https://www.tln.nl/onderwerp/cao-onderhandelingen/Documents/Functieloonschalen per 1 juli 2017.pdf

Daarom houd je boekhouder gelijk al vanaf je basisloon de overuren volgens de tweede schijf in,en dat is dus niet omdat je overuren "zwaarder belast worden"maar omdat je je jaarinkomen boven de eerste schijf verheft.

 

T zal je ook opgevallen dat in  de tweede schijf ( van € 19 983 tot € 33 791),40,8 % even zwaar belast is dan de derde schijf( van € 33 792 tot € 67 021),ook 40,8 %

Maar waarom dat zo is hoef ik je( denk ik ) niet uit te leggen:D.

 

Werken word door de overheid niet bestraft hoor,dat is nooit geweest ook,dat was n uitvlucht die sommige werkgevers nogal een gebruikten om jou over te halen zwart geld van ze aan te nemen; als je je zwart liet betalen kreeg je netto evenveel van ze,het deel wat eigenlijk voor de belasting was(en soms meer) staken ze zelf in hun klep.

Ik kan hier maar 1 commentaar op geven.

Perfect verwoord!!

 

En met enig rustig lezen (of misschien 2 of 3x) kan iedereen dit begrijpen.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Doornekamp33:

@europeaan, ik heb het niet over de tegenwoordige tijd, ik heb het over hoe het voorheen was met de belasting en waar dat fenomeen vandaan komt dat overuren meer belast worden dan gewone uren, dit was namelijk vroeger zo, ongeveer in de tijd van Lubbers en daarvoor.

Tot men het schijven stelsel heeft ingevoerd, denk dat men toen ook die slogan heeft verzonnen, belasting, leuker kunnen we het niet maken, wel duurde, sorry makkelijker.

Dus ja, lezen blijft moeilijk.

Dat zou kunnen,ik bestrijdt t niet.

Wat ik wel weet is dat ik,sinds ik in 1977 volgens CAO,en dus per uur,betaald werd ,dit al zo was.

Ik heb in het verleden verschrikkelijk veel overuren gemaakt,met zowel zaterdag en zondaguren daarbij,en heb altijd al geld van de belasting teruggekregen.( omdat ik gewoon in het begin van het jaar een aangifte gedaan heb over het afgelopen jaar)

toen ik in 1977 ,per uur betaald kreeg was het systeem met de schijven er al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik had altijd een strook waar de overuren apart opstonden en dan stond er een ander tarief achter dan het gewone uurloon, en bij de totalen stond dan bijzonder tarief, weet nog wel dat ik per uur ongeveer evenveel overhield, en soms meer omdat de baas toen ook wel eens een envelopje gaf met de overuren, dat was een stuk meer.

Was niet in het BVG maar in de agrarische sector, heb daarna 10 jaar geen overuren meer gemaakt, sinds 2002 pas weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Doornekamp33:

 weet nog wel dat ik per uur ongeveer evenveel overhield, en soms meer omdat de baas toen ook wel eens een envelopje gaf met de overuren, dat was een stuk meer.

 

Dat heet "betalen in dezelfde kleur als de schoorsteen" in het zwart dus.

Je baas gaf jou wat meer als wat je normaal overgehouden had,maar stak t meeste in zijn eigen zak.

De duiten die hij in het collectezakje gooide in de kerk,op zondag ,was jouw geld,en hij kocht daarmee zijn zwarte ziel terug.LOL

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden