[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

terug op de baan


peter71

Recommended Posts

  • Forumlid

Na enige jaren  weer terug op de baan en dat voelt zo als het hoort weer goed . Oke nu in een ander land met een andere vrachtwagen .

Het heeft even geduurd voor ik hier in Chile op de baan  kon  in Nl was ik al van mijn 19 vrachtwagenchauffeur en heb altijd buitenland gereden , na in 2007 een keer op vakantie tezijn geweest heb ik mijn vrouw hier in Chile leren kennen  , en daarna de beslissing genomen om hier tegaan wonen , eerst heb ik een baantje gehad in vrieshuis op de heftruck, daarna 5 jaar bij een nederlandse boer gewerkt in de bollen en nu weer op de weg.

Nederland heeft geen overeenkomst wat betreft rijbewijzen met Chile dus je met alles opnieuw doen , maar goed dat is allemaal gelukt  en  in tussen een ander baantje gevonden.2018-02-02 01.30.53.jpg

2018-01-10 16.19.41.jpg

2018-01-20 13.18.46.jpg

2018-02-03 00.06.20.jpg

bewerkt door peter71
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei peter71:

Na enige jaren  weer terug op de baan en dat voelt zo als het hoort weer goed . Oke nu in een ander land met een andere vrachtwagen .

Het heeft even geduurd voor ik hier in Chile op de baan  kon  in Nl was ik al van mijn 19 vrachtwagenchauffeur en heb altijd buitenland gereden , na in 2007 een keer op vakantie tezijn geweest heb ik mijn vrouw hier in Chile leren kennen  , en daarna de beslissing genomen om hier tegaan wonen , eerst heb ik een baantje gehad in vrieshuis op de heftruck, daarna 5 jaar bij een nederlandse boer gewerkt in de bollen en nu weer op de weg.

Nederland heeft geen overeenkomst wat betreft rijbewijzen met Chile dus je met alles opnieuw doen , maar goed dat is allemaal gelukt  en  in tussen een ander baantje gevonden.2018-02-02 01.30.53.jpg

2018-01-10 16.19.41.jpg

2018-01-20 13.18.46.jpg

2018-02-03 00.06.20.jpg

Lekker dubbel klutsen, heb het gelukkig nog mee gemaakt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er werdt mij vorige maand verteld, dat de levensstandaard in Chili duur is (was een programma op tv, waar het letterlijk met nederlandse prijzen vergeleken werd, die waren in beide landen hetzelfde), maar de verdiensten ondermaats (paar honderd dollar per maand).

 

Welke omgeving zit je? Ik zit half april weer 2 weken in Ancud, Chiloe en Puerto Varas/puorto Montt.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Futrono woon ik Ron ik werk bij bedrijf in Osorno .

Ja klopt hier is het ook duur en wat ze op tv laten zien weet ik niet maar ik hou het hier al zo n 10 jaar vol dus  weet beetje hoe het is hier.

Verder zijn de lonen onder maats  maar ja.

 

 

bewerkt door peter71
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Gerard2311:

Lekker dubbel klutsen, heb het gelukkig nog mee gemaakt.

 

Ik ben er vrij zeker van dat hij zijn koppelings pedaal na t weg rijden niet aanraakt. Rijd denk ik weg in de derde versnelling. t is een 13 bak.

 

Ben je daar bij een papier of hout verwerkend bedrijf aan t laden? Wel interesant, laat de fotoos en verhalen maar komen.

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei peter71:

In Futrono woon ik Ron ik werk bij bedrijf in Osorno .

Ja klopt hier is het ook duur en wat ze op tv laten zien weet ik niet maar ik hou het hier al zo n 10 jaar vol dus  weet beetje hoe het is hier.

Verder zijn de lonen onder maats  maar ja.

 

 

das toch n dikke 100km naar je werkgever,zo n anderhalf uur rijden ong .dacht ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het merk vrachtwagen is een freightliner met een 13 versnellingsbak  na het weg rijden hoef je de koppeling niet tegebruiken .

Het transportbedrijf waar ik werk, werkt voor een houtbedrijf  , anchile, die hebben in het bos  houtversnipperingsmachines staan  de  houtsnippers die geladen worden gaan naar Calbuco ,van daar uit gaat het naar Japan.

Het laden in de bossen ja dat is wel appart gaat soms steil omhoog en omlaag denk daar bij dat je in eerste versnelling geladen omhoog gaat over grindweg  zo n 35km het bos in  waar de snelheid niet hoger mag liggen dan 50km per uur dit wordt dmv  gps gecontroleerd.

 

de afstand woon werk verkeer is zo n 100km dat is met de bus 2 uur  en verschild van 2 overstappingen  tot  4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan heb dr 15 als je de kruip gaat splitten Dolf, maar de kruip-direkt werd juist gebruikt bij leeg wegrijden.

Er hoefde dan niet gewacht te worden tot de bak in direkt stond alvorens de volgende gang in te leggen.

Die kruip-direkt  zit tussen de 3e en 4e versnelling, nu zal een auto dat geladen wel trekken, maar vroeguh met rond de 300pk en treingewicht van 60ton was wegrijden in kruip-direkt geen optie.

 

De F12 die ik had kon je ook door de pook tegen de kruip aan te houden en met de range schakelaar te rommelen in kruip-direkt wegrijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die kruip versnelling is meer als je geladen uit een put moet weg rijden. Iets vergevender voor de koppeling.

Leeg rij je in 3 weg, als je nog steeds aardig tegen de koppeling wil zijn, maar heb hier, als team, met gasten mee gereden die nooit de eerste 5 versnellingen gebruikten. Noem ze gasten, chauffeur zou te veel eer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:

 

Ja, nu zie ik het ook...

 

Voor mij is het zomaar vijftien jaar geleden dat ik met een 13-versnellingsbak reed voor het laatst. In mijn beeldvorming was die zo'n beetje hetzelfde als de twaalfversnellings-bak van Scania. Met vier keer drie.

Maar nu gaat het me weer dagen ja. In de lage groep kun je niet splitteren. Moet de splitter in 'hoog'(?) staan, anders gaat hij helemaal niet de lage groep in. Alleen in de hoge groep werkt de splitter. Dus drie keer vier, plus een kruipversnelling. Dat maakt ook dertien.

 

(ik dacht echt een Roadranger 18-bak te zien op het plaatje. Te snel gekeken...)

Klopt Ron  alleen met de 13 versnellingen kun je er de eerste 4 in laag doen  dan naar hoog kun je splitteren en hij moet meer in laag staan de splitter als je terug gaat van  5 naar 4 , ja hoe leg je dat uit maar je zult het wel begrijpen .

 

bewerkt door peter71
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei peter71:

Klopt Ron  alleen met de 13 versnellingen kun je er de eerste 4 in laag doen  dan naar hoog kun je splitteren en hij moet meer in laag staan de splitter als je terug gaat van  5 naar 4 , ja hoe leg je dat uit maar je zult het wel begrijpen .

 

De 18 bak is bijna t zelfde, je kan dan iedere versnelling splitten. Je slaat jer veel meer over in de praktijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Dokus:

Ik ben eigenwijs, en houd het toch op 14

 

Je slaat dan immers de 4 over.

 

 

 

 

 

 

 

Gebruikte je ze dan ook alle 14 :nee: dus dan heb je er 15 tot je beschikking.

Beetje onlogisch schakelen wil je ze allemaal gebruiken, maar ze zijn aanwezig.

Als je maar 8 van de 16 gangen gebruikt zeg je toch ook niet dat je een 8-bak hebt.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deze week ongelukje gebeurt , nieuwe collega jonge chauffeur  zijn eerste week .

Je rijbewijs halen gaat hier wat anders in zijn werking dan in NL . Oke het is maar materiaal en heeft de jonge het er gelukkig leven van afgebracht.

De weg die er gereden wordt is over het algemeen goed   eerst ga je over ongeveer 35km grind weg daar na is het allemaal asfald maar oke er zitten  nog al wat gevaarlijke bochten afdalingen en klimmen in die worden wel aangegeven  met borden  . Dit geval oke ik kan er niet overoordelen  maar ik denk tehoge snelheid .

De freightliners waar meegereden wordt hebben een jackal motorrem degenen die dat kennen weten  hoe die werkt  , ik vindt dat dat zeer goed remt zal niet zeggen als een retarder maar komt zeker in de buurt. Verder moet je zo als overal in het verkeer uit kijken zie je wel. Chau 

IMG-20180226-WA0008.jpg

IMG-20180226-WA0020.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei corydon:

jackal motorrem

Heb t gegoocheld, maar vind niks. Bedoel je de Jake brake?

 

Denk inderdaad dat bocht en snelheid niet op elkaar waren af gesteld... Is dat ook daar een probleem, gasten die gaan rijden en alles al weten>????

Klopt  Corydon zo zijn die jonge jongens .  Denk dat jij  dat beter zegt  jake brake   oke hebt het maar  geschreven hoe ze het hier zeggen maar goed  een zware motorrem die werkt wel goed maar die had jij ook in de USA denk ik.

 

bewerkt door peter71
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden