[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zelf bestuurderskaartdata inzien


Showfeur

Recommended Posts

  • Forumlid

Ben al heel lang benieuwd naar mijn data op de bestuurderskaart.

Met de boordcomputer, of de nieuwste trucks, kon ik altijd veel data op het display aflezen.

De wagen die ik nu rijd, heeft geen boordcomputer, en geen uitgebreid display om de rij en rusttijden te bekijken.

Dus moet ik alles handmatig opschrijven, alles doorscrollen in de VDO is een heel gepruts.

Heb even wat rondgesnuffeld, en dit apparaatje is niet duur: https://www.tachoshop.nl/logiverttest/index.php?item=digifob-ii--per-stuk&action=article&group_id=10000032&aid=462&lang=NL

Alleen lijkt het mij niet zo overzichtelijk, klein scherm.

Misschien als je hem op de laptop aansluit, alles duidelijker te zien is.

 

Deze ziet er beter uit, onderweg zonder pas er uit te halen. uit te lezen met je smartphone: https://www.tachoshop.nl/logiverttest/index.php?item=digiblu&action=article&group_id=10000008&aid=192&lang=NL

Maar die is een stuk prijziger.

Heeft iemand ervaring met deze apparaten, of een andere betaalbare?

Waar je overzichtelijk de dagelijkse, wekelijkse rij en rusttijden en overtredingen in kunt zien?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zelf ervaring met tacho2safe is goed en goedkoop maar moet dan ook alles zelf archiveren, denk dat de digifob in jouw geval wel voldoet let alleen op dat je geen abonnement in de maag gesplitst krijgt, ik heb het via logistiekconcurrent gekocht daar kost de digifob 99 euro ex.

bewerkt door marcel69
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Logistiekconcurrent is vrij prijzig zag ik.

Op Ebay zag ik de Digifob3 voor omgerekend 75€ met verzending : https://www.ebay.com/itm/Tachodisc-Digifob-3-Digital-Driver-Tachograph-Card-Reader-DF3-HGV-PSV/182329823060?epid=1457086087&hash=item2a73b44f54:g:jrkAAOxydlFSyp-Q#rwid

Weet niet wat er nieuwer is aan de Digifob3 t.o.v. Digifob2

Maar denk dat ik deze maar ga bestellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Heb die VDO smartlink vandaag eindelijk eens echt goed kunnen testen.

Had hem al eerder, maar bij mijn tachograaf type 2.1 was de VDO Counter niet geactiveerd.

Als dat dus niet geactiveerd is, is de Smartlink niet meer dan een dure afstandbediening.

Heb dus van armoe ook nog een counter activatiekaart aangeschaft á 35 Euro, en dat duurde even voor die binnen was.

Kaart even in de tachograaf, en binnen 10 seconden is de counter geactiveerd.

Had hem al even in een nieuwe truck met type 3.0 tachograaf geprobeerd, en dat werkte gelijk allemaal.

 

Als ik buiten aan de achterkant/zijkant van de trailer stond, werkte de bluetoothverbinding nog.

Binnen aan het dock niet meer, maar voor in de trailer kun je de tachograaf bedienen met je smartphone.

 

Door de counter activatie kan ik sowieso al heel veel meer zien op de tachograaf zelf:

 

Hoeveel dagelijkse rijtijd ik nog over heb:

Screenshot_20180426-192323.png

 

En hoeveel verkorte rust en verlengde rijtijd voor deze week nog over is.

Screenshot_20180426-192235.png

 

 

Op de telefoon is dat uiteraard nog wat makkelijker:

Screenshot_20180426-192039.pngScreenshot_20180426-192034.png

 

Ik hoef ook niet meer precies te onthouden wanneer ik begonnen ben.

Hij telt de diensttijd af van 15 resp. 13 naar 0, en laat gelijk zien hoeveel nachtrust je minimaal moet nemen.

Screenshot_20180426-192050.png

 

Rijtijd uitgesplitst per week en per 2 weken:

Screenshot_20180426-192100.png

 2 wekelijks wordt bij elkaar opgeteld, en de rijtijd van de huidige week telt af naar 0

 

Het enige wat hij nog niet laat zien is de wekelijkse rust, en hoeveel je moet compenseren bij een verkorte rust.

Die mogelijkheid is er wel, maar bij versie 2.2 zijn er nog meer mogelijkheden.

Zoals historie bestuurder en voertuiginformatie.

Bij de 3.0 tacho, zag ik bijvoorbeeld brandstofverbruik.

 

Verder viel mij op dat bij de kalender, er data van mijn bestuurderskaart te zien was tot half oktober, dus ruim een half jaar terug.

Ik ben overall wel blij met het apparaatje.

Heb hem op Marktplaats aangeschaft voor 70€ en samen met de counter activatie kaart, was ik dus105€ kwijt.

Nu kan ik (bijna)precies zien wat ik allemaal doe, alleen geen analyse achteraf.

Het werkt natuurlijk alleen op een VDO, met een Stoneridge heb je er uiteraard niets aan.

 

 

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een rare vraag, maar wat is de toegevoegde waarde hiervan voor jouw persoonlijk ?

Ik lees dat jij al meer informatie krijgt op je telefoon dan op jouw tachograaf, tot zover begrijp ik je overweging.

Omdat mijn ervaring is dat de boordcomputer van de vrachtwagen dezelfde gegevens verstrekt.

 

Vandaar mijn vraag, of het niet meer dan een leuke gadget is, dan wel om je uren zelf goed bij te houden, over de werkzaamheden die jij hebt verricht.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mm, nooit opgelet dan, nu kan het zijn dat ik nooit die 29 seconden toepaste, teveel gedoe, haha.

Maar dat kan ook gewoon te maken in welke tak van transport je zit op dat moment.

Neemt niet weg dat ik dus dit ook een leuke gadget vind, daar niet van, ik lees liever hier een goede review, die gebaseerd is op eigen ervaring, open en neutraal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruik de 29 sec regeling ook nooit..... maar als je wat file hebt gebruik je hem dus wel,of ff voor dok wegtrekken of veel stops,dan kan je aand het eind van de week zomaar 2,5 uur verschil hebben tussen tacho en BC. Tevens zal de BC zeggen dat je 9.30 uur gereden hebt en de tacho bv 8.45 ....... hou je toch een 10 rijuur ergens in de week over

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei Valkje:

mm, nooit opgelet dan, nu kan het zijn dat ik nooit die 29 seconden toepaste, teveel gedoe, haha.

 

 

30 minuten geleden zei josimo:

 

Gebruik de 29 sec regeling ook nooit..... 

 

Jullie gebruiken hem niet, jullie tacho wel, maar dan als langste activiteit per UTC-minuut.

Zelfs voor een stoplicht kan er zo een minuut werk worden geschreven ipv rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei steenhaas1:

 

 

Jullie gebruiken hem niet, jullie tacho wel, maar dan als langste activiteit per UTC-minuut.

Zelfs voor een stoplicht kan er zo een minuut werk worden geschreven ipv rijden.

 

Dat bedoel ik dus.....ik gebruik hem niet maar de tacho wel:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

 

1 uur geleden zei Valkje:

Misschien een rare vraag, maar wat is de toegevoegde waarde hiervan voor jouw persoonlijk ?

Ik lees dat jij al meer informatie krijgt op je telefoon dan op jouw tachograaf, tot zover begrijp ik je overweging.

Omdat mijn ervaring is dat de boordcomputer van de vrachtwagen dezelfde gegevens verstrekt.

 

Vandaar mijn vraag, of het niet meer dan een leuke gadget is, dan wel om je uren zelf goed bij te houden, over de werkzaamheden die jij hebt verricht.

 

 

De wagen die ik nu rijd, is een gehuurde wagen voor langere tijd, waarschijnlijk wel een jaar of langer.

Deze heeft geen boordcomputer, uren moeten we gewoon handmatig einde van de week doorgeven: begintijd, eindtijd en pauze, that's all.

Later is de bedoeling dat er nieuwe wagens komen met boordcomputer e.d.

Maar voor deze tijdelijke tussen oplossing, gaan ze geen boordcomputers aanschaffen en inbouwen.

 

Voorheen had ik wel een boordcomputer en die liep inderdaad niet gelijk met de tacho qua rijtijd.

Dat was ook niet zo erg, zat veel laad en lostijd in, dus aan de 9 of 10 rijuren kwam je nauwelijks.

Laat staan 90 rijuren per 2 weken.

Wat je meer in de gaten moest houden was de diensttijd van 15 uur, en dat kon je prima zien op de boordcomputer, dmv de actuele amplitude.

 

Maar nu heb ik nauwelijk laden lossen en veel rijtijd, en regelmatig zaterdag werken.

Vandaar dat ik dit heb aangeschaft, al was achteraf de update voor de counter ook al grotendeel genoeg geweest.

Snap sowieso niet dat dat niet standaard is, (vanaf de DTCO 2.2 is het wel standaard) maar zal wel een verdienmodel zijn.

Evenals dat er niet gewoon ingebouwde bluetooth in de tacho zit, en je helemaal niet zo'n Smartlink nodig zou hoeven hebben.

 

Het is jammer dat de weekendrust niet wordt doorgegeven (waarschijnlijk vanaf de DTCO 2.2 wel)

Mede omdat hier ook wel een discussie wordt gevoerd, als de wekelijkse rust in 2 verschillende kalender weken valt.

En de compensatie die je moet nemen bij een verkorte rust voor de derde week.

Was ik erg benieuwd wat de VDO driver app daarover vond.

 

En het is uiteraard ook gewoon een leuke gadget.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, alleen ik bereik ook mijn pensioen gerechtigde leeftijd als ik vrolijk meezing met de muziek wachtend dat het ook weer groen word, zonder elke keer maar bezig te zijn om rijtijd minuten te verdienen voor wie eigenlijk ? Ten gunste van wie ?

Voor mij is wachten voor een stoplicht nog altijd een bezigheid wat valt onder het rijden.

( door het niet kunnen toepassen van enige emoticon ontbreekt dus de nodige knipogen in deze topic. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier nog even een kleine update.

Heb de Smartlink nog eens in de VDO 3.0 tachograaf gestopt, en die geeft wel de weekendrust en compensatietijd aan:

 

Screenshot_20180501-194649.pngScreenshot_20180501-181847.png

 

Hij geeft bij huidige aan Verkorte Rust, en bij wekelijks 24 uur, en dat moet ik binnen 109:36 uur doen.

Dus dat is allemaal mooi, alleen jammer dat hij dat dus niet bij mijn eigen tacho aangeeft.

 

Maar nu komt het gekke: ik heb afgelopen zaterdag gewerkt tot 12:20 ongeveer, en ben maandagmorgen begonnen rond 7:30.

Uit mijn hoofd was het iets van 43:13 rust, dus net geen 45 uur.

Zou je zeggen, dat telt als een verkorte rust.

Hoe kan het dan, dat ik volgens de app weer een verkorte rust mag houden :confused:

De 2 uurtjes tekort zijn al wel gelijk gecompenseerd van maandag op dinsdag, die tellers staan ook op 00:00

De vrijdag ervoor was ik natuurlijk vrij, omdat het Koningsdag was.

 

Wie het antwoord weet?

Ik hoor het graag:p

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 29-4-2018 om 11:31 zei Showfeur:

 

 

 

 

Het is jammer dat de weekendrust niet wordt doorgegeven (waarschijnlijk vanaf de DTCO 2.2 wel)

Mede omdat hier ook wel een discussie wordt gevoerd, als de wekelijkse rust in 2 verschillende kalender weken valt.

En de compensatie die je moet nemen bij een verkorte rust voor de derde week.

 

 

Dat ligt er maar net aan hoe jij die wekelijkse rust telt(kunt tellen)

En de verkortings compensatie kun je "en bloc"(dus in één keer) nemen na iedere wekelijkse of dagelijkse rust,voor het einde van de derde week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat voor het einde van de derde week weet ik.

Had ik niet helemaal correct geschreven idd.

Was eigenlijk meer benieuwd naar dit:

 

Citaat

 

Maar nu komt het gekke: ik heb afgelopen zaterdag gewerkt tot 12:20 ongeveer, en ben maandagmorgen begonnen rond 7:30.

Uit mijn hoofd was het iets van 43:13 rust, dus net geen 45 uur.

Zou je zeggen, dat telt als een verkorte rust.

Hoe kan het dan, dat ik volgens de app weer een verkorte rust mag houden :confused:

De 2 uurtjes tekort zijn al wel gelijk gecompenseerd van maandag op dinsdag, die tellers staan ook op 00:00

De vrijdag ervoor was ik natuurlijk vrij, omdat het Koningsdag was.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zit er geen vraagmodus in die App?

Dat je een bericht naar VDO kunt sturen?

 

Als ik naar de symbolen kijk.. dan zou ik zeggen dat die 24 uur (linksboven in het rechterscherm) hetzelfde is als de tekst rechtsonder in het linkerscherm: beiden bedoelen dat je nu een verkorte rust gemaakt hebt. Er staat namelijk geen > of <  voor die 7.

Bij dat klokje staat ie wel ( < ) en daarmee wordt de afgelopen week bedoelt, toch?

 

15 uur geleden zei Showfeur:

dat moet ik binnen 109:36 uur doen.

 

Je wekelijkse rust moet aanvangen binnen 109 uur, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, vraagmodus zit er niet in helaas.

In allebei de schermen rechtsonder:  verkorte rust en  24h  linksboven, betekent dat dat de volgende wekelijkse rust is die je moet gaan houden.

Klokje rechts is 1 pijltje compensatie eerste week, 2 pijltjes compensatie 2e week, 3 pijltjes compensatie 3e week

 

De wekelijkse rust moet aangevangen worden binnen 109 uur inderdaad.

Dat klopt wel, als ik dat vanaf gisteren 18:00 doortel, kom ik uit op zondagochtend 7:30, en ik ben maandagochtend 7:30 begonnen.

Dus idd na 6 diensten van 24 uur een weekendrust.

 

Ik denk dat ik er niet achter ga komen,  hoe het kan.

A.S. zaterdag toch werken waarschijnlijk, eventuele boete voor 2 uurtjes tekort weekendrust is nou ook weer niet zo schokkend :angel:

En anders geef ik de app de schuld.....

 

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden