[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De verblijfskostenvergoeding / Arbeidstijdenbesluit en van alles daarom heen


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Zit je nu geen twee dingen door elkaar te halen????:confused::confused:

 

Nee, volgens mij niet.

 

 

Citaat

 

Pauze/onderbreking

  • 45 minuten na 4,5 uur rijden of in een periode van 5 uur en 15 minuten 1 keer 15 minuten en 1 keer 30 minuten (in die volgorde).
  • 30 minuten pauze (of 2 keer een kwartier) bij arbeidstijd langer dan 6 uur maar minder dan 9 uur.
  • 45 minuten pauze (of 3 keer een kwartier) bij arbeidstijd langer dan 9 uur.

 

https://www.tln.nl/onderwerp/rij-en-rusttijden/Paginas/Arbeidstijdenbesluit-voor-vervoer.aspx

 

 

1e kwartier voor de Arbeidstijdenbesluit vervoer (ATW zogezegd)

 

Het tweede kwartier pauze voor de ATW valt dan samen met de pauze van de rijtijdenwet. (mag eigenlijk niet, rijtijdenwet & arbeidstijdenwet (vervoer) mag je niet bij elkaar 'optellen' heb ik destijds geleerd en in mijn 'oren' geknoopt. Maar ja, in de dagelijkse praktijk.. :angel:

 

 

~~~~~~~~

 

Even een inhoudelijke vraag: dient de verblijfskostenvergoeding ook over de genoten pauze uren uitbetaald te worden? Kortom, het is echt een vergoeding over de gemaakte diensturen?

 

 

bewerkt door Durashift
Vraag toegevoegd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei Durashift:

....

Even een inhoudelijke vraag: dient de verblijfskostenvergoeding ook over de genoten pauze uren uitbetaald te worden? Kortom, het is echt een vergoeding over de gemaakte diensturen?

Ja, over de diensturen, genoten BUITEN de standplaats....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

^^ Ja, maar dat maakt toch niet uit? Als je na 4 rij- uren 3 kwartier maakt.. (of 30 minuten omdat je al na 1 rij-uur een kwartier erop gezet hebt).. dan neem je dat half uurtje rij 'tegoed' toch gewoon mee naar ergens in het blok van 24 uur?

 

Maar als je de rijtijd niet (volledig) benut, moet je misschien een extra pauze maken.ver

Dan ben ik liever 45 min eerder thuis;)

Op het buitenland met een rijdag maakt dat minder uit.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei Durashift:

 

Dus, als ik eerst 3 kwartier laad op de standplaats, valt die tijd niet onder de regeling, neem ik dan aan. Toch?

Jij snapt 'm!

Of de bazen (lees loonadmeurs dit zo doen of niet is aan het bedrijf zelf)....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
56 minuten geleden zei steenhaas1:

 

Maar als je de rijtijd niet (volledig) benut, moet je misschien een extra pauze maken.ver

(..)

 

Klopt. Ligt er misschien ook aan 'hoe strak' je kan rijden...  Ik heb mijzelf al wel eens in de vingers gesneden, dát ik dacht het wel te halen.. maar dus niet.. en dan moet je toch ook de pauze maken. Dan liever eerder, als ik het toch tussen 2 ritten in kan 'proppen'.  ;)

 

Of beter.. ff 'creatief' boekhouden en de benodigde pauze staat op de kaart én je bent op nog eens op tijd thuis.  :zegtniets:  ;)

 

 

11 minuten geleden zei Murphy:

Of de bazen (lees loonadmeurs dit zo doen of niet is aan het bedrijf zelf)....

 

 

Ik zal het volgende week eens nakijken. :ja:

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Durashift:

 

Nee, volgens mij niet.

 

 

 

1e kwartier voor de Arbeidstijdenbesluit vervoer (ATW zogezegd)

 

Het tweede kwartier pauze voor de ATW valt dan samen met de pauze van de rijtijdenwet. (mag eigenlijk niet, rijtijdenwet & arbeidstijdenwet (vervoer) mag je niet bij elkaar 'optellen' heb ik destijds geleerd en in mijn 'oren' geknoopt. Maar ja, in de dagelijkse praktijk.. :angel:

 

 

~~~~~~~~

 

 

 

 

Als je een kwartier stilstaat isdat toch voorde ATW voldoende ( in 6 uur) sta je dan ook nog eens een half uur stil voor deRTW ben je helemaal goed bezig.

45 minuten hoef je alleen maar te maken na 4,5 rijuur,ben nje de hele dat bezig met laden enlossen ,en je zit na 6 uur nog nietaande 4,5 rijuren moet je toch een kwartier voor het ATB -V maken.

Je hebt met twee regelgevingen te maken;EU 561/2006,het RTB én met ATB-V, de strengste regel geld daarbij.

Dat kwartier pauze telt gewoon binnen de 45 minuten die je voor EU 561-2006 maakt.

 

Mensen die geen lid zijn van dit forum weten helemaal niet waar t over gaat als je over het ATB-V begint.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei europeaan:

Je hebt met twee regelgevingen te maken;EU 561/2006,het RTB én met ATB-V, de strengste regel geld daarbij.

 

Dan 'tel' jij dus beiden bij elkaar op..  Dát is nou juist wat niet mag. Althans, volgens mijn theorie leraar 2 jaar geleden was dat een veelgemaakte fout waarmee je de bietenbrug op kan gaan.

 

Dat de strengste regel geldt, is nieuw voor mij. Dat het in de praktijk soms wel zo 'loopt', ben ik wel met  je eens. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je binnen 6 uur diensttijd 1/2 uurtje pauze hebt dan is dat toch gewoon goed ? 

5 uur geleden zei Durashift:

 

Dus, als ik eerst 3 kwartier laad op de standplaats, valt die tijd niet onder de regeling, neem ik dan aan. Toch?

idd. onkosten vergoeding begint bij vertrek standplaats en eindigt bij aankomst stand plaats . ook als je op de zaak bv. bakken komt wisselen stopt de vergoeding , en begint weer als je vertrekt . Ben je telkens binnen de 4 uur terug op je standplaats krijg je niks , noppes nada . !

Gelukkig kijken ze daar bij ons niet naar . er wordt betaald van begin diensttijd tot einde diensttijd , ook als je op de zaak nog wat moet lossen/laden oid.

Ook als je tussen  door 'n keer komt koppelen loopt het gewoon door..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Durashift:

 

Dan 'tel' jij dus beiden bij elkaar op..  Dát is nou juist wat niet mag. Althans, volgens mijn theorie leraar 2 jaar geleden was dat een veelgemaakte fout waarmee je de bietenbrug op kan gaan.

 

Dat de strengste regel geldt, is nieuw voor mij. Dat het in de praktijk soms wel zo 'loopt', ben ik wel met  je eens. :D

IK tel niks bij elkaar op; je moetdeze twee wetten "naast elkaar" zien.

Wat t eerste bereikt word respecteer je,maar je hoeft niet voor beide regels apart de pauze aan te houden,voor de ene regel kan de pauze prima binne de pauze van de andere regel vallen

EU 561/2006 schrijft voor( in art 7) dat je na 4,5 rijuur een rusttijd neemt van 45 minuten,dat mag je verdelen in éérst 15 min en dan 30 minuten.

Het ATB-V schrijft voor ( in art 2.5:6 sub 3) dat men niet langer dan 6 uur zonder pauze mag werken,werk je langer dan 6 uur moet je minimaal 30 min pauze maken,die je mag verdelen in 2 x 15 minuten,indien je langer dan 9 uur werkt moet je totaal 45 minuten pauze nemen.

 

Rij je nu 4,5 uur,heb je nog geen 9 uur gewerkt,maar moet je toch 45 min pauze nemen.(EU 561/2006)

Artikel 7

Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

Ben je ergens aan het werk waarbij je erg weing rijdt( stukgoed,distributie) heb je na 6 uur nog lang geen 4,5 uur gereden,maar moet je toch 30 m in pauze maken( ATB-V)

 

Behoudens het eerste en tweede lid en artikel 2.5:3, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat indien deze andere werkzaamheden dan rijden omvat dan wel mede omvat, de werknemer, voor zover hij vervoer verricht waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is:

  • a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft;

  • b.ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

  • c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op ‎20‎-‎1‎-‎2018 om 18:46 zei ouwe:

Da viel nie mee bij Vos want daar stond zoeen witte pot op de cabine en die wist precies als je in Oss de waalkade op reed en dan was het einde verblijfskostenvergoeding 

Met die pot kun je veel mee Als je een bakje in de auto hebt met wat vermogen Blaas je alles weg

Huub

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei europeaan:

IK tel niks bij elkaar op; je moetdeze twee wetten "naast elkaar" zien.

Ja, dan zijn wij het daar over eens. Dat bedoel ik ook.

 

6 uur geleden zei europeaan:

EU 561/2006 schrijft voor( in art 7) dat je na 4,5 rijuur een rusttijd neemt van 45 minuten,dat mag je verdelen in éérst 15 min en dan 30 minuten.

Het ATB-V schrijft voor ( in art 2.5:6 sub 3) dat men niet langer dan 6 uur zonder pauze mag werken,werk je langer dan 6 uur moet je minimaal 30 min pauze maken,die je mag verdelen in 2 x 15 minuten,indien je langer dan 9 uur werkt moet je totaal 45 minuten pauze nemen.

 

Duidelijk. Bedankt. :ok:

 

 

Nu heb ik er net een rit van 3,5 uur diensttijd op zitten.. 2x 40 minuten rijden. Ik heb er een kwartiertje pauze op gezet en ook genoten. Maar dat had dus op zich niet gehoeven..

 

Wat mij nog niet geheel duidelijk is..  hoe komt 'men' dan eigenlijk aan de, toch wel veel voorkomende 'staffel' pauze van 1 uur per werkdag. (uurtje of 9 -10 werken, zeg maar).  Als ik het zo lees dan kom je niet verder dan de 45 minuten voor de rijtijd, omdat daarin dan ook de ATW 'verweven' zit..

 

Of komt dat uurtje dan weg uit de regel: 24 uur minus 11 uur rust - 13 uur beschikbare diensttijd.. minus 12 uur maximale arbeid (bij dagwerk)= 1 uur pauze?

 

~~~~~~

 

Ik zit nog even de 2 brieven na te lezen die ik vorig jaar kreeg vanuit het bedrijf waarvoor ik reed (en nu nog, maar dan in een ander jasje zeg maar..)

Die stelt (instrueert) , inzake het ATB-V toch echt als volgt:

 

Arbeidstijd tot 6 uur: 15 minuten pauze

Arbeidstijd tussen 6 en 9 uur: nogmaals 15 minuten.

Arbeidstijd langer dan 9 uur: 30 minuten (desgewenst opgesplitst in 2x 15 minuten).

 

.. dat kan nu de prullenbak in. :D;)

bewerkt door Durashift
aanvulling op de tekst.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De staffelpauze is een item uit de CAO voor beroepsgoederenvervoer.

 

Daar zal dus niemand je voor kunnen beboeten als je je daar niet aan houdt. Hooguit kan je werkgever "dank je wel" zeggen als je die pauze niet "geniet" en hij /zij deze wel van je gewerkte uren inhoudt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Durashift:

Ja, dan zijn wij het daar over eens. Dat bedoel ik ook.

 

 

 

 

~~~~~~

 

Ik zit nog even de 2 brieven na te lezen die ik vorig jaar kreeg vanuit het bedrijf waarvoor ik reed (en nu nog, maar dan in een ander jasje zeg maar..)

Die stelt (instrueert) , inzake het ATB-V toch echt als volgt:

 

Arbeidstijd tot 6 uur: 15 minuten pauze

Arbeidstijd tussen 6 en 9 uur: nogmaals 15 minuten.

Arbeidstijd langer dan 9 uur: 30 minuten (desgewenst opgesplitst in 2x 15 minuten).

 

.. dat kan nu de prullenbak in. :D;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Durashift:

J

 

~~~~~~

 

Ik zit nog even de 2 brieven na te lezen die ik vorig jaar kreeg vanuit het bedrijf waarvoor ik reed (en nu nog, maar dan in een ander jasje zeg maar..)

Die stelt (instrueert) , inzake het ATB-V toch echt als volgt:

 

Arbeidstijd tot 6 uur: 15 minuten pauze

Arbeidstijd tussen 6 en 9 uur: nogmaals 15 minuten.

Arbeidstijd langer dan 9 uur: 30 minuten (desgewenst opgesplitst in 2x 15 minuten).

 

.. dat kan nu de prullenbak in. :D;)

Dit is toch iets  wat het bedrijf  zelf bedacht , en niet de pauzestaffel uit het CAO.

En 15 minuten pauze in 6 diensturen klopt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, dat het niet de pauzestaffel is, dat wist ik. Die pauzestaffel van één uur, daar heb ik nu mee te maken. Ben dus benieuwd hoe men in de CAO aan dat ene uur is gekomen.. hoe heeft men dat berekend, waarop is dat gebaseerd. Waarom een uur en geen 5 kwartier of 3 kwartier. ?

;)

 

6 uur geleden zei opa bert:

Dit is toch iets  wat het bedrijf  zelf bedacht

 

Ja, dat idee heb ik altijd wel gehad ja.. en het werd dan gepresenteerd als 'de waarheid' conform de regelgeving.. Ach ja, álles doen voor compliance, zeg maar. :zegtniets: Als het op papier maar klopt.. of klopt naar het idee van de opstellers ervan. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op ‎25‎-‎1‎-‎2018 om 14:49 zei Durashift:

Klopt, dat het niet de pauzestaffel is, dat wist ik. Die pauzestaffel van één uur, daar heb ik nu mee te maken. Ben dus benieuwd hoe men in de CAO aan dat ene uur is gekomen.. hoe heeft men dat berekend, waarop is dat gebaseerd. Waarom een uur en geen 5 kwartier of 3 kwartier. ?

 

Ik weet zo niet uit m'n  blote  hoofd hoe het met de pauze staffel zit , wel dat de pauze stijgt naarmate je meer uren maakt .

De staffel is destijds uit onderhandeld in een cao  vergadering , is natuurlijk 'n kwestie van aan twee kanten water  bij  de wijn doen , om iets anders er wel door te krijgen .

Voorlopig zitten we met die staffel  , de werkgevers vinden het wel goed zo , kwestie van legaal uren strepen. Wij hebben er gelukkig geen last van , maar mijn werkgever heeft er al wel 'n keer commentaar  op gehad , iets van de cao niet helemaal na komen ! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet zo niet uit m'n  blote  hoofd hoe het met de pauze staffel zit , wel dat de pauze stijgt naarmate je meer uren maakt .
De staffel is destijds uit onderhandeld in een cao  vergadering , is natuurlijk 'n kwestie van aan twee kanten water  bij  de wijn doen , om iets anders er wel door te krijgen .
Voorlopig zitten we met die staffel  , de werkgevers vinden het wel goed zo , kwestie van legaal uren strepen. Wij hebben er gelukkig geen last van , maar mijn werkgever heeft er al wel 'n keer commentaar  op gehad , iets van de cao niet helemaal na komen ! 
Die van mij net zo. Elke dag 1 uur. En okv van begin tot eind. Ongeacht of je ook op de zaak komt tussentijds. Want dan heb je weken geen okv als je in de buurt zit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit alles komt na de posting die *Ger* geplaatste heeft in de transportencylopedie over de nieuwe verblijfskostenvergoeding 2018. Dat topic heb ik daarna afgesloten zodat men daar altijd direct op de link kan klikken en verdere info op te zoeken.

 

Daarnaast zijn er een flink aantal postings verwijderd die niets toevoegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden