Spring naar bijdragen
Pierre

Routeplicht ADR bij tunnelrestrictie

Recommended Posts

Ik heb het genoegen om komende week met tanks te gaan rijden met tunnelrestrictie B.
Omdat ik graag nu en in het vervolg goed beslagen ten ijs kom, is mijn vraag of er ergens iets te vinden is wat betreft de routeplicht bij een tunnelverbod. In mijn geval moet in naar Rotterdam-Botlek en heb zowel de Drechttunnel als de Botlektunnel op mijn route.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Routeplicht en tunnelverbod zijn 2 verschillende dingen. Er kan bij een tunnel een alternatieve route aangegeven worden zodat je niet zelf hoef te zoeken. (bv bij de Botlektunnel/brug)   Maar met een B restrictie is het best mogelijk dat je ook routeplichtig ben. Ik ga er dan van uit dat je een voorgeschreven route meekrijgt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Routeplicht en tunnelverbod zijn 2 verschillende dingen. Er kan bij een tunnel een alternatieve route aangegeven worden zodat je niet zelf hoef te zoeken (...)


Je hebt inderdaad gelijk. Ik bedoel dus de alternatieve routes, ik heb verder niks vernomen over routeplicht, en ook geen voorgeschreven route meegekregen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan is het wat Doornekamp al zei of over de eilanden en bij de Thomassen tunnel bovenlangs of via de N3 en daar via de N915 het water over en uiteraard over de Botlekbrug.  Als ik zelf met zeer brandbaar en giftig rij heb ik nog maar tunnel restrictie D dus als jij restrictie B hebt dan is het wel een erg naar goedje of zijn het misschien gascontainers? Als dan het brandbaar of doodskopetiket er op zit ben je routeplichtig. Forumlid Windhoos of misschien Danny kan je daarover meer vertellen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Als ik zelf met zeer brandbaar en giftig rij heb ik nog maar tunnel restrictie D dus als jij restrictie B hebt dan is het wel een erg naar goedje of zijn het misschien gascontainers? Als dan het brandbaar of doodskopetiket er op zit ben je routeplichtig.


X333, pyrofore vloeistof die op gevaarlijke wijze met water reageert
Het zijn een paar grote tanks, leeg, ongereinigd, B/E. Het is tankvervoer dus restrictie B. Dat word dan via de N3.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Pierre:


X333, pyrofore vloeistof die op gevaarlijke wijze met water reageert
Het zijn een paar grote tanks, leeg, ongereinigd, B/E. Het is tankvervoer dus restrictie B. Dat word dan via de N3.

Hoe groot zijn de tanks? En hoeveel? Want zijn die onder de 2000l en niet meer dan 6 dan kan je gelang het UN nummer onder de punten komen. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HIT:

Hoe groot zijn de tanks? En hoeveel? Want zijn die onder de 2000l en niet meer dan 6 dan kan je gelang het UN nummer onder de punten komen. 

 


As ik me goed heb laten informeren zijn ze 9000 ltr., dus geen tunnels.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Pierre:

Ik heb het genoegen om komende week met tanks te gaan rijden met tunnelrestrictie B.
Omdat ik graag nu en in het vervolg goed beslagen ten ijs kom, is mijn vraag of er ergens iets te vinden is wat betreft de routeplicht bij een tunnelverbod. In mijn geval moet in naar Rotterdam-Botlek en heb zowel de Drechttunnel als de Botlektunnel op mijn route.

DE Drecht tunnel is een categorie C tunnel,en de Botlektunnel een D tunnel:

 

https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaarlijke-stoffen-vrachtwagen/regels-tijdens-vervoer-gevaarlijke-stoffen-over-de-weg/tunnels

 

 

Vanaf het zuiden moet je dus de A 16 verlaten bij Dordrecht zuid,daar d eN33 nem,en ,de Papendrechtse brug over,de A 15 op en de eerstvolgende afslag,Alblasserdam, er weer af,want je mag niet door de Noordtunnel,de N915 nemen en bij H.I.Ambacht weer de A 15 op.bij de Botlektunnel moet je weer eraf en de Botlekbrug nemen.

Als de botlekbrug storing heeft is e rfoute dat jede A 29 neemt,bij Willemnstad,over de sluizen de N59 nemen tot Oede tonge,van daar de N 215 naar Stellendam en vervolgens de N 57 naar Den Briel,( Brielle) waar je weer de A15 op kunt naar het Botlek/Europoort gebied.

 

Routeplicht is er alleen in bepaalde stedelijke gebieden waar je soms langs moet om bij een klant te komen,routeplicht is geen aanvulling op de tunnelrestrictie,hoewel af en toe wel een route aangegeven staat bij sommige tunnels.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Pierre:


As ik me goed heb laten informeren zijn ze 9000 ltr., dus geen tunnels.

 Wat is de vervoerscategorie( als je t UN nummer weet en de verpakkingsgroep kun je dit aflezen in kolom15 van de nummerieke lijst,dezelfde kolom waar je ook je tunnelcategorie voor het product kunt aflezen.):

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/downloads/L_ADR_TAB.pdf

 

Lege ,ongereinigde, verpakking vallen ,behalve als t producten van vervoerscategorie 0 zijn,altijd in vervoerscategorie 4,en zijn vrijgesteld van bepaalde eisen van het ADR,zoals o.a.de tunnelrestrictie en de plicht om ADR borden te moeten voeren.

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/downloads/L_ADR_TAB.pdf

bewerkt door europeaan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei europeaan:

 Lege ,ongereinigde, verpakking vallen ,behalve als t producten van vervoerscategorie 0 zijn,altijd in vervoerscategorie 4,en zijn vrijgesteld van bepaalde eisen van het ADR,zoals o.a.de tunnelrestrictie en de plicht om ADR borden te moeten voeren (...)

 

Wat het UN-nummer is weet ik niet, maar alle toeters en bellen in alle kleuren die pijn doen aan je ogen hangen rondom het span, dus ik verwacht niet dat er ergens een vrijstelling is om met deze tanks te gaan rijden zonder de voorschriften van het ADR.
Men weet wel hoe het werkt bij de firma.
Maar toch bedankt voor deze tip Peter, ik had er eerlijk gezegd alweer niet meer bij stilgestaan, de opgedane kennis van zo'n cursus verwaterd snel als je er niet heel veel mee werkt.

 

Toch moet ik je eigenlijk wel iets anders vragen ;

 

38 minuten geleden zei europeaan:

Als de botlekbrug storing heeft is e rfoute dat jede A 29 neemt,bij Willemnstad,over de sluizen de N59 nemen tot Oede tonge,van daar de N 215 naar Stellendam en vervolgens de N 57 naar Den Briel,( Brielle) waar je weer de A15 op kunt naar het Botlek/Europoort gebied.

 

Zijn het gewoon een paar spelfoutjes of valt-ie écht zo zwaar op de kerstavond? LOL

20171222_194016.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik graag nu en in het vervolg goed beslagen ten ijs kom, is mijn vraag of er ergens iets te vinden is wat betreft de routeplicht bij een tunnelverbod.

Er zijn enkele ADR apps waar je de gegevens van je lading even intoetst, waarna je alle relevante informatie op een presenteerblaadje krijgt.
627f9cd235342810d7e9fb744adab6b0.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou niet alleen spelfoutjes, of hij moet bedoelen dat je vanaf De Fendert (Fijnaard)of BOZ(Bergen op Zoom) via Oude Tonge moet rijden, want als je vanaf de A15 moet omrijden via de Zuid Hollandse eilanden moet je niet over de sluizen bij Willemstad, dan heb je de afslag gemist die net na de Haringvlietbrug komt.

Kom er net vandaan en men had de afslag in ieder geval niet verplaatst.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Doornekamp33:

Nou niet alleen spelfoutjes, of hij moet bedoelen dat je vanaf De Fendert (Fijnaard)of BOZ(Bergen op Zoom) via Oude Tonge moet rijden, want als je vanaf de A15 moet omrijden via de Zuid Hollandse eilanden moet je niet over de sluizen bij Willemstad, dan heb je de afslag gemist die net na de Haringvlietbrug komt.

Kom er net vandaan en men had de afslag in ieder geval niet verplaatst.emoji16.pngemoji16.png

Goed op je kaart kijken Doornekamp:

Als je,vanaf "de Fendert,of Bergen op Zoom komt rij je op de A 59 en rij je over de sluizen,direct daarna neem je,in plaats van de Haringvliet brug op te gaan,de N 59 naar Oude Tonge.

Zo legde ik t uit aan Pierre,en schreef er nog uitdrukkelijk bij: als je vanaf het zuiden komt,

Als hij vanaf de A15 zou komen komt ie uit t noorden,

maar t lijkt me dat Pierre wel zo wijs is om,als hij vanuit t zuiden komt niet eerst de A16 te nemen,vervolgens bij Dordrecht de N 3 om vervolgens de A 15 te nemen en bij Barendrecht weer de A29 naar de haringvlietbrug.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt er een beetje aan waar je moet zijn in de Botlek, Qua km's maakt het niet veel uit of je de N3 neemt en dan de bruggen of evt de eilandenroute.

 

Qua verkeersdrukten wel dan kan je veel beter over de eilanden rijden dus zeg maar Middelharnis etc..

 

Het meeste is hierboven al besproken, ik vind de eiandenroute wel relaxter rijden en als je zeg maar voorbij Rozenburg richting Eurpoort moet is het ook iets korter, maar te verwaarlozen.

 

Over de N3 kom je veel drukker verkeer tegen en meer bruggen, N3 in spits druk brug over de Noord in spits druk, ring a15 Botlekbrug druk, nou zal je daar komende week niet erg veel last van hebben, op de N3 zitten meen ik 2 bruggen en dan Papendrcht brug over de Noord, Botlekbrug en de Calndbrug kom je dan tegen als je over de eilanden gaat geen van deze.

 

bewerkt door windhoos

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dokus:

Er zijn enkele ADR apps waar je de gegevens van je lading even intoetst, waarna je alle relevante informatie op een presenteerblaadje krijgt. (...)


Die eerste is niet up-to-date en moet je betalen voor een update, de tweede zal ik eens proberen.

Zeer regelmatig rijd ik ADR stukgoed, variërend van een paar colli -minder dan 1000 punten dus vrijgesteld-  tot complete wagenlading. Vervoer waar het ADR-tankcertificaat voor benodigd is komt niet heel vaak voor.
Toevallig dat ik deze module erbij gedaan heb toen ik voor mijn nieuwe baan het ADR-certificaat moest halen, het komt nu mooi van pas...;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed op je kaart kijken Doornekamp:

Als je,vanaf "de Fendert,of Bergen op Zoom komt rij je op de A 59 en rij je over de sluizen,direct daarna neem je,in plaats van de Haringvliet brug op te gaan,de N 59 naar Oude Tonge.

Zo legde ik t uit aan Pierre,en schreef er nog uitdrukkelijk bij: als je vanaf het zuiden komt,

Als hij vanaf de A15 zou komen komt ie uit t noorden,

maar t lijkt me dat Pierre wel zo wijs is om,als hij vanuit t zuiden komt niet eerst de A16 te nemen,vervolgens bij Dordrecht de N 3 om vervolgens de A 15 te nemen en bij Barendrecht weer de A29 naar de haringvlietbrug.

Dat staat niet in je bericht, niet duidelijk tenminste, heb het even twee keer terug gelezen, maar jij gaat vanaf de N3( je schrijft N33, maar die ligt bij Assen) naar de A15, en als de botlekbrug storing heeft neem je de A29 en ga je over de sluizen.

 

Lees je bericht eens rustig terug, en daar hoef ik niet voor op de kaart te kijken, die hoek kan ik met mijn ogen dicht dromen.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei zoetwatermatroos:

@windhoos En hoe zit dat als je route plichtig bent, krijg je dan een te volgen route mee of moet je dan simpelweg de oranje bordjes volgen?


Interessante vraag; dit kom ik tegen in mijn ADR-boek:

Routeplicht

1. De minister van Infrastructuur en Milieu kan in het belang van de openbare veiligheid wegen aanwijzen, waarop het vervoer van routeplichtige stoffen niet is toegestaan. Dit kan ook uitsluitend gelden voor een re bepalen periode van het jaar of van de dag.

2. Het hierboven vermelde verbod geldt niet, indien redelijkerwijs geen alternatieve route beschikbaar is vanwege incidenten of onvoorziene omstandigheden op of nabij die alternatieve route of routes.

3. De gemeenteraad kan op zijn grondgebied wegen aanwijzen, waarop routeplichtige stoffen uitsluitend mogen worden vervoerd. Burgemeesters en wethouders kunnen ontheffing verlenen voor het laden en lossen. Een kopie van de ontheffing moet in het voertuig aanwezig zijn.

4.De onder 1 en 3 bedoelde wegen worden aangeduid met het in de wegenverkeerswet bedoelde bord.

5. De routeplichtige stoffen staan in het VLG bijlage 2, hoofdstuk II tabel I.

 

scan routeplicht0001.jpg

 

VLG bijlage 2, hoofdstuk II tabel I.

 

scan routeplicht0002.jpg

 

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen.

In dit Basisnet maken de Rijsoverheid, gemeenten, provincies en het bedrijfsleven afspraken over de routes waarover gevaarlijke stoffen vervoerd mogen worden.

De veiligheid van bewoners langs de routes wordt met de nieuwe wet vergroot en naar de toekomst toe geborgd.

Ook zorgt de wet ervoor dat de gevaarlijke stoffen tussen de belangrijke industriële locaties in Nederland en het buitenland vervoerd kunnen blijven worden, nu en in de toekomst. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de routes met de minste risico's. Verder wordt met de wet helder gemaakt waar ruimtelijke ontwikkelingen kunnen blijven plaatsvinden en waar niet.
Voor rijkswegen, spoorwegen en andere belangrijke vaarwegen worden risicoplafonds vastgesteld. Als risicoplafonds (dreigen te) worden overschreden moet de minister van Infrastructuur en milieu (IenM) maatregelen nemen om de risico's van het vervoer op de betreffende route te beperken. Het is dan mogelijk dat het vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen over een bepaalde route en/of bepaalde tijden verboden wordt. Het basisnet zorgt ervoor dat risico's laag blijven, chemische clusters in binnen- en buitenland bereikbaar blijven via weg, water en spoor en gemeenten weten waar ze wel en niet kunnen bouwen.

 

Wanneer verkeersbord C22 is geplaatst, geldt dit verbod alleen voor het vervoer van routeplichtige stoffen in transporttanks, tankwagens, afneembare tanks, tankcontainers, druk- en vacuümtanks en op daarmee vergelijkbare manieren van vervoer, voor zover dat plaatsvindt op het Basisnet. Dit hoofdstuk is niet van toepassing op het vervoer van ongereinigde lege tanks van routeplichtige stoffen.

Routeplicht en basisnet kort samengevat:

Daar waar bord C22 staat geldt dit verbod alleen voor vervoer in transporttanks, tankwagens, afneembare tanks, tankcontainers, druk- en vacuümtanks van routeplichtige stoffen. Dit is niet van toepassing op dit vervoer, wanneer het leeg, ongereinigd is.

Daar waar bord K14 staat, geldt deze verplichte rijrichting voor alle routeplichtige stoffen in tanks, losgestort en in colli, waarbij de oranje borden op het voertuig verplicht zijn.

 

5a40d6aa93565_scanrouteplicht0003.jpg.f481f48ea3658c8e6b496cebdd51c478.jpg

 

Terugkomende op de kwestie zoals ik die komende week ga krijgen, geld voor mij de vrijstelling vanwege 'leeg, ongereinigd' niet.

Ik vervoer namelijk tanks, 'leeg, ongereinigd' van gevarenklasse 4.3 (X333) en deze zijn volgens tabel VLG bijlage 2, hoofdstuk II tabel I ook routeplichtig.

(onder 8: lege tanks, voertuigen of containers ongereingd van hierboven genoemde stoffen)

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-12-2017 om 09:35 zei Doornekamp33:

Dat staat niet in je bericht, niet duidelijk tenminste, heb het even twee keer terug gelezen, maar jij gaat vanaf de N3( je schrijft N33, maar die ligt bij Assen) naar de A15, en als de botlekbrug storing heeft neem je de A29 en ga je over de sluizen.

 

Lees je bericht eens rustig terug, en daar hoef ik niet voor op de kaart te kijken, die hoek kan ik met mijn ogen dicht dromen.

 

Je hebt gelijk,ik schreef A 29,en dat had A 59 moeten zijn.

Maar als Pierre vanuit t zuiden komt,zal hij wel begrijpen dat hij niet de hele ronde via dordrecht Papendrecht en Barendrecht moet maken om alsnog viade eilanden te komen.

Of.........intussen dat Pierre deze route rijdt moetde botlektunnel in storing gegaanzijn,,,,,maar als de hemel valt zijn ook alle boonstaken krom.:wijn:

 

23 uur geleden zei Pierre:

 

 

Terugkomende op de kwestie zoals ik die komende week ga krijgen, geld voor mij de vrijstelling vanwege 'leeg, ongereinigd' niet.

Ik vervoer namelijk tanks, 'leeg, ongereinigd' van gevarenklasse 4.3 (X333) en deze zijn volgens tabel VLG bijlage 2, hoofdstuk II tabel I ook routeplichtig.

(onder 8: lege tanks, voertuigen of containers ongereingd van hierboven genoemde stoffen)

 

 

 

 

 Intussen dat de fles hier staat te chambreren  LOL even in mijn boek gekeken:

\

De tank die je geladen hebt heeft,met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid  UN 3394 Pyrofore  metaalorganische stof vloeibaar 4.2( 4.3) 1 (B/E) bevat.:D

( dit is de enige stof die ik kan vinden met gevaarsidentificatie X 333)

 

Deze stof is inderdaad routeplichtig en is ,ondanks het verpakkingsgroep 1 heeft,ingedeeld in vervoerscategorie "0" en is dus nergens van vrijgesteld,ook de lege vrepakking niet.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Leeg ongereinigd zou ik via de eilanden rijden, net wat relaxter.. Verder staat hierboven alles al beschreven, in ieder geval geen enkele tunnel nemen..


 

 

En x333 UN3394 ben je altijd routeplichtig, daar valt ook geen 1000punten regeling voor te tellen haha

okdoei
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Danny:

En x333 UN3394 ben je altijd routeplichtig, daar valt ook geen 1000punten regeling voor te tellen haha

okdoeiemoji870.png
 

Maar het feit dat een stof routeplichtig is wil toch niet zeggen hij nooit onder de 1000 punten regeling(ADR 1.1.3.6) kan vallen ?

 

10 uur geleden zei Danny:

Leeg ongereinigd zou ik via de eilanden rijden, net wat relaxter.. Verder staat hierboven alles al beschreven, in ieder geval geen enkele tunnel nemen..

okdoeiemoji870.png
 

Ondanks dat hij dan 40 km omrijdt ,kan hij wel mooi een bakkie gaan doen bij De Tram in nieuwe Tonge.:D:D

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×