Spring naar bijdragen
Marotrans

Weekendrust mag niet meer in de cabine

Recommended Posts

Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat het niet meer mag: de weekendrust in de cabine doorbrengen.

Het FNV ziet er meteen "het einde van de uitbuiting van Oost Europese chaufeurs" in zelfs,  "slapen in hun truck door toedoen van hun werkgevers"

Allemaal met de bus naar huis voor het weekend dan maar? :D

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/1456467/weekendrust-in-truckcabine-niet-toegestaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens het artikel zou de verkorte wekelijkse rust (die van minimaal 24 uur) ook niet meer in de cabine doorgebracht mogen worden.

Het is van de telegraaf dus hou nog een slag om de arm.

De hotels gaan het nog heel druk krijgen of wordt nu het lang internationaal transport omzeep geholpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marotrans:

Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat het niet meer mag: de weekendrust in de cabine doorbrengen.

Het FNV ziet er meteen "het einde van de uitbuiting van Oost Europese chaufeurs" in zelfs,  "slapen in hun truck door toedoen van hun werkgevers"

Allemaal met de bus naar huis voor het weekend dan maar? :D

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/1456467/weekendrust-in-truckcabine-niet-toegestaan

Het enige wat die geweldige  bonden hiermee bereiken is dat het kleine beetje echt internationaal werk wat de Nederlanders nog deden ook verneukt is.

Die oostblokker worden in een portecabin gepropt. En die vinden dat jog best ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaja, en onze vakbondsrakkers die het woord weekendrust en een weekend weg alleen maar kennen van horen zeggen en uit de media vallen elkaar huilend van vreugde in de armen. De strijd tegen de "platkoppen" is gewonnen. (Denken ze)

Oh ne  het was uit sociaal oogpunt toch (waar is die kots smiley)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Marotrans:

Tja, er zal wel geen geld zijn voor 'n vier-sterren hotel denk ik :D

Maar inderdaad, dat er wat gebeurt is een goede zaak alleen staat nu het paard achter de wagen helaas.

Hoe bedoelje,een goede zaak?

Dit artikel is puur en alleen doorde bonden aangewend om het de Oosst Europeanen moeilijkerv te maken om hier hunnwerk te doen.

Het was beter geweest dat men wetgeving ontwikkeld had dat deze wekelijkse( geen weekend) rust doorgebracht word op een plaats waar de chauffeur faciliteiten,zoals een toilet,douche restaurant,tot zijn beschikking heeft,al dan niet op een parking waar hij voor betaald.

Of hij dan wel of niet in zijn cabine,die dikwijls veel comfortabeler is dan het eerste t beste hotel, overnacht is niet belangrijk.

Daartoe moet wel de mentaliteit van de Oost europeaan veranderd worden.

De bonden hebben dit artikel slechts aangegrepen om "punten te halen "bij hun achterban( kijk eens hoe goed wij voor jullie bezig zijn!),daarmee gelijk ook de leden die nog wel verdere ritten maken,een mes in de rug te steken.

Oneigenlijkgebruik maken van een wetsartikel.

De discussie zijn ze nooit aangegaan,zoals ik wel ervaren heb op dit forum ,toen ik een jaartje of wat geleden Tjitse v Rijssel ( CNV) hieromtrend wat vragen stelde waar hij nooit inhoudelijk op in is gegaan ( ook niet in prive mails die ik m gestuurd heb enb die hij nooit beantwoord heeft.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei europeaan:

Tjitse v Rijssel

Dat waren nog eens tijden! :D 

Maar vandaag of morgen komt ons eigen verlengstuk van het CNV hier wel even uitleggen wat er zo goed aan al die verboden is. En de daarop volgende discussies geven wellicht de moderators ook een zinnige invulling van de aanstaande vrije dagen.

.

bewerkt door EJD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marotrans:

Als je zo redeneert mag de 24-uur ook niet meer inderdaad; we gaan het meemaken...

Je kunt ,net als de Televaag ,redeneren wat je wilt: art 8.8 stelt duidelijk dat een wekelijkse rust ( van 45 uur) niet in jhetb vboertuig doorgebracht mag worden,en een verkorte wekelijkse rust (van minimaal 24 uur) WEL in het voertuig doorgebracht mag worden.

8. Wanneer een bestuurder dit zo verkiest, mogen dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden buiten de standplaats in een voertuig worden doorgebracht indien dit voor iedere bestuurder behoorlijke slaapfaciliteiten biedt en het voertuig stilstaat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens T-O mag de verkorte wekelijkse rust wel in het voertuig gemaakt worden,

En dat staat ook in:

Citaat

ARREST VAN HET HOF (Tiende kamer)

20 december 2017 (*)

„Prejudiciële verwijzing – Wegvervoer – Rusttijden van de bestuurder – Verordening (EG) nr. 561/2006 – Artikel 8, leden 6 en 8 – Mogelijkheid om de dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden buiten de standplaats en in het voertuig door te brengen – Uitsluiting van normale wekelijkse rusttijden”

Citaat

Nadat het Europees Parlement in de wetgevingsresolutie van 14 januari 2003 over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer (PB 2004, C 38 E, blz. 152), de verwijzing naar de wekelijkse rusttijden uit de tekst van deze bepaling had geschrapt, omdat de nieuwe regeling zonder deze wijziging met name op het gebied van hygiëne en het welzijn van de bestuurders tot ongepaste omstandigheden zou leiden, heeft de Commissie als compromis voorgesteld dat alleen een buiten de standplaats genomen verkorte wekelijkse rusttijd in het voertuig kan worden doorgebracht [zie artikel 8, lid 6, alsmede punt 26 van de toelichting, COM(2003) 0490 definitief].

38      De Raad van de Europese Unie heeft deze benadering van de Commissie in het gemeenschappelijk standpunt overgenomen. Het Parlement wenste vervolgens opnieuw een wijziging aan te brengen [wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 13 april 2005 betreffende het gemeenschappelijk standpunt, door de Raad vastgesteld met het oog op de aanneming van de verorde

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige wat bereikt wordt is dat de schaarse westerse chauffeur niet meer op de lange rit wil/kan.

De oostblokkers gaan, zoals shompie al zegt, zonder morren de porto cabin in.

Dankzij een handje vol leden en de bond is dit moiie beroep gewoon om zeep geholpen, voor wat betreft de lange ritten.

En Igor, Pjotr & Co lachen zich het hemd uit de trainingsbroek!

LAchen doen ze zonder meer, want zij komen thuis met de kerst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei europeaan:

Hoe bedoelje,een goede zaak?

Het internationale transport zoals in jouw tijd zeg maar, dat zal in die vorm niet terugkomen denk ik. Daarvoor is er teveel veranderd zo onderhand.

Wat ik een goede zaak vind, is dat er nu iets gedaan kan worden aan het overbevolken en vooral vervuilen van openbaar terrein door kamperende Oost Europese chauffeurs! Waarvan er dan ook nog bedrijven zijn (ITTL bijvoorbeeld) met een moederbedrijf in Nederland. Díe verpesten veel meer dan welke 'originele' internationale chauffeur ooit gedaan heeft; de kosten van opruimen van hun mest en ander afval én herstel van kapotte bermen etc. zijn voor de Nederlandse staat. Vooral in de grensstreek is dat best een probleem aan het worden. 

En of dat dan door een vakbond of door een fanfare bereikt is maakt mij nu even niet uit.

2 uur geleden zei europeaan:

Je kunt ,net als de Televaag ,redeneren wat je wilt: art 8.8 stelt duidelijk dat een wekelijkse rust ( van 45 uur) niet in jhetb vboertuig doorgebracht mag worden,en een verkorte wekelijkse rust (van minimaal 24 uur) WEL in het voertuig doorgebracht mag worden.

Ik redeneer niets, las alleen voor uit andermans werk ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Marotrans:

Wat ik een goede zaak vind, is dat er nu iets gedaan kan worden aan het overbevolken en vooral vervuilen van openbaar terrein door kamperende Oost Europese chauffeurs! Waarvan er dan ook nog bedrijven zijn (ITTL bijvoorbeeld) met een moederbedrijf in Nederland. Díe verpesten veel meer dan welke 'originele' internationale chauffeur ooit gedaan heeft; de kosten van opruimen van hun mest en ander afval én herstel van kapotte bermen etc. zijn voor de Nederlandse staat. Vooral in de grensstreek is dat best een probleem aan het worden. 

En of dat dan door een vakbond of door een fanfare bereikt is maakt mij nu even niet uit.

En daar hebben ok de vakbonden( niet alleen zij hoor) steken laten vallen.

Dat tegengaan van vervuilingen doe je niet door een chauffeur 2 dagen per maand uit zijn cabine te jagen.

Dat doe je door regelgeving wáár hij zijn wekelijkse rust( en andere rusten) door kan brengen.b.v. dwing ze door regelgeving bij restaurants en bwaakte parkings te gaan staan.

dat kost geld ja,geld wat ze wel hebben ,maar er nu niet voor over hebben om het daaraan uit te geven.

En als dit door geheel Europa gebeurt is t met overbevolken ook afgelopen,dan is er geen enkele reden meerdat een Oost europeaan die eigenlijk in België of Duitsland zijn wekelijkse rust moet maken,de "vlucht"neemt naar nederland en hier de parkings bezet houdt.

Als men denkt dat deze maatregel inderdaad tot gevolg heeftdat de oost Europeaan huiswaards keertleef je echt wel onder een steen .

Die laten zich hun prima bron van inkomsten niet afnemen,en gaandesnoods in iets wat men als "hotel"kan beschrijven hun 45 uur doorbrengen.

Maar dat brengt met zich me dat wij,de west Europese chauffeur,óók in zo iets als n hotel zal moeten.

Dan breng je ons beroep terug naar t begin vande jaren '70,toen mocht je in Engeland helemaal niet in de cabine overnachten( ook geen 9 of 11 uur) toen kon je een "bed"huren voor n nacht bij zo n "greasy spoon",een vette lep[el,de benaming van Engelse chauffeurs"restaurants'

Als je daar eens binnengekeken had ging je gillend op de loop.

Nee,wat mij betreft kan,door deze maatregel,de vlag halfstok.

We hebben een zwarte kerst dit jaar.:confused:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En voor het gemak wordt hier even vergeten dat je straks twee verkorte weekendrusten achter elkaar mag maken, en daarna pas moet compenseren.
Wanneer je dat vol benut moet je dan een rustperiode van 87 uur maken.
Gaan jullie dan maar fijn op een parking zonder douche of wc staan maar ik zou me wel 487 keer bedenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Citaat

En daar hebben ok de vakbonden( niet alleen zij hoor) steken laten vallen.

Dat tegengaan....

...We hebben een zwarte kerst dit jaar.:confused:

Duidelijk verhaal Europeaan, zo hangt de vlag er wel bij onderhand.

Zo blijkt maar weer, dat harmonisatie van regels en inkomens 'n niet voor iedereen even gunstige uitwerking heeft. Voor de één worden de omstandigheden beter gemaakt (vroeg daar eigenlijk iemand om?) terwijl de ander daardoor beperkt word in z'n mogelijkheden. Op het gebied van inkomens zijn er ook verliezers, die 1600 waar 'n Ossie mee naar huis gaat is 'n andere 1600 dan de 'onze'... Maar onderop het loonstrookje staat het zelfde bedrag, en daar gaat het de pluche-tijgers maar om :rolleyes: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Marotrans:

Waarvan er dan ook nog bedrijven zijn (ITTL bijvoorbeeld) met een moederbedrijf in Nederland. Díe verpesten veel meer dan welke 'originele' internationale chauffeur ooit gedaan heeft; de kosten van opruimen van hun mest en ander afval én herstel van kapotte bermen etc. zijn voor de Nederlandse staat.

Je doelt hier op het verschijnsel bij het v.d. Valk restaurant in Gilze-Rijen?

Ik ben t met je eens dat dit schandalig is wat daar gebeurt,hoewel dit niet alleen te danken is aan de chauffeurs van ITTL,

Daar zit een politiek probleem achter; Valk baat t restaurant uit daar,waar de chauffeurs van ITTL niet binnenkomen,de parking is van rijkswaterstaat,die moet t terrein

schoonhouden maar doet dat niet omdat die zegt dat de pachter dit moet doen.

ITTL betaald,middels hun Eurovignet wél om daar te kunnen staan.

Zou je hun verbieden om in de auto te verblijven,zullen ze wat anders regelen,maar die auto staat dan nog steeds een plaats in te nemen,en die chauffeurs zullen nog steeds hun vuilnis in de vuilnisbakken daar deponeren.

Zou je hun "verbannen"naar een parking waar ze ,tegen betaling hun auto kunnen stallen,kun je kostendekkend, ook dat vuil opruimen.

Dit is heel gemakkelijk tebrealiseren : stel,zoals in Zwitserland ,een parkeerverbod van meerdan 15 uur inop alle parkeerplaatsen waar je langdurig parkeren niet wenst,maar zo en soort regelgeving,maar niet een ,op zich al achterlijke regel,misbruiken om je eigen statement te maken, om maar ïets"op je palmareche te kunnen bijschrijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Marotrans:

. Op het gebied van inkomens zijn er ook verliezers, die 1600 waar 'n Ossie mee naar huis gaat is 'n andere 1600 dan de 'onze'... Maar onderop het loonstrookje staat het zelfde bedrag, en daar gaat het de pluche-tijgers maar om :rolleyes: 

Dat heb je mooi goed,en die 1600 is voor ons niet veel,maar hun kiunnen er in eigen land véél meer voor doen.

Dat laten ze zich echt niet afnemen hoor. reken daar maar niet op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In geval van ITTL kunnen ze mooi op het eigen terrein in Deventer staan, de chauffeurs daar douchen, eten en in de auto slapen toch? 

Maar het zijn er vele meer, ook op parkings zonder voorzieningen staan ze hetzelfde te doen. Twee weken terug zit er een Roemeens gekentekende trekker voor mij, vanaf Turnhout Nederland in. De pomp bij de grens reed hij voorbij in ieder geval, maar zo zijn er vele. Tot ver voorbij Arnhem in westelijke richting staan ook de 'kale' parkings vol met kampeerders; en wat te denken van die Mitliv bij Delft? Die rijdt vanuit Vlaardingen: zet die hokken in het weekend maar op die terminal neer!

Ik vraag me echt af óf en zo ja hoe men die eventuele 'gedwongen winkelnering' wil controleren en handhaven... auto voor auto afslepen naar 'n parkeerterrein daarvoor bestemd  zal niet snel gebeuren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dokus:

En voor het gemak wordt hier even vergeten dat je straks twee verkorte weekendrusten achter elkaar mag maken, en daarna pas moet compenseren.
Wanneer je dat vol benut moet je dan een rustperiode van 87 uur maken.

Dan gaat t al een stukje de goede kant op met de regelgeving.

Ik begrijp overigens niet dat je dit soort zaken met regelgeving moet regelen?

De marktwerking en wensen van chauffeurs regelen dit toch zelf,zoals in de laatste 50 jaar dat ik rijd ook altijd gebeurt is.

Sommige mensen willen ieder weekend thuis zijn,anderen maakt t nkiet uit als ze meerdere weken van huis zijn.

Maar er zijn ook mensen die je voor gek verklaren als je al überhaupt 'snachts niet thuis bij je vrouw slaapt,daar hoef je je geen illusies over te maken,praat maar met de eerste de beste fabrieks arbeider of kantoorpik.

Met al deze regelgevingen lijkt onderhand wel alsof men je wilt beletten om überhaupt geld te verdienen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Marotrans:

In geval van ITTL kunnen ze mooi op het eigen terrein in Deventer staan, de chauffeurs daar douchen, eten en in de auto slapen toch? 

Hoe dat precies zit metdie ITTL weet ik niet,ik weet dat ze voor VOS Deventer rijden,maar of ze daar ook deel van uit maken weet ik niet.

(Ze rijden ook voor een paar Tilburgse bedrijven)

Dit soort bedrijven ( oost Europese vestigingen van west Europese bedrijven) hebben het in de regel goed voor elkaar,maar wat jij zegt mag ook niet:eten douchen opde zaak en slapen inde auto,laar Edwin A of Tjietse v R t niet horen.

Mijn oud werkgever heeft een bedrijf in Bratislava,zijn chauffeurs hebben in Etten ,zowel als in Milaan, douches,WC,volledig ingerichte keuken, met keolkasten vriezer, kookplaat en magnetron, verblijfsruimte met satellietTV,WIFI ,wasmachine, wasdroger en vuilnisbakken voor hun afval ter beschikking,zoals de chauffeurs van Koops uit Dronten dat ook hebben.

Slapen doen ze echter in hun Volvo XL,Scania topliner,of DAF space cab,voorzien van standkachel,stand airco en die achter een powerfence gestalt staat,en dat mag nu juist niet,want dan worden ze "uitgebuit"

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden