[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijden


rogerp81

Recommended Posts

  • Forumlid

Toch ff een vraagje.
Mag je nou twee keer achter elkaar 24 uur weekend rust maken
Bijvoorbeeld.
Je vertrekt op zondag.... Je komt op zaterdag weer terug en begint maandag weer.
Mag dat?
Zo ja.... Hoeveel moet je dan compenseren het weekend er na?


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Durashift:

^^Nee, 2x een verkorte, wekelijkse, rust in opeenvolgende weken mag niet.

 

 

Eh.. week 3 toch? Als week 4 begint, moet je 'schoon' zijn..  toch?

 

 

 

 

Als je in week 1 een verkorte rust maakt moet je voor het einde van de derde week gecompenseerd hebben.

de derde week volgend op week 1 is toch week 4,als week 5 begint moet je schoon zijn.

DE derde week na de betrokken week,week 1 telt dan toch niet mee.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei europeaan:

Als je in week 1 een verkorte rust maakt moet je voor het einde van de derde week gecompenseerd hebben.

de derde week volgend op week 1 is toch week 4,als week 5 begint moet je schoon zijn.

DE derde week na de betrokken week,week 1 telt dan toch niet mee.

Je zet er wel een woord tussen dat er daarboven niet staat

1 + 1 + 1 = 3  en geen 4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei ELZEN106:

Je zet er wel een woord tussen dat er daarboven niet staat

1 + 1 + 1 = 3  en geen 4

IK schreef( citeerde art 8.6) "de derde week NA de betrokken week.

De verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door een equivalente periode van rust die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc genomen moet worden

 

NA of VOLGEND betekent toch t zelfde in deze context.

Lees even mee: in week 1 maak je een verkorte rust die je moet compenseren.

De derde week na week 1 is toch week 4.

Let op: op t eind van week 4 moet de compensatie wel voltooid zijn.

 

 

Week 1:hier rust je 24 uur+ week 2 hier hoef je niks te doen + week 3 hier hoef je ook niks te doen + week 4 : hier moet je voor t einde van de week gecompenseerd hebben

 

Week 1 is de betrokken week,weken 2-3 en 4 zijn de weken die volgen op week 1 en is week 4 dus de derde week volgend op week 1

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, ergens daagt mij die 4e week ook wel....

 

Hier schrijven ze het zodanig op dat. .. als je in de 2e week een verkorte rust maakt.. deze uiterlijk in de 5e week (vanaf 1e week gerekend) zou gecompenseerd moeten hebben.. :confused:

 

Citaat

Compensatie van verkorte wekelijkse rusttijden

Wanneer gebruik gemaakt wordt van een verkorte wekelijkse rusttijd, dan moet het verschil met 45 uur gecompenseerd worden. Is de verkorte wekelijkse rust bijvoorbeeld 44 uur, dan moet u 1 uur compenseren. Duurt de verkorte wekelijkse rust 24 uur, dan moet u dus 21 uur compenseren.
Er zijn een aantal voorwaarden voor de compensatie:

  1. het tekort moet in één keer gecompenseerd worden;
  2. de compensatie moet aansluiten op een andere (dagelijkse of wekelijkse) rustperiode;
  3. de compensatie moet uiterlijk aan het einde van de derde week na de week met de verkorte rust genomen worden.

 

Bron: https://www.tachobyte.nl/uitleg-digitale-tachograaf/rij-en-rusttijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
Op 23-3-2018 om 13:20 zei *Ger*:

Je hebt gelijk maar ook weer niet.

Voor de wekelijkse rust van 24 uur is de aanvang uiterlijk na 6 periodes van 24 aan.

Het woordje uiterlijk zegt genoeg toch voor een rust van 45 uur zul je toch iets eerder meten gaan rusten.

Maar er zijn er altijd die het beter weten ;) 

 

 

Hier was ik dus al een tijdje erg benieuwd naar.

Ik heb een voorbeeld:

Heb gewerkt van maandag 18 december 4:03 tot zaterdag 23 december 15:19, dat is 131 uur en 16 minuten.

Als de rust van 45 uur in een periode van 168 uur zou moeten vallen, kan dit dus niet meer.

131+45+176, en zou je dus in theorie een verkorte rust hebben van 37 uur (lees voor de wet 24 uur)

Daarna was het kerst, en weer begonnen op 27 december 4:30, dat is 85 uur rust maar liefst:p

Nu beschik ik over analysesoftware, en die ziet het ook gewoon als een wekelijkse rust van 85 uur en dus geen verkorte rust.

Weekendrust.png

 

Dus,of de software heeft het fout.

Of de wekelijkse rust van 45 uur hoeft niet binnen 168 uur te vallen.

En ik ben toch geneigd, om van het software programma uit te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Showfeur:

 

Hier was ik dus al een tijdje erg benieuwd naar.

Ik heb een voorbeeld:

Heb gewerkt van maandag 18 december 4:03 tot zaterdag 23 december 15:19, dat is 131 uur en 16 minuten.

Als de rust van 45 uur in een periode van 168 uur zou moeten vallen, kan dit dus niet meer.

131+45+176, en zou je dus in theorie een verkorte rust hebben van 37 uur (lees voor de wet 24 uur)

Daarna was het kerst, en weer begonnen op 27 december 4:30, dat is 85 uur rust maar liefst:p

Nu beschik ik over analysesoftware, en die ziet het ook gewoon als een wekelijkse rust van 85 uur en dus geen verkorte rust.

Weekendrust.png

 

Dus,of de software heeft het fout.

Of de wekelijkse rust van 45 uur hoeft niet binnen 168 uur te vallen.

En ik ben toch geneigd, om van het software programma uit te gaan.

 

De rust moet aanvangen binnen 6x24 (dus een verkorte wekelijkse rust valt altijd binnen de 168 uur)

de "normale" wekelijkse rust kan dus in jouw geval geteld  worden en in het uiterste geval dus eindigen op de volgende dinsdag 1:02. Dus 6x24 +45 (min 1 minuut omdat de rust moet aanvangen binnen 6x24 uur.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Idd, de verkorte rust staat niet ter discussie.

Die valt als je je aan de regels houdt altijd binnen de 168 uur.

Was er gewoon erg benieuwd naar, omdat door Ger het idee is ontstaan dat de 45 uur rust binnen de 168 uur moet vallen.

Op 23-3-2018 om 12:53 zei *Ger*:

Het is de wekelijkse rust en die zal binnen 7x24 uur moeten vallen, hetzelfde als de nachtrust ook binnen de 24 uur moet vallen.

Net als de 9/11 uur rust binnen de 24 uur, maar dat is dus niet het geval.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, of gelezen dat de 45 uur rust binnen de 168 uur moet vallen:confused:

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 23-3-2018 om 13:12 zei europeaan:

Nee Ger, uiterlijk NA 6 periodes van 24 uur,na het be eindigen van een wekelijkse rust, dient een nieuwe wekelijkse rust aan te vangen.

Een wekelijkse rust vangt altijd binnen een "week "aan; de "week bevat 7 x 24= 168 uur,terwijl je maar maximaal 6 x 24 = 144 uur "actief mag zijn.

Nergens staat dat die wekelijkse rust ook binnen de perioden van een "week"( ma 0.00 tot zo 24.00 uur)moet vallen,wel het tijdstip van aanvang kun je ,zoals je al schreef,in de ene of in de andere week tellen.

 

In het voorbeeld van T.S moet hij dus uiterlijk op zaterdagavond om 18.30 aanvangen met een( verkorte) wekelijkse rust.

Maakt hij een verkorte rust( 24 uur) mag hij zondagavond om 18.30 weer beginnen en valt dat "toevallig binnen de "week"( van ma 0.00 uur tot zo 24.00 uur)

Maakt hij een normale rust (45 uur) mag hij maandag om 15.30 weer beginnen, en moet hij zondag om 15.30 weer aan de kant.zo kan hij beide rusten in twee verschillende weken laten vallen.

 Dus in deze heeft europeaan helemaal gelijk:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Showfeur:

Dus,of de software heeft het fout

 

Ik zou de software niet helemaal vertrouwen.. het toont de maand van jouw bestuurderskaart in niet correct Nederlands.  :zegtniets:  ;)

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Haha, ja dat klopt.

Er zitten wel meer taalfouten in, het Nederlands zit er pas sinds kort in.

Had op de website gezien, dat het ook in het Nederlands was.

Kwam het pakket binnen, zie ik op de doos staan: German,Spanish,English,Portuguese, Hungarian, Italian and French:eek:

Nou ja, pech dan, in het Engels red ik me ook wel.

Maar na het installeren en checken op updates, kwam er een update voor het Nederlands.

Maar die is dus niet helemaal foutloos, weekelijks en overschreiding staat er bijv en alle maanden die eindigen met i, staan met ie. :rolleyes:

 

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Maar een  wekelijkse rust van 44uur (een verkorte dus) zou dan ook niet in één week vallen.

Het is minder dan 45, dus verkort èn één rust!
Er staat nergens dat een gedeelte van een rust binnen een bepaalde periode moet vallen.

Anders zou er ook staan dat de verkorte wekelijkse rust binnen 6x24 en een wekelijkse rust binnen 5x24 plus3uur zou moeten aanvangen.

Aangezien de 2wekelijse rijtijd al gemaximaliseerd is zou dat voldoende moeten zijn.

Trouwens hoe zit dan voor degene die op zondag begint, moeten die rijuren dan bij de afgelopen week (voor je wekelijkse rust) geteld worden???

 

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Op zich kan ik je redenering wel volgen Ger, maar ik geloof niet dat het als dusdanig geinterpreteerd wordt.

Anders zou alles wat je later werkt dan zaterdag 3:00 automatisch een verkorte wekelijkse rust opleveren.

Zover ik weet, wordt alleen de wekelijkse rijtijden per kalenderweek bekeken.

 

Dit vraagstuk speelt al een tijd door mijn hoofd, en sprak onlangs een chauffeur die bijna elke zaterdag werkt en zich netjes aan de rij-en rusttijden houdt, omdat hij wekelijks in Belgie komt.

Als hij bijv. zaterdag om 18:00 klaar is, start hij vanaf maandag 15:00 weer een ritje

In Belgie loopt hij volgens hem daar ook regelmatig tegen een controle op, en nog nooit een boete gehad omdat de normale wekelijkse rust niet binnen 1 week is gevallen.

Nou, als zelfs de Belg je er niet voor bekeurd, dan mag het ;)

Dus wat dat betreft moet ik Ron gelijk geven, en ik weet dat hij graag gelijk krijgt;):

 

Op 24-3-2018 om 11:18 zei shompie:

Heerlijk al die regels. 

 

Echt iets om je in het weekend ff heerlijk op vast te bijten. En weet je, zeg nou eens eerlijk wie daar ooit echt aantoonbaar een bekeuring voor heeft gehad.

 

Ik heb echt wel eens een bekeuring gehad maar nog nooit voor bovenstaand geneuzel. 

 

 

Ik heb mijn week uit het voorbeeld ook nog even laten analyseren door TachoPlus Free-Driver, en ook die geeft aan: regelmassige wochen-ruhezeit

Heb ook nog gekeken naar een weekend waarin ik vrij was van zaterdag 17:52 tot en met maandag 6:51, verkorte wekelijkse rust dus.

36:59 wekelijkse rust geeft het ene programma aan en het andere geeft aan: reduzierte woche-ruhezeit :za 17:52 bis ma 6:51= 36:59std

In jouw voorbeeld van kalenderweken zou het dan slechts 30:08 uur rust moeten zijn.

Dan zouden dus alle 2 programma's er naast zitten:(

En ik ze dus eigenlijk een mail moet sturen, dat ik samen met de geleerden van het chauffeursforum.nl ontdekt heb, dat ze een enorme fout in hun analayse software hebben zitten? 

Ga ik vooralsnog toch maar niet doen :nee:

Of er moet iemand komen met een printscreen van een ander software programma, die wat anders laat zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei steenhaas1:

Trouwens hoe zit dan voor degene die op zondag begint, moeten die rijuren dan bij de afgelopen week (voor je wekelijkse rust) geteld worden???

 

 

Ja, formeel wel, want de week begint op maandag. ;)

 

Het rooster dat ik van het uitzendbureau kreeg was ook altijd van maandag tot en met zondag.

 

13 uur geleden zei *Ger*:

Als je dus op maandag morgen 6:00 uur begint en 6x 24 uur telt en dan aan je normale wekelijkse rust begint van 45 uur valt hij in 2 weken, je kunt echter geen 45 uur meer maken in die week,

 

Juist daarom staat er in de regelgeving toch ook "als de rust in 2 weken valt, mag je die slechts in (aan) één week toekennen".

 Volgens mij erkent de wetgever hiermee dat er wél een normale, wekelijkse, rust gemaakt mag worden, ook al heb je daar de uren niet meer voor omdat je al  6 dagen gewerkt hebt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dit is ook een rare manier van definiëren:
uit 561/2006

Citaat

h) wekelijkse rusttijd: een wekelijkse periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken, en die een normale wekelijkse rusttijd en een verkorte wekelijkse rusttijd omvat:

 

Dan zou dus een wekelijkse rusttijd 45+24 uur zijn, want een wekelijkse rusttijd moet en een "normale" en een  "verkorte" omvatten......

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei Durashift:

Juist daarom staat er in de regelgeving toch ook "als de rust in 2 weken valt, mag je die slechts in (aan) één week toekennen".

 Volgens mij erkent de wetgever hiermee dat er wél een normale, wekelijkse, rust gemaakt mag worden, ook al heb je daar de uren niet meer voor omdat je al  6 dagen gewerkt hebt..

Dat denk ik dus ook.

Volgens mij zit de crux in dit stukje, dat je dit verhaal per 2 weken moet bekijken en niet per kalenderweek::

 

6. Per periode van twee opeenvolgende weken moet een bestuurder ten minste: — twee normale wekelijkse rusttijden, of — één normale wekelijkse rusttijd en één verkorte wekelijkse rusttijd van ten minste 24 uur nemen. De verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door een equivalente periode van rust die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc genomen moet worden. Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24

 

Ger zegt het hier zelf al:

Op 24-3-2018 om 10:21 zei *Ger*:

De wekelijkse rust moet in een periode van 2 weken kloppen. Dat betekent het volgende:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei steenhaas1:

En dit is ook een rare manier van definiëren:
uit 561/2006

 

Dan zou dus een wekelijkse rusttijd 45+24 uur zijn, want een wekelijkse rusttijd moet en een "normale" en een  "verkorte" omvatten......

 

 

Iemand heeft het woord 'of' vergeten neer te zetten i.p.v. 'en'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Op 7-5-2018 om 08:36 zei *Ger*:

Definitie: „week”: de periode tussen 00.00 uur op maandag en 24.00 uur op zondag;

Definitie: „wekelijkse rusttijd”: een wekelijkse periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken, en die een „normale wekelijkse rusttijd” en een „verkorte wekelijkse rusttijd” omvat:

Definitie: „normale wekelijkse rusttijd”: een periode van rust van ten minste 45 uur

Definitie: „verkorte wekelijkse rusttijd”: een periode van rust van minder dan 45 uur die, onder de voorwaarden van artikel 8, lid 6, kan worden bekort tot minimaal 24 achtereenvolgende uren;

9. Een wekelijkse rusttijd die in twee weken valt, mag in één van beide weken geteld worden, maar niet in beide.

 

Als je dus op maandag morgen 6:00 uur begint en 6x 24 uur telt en dan aan je normale wekelijkse rust begint van 45 uur valt hij in 2 weken, je kunt echter geen 45 uur meer maken in die week, in mijn ogen heb je dan een verkorte rust die week. Ik zal het wel verkeert lezen denk ik :rolleyes:

 

Bron: >> klik <<

 

 Ik heb er even over gepiekerd, maar ik ben er nu écht uit.

Je leest het idd verkeerd:ja:

Als je in een kalenderweek rekent en werkt van maandag 6:00 tot zondag 6:00, kun je geen 45 uur rust meer maken, zelfs geen 24 uur.

Maar dat maakt niet uit, je werkt in week 1 van maandag 6:00 tot zondag 6:00, dan neem je rust tot dinsdag 3:00 in week 2.

De rust valt dan grotendeels in week 2, maar dat maakt niet uit, want je mag de rust van week 2, in week 1 tellen: voila 45 uur rust.

De rust tot dinsdag 3:00 mag uiteraard niet in week 2 geteld worden, want dan tel je ze in beide weken (al ontgaat mij daar de logica van)

 

Overigens werkt mijn software niet met kalenderweken, maar rekent vanaf het einde van de vorige wekelijkse rust:

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

En exact hetzelfde staat ook hier: http://www.phelect.be/pdf/mailings2015/Rij-rust en arbeidstijden.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei Showfeur:

De rust tot dinsdag 3:00 mag uiteraard niet in week 2 geteld worden, want dan tel je ze in beide weken (al ontgaat mij daar de logica van)

 

 

Volgens mij doelt de wetgever daarmee op de mogelijkheid dat een chauffeur dan zou kunnen zeggen dat die in week 2 al een verkorte rust genoten heeft.. van maandag op dinsdag..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei *Ger*:

je kunt geen 2 weken 6  diensten van 24 uur maken 

Als je in kalenderweken denkt niet.

Anders wel ;) 

45 uur rust gemaakt, kun je weer 6 x 24 aan de bak. (alleen je "weekend"  verschuift dan iedere week een dag, behalve als je dan een verkorte rust neemt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden