[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Liftassen


RealZeus

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 22-3-2018 om 19:33 zei opa bert:

Ik vind het een  dom systeem  , de achterste as liften , dan is je uit zwaai toch veel te groot .

 

.. de trailer komt wat meer naar binnen in de bocht, kan je ook zeggen, toch?

 

Ik heb die Peter Appel video ook al wel gezien en nu weer. Mooi verhaal over het centerpunt.. maar de getallen bij diverse praktijkproeven blijven niet echt hangen bij mij.

Liftas en sleepas, dat verschil is mij nog niet duidelijk. Een sleepas is toch ook liftbaar? Sleepas is er juist voor een goede aslast verdeling, toch?

 

De laatste 2 dia's, uitleg over optiturn en optiload vind ik wel nuttig. :ok:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij de vorige werkgever hadden we ook een sleep as, maar die kon je niet liften, maar stuurde mee als je een bocht maakte,

en bij achteruit rijden moest je hem blokkeren anders ging die er dwars onder zitten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei RealZeus:

Ik heb dat filmpje van Appel wel eens gezien inderdaad, maar als de bocht krapper is (en dat heb je nog wel eens in dit werk), dan ben ik wel benieuwd hoe het dan gaat.

 

 

 

Nou dan heb je meer uitzwaai dus ;)

Maar het grote voordeel van krap kunnen indraaien is het bochtje achteruit.

Vooral met de Volo er voor met dynamic steering rijdt dat zoveel makkelijker.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Durashift:

Jawel, als je leeg bent.. dan is die as toch niet nodig en wilt men banden besparen, dus liften, denk ik?

 

Dan lift de voorste as. Bij ons tenminste wel. Maar dan zit het draaipunt anders.

Maar er zijn zoveel systemen......

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei tiny:

bij de vorige werkgever hadden we ook een sleep as, maar die kon je niet liften, maar stuurde mee als je een bocht maakte,

en bij achteruit rijden moest je hem blokkeren anders ging die er dwars onder zitten. 

 

Stuurt die dan niet mee met de voorwielen van de trekker? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Marotrans:

Precies dàt :ok:

 

Daarbij het gegeven dat met de beladingsgraad (distributie vnl.) het draaipunt ook verandert zorgt voor verwarring en schade...

 

 

Dat valt nog wel mee als je altijd de zelfde trekker rijdt. 

Een CF reageert wanneer je achteruit rijdt veel trager met een oplegger met een hefas als een XF. 

Een scania reageerd nog veel sneller. 

Verder altijd in je spiegels kijken als je een bocht maakt.

.... ik heb wel eens het idee dat niet iedereen dat doet :zegtniets:

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Tja... toch verrast het mij nog wel eens.

Geen vaste trailer: gestuurd, star, verschillende liftas- systemen is wel eens wennen.

Dan heb ik met 'n winkelritje ook nog wel eens 'n voorloopas van de trekker die zakt en niet omhoog wil door het gewicht voorin: uitdagingen zijn het :angel:

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei lientje:

 

 

Dat valt nog wel mee als je altijd de zelfde trekker rijdt. 

Een CF reageert wanneer je achteruit rijdt veel trager met een oplegger met een hefas als een XF. 

Een scania reageerd nog veel sneller. 

Verder altijd in je spiegels kijken als je een bocht maakt.

.... ik heb wel eens het idee dat niet iedereen dat doet :zegtniets:

 

Een CF heeft voor mijn gevoel ook een grotere draaicirkel dan een Scania.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei lientje:

Maar het grote voordeel van krap kunnen indraaien is het bochtje achteruit.

 

Nah, het begint mij een beetje te dagen..

 

Ik begrijp nu wel iets beter waarom ik zo nu en dan vind dat de trailer, plotsklaps, bij 'mij weg loopt'..  (dus kort in draait en dan kom ik links van de lijn uit ipv rechts (met aandocken).

 

Vanochtend eens op gelet..  (ongeveer 6 ldm beladen).. Als ik aankom rijden en de handrem erop zet om de deuren te openen.. gaat de laatste as naar beneden (logisch ivm beladen / ontladen en stabiliteit..). Echter, als ik dan achteruit aan de bocht begin.. staan de drie assen nog aan de grond.. rijd ik een klein stukkie.. gaat de derde as omhoog.. en wordt de bochtinsteek die ik had bedacht dus krapper dan de bedoeling was.. :mad:  :stom:

 

 

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei lientje:

 

Stuurt die dan niet mee met de voorwielen van de trekker? 

hij stuurt omdat de kont wegzwaait, een sleepas. das voor het gewichts besparing, minder slijtage aan de banden,

behalve als je terug uit moet dan is het een starre as.

als je een stuuras hebt, komt er meteen meer gewicht bij kijken door het hydrauliek gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Ik ben er sinds kort achtergekomen dat er een soort trucje zit in de opleggers met automatische hefas, namelijk als je de handrem cq trailer 3 x ontlast dat de as omhoog dan wel omlaag gaat.  Dit heb ik nu ondervonden bij 2 verschillende merken opleggers en ik geloof niet dat dit een optie is die mijn werkgever bestelt heeft. Ik ben dus benieuwd of dit een standaard ingebouwd iets is en  bij welke merken dit nog meer gebeurt. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-3-2018 om 12:35 zei Schots en Scheef:

Man nog groter......

Dat ligt aan het chassis wat je neemt.

 

Mijn voorloper draait korter dan de Scania van een conculega. 

Maar ook de aldi trekkers draaien korter dan de gemiddelde CF, maar die hebben dan ook het kortste chassis mogelijk genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Ik ben er sinds kort achtergekomen dat er een soort trucje zit in de opleggers met automatische hefas, namelijk als je de handrem cq trailer 3 x ontlast dat de as omhoog dan wel omlaag gaat.........

Ik ben dus benieuwd of dit een standaard ingebouwd iets is en  bij welke merken dit nog meer gebeurt. 

 

Bij die Schmitz kippertjes van ons gaat de vooras (liftas) geladen omhoog als je 3 x achter elkaar de rem aan tikt. Beneden 30 km/uur. Dit is gewoon standaard.

 

maar omdat wij 35 ton laden in plaats van de voor Duitsland gebruikelijke 28 ton zakt de as na 30 seconden automatisch. Maar het kan net genoeg zijn om door een slechte plaats te komen.

 

De Bulthuis trailers werken gewoon met een schakelaar op het dashbord. Dan blijft de liftas ALTIJD omhoog, al gooi je er 40 ton op...... 😋

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dienschakelaar heb ik ook voor mijn vijfde as.

 

Alleen leidt die nog wel eens een eigen leven. En hij gaat zo zwaar sturen als je er een beetje vracht op heb en hij gaat omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Ik ben er sinds kort achtergekomen dat er een soort trucje zit in de opleggers met automatische hefas, namelijk als je de handrem cq trailer 3 x ontlast dat de as omhoog dan wel omlaag gaat.  Dit heb ik nu ondervonden bij 2 verschillende merken opleggers en ik geloof niet dat dit een optie is die mijn werkgever bestelt heeft. Ik ben dus benieuwd of dit een standaard ingebouwd iets is en  bij welke merken dit nog meer gebeurt. 

 

Bij SOR opleggers is dat idd ook zo. Ik vind het niet ideaal want het kreng besluit af en toe terwijl je achteruit rijdt het asje weer op te trekken en da's ronduit irritant.

 

Oh fuck, ik ben zelf dit topic begonnen. LOL

En zelfs dat niet eens.

bewerkt door RealZeus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden