[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf springt direct op ''RIJDEN ZONDER KAART'' bij out of scope


Farm

Vraag

  • Forumlid

Forumleden,

Sinds een paar weken rij ik internationaal op een tankwagen

De tacho in 1 van onze auto's (VDO) verward bij een beetje bij out of scope. (Daf uit 2013)

 

Als het druk is bij onze standplaats moet ik soms de auto verplaatsen en gebruik ik hiervoor de out of scope

Dit is vaak vanuit de loshal naar de parkeerplaats, 500 hele meters, waarna ik naar binnen rijd en ga lossen

 

Wanneer ik hem op out of scope zet dan zie ik bij 1: OUT staan, wat betekend dat ie werkt

Wanneer ik vervolgens ga rijden knippert de tacho direct met melding rijden zonder kaart

 

ik hoorde dat onze oosterburen hier nogal problemen van konden maken, dus mijn vraag is of alles wel klopt zo

 

Zo ziet het er uit:

maxresdefault.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei ouwe:

Je zet hem toch op out als je kaart eruit is.
En ja dan zegt hij tevens rijden zonder kaart.

 

Wat is dan het nut van out of scope?

Het doel is toch zodat je de auto kan verplaatsen zonder kaart met restricties

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Farm:

Wat is dan het nut van out of scope?

Het doel is toch zodat je de auto kan verplaatsen zonder kaart met restricties

 

Je krijgt dan toch geen restrictie op jouw kaart,

Vóór je jouw kaart erin steekt bevestig je toch de melding"rijden zonder kaart"door op OK te drukken en vervolgens steek je pas jouw kaart erin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei europeaan:

Je krijgt dan toch geen restrictie op jouw kaart,

Vóór je jouw kaart erin steekt bevestig je toch de melding"rijden zonder kaart"door op OK te drukken en vervolgens steek je pas jouw kaart erin.

Kijk, dit verklaart het mooi

Top!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier staat t allemaal erg duidelijk uitgelegd:

 

http://tachograaf.info/tips/out-of-scope.pdf

 

Van belang is dat je,wanneer je je voertuig verlaat op de zaak,je kaart er altijd uithaalt en de tacho op out of scope zet en vóór je je kaart er weer in doet en je rust handmatig invoert je de out of scope melding bevestigd met OK.

 

Het is dan aan de controleur( in binnen of buitenland) om aan te tonen dat er misbruik gemaakt is van de out of scope functie.

 

Out of scope mag ,buiten de in EU 561/2006 genoemde uitzonderingen ,alleen gebruikt worden op eigen terrein( omdat daar de verordening EU 561/2006 niet van kracht is.)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
38 minuten geleden zei Pierre:


Maar dan toch alleen als je pas eruit is, en na het einde van je dienst.  ;)[/quote]

Zo wie zo moet je je pas er dan uit doen. 

 

Ik heb, samen met enkele collega's, de afgelopen 2 weken continu op een van onze zandafgravingen gereden. Totaal bijna 1000 km. Dit zonder maar 1 keer op de openbare weg geweest te zijn. En de hoogst gemeten snelheid was 45 km/uur.

 

Omwille van de administratie doen wij er op verzoek van de baas wel een schijf of pas in. Maar in principe  is er geen enkele reden om dit soort werk "out of scope" te doen.

Citaat

 


In het buitenland word het helemaal een ingewikkeld verhaal...daar trapt geen enkele controlerende instantie in.
 

Klopt, dat je daar dan een hoop gezeur over kan krijgen. Maar uiteindelijk is dat dan een probleem van je werkgever. 

 

Als jij je auto vanavond bij terug komst aantreft met de "out" melding dan weet jij ook niet (zeker) wat er in die 45 uur dat jij thuis (???) was met je voertuig gebeurt is. Daar zou jij dus ook gezeur over krijgen bij een controle, maar een eventuele boete op jouw naam ook gewoon accepteren?

 

Geen idee of het al eens gedaan is, maar aanvechten zou dan toch wel eens een grote kans van succes kunnen hebben. Het is gewoon een uitzonderingsartikel in de Europese rijtijdenwet.

 

En die geldt ook voor een Franse of Spaanse controleur.

 

Maar je bent wel een hele hoop ennergie, tijd en geld kwijt voor je je recht hebt gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je de melding  "rijden zonder pas" weg drukt  voordat jou pas erin gaat is er niks aan de hand , en komt de melding ook niet op jou kaart te staan .

Out of scope is idd alleen bedoeld om op eigen terrein de auto te verzetten , als de chauffeur er niet bij is ,  ook als de auto bij de klant staat is dat eigen terrein , het is niet zo als 'n collega het mij uit legde . Wij hadden toen koppelwerk in D , hij beweerde dat het koppelen out  of scope kon , dat is dus niet waar , hij wou het volgende doen : aankomen bij de klant , pas eruit , tacho op out , vervolgens koppelen en de pas weer erin ,en verder met de rit . Dat mag dus niet .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
35 minuten geleden zei Pierre:



Een ander verhaal word het als ik halverwege de week b.v. op woensdagavond aan mijn diensttijd zit, de pas eruit haal en bij de klant ergens in Frankrijk van alles ga lopen sjouwen met de klok op Out of Scope. M'n dagelijkse rust is in principe al begonnen, en eenmaal klaar met m'n werkzaamheden stop ik de pas er weer in, of voor mijn part de volgende ochtend.


 




Daarom gaat er bij mij de pas elke keer bij einde dienst eruit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎10‎-‎3‎-‎2018 om 17:09 zei Farm:

Forumleden,

Sinds een paar weken rij ik internationaal op een tankwagen

De tacho in 1 van onze auto's (VDO) verward bij een beetje bij out of scope. (Daf uit 2013)

 

Als het druk is bij onze standplaats moet ik soms de auto verplaatsen en gebruik ik hiervoor de out of scope

Dit is vaak vanuit de loshal naar de parkeerplaats, 500 hele meters, waarna ik naar binnen rijd en ga lossen

 

Wanneer ik hem op out of scope zet dan zie ik bij 1: OUT staan, wat betekend dat ie werkt

Wanneer ik vervolgens ga rijden knippert de tacho direct met melding rijden zonder kaart

 

ik hoorde dat onze oosterburen hier nogal problemen van konden maken, dus mijn vraag is of alles wel klopt zo

 

 

 

Wat ts.  hier omschrijft is het oneigenlijk gebruik van de out of scope functie , hij moet er gewoon z'n pas in laten zitten tot einde dienst , als hij de auto wegzet out of scope , dan heeft ie als het goed is zich afgemeld via de tacho , en heeft hij niks meer in de auto te zoeken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎10‎-‎3‎-‎2018 om 18:24 zei Farm:

Wat is dan het nut van out of scope?

Het doel is toch zodat je de auto kan verplaatsen zonder kaart met restricties

 

idd. zodat de laad ploeg je auto kan verzetten , of door de wasstraat halen . Als jij er mee rijdt moet er gewoon 'n  pasje in zitten , .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Teddybeer:

Omwille van de administratie doen wij er op verzoek van de baas wel een schijf of pas in. Maar in principe  is er geen enkele reden om dit soort werk "out of scope" te doen.

 

Even voor de (mijn) helderheid: je bedoeld te schrijven dat er 'geen enkele reden (is) om dit soort werk'   niet  'out of scope  te doen.' Toch?

 

1 uur geleden zei opa bert:

Wat ts.  hier omschrijft is het oneigenlijk gebruik van de out of scope functie ,

 

Is dat zo? De tekst van de verordening spreekt toch niet over het feit dat slechts een ieder ander dan de voorgaande bestuurder (daar waar de kaart dus net uit de tacho is genomen)  OUT of Scope mag rijden met het voertuig?

 

Edit: ow ja.. het zal wel weer zo zijn doordat er ergens anders in de verordening staat dat een chauffeur ten alle tijde zijn chauffeurspas in de tacho moet hebben tijdens het rijden.. het daarmee afgedekt is (duidelijk is dat..) dat OUT of Scope rijden alleen door een ander mag gebeuren...:confused:  :D

 

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:



In het buitenland word het helemaal een ingewikkeld verhaal...daar trapt geen enkele controlerende instantie in.
 

Nee,als je bij de klant op het terrein out of scope gaat rijden verziek je je eigen geloofwaardigheid,daar trapt geen enkele controleur in.

Die staan daar niet om vliegen te vangen.

Maar als de auto waar je mee weg gaat ,voorafgaande aan jouw diensttijd,out of scope heeft gereden,en jij dat met OK bevestigd word t verhaal ineens anders.

Die out of scope functie zit er niet voor niks op,daar mag je gewoon gebruik van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
56 minuten geleden zei Doornekamp33:

Je kan gewoon out of scope rijden, alleen hoor je dat de volgende keer dat je je pas er in doet netjes te verantwoorden door handmatige invoer.

(We weten allemaal dat we dat niet doen)emoji848.pngemoji848.png

Dat verantwoorden kun je toch alleen maar doen door voorafgaand aan je pas invoer op OK te drukken.

En vervolgens handmatig je activiteiten van de laatste periode in te voeren,maar out of scope kun je toch nooit op jouw pas invoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
4 uur geleden zei opa bert:

Als je de melding  "rijden zonder pas" weg drukt  voordat jou pas erin gaat is er niks aan de hand , en komt de melding ook niet op jou kaart te staan .

Out of scope is idd alleen bedoeld om op eigen terrein de auto te verzetten , als de chauffeur er niet bij is ,  ook als de auto bij de klant staat is dat eigen terrein , het is niet zo als 'n collega het mij uit legde . Wij hadden toen koppelwerk in D , hij beweerde dat het koppelen out  of scope kon , dat is dus niet waar , hij wou het volgende doen : aankomen bij de klant , pas eruit , tacho op out , vervolgens koppelen en de pas weer erin ,en verder met de rit . Dat mag dus niet .

 

Dan ben je wel erg triest bezig......wat win je ermee?.... ja hooguit 3 minuten rijtijd om te rangeren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat verantwoorden kun je toch alleen maar doen door voorafgaand aan je pas invoer op OK te drukken.

En vervolgens handmatig je activiteiten van de laatste periode in te voeren,maar out of scope kun je toch nooit op jouw pas invoeren.

Je kan achteraf 4 dingen invoeren, rijden, beschikbaarheid,werken en rusten, andere smaken zijn er niet, en als pashouder hoor jij rijden op out of scope te verantwoorden als rijden, punt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Citaat

Door de activatie van deze functie "OUT" verliest  m.a.w. de tijdsduur van deze verplaatsing de connotatie rijtijd en wordt deze tijd geherkwalificeerd van "rijtijd" naar "tijd besteed aan andere werkzaamheden". 

 

Als je dus de pas er in laat zitten en de tacho op Out of Scope zet, kan de rijtijd die op niet openbare weg gemaakt wordt later gebruikt worden als je die dag zoveel mogelijk rijtijd nodig hebt.

Al de gemaakte uren worden immers verantwoord! Vooral met een ouder type tacho is dit een uitkomst, als je met een nieuwe tacho goed oplet kan het minuten schelen per stop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid



Door de activatie van deze functie "OUT" verliest  m.a.w. de tijdsduur van deze verplaatsing de connotatie rijtijd en wordt deze tijd geherkwalificeerd van "rijtijd" naar "tijd besteed aan andere werkzaamheden". 
 
Als je dus de pas er in laat zitten en de tacho op Out of Scope zet


Out of scope altijd zonder pas volgens mij henk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden