Spring naar bijdragen
schoenenreus

Oostblokkers zijn rotzooimakers!

Recommended Posts

Sta ik vanmiddag bij de Lucht op de parking op de A2 richting Den Bosch en zie daar deze volle prullenbakken staan inclusief het afval er omheen en dat vond ik toch wel schokkend om te zien. We klagen allemaal dat die oostblokkers er overal zo’n puinzooi van maken maar zoals je ziet valt dat best mee want ondanks dat de containers vol zijn wordt het nog in de buurt van de container gegooid. Waarom laat rijkswaterstaat dit zover komen vraag ik mij dan af. 

3F32B8AD-08D3-4D1E-9C92-EE8FFB239243.jpeg

• Like 1
  • Thanks 1
  • Sneu 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die parkeerplaatsen zien er dus zo uit omdat je je troep niet kwijt kan wat je over de hele dag hebt verzamelt. Dat lijkt mij wel duidelijk.Een paar van die achterlijke vuilnisbakjes. :confused:

Maar goed, we maken ons meer druk om hoe we de oosblokkers van de parkeerplaatsen kunnen weren terwijl we er zelf ook gebruik van maken. Tijd dat er knappe voorzieningen en genoeg parkeerplaatsen komen lijkt mij.

Daar zijn we al jaren te laat mee.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die op de Lucht zijn ook groot, zit een ondergrondse bak onder.

Maar een deel van het probleem is ook afval toerisme, ik heb maandag ook een half uurtje op de lucht gestaan, stopt er een dikke Audi, mannetje in pak stapt uit, koffertje open en pakt twee vuilniszakjes en gooit ze op de hoop die er toen ook al naast lag en rijd weg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^ op het nieuwe gedeelte misschien. (richting Utrecht?). Deze van de foto lijkt mij nog een 'oudje' en niet zo groot.

Het zal wel een aannemer van RwS zijn die het vuilnis periodiek moet opruimen.

Heb het een tijd terug op de A15 wel eens gezien (die bij de Goudrenet Kesteren). Firma Beesd uit Zuurmond kwam daar 2 man sterk al die ronde tonnen legen. Is een hele grote zak aan de onderkant.. die dan boven de container opengetrokken wordt door man 1 die aan het koord trekt terwijl man 2 de kraan bedient.

Kost dus wel wat.. het legen van die tonnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
7 uur geleden zei Vrachtrijder:

Misschien moeten die vuilnisbakken ook eens wat vaker geleegd worden.

Eens. En het voorbeeld dat Doornekamp geeft al meerdere keren meemaakt. "Nette mensen", waarschijnlijk niet bijzonder arm maar een stuk vloerbedding naar de stort brengen is blijkbaar te duur, of gewoon te lastig...   :mad:

Maar dan nog vraag ik me af: Hebben mensen geen fatsoen? Doen ze dat thuis ook als de bak volzit, gewoon de troep ernaast gooien? Je kunt toch ook je troep even bij je houden totdat je een bak tegenkomt die niet vol is?

Wat een domme vragen weer, laat ik buiten maar weer wat nuttigs gaan doen :cool:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Leeuw:

Eens. En het voorbeeld dat Doornekamp geeft al meerdere keren meemaakt. "Nette mensen", waarschijnlijk niet bijzonder arm maar een stuk vloerbedding naar de stort brengen is blijkbaar te duur, of gewoon te lastig...   :mad:

En in de grens streken zijn het ook vaak Duitsers die afval dumpen. Je betaald je daar helemaal scheel voor een piep klein afval containertje. En owee als de deksel 2 cm omhoog staat! Dan laten ze hem gewoon staan, en mag je weer twee weken wachten! (Het nadeel van de Duitse 'grundlichkeit') Heb dat zelf eens gehad, en ook ik ben toen naar Nederland gereden, en heb toen 2 zakken in een (ondergrondse) container gedumpt. Fout van me? Ja. Maar dankzei de gemeente wel noodzakelijk. Ik laat bbq-afval niet twee weken rotten in de kelder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Durashift:

^^ op het nieuwe gedeelte misschien. (richting Utrecht?). Deze van de foto lijkt mij nog een 'oudje' en niet zo groot.

Het zal wel een aannemer van RwS zijn die het vuilnis periodiek moet opruimen.

Heb het een tijd terug op de A15 wel eens gezien (die bij de Goudrenet Kesteren). Firma Beesd uit Zuurmond kwam daar 2 man sterk al die ronde tonnen legen. Is een hele grote zak aan de onderkant.. die dan boven de container opengetrokken wordt door man 1 die aan het koord trekt terwijl man 2 de kraan bedient.

Kost dus wel wat.. het legen van die tonnen.

Zullen we daar Firma Zuurmond uit Beesd van maken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
8 uur geleden zei Grunneger:

En in de grens streken zijn het ook vaak Duitsers die afval dumpen. Je betaald je daar helemaal scheel voor een piep klein afval containertje. En owee als de deksel 2 cm omhoog staat! Dan laten ze hem gewoon staan, en mag je weer twee weken wachten! (Het nadeel van de Duitse 'grundlichkeit') Heb dat zelf eens gehad, en ook ik ben toen naar Nederland gereden, en heb toen 2 zakken in een (ondergrondse) container gedumpt. Fout van me? Ja. Maar dankzei de gemeente wel noodzakelijk. Ik laat bbq-afval niet twee weken rotten in de kelder.

Nee hoor, het dumpen in Nederland werd "noodzakelijk" omdat je de container niet had aangeboden zoals het hoort: Met het deksel dicht.

Verder dan kun je wel roepen dat je afvalbak zoveel kost: Andere zaken zijn in Duitsland weer veel minder duur dan in Nederland. Je woont er niet voor niets... :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Leeuw:

Maar dan nog vraag ik me af: Hebben mensen geen fatsoen? Doen ze dat thuis ook als de bak volzit, gewoon de troep ernaast gooien? Je kunt toch ook je troep even bij je houden totdat je een bak tegenkomt die niet vol is?

Wat een domme vragen weer, laat ik buiten maar weer wat nuttigs gaan doen :cool:

Kennelijk zijn er veel mensen die een blikje cola en een zak chips wel vol mee naar het parkeerterrein kunnen nemen, maar niet meer leeg terug.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Leeuw:

Nee hoor, het dumpen in Nederland werd "noodzakelijk" omdat je de container niet had aangeboden zoals het hoort: Met het deksel dicht.

Zal dr ook wel beetje aan liggen waar je woont als de klep bij ons wat open staat ledigen ze hém wel 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw

Hier ook wel, ondanks dezelfde regel . Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je de regel kent en dan moet je ook niet klagen, als je de bak niet volgens de regels aanbiedt...

(Je weet hoe het gaat: De één zet z'n bak met een kiertje van 2 cm aan de straat, de tweede met een kier van 5 cm en de derde gooit een berg zakken bovenop z'n openstaande container.... Diegene klaagt vervolgens, dat bakken van zijn buren wel geleegd worden terwijl die deksels óók niet dicht zaten...

Of de vuilophaler is zo vriendelijk en probeert die derde, overvolle container toch te legen, waarbij de zakken eraf flikkeren, op straat openbarsten en wie mag de zooi opruimen?

Dus ja, ik kan me wel voorstellen dat er één lijn getrokken wordt. Wel zo duidelijk voor iedereen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Leeuw:

Je hebt best kans dat dat mensen zijn die in een gemeente wonen waar per lediging moet worden betaald, dus hoe minder je die bak aan de weg hoeft te zetten hoe goedkoper. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Leeuw:

Nee, mensen hebben geen fatsoen. In onze gemeente betalen we per kilo en daar wordt her en der nog wel eens wat gedumpt. Ik heb een tijdje terug gehad dat ik nog wat in de container moest gooien (die stond al bij de straat) toen ik daar ineens een compleet andere vuilniszak in zag zitten. Er zijn dus serieus mensen langsgereden om hun afval te dumpen in mijn container. En de buren waren het niet, die hadden allemaal andere zakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Citaat

De gemeente Meppel controleert sinds enkele maanden of plastic- en metaalafval goed wordt gescheiden. Wie dat niet doet, kan een fikse boete verwachten. Want afval, dat is een kostbare zaak.

Een knalgele vuilnisauto rijdt stapvoets door de donkere straten van Nijeveen. Chauffeur Rudy Kuper volgt Paula Timmerman en Leon Nanninga, die de grijze containers één voor één openklappen, de inhoud met een zaklamp beschijnen en af en toe wat wroeten. 

Vinden ze niks? Dan drukt Kuper op een paar knoppen en volgt hij via de camera’s op zijn dashboard hoe de inhoud van de container in de grote laadbak van zijn gele wagen valt. Dit is het gunstigste scenario.

Niet geleegd

Een groot gedeelte van de containers wordt vandaag namelijk niet geleegd. In die bakken ontdekken Timmerman en Nanninga materiaal dat er niet in thuishoort. Een plastic bloempot, hout, bakstenen, piepschuim. 

De handhavers gooien een brief bij de eigenaren van die bakken in de bus, waarop ze vermelden welk materiaal er in de container is aangetroffen en dat de bak om die reden niet is geleegd.

De gemeente Meppel controleert het PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons) - afval sinds een paar maanden. 

Goedkope gemeente

,,Afval scheiden is een kostbare aangelegenheid”, legt wethouder Koos de Vos, die vandaag meerijdt, uit. ,,Voor iedere zak papier krijgen wij subsidie. Voor alle vervuilde containers moeten we juist betalen. Ik ben in 2010 wethouder geworden, toen betaalde een huishouden in de gemeente jaarlijks 280 euro voor de afvalverwerking. In zeven jaar is dat gedaald naar 180 euro. We zijn één van de goedkopere gemeenten in de regio.”

Lastig

De controleurs zijn streng doch rechtvaardig. ,,We maken eigenlijk een onderscheid tussen goed- en kwaadwillend”, zegt Kuper. ,,Veel zaken zijn lastig. Kijk, daar ligt een plastic bloempot”, wijst de wethouder. 

,,Die zou ik eerlijk gezegd ook in de PMD-container stoppen. Maar hout of puin is een ander verhaal. Daarvan kan je weten dat het niet bij het PMD-afval thuishoort.”

In de Nijeveense wijk wordt voor de tweede keer gecontroleerd. Wie nu opnieuw een brief op de deurmat vindt, krijgt de handhavers op bezoek en kan rekenen op een fikse boete, oplopend tot 300 euro.

Piepschuim is geen plastic

Volgens Kuper is het effect van de actie al zichtbaar. ,,We laten minder containers staan.” Toch blijft het scheiden foutgevoelig. ,,Veel mensen vergissen zich. In piepschuim bijvoorbeeld, dat mag er niet in. Maar veel mensen denken dat dat plastic is. Het probleem is dat het kapot wordt gemalen en zo de hele vracht vervuilt. Dan kunnen ze bij de stort met die hele vracht niets.’’

De Nijeveense Laura Schra ziet vanuit haar woonkamer dat er in haar container wordt gerommeld. In de bak ligt piepschuim. Schra komt naar buiten. ,,Ik ga even een zak halen, dan haal ik het eruit’’, zegt ze tegen Nanninga en Timmerman. ,,Ik had geen idee, ik wist echt niet dat het er in mocht”, vertelt ze even later. ,,Ik vind het goed dat ze dit doen. Toch is het wel lastig hoor: mogen melkpakken nou wel of niet?”

Levensmiddelenverpakkingen

De Vos: ,,Het is ook lastig. Maar een stelregel is dat het vaak alleen gaat om de verpakking van levensmiddelen.” Hij is blij met de controles. ,,Het loont ab-so-luut. De winst zit hem in het beter scheiden van afval, daar verdienen we geld mee.” En die winst ziet de burger rechtstreeks terug in de portemonnee.

op een dergelijke manier zorg je er in elk geval wel voor dat de grijze bak gevuld blijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muggezifters...

Hoe doen ze dat bij prullen bakken in t park, benzine station, in t winkel centrum? Staat daar bij iedere bak een controleur...

Hier kost t afval ophalen 15 dollar per maand, komen ze twee keer per week langs en nemen alles mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het moeten betalen voor afvalafvoer wel degelijk reden is voor velen om te dumpen.

Toen wij hier in Lelydorp moesten betalen als wij meer dan 1m3 per jaar aanboden bij de gemeente zag je her en der veel meer grofvuil gestort. Nu  mogen wij gratis afvoeren wat we hebben en ineens is het probleem een stuk minder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei iveco 35c17:

Zullen we daar Firma Zuurmond uit Beesd van maken?

Zullen we er gewoon DJZ van maken? De Jong Zuurmond bv? Voormalig eigendom van Boskalis, nu door het management overgenomen en zelfstandig verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw

Afval (en milieu) is big business. Er gaat veel geld in om en er lokken ook nog eens de nodige subsidie's...

Wij hebben een container voor restafval, één voor GFT en één voor plastic/verpakkingsmateriaal. We hebben er geen probleem mee om ons afval netjes te scheiden hoor, maar het is dan wel een beetje triest als het gescheiden afval dan op tal van plekken (weet niet of dat hier ook zo is) gewoon in één verbrandingsoven gekiept wordt... :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las laatst een artikel van een afvalverwerker die zei dat zij het afval veel beter kunnen scheiden dan de pariculier zelf.

Hij pleite ervoor om het afval ongescheiden aan te bieden zodat de mensen maar 1 bak nodig hebben(sommige hebben 4 bakken, ikzelf 3 thuis staan) ook hoeven er dan minder vuilwagens te rijden.

Het enige nadeel wat op den duur weg zal vallen i.v.m. besparing op het transport is dat deze machines nog erg duur zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^dat klopt ook helemaal. Het afval nu wordt ook nog steeds gecontroleerd en gescheiden als het. bij het sorteerterrein aankomt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^En toch zag ik weer heel wat anders bij die afvalritjes bij de DFDS. Sta je weer eens van die balen ongescheiden zooi te lossen in Dordrecht binnen kon je precies zien wat er allemaal in die bunker werd gestort, alles door elkaar en totaal niks gescheiden, van grof vuil tot plastic, allemaal op dezelfde hoop. Dus dat gescheiden afval geloof ik al jaren niet meer in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei RealZeus:

Nee, mensen hebben geen fatsoen. In onze gemeente betalen we per kilo en daar wordt her en der nog wel eens wat gedumpt. Ik heb een tijdje terug gehad dat ik nog wat in de container moest gooien (die stond al bij de straat) toen ik daar ineens een compleet andere vuilniszak in zag zitten. Er zijn dus serieus mensen langsgereden om hun afval te dumpen in mijn container. En de buren waren het niet, die hadden allemaal andere zakken.

Eruit trekken en op straat zetten, ook al een keer gedaan toen er ineens een conifeer in onze groenbak stond. Ding heeft bijna een week op de stoep gestaan:angel:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites