[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijden


rogerp81

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo ik heb enige discussie over rijtijden wet.

Ik ben zondag avond vertrokken om 19.30u mag ik zaterdag dan nog rijden of MOET ik vrijdag avond terug zijn op de zaak??? Hoe zit het nu ??? Ik was van mening dat je geen 7 werkdagen mag hebben. Wie weet hier wat meer van ?

Bvd roger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In art 8.6 van EU 561/2006 staat:

 

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd

 

Dus als jij zondag om 18,30 een wekelijkse rust be eindigd hebt mag je 6 periodes van 24 uur werk,voor je weer aan een volgende wekelijkse rust moet beginnen,tot zaterdagavond 18.30 dus.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar dan is je volgende wekelijkse rust maar 24 uur !!!!!!

Leg mij eens uit hoe zijn volgende rust dan maar 24 uur kan zijn. Voor zover ik weet is de gewerkte (wekelijkse) tijd niet bepalend voor de lengte van de daarop volgende wekelijkse rust.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei *Ger*:

Het is de wekelijkse rust en die zal binnen 7x24 uur moeten vallen, hetzelfde als de nachtrust ook binnen de 24 uur moet vallen.

Nee Ger, uiterlijk NA 6 periodes van 24 uur,na het be eindigen van een wekelijkse rust, dient een nieuwe wekelijkse rust aan te vangen.

Een wekelijkse rust vangt altijd binnen een "week "aan; de "week bevat 7 x 24= 168 uur,terwijl je maar maximaal 6 x 24 = 144 uur "actief mag zijn.

Nergens staat dat die wekelijkse rust ook binnen de perioden van een "week"( ma 0.00 tot zo 24.00 uur)moet vallen,wel het tijdstip van aanvang kun je ,zoals je al schreef,in de ene of in de andere week tellen.

 

In het voorbeeld van T.S moet hij dus uiterlijk op zaterdagavond om 18.30 aanvangen met een( verkorte) wekelijkse rust.

Maakt hij een verkorte rust( 24 uur) mag hij zondagavond om 18.30 weer beginnen en valt dat "toevallig binnen de "week"( van ma 0.00 uur tot zo 24.00 uur)

Maakt hij een normale rust (45 uur) mag hij maandag om 15.30 weer beginnen, en moet hij zondag om 15.30 weer aan de kant.zo kan hij beide rusten in twee verschillende weken laten vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei europeaan:

zo kan hij beide rusten in twee verschillende weken laten vallen.

Maar mag deze rust niet worden meegerekend voor de volgende weekelijkse.

 

Dan is het dus ineens mogelijk dat de normale wekelijkse rusttijd voor een chauffeur ineens midden in de week valt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei *Ger*:

Je hebt gelijk maar ook weer niet.

Voor de wekelijkse rust van 24 uur is de aanvang uiterlijk na 6 periodes van 24 aan.

Het woordje uiterlijk zegt genoeg toch voor een rust van 45 uur zul je toch iets eerder meten gaan rusten.

Maar er zijn er altijd die het beter weten ;) 

 

 

Ernzijn ook mensen die het altijd anders interpeteren als dat het er daadwerkelijk staat :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei *Ger*:

Komt me bekent voor Ron, iets met 45 uur en cabine :D

 

Klopt ja Ger, ook daar staat niet letterlijk beschreven dat je die niet in de cabine mag doorbrengen.

 

Het blijft de letter der wet Ger...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei HIT:

Maar mag deze rust niet worden meegerekend voor de volgende weekelijkse.

 

Dan is het dus ineens mogelijk dat de normale wekelijkse rusttijd voor een chauffeur ineens midden in de week valt?

Waarom zou dat niet kunnen? een wekelijkse rust kan op iedere dag van de week aanvangen.het is "wekelijkse rust" hé,geen "weekend rust"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-3-2018 om 17:40 zei rogerp81:

Ik was van mening dat je geen 7 werkdagen mag hebben. 

Bvd roger

Je verwisseld  het huidige rijtijden besluit( EU 561/2006) met zijn voorloper ( EU 3820/85).

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31985R3820&from=EN

 

Dat stelde ,in art 6.1,dat je tussen twee dagelijkse rusttijden maximaal 9 rijuren mocht hebben( en dan een dagelijkse rust moest maken,zoals nu ook) maar in die regeingl mocht je niet meer dan 6 dagelijkse rijtijden maken en moest dan aan een wekelijkse rust beginnen.

Als je daar b.v op zondagavond wegreed,ergens ,s nachts stopte en 8 uur rust maakte( dat mocht toen nog) en maandag verder ging met je werk,je al twee rijtijden had op maandagavond.

En je dus tot uiterlijk vrijdagavond mocht werken.

 

Nu is t zo dat vanaf t moment dat je begint ( de wetgever spreekt over het be eindigen van een wekelijkse rust,maar dat is t zelfde) je 6 periodes van 24 uur mag maken voor je weer aan een wekelijkse rust ( 45 of 24 uur ) moet beginnen.

Binnen deze periode mag je ,met in acht neming van de voorgeschreven dagelijkse rusten,zo dikwijls weer opnieuw een "diensttijd "beginnen als je wilt.

Immers niet iedere diensttijd +dagelijkse rust hoeft uit 24 uur te bestaan,zou je n dag maken van minder dan 13 of 15 uur hou je dus "over" endeze uren mag je aanvullen op t eind tot jedie 6 x 24 uur ( 144 uur) "vol "hebt.

image.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei *Ger*:

Je hebt gelijk maar ook weer niet.

Voor de wekelijkse rust van 24 uur is de aanvang uiterlijk na 6 periodes van 24 aan.

Het woordje uiterlijk zegt genoeg toch voor een rust van 45 uur zul je toch iets eerder meten gaan rusten.

Maar er zijn er altijd die het beter weten ;) 

 

Dus volgens jou kun je dan ,als je een rust van 45 uur neemt geen 6 x 24 uur( 144 uur) werken maar slechts123 uur ( 168-24):confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk al die regels. 

 

Echt iets om je in het weekend ff heerlijk op vast te bijten. En weet je, zeg nou eens eerlijk wie daar ooit echt aantoonbaar een bekeuring voor heeft gehad.

 

Ik heb echt wel eens een bekeuring gehad maar nog nooit voor bovenstaand geneuzel. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei *Ger*:

Bij een verkorte wekelijkse rust heeft u het verschil met 45 uur binnen 3 weken in één keer alsnog genomen

 

Ook krom geschreven dit. (niet door Ger maar door de bron van zijn citaat). Bedoelt wordt dat de compensatie IN de 3e week dient plaats te vinden.

 

Zoals het geschreven staat.. wekt het (op mij) de indruk dat er 3 weken de tijd voor genomen kan worden.. dus op z'n laatst 5 weken verder dan de start van de 2 wekelijkse periode.

 

De schrijver / opsteller zal wel bedoelen dat binnen 3 weken ná de start van de 2 wekelijkse periode de rustcompensatie voltooid moet zijn... 'lekker' dat de lezer dit er maar zelf bij moet bedenken..:rolleyes:  :mad:

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei Durashift:

 

 

Zoals het geschreven staat.. wekt het (op mij) de indruk dat er 3 weken de tijd voor genomen kan worden.. dus op z'n laatst 5 weken verder dan de start van de 2 wekelijkse periode.

 

 

Dit is de letterlijke tekst (in art 8.6):

 

 

De verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door een equivalente periode van rust die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc genomen moet worden.

 

Als je dus( bijvoorbeeld) in week 1 een verkorte wekelijkse rust maakt moet die vóór het einde van de derde week,volgend op week 1) opgenomen worden,uiterlijk in week 4 dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden