[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Basdriver

Vraag

  • Forumlid

Ik heb de afgelopen jaren in Wales, Groot Brittannië gewoond en gewerkt. Bij mijn verhuizing destijds heb ik mijn rijbewijs eenvoudig kunnen omwisselen voor een Engels rijbewijs. In 2013 heb ik daar mijn DQC, ofwel code 95, gehaald met een geldigheid tot 2019. Nu blijkt dat ik voor het omzetten hiervan bij de RDW een "werkgeversverklaring" moet overleggen van de buitenlandse werkgever. Dit kan echter niet, want die is failliet. Ik heb ook geen idee wat voor verklaring ze van me willen. Destijds heb ik 4 keer 7 uur scholing gevolgd in Nederland, de certificaten daarvan heb ik opgestuurd naar de Engelse autoriteiten en daarna de laatste 7 uur daar gevolgd. Ik heb nu dus alléén het certificaat van die laatste 7 uur, want die andere heb ik nooit terug gekregen. Wel staat het nog in het systeem bij de RDW, maar de geldigheid als zodanig is nu natuurlijk verlopen. Ik heb nu dat ene certificaat, mijn nog geldige "DQC card" (bewijs van het halen van "code 95/vakbekwaamheid" in GB, met pasfoto) met uitleg opgestuurd naar de RDW. Ik heb nog geen reactie, maar vandaag hield een potentiële werkgever wel de boot af, omdat ik voor hem toch echt een geldige beroepscode nodig heb. Heeft iemand enige ervaring met het omzetten van vakbekwaamheid? Iemand die weet hoe het juridisch zit? Ik snap niet dat een "DQC card" die in heel Europa (inclusief Nederland) voor mij rechtsgeldig was als geldige vakbekwaamheid, nu niet voldoende is om dat om te zetten naar de Nederlandse code 95...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei *Ger*:

(...) Als u de volledige 35 uur nascholing in het buitenland heeft gevolgd of u heeft een EU rijbewijs met code 95 of een EU kwalificatiekaart, kunt u deze bij de RDW omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Kijk voor meer informatie op de website van de RDW.

 

Bedankt voor die info, hier zou je uit opmaken dat alleen de Engelse "DQC card" voldoende zou zijn. Maar op de RDW site staat:

(...) Stuur het ingevulde formulier samen met het originele vakbekwaamheidsdocument en een originele verklaring van uw buitenlandse werkgever (...)

 

En dat is nou net wat ik niet kan aangezien die werkgever er niet meer is. En ik snap zowiezo niet wat ze bedoelen want ik kan mijn vakbekwaamheid ook halen zonder op dat moment daadwerkelijk werkzaam te zijn als beroepschauffeur. Overigens zie ik nu dat ik kennelijk binnen 10 werkdagen reactie moet krijgen dus dan maar hopen dat het gewoon goed is, dan is het snel rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Even een update voor het geval er in de toekomst iemand zoekt op dit onderwerp.

 

De aanvraag van het omzetten is goedgekeurd, maar niet zonder omwegen. Ik heb nu volgende week in ieder geval tot 2019 mijn code 95 geldig op mijn rijbewijs.

Echter, voor mensen die ook tegen dit probleem aan lopen of nu in het buitenland wonen en werken en daar hun nascholingsuren maken, even een waarschuwing: Je moet alle certificaten die je krijgt goed bewaren! Zonder de certificaten heb je een ondertekende en controleerbare verklaring nodig dat je de nascholing volgens de richtlijnen hebt gevolgd. Ik had de mazzel dat ik 4 dagen in Nederland had gevolgd en nog 1 certificaat uit Groot Brittannië had. ALLEEN EEN DQC KAART IS NIET GENOEG! Dat is de belangrijkste waarschuwing. Ook van andere EU landen heb je echt die deel certificaten nodig dus bewaar ze goed.

(Oh en je krijgt de certificaten niet meer terug nadat je ze opgestuurd hebt!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hm, als er dus alleen originelen geaccepteerd worden, kán iemand dus maar één keer in de 5 jaar van land / rijbewijs wisselen.. (tenzij je die ondertekende en controleerbare verklaring kan overleggen).

 

Apart dat de CBR tekst suggereert dat het een eenvoudige omwisselactie zou moeten zijn. Iets dat mij ook wel logisch lijkt, in zekere zin.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja daar zeg je wat, had ik niet een bij stil gestaan. Maar in de UK had ik destijds mn DQC zo gekregen met mn Engelse rijbewijs als ik het in Nederland had afgemaakt. Kan me voorstellen dat er meer landen zijn die niet zo achterlijk moeilijk doen. Maar ik ben echt gebeld door de RDW met de vraag waarom ik maar 1 certificaat van 7 uur mee stuurde. (Al had ik het met een begeleidend schrijven ook al uitgelegd.) Volgens mij bied de RDW wel een "uitvoer bewijs" voor als je het om wilt zetten in het buitenland. Wellicht dat daar de kneep zit, want dat kan in de UK kennelijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 20-2-2018 om 17:00 zei Basdriver:

Ik snap niet dat een "DQC card" die in heel Europa (inclusief Nederland) voor mij rechtsgeldig was als geldige vakbekwaamheid, nu niet voldoende is om dat om te zetten naar de Nederlandse code 95...?

 

In de nieuwe, aangepaste, richtlijn moet dit wel mogelijk zijn (verplichtend voor de lidstaten).

 

https://www.ttm.nl/nieuws/europees-parlement-wil-chauffeursopleiding-en-training-verbeteren/95909/#comment-131808

 

Maar tja.. als die richtlijn in werking zal treden (wanneer, dát is de vraag) is Engeland al wel uit de EU, denk ik zo maar..:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 uur geleden zei Durashift:

 

In de nieuwe, aangepaste, richtlijn moet dit wel mogelijk zijn (verplichtend voor de lidstaten).

 

 

Ja dat is natuurlijk altijd ná dat ik er niks meer aan heb. ;-)

Heb inmiddels het rijbewijs opgehaald en jawel, code 95 geldig tot 2021, terwijl de DQC kaart geldig was tot 2019. Niet te volgen! :confused: Maar, de bus/touringcar staat op geldigheid tot 2020. Navraag vandaag leert dat de code 95 voor de bus maar 4 jaar geldig is en voor de vrachtwagen 5. Geen idee waarom dat dan weer is, vooralsnog zouden alle gemaakte cursus uren wel voor alle rijbewijzen blijven gelden, volgens de rijschool. Maar dat betekent wel dat als ik mijn bus geldig wil houden (want ik ga ook hobby matig (maar wel betaald) nog af en toe voor een touringcar bedrijf rijden), ik iedere 4 jaar moet verlengen. Wat een geldklopperij allemaal! :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Code 95 voor D rijbewijs is ook 5 jaar geldig.

Alleen de verplichting voor nascholing code 95 voor D rijbewijzen is 1 jaar eerder ingegaan (uiterlijk september 2015)

Terwijl die voor C rijbewijzen pas september 2016 was.

Dus als je er 5 jaar bij optelt is dat idd respectievelijk  2020 voor D rijbewijs en 2021 voor C rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kan dit gelijk trekken door een jaar "te vroeg" je C rijbewijs te vernieuwen of een jaar "te laat" je D rijbewijs te vernieuwen met het oog op je code 95.

 

Dus als je alleen maar hobbymatig af en toe een bus bestuurd zou ik gewoon wachten tot je je D rijbewijs vanwege je code 95 moet vernieuwen.

 

De geldigheid van je C of D rijbewijs komt namelijk niet te vervallen als je niet in het bezit bent van Code95. Het wordt alleen opgeschort. Zodra je voldoende code95 punten hebt, en die bij laat schrijven op je rijbewijs, mag je daar gewoon weer gebruik van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Citaat

Heeft u categorie C en D en zijn de einddata van de code 95 voor C en D verschillend? Ga dan uit van de dichtstbijzijnde datum. De einddata worden na de eerste verlenging van de code 95 gelijk getrokken.

 

Volgens het CBR zou het inderdaad bij de eerst volgende verlenging goed moeten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Teddybeer:

 

Dus als je alleen maar hobbymatig af en toe een bus bestuurd zou ik gewoon wachten tot je je D rijbewijs vanwege je code 95 moet vernieuwen.

 

De geldigheid van je C of D rijbewijs komt namelijk niet te vervallen als je niet in het bezit bent van Code95. Het wordt alleen opgeschort. Zodra je voldoende code95 punten hebt, en die bij laat schrijven op je rijbewijs, mag je daar gewoon weer gebruik van maken.


Als je alleen hobbymatig rijdt heb je code 95 niet nodig, alleen beroepsmatig is dat een vereiste.
Het wordt niet opgeschort, je mag dus alleen niet beroepsmatig rijden.
Bij bijschrijven code 95 vervallen al je behaalde uren, vast uren sparen heeft geen zin.

Mijn rijbewijs verliep in 2016, in de zomer rijbewijs verlengt en code95 laten bijschrijven, bus tot juli '21 en truck tot september '21, dat was redelijk synchroon en dus simpel te doen 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heeft u categorie C en D en zijn de einddata van de code 95 voor C en D verschillend? Ga dan uit van de dichtstbijzijnde datum. De einddata worden na de eerste verlenging van de code 95 gelijk getrokken.

Dus word je eigenlijk een jaar gekort op je code voor de vrachtwagen.

Plus dat je je nieuwe rijbewijs ook niet verlengt krijgt op de datum dat die verloopt maar voor de zekerheid een paar weekjes eerder aanvraagt word je op die 10 rijbewijzen die je nu tot je 70 ste nodig hebt gedwongen er eigenlijk 11 aan te vragen.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei steenhaas1:


Als je alleen hobbymatig rijdt heb je code 95 niet nodig, alleen beroepsmatig is dat een vereiste.
 

 

Dat weet ik, maar omdat ik er wel voor betaald krijg en werk via een 0-uren contract (vooral vanwege de vergunningen), is het dus beroepsmatig in de zin van de wet, maar hobby matig voor mij omdat het slechts een paar keer per jaar zal zijn en naast mijn gewone werk op de vrachtwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei Doornekamp33:

 
Volgens het CBR zou het inderdaad bij de eerst volgende verlenging goed moeten komen.
Dus word je eigenlijk een jaar gekort op je code voor de vrachtwagen.
Plus dat je je nieuwe rijbewijs ook niet verlengt krijgt op de datum dat die verloopt maar voor de zekerheid een paar weekjes eerder aanvraagt word je op die 10 rijbewijzen die je nu tot je 70 ste nodig hebt gedwongen er eigenlijk 11 aan te vragen.

 

Het is en blijft een dievenbende. Ik vind het Engelse systeem met een aparte pas veel beter, dan hoef je alleen de, veel goedkopere, pas te vervangen en niet je hele rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Of is het het begin van een veiliger wegverkeer, je houd het toch niet tegen, en wij hollandse toppers hebben het zelf over ons afgeroepen, wij zijn de beste met onze opleiding en chauffeursdiploma, dat moest de resr ook, en toen kwam dit, iets met je eigen glazen ingooien, of je in je eigen voet schieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
4 minuten geleden zei Doornekamp33:

Of is het het begin van een veiliger wegverkeer, je houd het toch niet tegen, en wij hollandse toppers hebben het zelf over ons afgeroepen, wij zijn de beste met onze opleiding en chauffeursdiploma, dat moest de resr ook, en toen kwam dit, iets met je eigen glazen ingooien, of je in je eigen voet schieten.

 

Wij? Welke chauffeur heeft hierom gevraagd dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb de chauffeursopleiding gedaan 1991 - 1993, toen nog via Vakopleiding Wegvervoer. Twee jaar lang één dag per week naar school en vier dagen werken. En daar heb ik veel van opgestoken. Als ik zie wat collega's die enkel code 95 hebben gedaan van de techniek van hun auto afweten (of eigenlijk juist niet...), of zie wat je op een code 95 cursusdag doet... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan is dat toch heel wat uitgebreider, dan wat ik heb gedaan.

Ik heb het C rijbewijs gehaald eind 1996, toen mocht ik op een max 7,5 ton rijden

Theorie examen Verkeer,had ik dus uiteraard al.

Binnen 1 jaar moest je de andere 2 delen hebben, anders moest je de theorie weer opnieuw doen.

1/3 had je dus al  in de pocket, daarna even boekje techniek doorlezen, wat mondelinge vragen beantwoorden op het examen, daarna nog het boekje documenten, en een mondeling examen.

Voila, begin 1997 had ik een chauffeursdiploma :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden