[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Verklaring van Rijvaardigheid (RDW)


Durashift

Vraag

  • Forumlid

Gisteren borrelde bij mij het idee op.. of ik misschien nog wat voordeel kan hebben bij het (nu nog) geldende theorie certifcaat voor C rijbewijs. (loopt tegen de zomer af).

Wellicht dat ik toch mijn D rijbewijs, voordelig, kan halen?

 

Ik dus ff op het CBR.nl koekeloeren.. viel mijn oog op de afgegeven verklaring van rijvaardigheid.. én de geldigheidsduur daarvan. 

 

Citaat

U mag het praktijkexamen doen zodra u de twee theorie-examens RV1 en V2C heeft gehaald.

Als u binnen twee jaar slaagt voor alle theorie-examens, de toetsen en het praktijkexamen wordt er een Verklaring van Rijvaardigheid en een Verklaring van Vakbekwaamheid naar de RDW verstuurd. De Verklaring van Rijvaardigheid is 3 jaar geldig.

 

Bron: https://www.cbr.nl/c-met-code-95.pp

 

Citaat
Wat is een Verklaring van rijvaardigheid?
 
Het CBR beoordeelt uw verkeerskennis tijdens een theorie-examen en uw rijvaardigheid tijdens een praktijkexamen. Als u voor beide examens slaagt, laat het CBR een Verklaring van rijvaardigheid op uw naam registreren in het rijbewijzenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW). Daaruit blijkt dat uw rijvaardigheid voldoende is om zelfstandig en veilig de weg op te kunnen.

Met een Verklaring van rijvaardigheid kunt u een rijbewijs aanvragen. Daarvoor heeft u ook een Verklaring van geschiktheid nodig, die aangeeft dat u gezond genoeg bent voor het rijbewijs. De registratie van de Verklaring van rijvaardigheid is 3 jaar geldig, de registratie van de Verklaring van geschiktheid 1 jaar.

 

Huh..?? Waarom is een verklaring van rijvaardigheid slechts 3 jaar geldig?

Wat moet je doen als de 3 jaar voorbij zijn?

Waarom niet gelijk aan de termijn van 5 jaar voor code 95?

 

...of is dit slechts een administratief dingetje.. dat je binnen 3 jaar feitelijk je rijbewijs aangevraagd moet hebben.. anders vervalt alle 'shit' die je ervoor hebt moeten doen?

 

Op CBR.nl vond ik niet echt een antwoord.. hier misschien wel?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Klopt, zeker in ons vak zou 3 jaar wachten, voor menigeen, ook 3 jaar niet kunnen werken, betekenen.

 

Mijn vraag was meer vanuit verbazing.. alsof iemand die geslaagd is voor zijn rijbewijs, dit ook regelt bij de gemeente.. maar dan na 3 jaar ineens niet meer rijvaardig zou zijn.

 

Kortom, de term 'rijvaardig' slaat in dit geval op iets anders.. de periode waarin het examen feitelijk geldig is voor het aanvragen van een rijbewijs..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is inderdaad hetzelfde als je rijbewijs verlopen is, dat wil zeggen dat de einddatum van 10 jaar verstrekken is (B-rijbewijs)

Dan moet je hem weer verlengen voor 10 jaar.

Met een verlopen rijbewijs rijden is strafbaar omdat je met een "ongeldig" rijbewijs rijdt

Wat nou ongeldig.......alleen door een nieuwe pas is hij weer geldig ??

 

Vindt dat geneuzel allemaal weer vaag.

HEb net mijn rijbewijs weer verlengd.

Advies van cbr is 2 maanden van te voren beginnen ivm drukte etc.

Heb ik netjes gedaan.........binnen 14 dagen had ik mijn rijbewijs

Met de nieuwe datum van omhalen........dus 6 weken geldigheid afgesnoept !

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden