[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Omgewaaide vrachtwagens


nawm

Vraag

  • Forumlid

Er zijn er vandaag nogal wat omgewaaid.

Veel bakwagens met aanhanger. Ook trekkers met oplegger. Ik heb geen enkele vrachtwagens (zoals wij hebben) op hun kant zien liggen.

 

Ik ben geen vrachtwagen chauffeur,  ik rij er alleen op, daarom de vragen:

-kunnen wij ook omwaaien?(we wegen 12ton)

- het is beter met deze wind stil te gaan staan. Maar met de kop of de kont in de wind?

Bert.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
7 uur geleden zei Durashift:

Maar, ik begrijp nu wel waarom vannacht de TC aansloeg.. toen ik de draai van de A12 naar de A30 nam.. bocht uit..  Ik had een paar pallets fust ergens op 3/4 van de trailer neergezet (scheelt een stukje lopen bij het lossen ;) ) .  Weinig druk op de trekas.. nat wegdek en een beul van een motor onder de kont natuurlijk :D  :cool:

 

Billenknijpmomentjes leer je het snelst van. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
8 uur geleden zei lientje:

https://www.ad.nl/rotterdam/puinhoop-op-a16-door-gekantelde-vrachtwagen-met-uien~ae5e2346/

 

deze collega had dus ook een halve wagen lichte vracht (kruiden) voorin staan :eek:

Over kundige onderzoek/ goede journalistiek gesproken:

"Puinhoop op A16 door gekantelde vrachtwagen met uien"

en

"Volgens de politie lekt de gekantelde vrachtwagen vloeistof. Onderzoek moet uitwijzen of dit brandstof is of de lading."

 

Uiensoep misschien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
6 uur geleden zei Durashift:

^^..  jajaja..  ik niet, denk ik..:zegtniets: ben vooral verbaasd dat het systeem ingrijpt.. zo wild  doe ik niet naar mijn idee.

 

:D  In een bocht, wordt de druk op het wiel aan de binnenzijde natuurlijk lager en als je dan weinig gewicht hebt, hoef je ook niet wild te doen om het wiel iets te laten spinnen. En het systeem springt meteen aan als het verschil in draaisnelheid van beide aangedreven wielen een bepaalde grens overschrijdt.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo Localton,

 

Jij schreef: De winddruk bij een windsnelheid van circa 100 km/h is circa 660 N/m2. Dat betekent dat bij een normale trailer van 13,60 en 2,70 hoog er een druk van 2,5 ton tegen de trailer drukt.

 

Dat is een interessant rekensommetje. Maar ik snap hem niet.

Als ik jou getallen vermenigvuldig: 660 km/h13,60m x 2,70m = 24,2

Jij komt een factor 10 kleiner uit = 2,5

 

Waarom?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Doornekamp33:

Het is 660 Newton per vierkante meter.

Hier, kan je zien hoeveel een Newton is: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Newton_(eenheid)

Maar dan kom ik niet aan de 2.5 ton volgens mij, dan is het ruwweg 70kg per vierkante meter.

13,6 x 2,7= 36,72m2
36,72 m2 x 70kg=2570,4kg
die 2,5 ton drukt op midden van de laadbak, dat is dan op 2,65m hoogte
moment is kracht maal arm

2,5 ton x 2,65= 6,625kg

Ik weet niet waar jij dat ziet

Schermafdruk 2018-01-26 19.55.12.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je hebt gelijk, zover had ik nog niet doorgerekend, dus klopt mijn berekening van 70 kg per m'2 en jou totaal.

 

Raar trouwens van die link, die heb ik gecoopieerd en geplakt, daar stond netjes de berekening van 1 newton is 9.83 kg maar naar gelang waar je op de aardbol bent is dit iets afwijkend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Doornekamp33:

Je hebt gelijk, zover had ik nog niet doorgerekend, dus klopt mijn berekening van 70 kg per m'2 en jou totaal.

 

Raar trouwens van die link, die heb ik gecoopieerd en geplakt, daar stond netjes de berekening van 1 newton is 9.83 kg maar naar gelang waar je op de aardbol bent is dit iets afwijkend.

 

0,981kg dan ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 26-1-2018 om 13:38 zei nawm:

Hallo Localton,

 

Jij schreef: De winddruk bij een windsnelheid van circa 100 km/h is circa 660 N/m2. Dat betekent dat bij een normale trailer van 13,60 en 2,70 hoog er een druk van 2,5 ton tegen de trailer drukt.

 

Dat is een interessant rekensommetje. Maar ik snap hem niet.

Als ik jou getallen vermenigvuldig: 660 km/h13,60m x 2,70m = 24,2

Jij komt een factor 10 kleiner uit = 2,5

 

Waarom?

 

Hierboven is al gemeld dat een Newton ongeveer 10 kgf is. En als er 1 grootheid is die alle chauffeurs moeiteloos snappen dan is het een ton (en dan bij voorkeur als salaris). Het is niet mijn bedoeling geweest om een exacte berekening te geven. Het was meer een indicatie hoe groot de belasting op een traileroppervlak bij een constante wind en een stilstaand voertuig was. Ik gaf al aan dat turbulentie al van invloed was, maar ook de vering. Dat er in de autosport nog steeds praktische windtunnelproeven worden gedaan, geeft al aan dat aerodynamica een ongelooflijk complexe materie is, die zelfs in computermodellen niet perfect gesimuleerd kan worden. En laten we wel wezen, je mag toch niet van een eenvoudige vrachtwagenchauffeur verwachten dat hij dit van achter zijn toetsenbordje tot 5 cijfers achter de komma exact kan uitrekenen. Dan was ik geen chauffeur geworden.

 

Overigens vind ik dat een rijverbod bij code rood weleens interessante juridische consequenties kan hebben. Wat nou als een klant in Italië zijn spullen veel te laat krijgt en schade oploopt. Met 2 uurtjes verplicht stilstaan binnen zijn diensttijd kan een chauffeur met de rijtijdenwet (en vooral diensttijd) behoorlijk in de problemen komen en bijvoorbeeld een boot missen of met een spertijd geconfronteerd worden. De klant kan stellen dat er geen sprake is van overmacht, want Code Rood wordt aangekondigd en de vervoerder had maatregelen kunnen nemen (bijvoorbeeld omrijden). Ik ken een voorbeeld van een bedrijf dat een aantal jaren geleden een megatrailer met een paar palletjes verse kreeft stilgezet had vanwege windkracht 9  (de autopedwieltjes  van de trailer waren al een keer los van de grond geweest) en vervolgens een heleboel gezeik met de verzekeringsmaatschappij kreeg (argument was met name: wind was voorspeld en normale koelers waren er die dag niet omgewaaid, vervoerder had voor verkeerd materiaal gekozen gezien de weersomstandigheden). Overigens is het ook weer zo dat de rijtijdenwet chauffeurs juist dwingt om door te rijden. Vroeger verdween er dan weleens een tachoschijfje uit het raam, maar tegenwoordig......pfff....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Heeee....

Art. 12 lid 10......

Dat zou dan kunnen inhouden dat je door moet rijden naar bv Travemunde om een boot te halen?

(dan zie ik de boot als een internationale lijndienst)

Of is het meer zoals bv de TNT het doet met onderweg overnemen van vrachtwagen / laadunit om een rit door te laten gaan?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei europeaan:

Je kunt natuurlijk gebruik maken van dat art 12 van EU 561/2006.

Maar een controleur is niet verplicht hierin mee te gaan.

Indien je een art 12 op je uitdraai/schijf hebt opgemerkt sta je wél sterker als je het geval voor laat komen bij  de rechter.



Heb het vorige week zelf nog meegemaakt, in Reusel geladen en lossen in de omgeving Neubrandenburg, wat in de normale rijtijd van 10 uur met 2 keer pauze te doen is.

Helaas 11 uur en 40 minuten rijtijd ivm veel sneeuwval daar en had jonge kippen als lading.

Rije dus en een printje met artikel no erop en de vermelding live animals.
Ene ik rij nu egg nie met dicht geknepen billen zo as ze me nou mar nie aan houden, want als ze me vast zetten zullen ze me toch ook te vreten moeten geven :D

  • Like 2
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden