Spring naar bijdragen
  • 0
Amstelman

Wat te doen tegen een overval.?

Vraag

28 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

• 0
47 minuten geleden zei Amstelman:

Er gebeurd langs de weg wel eens een overval op een chauffeur.

Hoe is dat risico te verkleinen en hoe kan je dat voorkomen.??

Neem aan dat je snachts bedoeld?

niet uit de auto gaan... neem bv lege fles mee om eventueel plasje te kunnen plegen. 

Spanband tussen de deuren. 

En mocht je toch overvallen worden: 

Berg je waardevolle spullen bv in voeteneinde van slaapzak en leg een oud mobieltje en evt portemonnee met 5 of 10 euro en wat verlopen pasjes inde cabine. 

Het enigste wat ze willen is heel snel gsm en geld roven. 

Of een groot vleesmes zichtbaar voor je raam. 

Of slapen met een klauwhamer in je handen en bij het minste of geringste om je heen gaan meppen. 

Denk dat het eerste het beste is....

tweede en derde optie zijn geheel voor eigen risico. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
31 minuten geleden zei roadtrain:

Spanband tussen de deuren. 

Iets wat je mij niet zal zien doen, ik heb het één keer gedaan en de hele nacht geen oog dicht gedaan omdat ik me zo opgesloten voelde en het idee had dat ik er bij onraad niet uit kon.

Er is bij mij 4 keer ingebroken, 3 keer werd ik wakker en met een schreeuw waren ze weg, een keer gas gespoten.

Dat was wel de beroerdste ervaring moet ik zeggen, ik ben niet bang en nog steeds niet, maar het is wel erg dat je geen hulp kunt verwachten van zowel politie als wel je collega's.

Het is gebeurt net voorbij Courcelles en Montagne richting zuiden op een parking aan de autoweg, zo als gezegd gas gespoten en de hele auto overhoop gehaald, kleren lagen over de parking en de deur stond open. Ik werd wakker om ongeveer 7:30 en geen enkele chauffeur was even komen kijken wat er aan de hand was, geld weg, mijn jas weg, pasjes weg. Ik naar binnen en zo goed en kwaad als ik kon mijn verhaal gedaan, kreeg een bak koffie van die man en de politie werd gebeld, kreeg te horen dat ik maar langs moest komen als ik weer een beetje kon, ze zaten 2 afslagen verder.

Stel er wordt gas gespoten en dan willen ze de deur open maken, die gaat niet open, inbreker druipt af en jij ligt te vergassen. Gelukkig kon mijn deur wel open.

bewerkt door *Ger*

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Doe de spanband zelf ook niet....

maar weet van oud collega die het al 40 jaar wel doet. 

Maar ik overnacht gelukkig niet veel. En dan probeer ik ook nog wel in NL te staan. 

Collega ban andere firma heeft het onlangs nog meegemaakt. Wakker geworden om te plassen en met dat hij terug in de auto was zaten ze al bij hem. Met mes! Twee telefoons kwijt. Portemonnee kwijt en krassen op zijn arm. 

Liep al met al goed af. En is een vent van twee meter.... maar dan ben je heel klein. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
47 minuten geleden zei roadtrain:

Of slapen met een klauwhamer in je handen en bij het minste of geringste om je heen gaan meppen. 

Lijkt me geen aanrader voor iemand die onrustig slaapt: Hoe ga je op de zaak uitleggen dat je cabine van binnen total-loss is zonder dat er een boef binnen is geweest? :D

Maar serieus: Als je al niet meer gewoon ergens kunt overnachten in je eigen auto zonder deze ellende. :mad:

Heb het gelukkig nooit meegemaakt terwijl ik regelmatig op afgelegen plekken stond want daar was het lekker rustig...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

oud model Scania kon je open maken met een speld, vandaar de vele inbraken.

Gelukkig is dat deels verholpen, je kunt hem nog steeds open maken, alleen is het nu moeilijker om de juiste kabel te vinden en je krijgt de gril niet meer zo makkelijk open 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Oplegger meestal niet op slot (lading is meestal toch onverkoopbaar), zo slopen ze de boel niet. En in de duren heb ik rode ledjes zitten (boven het raam), waardoor het lijkt of er iemand binnen wakker is. En natuurlijk de benodigde bewapening binnen handbereik.

Je diesel krijgen ze toch wel, daar kan je vrij weinig tegen doen.

bewerkt door Grunneger

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

^^ Dit komt op hetzelfde neer als een spanband tussen de deuren spannen.

Iemand zei van dat hij niet goed kon slapen als hij een spanband tussen de deur had, en dan zal hij dit nachtslot er ook wel niet op doen als jij met een Daf zou rijden:eek:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
32 minuten geleden zei ouwe:

^^ Dit komt op hetzelfde neer als een spanband tussen de deuren spannen.

Iemand zei van dat hij niet goed kon slapen als hij een spanband tussen de deur had, en dan zal hij dit nachtslot er ook wel niet op doen als jij met een Daf zou rijden:eek:

Ik kan je zeggen dat je behoorlijk ziek wordt van dat gas :ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
2 uur geleden zei *Ger*:

Ik kan je zeggen dat je behoorlijk ziek wordt van dat gas :ja:

Wat heeft dat nachtslot met gas te maken?
Gas hou je nooit tegen, en dat je daar ziek van word geloof ik direct en heb het gelukkig nooit meegemaakt.
Een spanband tussen de deuren heb ik wel ooit gedaan, en vind dat dat nachtslot van Daf op hetzelfde neer komt.

Gas hou je er niet mee tegen, maar wel diegene die ff snel in willen breken denk ik misschien en misschien ook niet, weet ik veel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Het beste is het om gewoon thuis of in een hotel te slapen, dan kan je ook niet overvallen worden in je voertuig. Rest je geen andere keuze dan onderweg te overnachten, dan denk ik aan dat je moet proberen op een bewaakte parkeerplaats of bij een klant te overnachten. Is dat beide niet mogelijk, zoek dan een parkeerplaats die goed verlicht is en/of waar camera bewaking is. Wat ook nog wel eens wil helpen is op een plaats te gaan staan die in principe niet geschikt is voor vrachtwagens. Overvallers zullen daar immers ook niet gaan zoeken.

Persoonlijk ben ik niet kapot van spanbanden of nachtsloten. Want naast overvallen hoor je immers ook wel eens dat vrachtwagens door kortsluiting in de brand vliegen. Als je niet zonder spanbanden of nachtsloten durft te overnachten, dan zou ik er zelf voor kiezen om de elektriciteit van het voertuig af te zetten. Al gebruik je ze misschien niet, van DAF weet ik dat op de buitenkant vermeld staat dat er nachtsloten op de portieren zitten. Mogelijk heeft dat als voordeel dat de overvaller om die reden je voertuig voorbij loopt, daar hij dan kan denken toch niet binnen te komen.

Om niet te vergassen zou je tijdens het slapen de ramen van je voertuig heel iets open kunnen zetten, of het dakluik op de ventilatie stand. Op die manier blijft er altijd zuurstof je voertuig binnen stromen, wat vergassen toch net iets moeilijker maakt.

Waar ik zelf erg voorstander van ben is een paniek knop die 112 belt, van de voertuig verlichting een stroboscoop maakt en met de luchthoorns begint te toeteren als op de maat van de muziek. Mocht je in je rukbunker liggen en merken dat er mensen om je voertuig heen lopen, dan is het een optie om even door de kieren van je gordijnen door het raam te kijken. Vertrouw je het niet, even die paniek knop indrukken en gegarandeerd dat je buren ook even door de gordijnen komen loeren om te kijken wat er met jouw voertuig aan de hand is. Overvallers hebben een hekel aan herrie, dus die zullen ten alle tijde op de loop gaan.

Mochten de overvallers toch nog binnen kunnen komen, dan blijven er nog twee opties over. Overgeven of terugvechten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
1 minuut geleden zei ouwe:

Wat heeft dat nachtslot met gas te maken?
Gas hou je nooit tegen, en dat je daar ziek van word geloof ik direct en heb het gelukkig nooit meegemaakt.
Een spanband tussen de deuren heb ik wel ooit gedaan, en vind dat dat nachtslot van Daf op hetzelfde neer komt.

Gas hou je er niet mee tegen, maar wel diegene die ff snel in willen breken denk ik misschien en misschien ook niet, weet ik veel.

Inbrekers die met gas spuiten zullen na de daad altijd de deur open laten staan, doen ze dat niet en jij blijft in het gas liggen kun je gezondheidsschade oplopen.

Met een spanband of een nachtslot kan dat niet, ze zullen ook je raam niet inslaan vanwege het lawaai dus daarom  voor mij geen spanband of nachtslot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
5 uur geleden zei Vrachtrijder:

Waar ik zelf erg voorstander van ben is een paniek knop die 112 belt, van de voertuig verlichting een stroboscoop maakt en met de luchthoorns begint te toeteren als op de maat van de muziek. 

Mercedes heeft zo'n alarm schakelaar 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Sta nu hoofdzakelijk thuis :D   maar als er overnacht word is het bij de laadboer of losboer en anders op een autohof in bv Duitsland.

Geladen overnachten is er niet bij en als we leeg zijn heeft het dievengilde weinig intresse in die lege stinkkratten waar de stront nog in zit;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
6 minuten geleden zei *Ger*:

Inbrekers die met gas spuiten zullen na de daad altijd de deur open laten staan, doen ze dat niet en jij blijft in het gas liggen kun je gezondheidsschade oplopen.

Met een spanband of een nachtslot kan dat niet, ze zullen ook je raam niet inslaan vanwege het lawaai dus daarom  voor mij geen spanband of nachtslot.

Tja ze hebben toch nog iets menselijks die inbrekers:p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
18 minuten geleden zei Vrachtrijder:

Het beste is het om gewoon thuis of in een hotel te slapen, dan kan je ook niet overvallen worden in je voertuig. Rest je geen andere keuze dan onderweg te overnachten, dan denk ik aan dat je moet proberen op een bewaakte parkeerplaats of bij een klant te overnachten. Is dat beide niet mogelijk, zoek dan een parkeerplaats die goed verlicht is en/of waar camera bewaking is. Wat ook nog wel eens wil helpen is op een plaats te gaan staan die in principe niet geschikt is voor vrachtwagens. Overvallers zullen daar immers ook niet gaan zoeken.

Wel het beste, maar niet altijd mogelijk. Even een (fictief) voorbeeld van mezelf: 25 adresjes berlijn, en blijf steken op 23. Klanten zijn over het algemeen winkels, dus daar met een koeler staan zit er niet in.

Wat rest is dan jouw laatste optie: op een industrie terrein gaan staan. Daar zoeken ze niet.

Even een opsomming:

-Wagen gestript en diesel gejat: kleine duistere P in Duitsland

- Diesel uit oplegger gejat: grote P in Tsjechië, maar rechterkant stond in het Duister.

- poging tot beroving na het maken van een plasje tijdens de 30 minuten: kleine P in Duitsland 

- Oplegger opengetrokken: grote onverlichte P in Frankrijk

Op een industrietje? Weinig gekke dingen gezien/meegemaakt, terwijl ik van de 4-6 nachten per week er 3/4 van de tijd er sta.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op 7-1-2018 om 20:56 zei *Ger*:

(...)Het is gebeurt net voorbij Courcelles en Montagne richting zuiden op een parking aan de autoweg (...)

Ik wil nu niet gaan zeiken op jou Ger, maar neem dit voorbeeld gewoon even naast de steekpartij die laatst plaatsvond met een collega van -naar ik meen- Roadtrain op Ruisbroek.

Parkeren langs de autobaan is nooit zonder risico's. Je mag stellen dat een inbraak of een overval ook op de parkeerplaatsen van een chauffeursrestaurant kunnen plaatshebben, echter ben ik ervan overtuigd dat die kans vele, vele malen kleiner is als langs de autobaan.

Er zijn parkeerplaatsen die er om bekend staan zoals Ruisbroek, Spy in België, de grens op Rekkem, Phalempin voorbij Lille en nog veel meer. Daar gaan staan is het risico aanvaarden dat er met zeer redelijke kans iets kan gebeuren.

Een oud-collega die ook liever zijn uren volreed en in zijn auto ging zitten eten i.p.v. iets eerder stoppen en aan tafel in een restaurant werd vorig jaar ook wakker met 900 liter minder in zijn tank op de parking tussen Luik en Namen.

Of hij nog niet genoeg geleerd had werd een tijdje later zijn containerslot opengezaagd toen hij op Peutie stond te overnachten. Een ander werd 's ochtends wakker bij Gentbrugge met een complete deur naast de oplegger een een pallet cognac armer. Stuk voor stuk vage en duistere parkings, net als zo goed als de hele rest in België...

Het betrof hier dan wel enkel materiële schade en is tot dusver allemaal te overzien, het had ook heel anders kunnen aflopen, puur en alleen om het feit dat men de moeite en/of beslissing niet heeft genomen om voor eigen veiligheid en die van voertuig en lading een veilige parkeerplaats te zoeken die veelal bij een routier of chauffeursrestaurant gelegen zijn. En er is geen goed werkgever die daar een probleem van maakt!

Ikzelf sta nagenoeg altijd bij een routier of restaurant -al dan niet bewaakt- en waak er dan ook altijd voor waar ik ga staan, zowiezo nooit langs de autobaan als het écht niet persé hoeft.

Ik weet en begrijp ook dat het soms echt niet anders kan of uitkomt omdat men gebonden is aan allerlei wet -en regelgeving, en het risico op inbraak of overval is nooit helemaal uit te sluiten. Maar in net zoveel gevallen speelt het eigenbelang voorop en verkiest men het risico voor de veiligheid. Wat ik daar dan mee bedoel mag iedereen voor zichzelf invullen...

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Helaas heb ik het ook al verschillende keren meegemaakt,

En bij mijn lading valt niks te stelen, maar diesel al verschillende keren gehad, waarbij ik 1 keer de dieven heb kunnen laten oppakken, was een Spaanse vrachtwagen waren met 2 vrachtwagens en 3 man.

Keer bij La Palme richting Spanje, 1e wagen waar ze begonnen, deze had al getoetert, daar was ik van wakker geworden, daarna nog zeker ingebroken bij 5 cabine's, waren 3 mensen door het hek van het tankstation gekomen, waarschijnlijk buurtmensen, ben nog met een Roemeense chauffeur op jacht geweest naar ze.

Politie gebeld tijdens de jacht op ze, deze zijn nooit gekomen.

Gas ingspoten gehad bij St. Job, Toulouse en Limours, bleven bij pogingen omdat cabinedeur dicht zat, vergrendeld. (dus ik vergrendel wel)

Bij Routier bij Nimes terwijl ik binnen zat, pasjes geld etc kwijt.

Diesel bij Turnhout, Staphorst, Longlier en Beaune, Langres en 1 keer waarvan ik niet weet waar het is gedaan, dat waren 4 pogingen en 2 gelukte.

Toen ik nog huif reed bij Orgon zeil open, en in Bordeaux bij Routier om de hoek bij CR terwijl we buiten zaten te eten aan de overkant stond de combi met de linkse kant naar mij toe, en toch kans gezien om aan de rechtse kant de deuren open te maken en dozen wijn te stelen.

Och ik moet nog 3 en half jaar, zal mijn tijd wel duren. :wijn:

Dus conclusie Routier, herrie het maakt niks uit.

Ook bij mijn directe collega's talloze keren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
16 uur geleden zei *Ger*:

Pierre ik ga hier geen betoog houden hoeveel gevallener zijn die dachten dat ze veilig stonden op bewaakte parkings of recht voor het douane gebouw, laat maar je hebt gelijk.

Ger, je moet goed lezen en reageren op wat ik zeg in mijn reactie; het is nooit en nergens uit te sluiten dat er iets kan gebeuren zoals inbraak of een overval in het ergste geval. Zelfs niet op een bewaakte parking.

Maar bepaalde plekken o.a. langs de autobaan in België regio Brussel-Charleroi staan er om bekend dat het risico erg groot is.

Daar gaan staan is de Goden verzoeken...;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden