[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tony.Macaroni

Vraag

  • Forumlid

Een tijdje terug werd hier een link naar camera's in Noorwegen geplaatst. Wat mij blijft verbazen zijn de plekken waar ze staan. 

Nu staat het op mijn bucket list om die kant een keer op te gaan als chauffeur dan wel vakantie.

 

- Weet iemand waarom die camera's er staan en hoe krijgen ze beelden sommige staan op echte uithoeken. 

Is dat net zo iets als wij met camera op camera van RWS kunnen kijken langs de Nederlandse wegen ?

 

In de winter staat er nog wel eens een vrachtwagen vast langs de weg. Bestaat er voor transport ondernemingen die op het noorden rijden ook een speciale verzekering voor dit soort zaken?

Het lijkt mij een prijzig onderneming los getrokken worden :D

 

Nu is rijden in Noorwegen Zweden Finland heel anders dan in Nederland.  Ik kan zelf wel wat dingen bedenken,maar wat voor voorbereidingen neem je als je die kan op gaat als chauffeur ?

 

- Winterbanden

- Voldoende brandstaof

- Sneeuwkettingen

- up to date navigatie

 

 

Wanneer je pech hebt en je strand langs de weg en de vrachtwagen houd er mee op  bestaat er zo iets als een " nooduitrusting"" - 30 lijkt mij nu niet echt prettig  :(

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Jonge als je wil gaan rijden in Noorwegen/Zweden/Scandinavië ga er dan in de zomer naar toe kun je het dan even bekijken wat het is valt het dan tegen ben je voor de sneeuw mooi thuis :ja: én als het mee valt kun je altijd nog een rij training volgen bij een rijschool kost paar centen maar ja 

En die onzin van ik heb een  buckit list wordt eens wakker tis is life :rolleyes:

Als je wil t ga er dan voor én stel niet van die stomme vragen je kan hét op discoveri terug kijken net wát Murphy zei  denk ff na :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei shompie:

Als ik nog buitenland ritten doe heb ik geen vaste auto meer. Maar een jerrycan water heb ik altijd bij me (voor als er geen sneeuw ligt :p) en een pak crackers en uiteraard een cannetje wijn (goed voor de spelfouten)

 

En weet je, daarmee red ik het al 30 jaar LOL

 

Dan zal het wel ene wel bedorven zijn en het andere niet meer te drinken :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
1 minuut geleden zei andremast:


 

 


Mmm een wijntje is altijd lekker voor de voorbij komende collega's of medeforummers.emoji485.pngemoji485.pngemoji6.png

 

 

 

Jij weet als een van de weinige hier dat ik in het echt best wel een goeie vent ben :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
25 minuten geleden zei shompie:

 

 

Jij weet als een van de weinige hier dat ik in het echt best wel een goeie vent ben :p

ik weet effe nie welke smillie ik hier bij moet zetten LOL 

 

bij ons hebben ze een spreekwoord, grote mond, klein hartje.

niks mis mee, dat zijn goeie mensen .

 

heb ook altijd gedacht dat je niet verkeerd was, is .

 

als je niet begrijpt wat ik hiermee bedoel,  dan kom ik .... denk ik... ineens in een heel andere catogorie :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
4 uur geleden zei Durashift:

Nou ja, iedereen mag het op zijn eigen manier doen.

 

Daarnaast, ooit is Murphy toch ook zijn geluk in Noorwegen gaan zoeken? ;)

Hoezo kan je een ander dat (in een andere vorm weliswaar) dan 'verbieden' ?

 

Ik vebied ook niets.... Wie ben ik om iemand de toegang te verbieden?

Maar jij begon met vragen over hoe en wat in de winter. Als reactie hierop geef ik aan dat je beter eerst eens in de zomer kan komen kijken...

(iets dat ik ook gedaan heb, de eerste reis Noorwegen was eind mei, van Larvik naar Trondheim met ziekenhuis dingen....)

De reactie dat je niet welkom, bent komt regelrecht van de publieke opinie. Mensen zonder de juiste ERVARING en UITRUSTING stranden te vaak hier waardoor de wegen onnodig lang geblokkeerd zijn. Noorwegen heeft over het algemeen een smal wegen net en niet zoals Frankrijk en Italië een redelijk dekkend secundair wegennet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei Murphy:

Nope, of jouw info klopt niet, of ik rij dagelijks buiten Noorwegen...... ;)

 

IK schreef ook "volgens mij"

Jaren terug,in het begin vande GSM tijd vakantie doorgebracht in het zuidelijk deel van Noorwegen en wij hadden daar werkelijk overal ontvangst.

Ook wel eens vernomen dat de machinisten op Noorse treinen met GSM in verbinding staan  met de lijn beheerdert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei road train:

Jonge als je wil gaan rijden in Noorwegen/Zweden/Scandinavië ga er dan in de zomer naar toe kun je het dan even bekijken wat het is valt het dan tegen ben je voor de sneeuw mooi thuis :ja: én als het mee valt kun je altijd nog een rij training volgen bij een rijschool kost paar centen maar ja 

En die onzin van ik heb een  buckit list wordt eens wakker tis is life :rolleyes:

Als je wil t ga er dan voor én stel niet van die stomme vragen je kan hét op discoveri terug kijken net wát Murphy zei  denk ff na :ja:

 

Ik weet niet wat jou probleem is :( je zult het vast goed bedoelen :D  We kunnen niet allemaal  30 jaar ervaring hebben. Iedereen is ergens begonnen :bey:

bewerkt door Tony.Macaroni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het gaat om het volgende. Ik ben altijd al gefascineerd geweest van Scandinavië. Nu heb ik de mogelijkheid om een 1 of meerdere ritten te doen.

Ik ga zelf met de vrachtwagen direct mee. Groot deel zullen we samen rijden. Dit zal niet de hele trip zijn.

Ik zal dus ook alleen naar adressen moeten rijden.

Ik heb op gezocht dat het in maart april nog redelijk koud kan zijn in Scandinavië afhankelijk waar je bent .

Daarom dat ik graag wil weten of er praktische adviezen zijn en wat mee te brengen.

Mocht ik besluiten mee te gaan.

 

Blijkbaar zijn dat domme vragen :bey:

bewerkt door Tony.Macaroni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
1 uur geleden zei europeaan:

Ook wel eens vernomen dat de machinisten op Noorse treinen met GSM in verbinding staan  met de lijn beheerdert.

 

Dat zou best kunnen, maar ik vermoed dan dat er langs de lijn ook GSM-masten zijn (bij-)geplaatst. Dat gebeurde in ieder geval wel in andere landen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

De mentaliteit van de VOC!

 

Er is niets zinnigs te zeggen vwb het weer.

De verschillen kunnen echt enorm zijn.

Maar zorg dat de wagen in orde is. Je extra gloeiplug mee neemt voor de webasto/eberspacher. Onthou dat het 's nachts staionair draaien hooguit de accu's bijhoudt, de cabine ga je niet warm krijgen bij flinke vorst....

Neem wat eten en drinken mee, niet teveel, bij nagenoeg alle tankstations is het hamburgermenu niet dodelijk.

Vergeet ook niet een goede zonnebril.

Denk er ook aan dat je 7 passende kettingen mee moet hebben voor combi/trekker oplegger en 3 stuks voor bakwagen/bus.

Voorts dien je een tolkastje te hebben (kan je aan de meeste grenzen wel krijgen).

Winterbanden zijn verplicht, minimaal 5mm en voorzien van M&S en 3 piek met sneeuwvlokje symbol......

Verder, sjekk waar je diesel tankt, rode diesel (avgifftsfri) hangt soms gewoon tussen de gewone diesel......

En kijk uit met wat je voor de ramen hangt, ze worden hier steeds strenger...(we gaan het al helemaal niet hebben over tafeltjes en eeldschermen op het dashboard.

 

En laatste tip... stel de reis uit tot na Pasen :D

 

En vergeet de tip niet voor de buschauffeur....

 

 

bewerkt door Murphy
  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Het gaat om het volgende. Ik ben altijd al gefascineerd geweest van Scandinavië. Nu heb ik de mogelijkheid om een 1 of meerdere ritten te doen.
Ik ga zelf met de vrachtwagen direct mee. Groot deel zullen we samen rijden. Dit zal niet de hele trip zijn.
Ik zal dus ook alleen naar adressen moeten rijden.
Ik heb op gezocht dat het in maart april nog redelijk koud kan zijn in Scandinavië afhankelijk waar je bent .
Daarom dat ik graag wil weten of er praktische adviezen zijn en wat mee te brengen.
Mocht ik besluiten mee te gaan.
 
Blijkbaar zijn dat domme vragen :bey:
Domme vragen bestaan niet. Maar in de winter die kant op gaan is wel de goden verzoeken.

Vroeger wel wat Noorwegen gereden, meestal omgeving Oslo. Dat valt allemaal wel mee.
Maar ook wel eens in een sneeuw storm beland bij -20. De E136 tussen Andalsnes en Dombas.
Met een lege trekker oplegger al glibberend naar boven, wel met ijs kettingen. Noren die even knipperen en om je heen komen "vliegen". Dat is dus niet fijn rijden.

Eigenlijk hebben wij met ons standaard materiaal daar in de winter niks te zoeken. En dan nog maar te zwijgen over de vele smalle E wegen, waar 2 auto's elkaar niet eens kunnen passeren.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Lambiekske, vrind ...... :kiss:

 

Om je een indruk te geven....

We hebben een paar dagen flinke vorst gehad, -5 tot -10

Gisteren hadden we een dag met +1, +3 graden en REGEN.....

Vanmorgen kijk ik op de termometer en hij staat op -7....

Zo gaat dat hier de hele winter door....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden