Spring naar bijdragen
Dokus

Nieuwe rij- en rusttijden vanaf 29-9-1986

Recommended Posts

Sommige dingen zijn "ten nadele"veranderd,zoals wekelijkse rust op standplaats was 36 uur waarvan je niet hoefde te compenseren,buiten standplaats was t 24 uur waarvan je wel tot 45 uur moest compenseren.

Dagelijkse rust was ook 11 uur,waarvan 3 x per week 9 uur,maar als je al 4 uur had gestaan mocht je een onafgebroken rust van 8 uur maken.( Nu 3 + 9 uur)

Na 4,5 rijuur 45 min pauze of 3 x 15 minuten.

Iemand(:kill:) heeft in een vlaag van verstandsverbijstering daar dat achterlijke art 8.8 in gezet zodat je een 45 urige rust niet meer in het voertuig mag doorbrengen.

Wat wel "ten voordele" veranderd is ( maar niet op de afbeelding van Dokus staat) is dat je nu na t be eindigen van je wekelijkse rust 6  periodes van  24 uur mag maken voor je weer aan een wekelijkse rust moest beginnen.Vóór 2006 moest je na 6 dagelijkse rijtijden al aan een wekelijkse rust beginnen.

( Voorbeeld: als je nu op zondag om 18.00 uur moet vertrekken moet je uiterlijk zaterdag erop om 18.00 aan de kant,"vroegâhh" als je op zondag wegreed,in Noord farnkrijk 9 uur ging slapen en je dag weer vol reed ,had je al twee dagelijkse rijtijden,en moest je op vrijdagavond al aan de kant

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Teddybeer:

Nou, dat die 3 x 15 minuten pauze is verandert in 15 + 30 vind ik (!!!!!!) een grotere verslechtering...... ;);)

Waarom is dat een verslechtering, omdat jij nu minder kunt frauderen :confused:

Dan staan er nog meer autos hun 15 min pauze te maken aan de pomp :bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei europeaan:

Iemand(:kill:) heeft in een vlaag van verstandsverbijstering daar dat achterlijke art 8.8 in gezet zodat je een 45 urige rust niet meer in het voertuig mag doorbrengen.

Dat stond er toen al lang in, en nog wel in een ergere vorm ook.

Oke er werd niet gehandhaafd. Maar als die regel niet versoepeld was dan kon je nu ook een verkorte wekelijkse rust elders doorbrengen :bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Marotrans:

Óf je kunt daadwerkelijk pauze maken als het jou uitkomt op een plek die jou aanstaat, je niemand in de weg staat en je de vracht tijdig gelost hebt :angel:  

Dus jij verteld me nu dat jij geen pauze kunt maken als het jou uitkomt en dat je dat dit niet kunt doen op de plek die jij wil, kom nou wat voor werkgever heb jij :rolleyes:

Het is toch triest als je zo moet werken ;)

Ik hoor het wel vaker, er wordt elke dag 1,5 uur ingehouden bij mij maar ik krijg geen tijd om pauze te pakken. Jongens (en meisjes) waar zijn we mee bezig :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei *Ger*:

Niet altijd gelijk van je eigen situatie uit gaan, Ger. ;)

maar waarom gelijk frauderen? Het komt in mijn werk regelmatig voor dat je eerst ergens een half uur pauze maakt, en (bijvoorbeeld een uur) later dan nog je resterende pauze maken moet om de 45 minuten vol te krijgen.

Die mogelijkheid is er nu dus niet meer. Dus sta je dan wederom een half uur te kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^  Ik denk met vooral werken in de situatie zoals die is, dat 'maar accepteren' en er het beste van maken. ?

In het distributiewerk is het, denk ik, toch vooral pauze maken nádat de klant zijn spullen heeft gekregen. Dus, meestal tegen het einde van de rit... 

Tussendoor beetje 'sprokkelen' van minuten, zorgen dat je voldoende rijtijd hebt voor het stuk tussen laden en afleveren..  want pauze maken betekent voor de jongens in de loods een half uur later goederen ontvangst en die moeten alle CBL's dan nog gaan 'uitlopen op route'..

Sommigen bij ons maken pauze op standplaats, nadat de hele rit er op zit. Nu is het met een LZV natuurlijk niet makkelijk een pauzeplaats in de nacht te vinden langs de snelweg..

Dát verdom ik.. als ik terug ben op de standplaats wil ik gewoon naar huis. :ja:

Aan de andere kant heb je (ik) de overdracht van de auto.. heb je een collega aan je deur staan 'rammelen' die graag op jouw stoel (moet) wilt gaan zitten..:mad:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Durashift:

In het distributiewerk is het, denk ik, toch vooral pauze maken nádat de klant zijn spullen heeft gekregen. Dus, meestal tegen het einde van de rit... 

Echt niet.

Ik zit ook in de distributie en mijn pauze begint ergens tussen 12 en 12.30 uur en is dan ook altijd een uur.

De planners kunnen hoog en laag springen maar ik wijk daar niet vanaf, dan maar adressen retour.

Heb ook de afspraak om uiterlijk 18.00 uur retour en ook daar hou ik me aan, draai gewoon om als het tijd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei *Ger*:

Dus jij verteld me nu dat jij geen pauze kunt maken als het jou uitkomt en dat je dat dit niet kunt doen op de plek die jij wil, kom nou wat voor werkgever heb jij :rolleyes:

Het is toch triest als je zo moet werken ;)

Ik hoor het wel vaker, er wordt elke dag 1,5 uur ingehouden bij mij maar ik krijg geen tijd om pauze te pakken. Jongens (en meisjes) waar zijn we mee bezig :D

Nee, dat vertel ik niet; ik bedoel te zeggen dat ik door drie keer op een ochtend een kwartiertje 'weg te schrijven' door kan gaan en later, op een tijd dat het mij past (qua regelmaat misschien?), ergens op m'n gemak kan gaan eten zonder dat ik iemand z'n tankplaats bezet houd of te laat voor een losvenster aan kom.

Met andere woorden: die vaststaande tijdsloten binnen de rijtijdenwet die bepalen wanneer jij moe bent komen meestal niet overeen met onze biologische klok; eerder kon je dat makkelijker passend maken dan tegenwoordig.

Qua werkgever hoor je mij niet klagen: in principe houden ze de staffelpauze aan, maar ga je gewoon door en kom je niet aan die anderhalf uur toe maar zeg de helft dan wordt er drie kwartier pauze ingehouden! Tenzij je natuurlijk drie uur wachttijd hebt geschreven en dan geef ik ze nog gelijk ook.

Er zijn ook bedrijven waar je ruim boven de 15 uur uit zou komen als je de staffelpauze's op gaat nemen: dan stop er maar mee :zegtniets:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Marotrans:

maar ga je gewoon door en kom je niet aan die anderhalf uur toe maar zeg de helft dan wordt er drie kwartier pauze ingehouden!

Dat gaat 'gewoon' automatisch.. dat hoef je niet (achteraf) te corrigeren OF vooraf al een extra bericht voor te zenden aan de planning/urenadministratie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, ze kijken naar het verloop van de rit en is dat normaal dan houden ze aan wat jij schrijft.

Men heeft wel graag een bericht als je ergens langer dan 'n uur staat om dit vervolgens door te berekenen aan de klant.

Iedere week krijgen we een al dan niet gecorrigeerde urenstaat van de twee weken er voor; daar kun je op reclameren indien gewenst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei *Ger*:

Dan staan er nog meer autos hun 15 min pauze te maken aan de pomp :bey:

Het zou al meer vrijheid geven als je die 15 en 30 minuten om kan draaien.

Of dat je op een werkdag 3 X 30 minuten mag maken.

Dat zou mij vaak beter uit komen namelijk.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei lientje:

Het zou al meer vrijheid geven als je die 15 en 30 minuten om kan draaien.

Of dat je op een werkdag 3 X 30 minuten mag maken.

Dat zou mij vaak beter uit komen namelijk.

Heb jij dagen dat je boven de 9 rij-uren uitkomt dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Pierre:

Heb jij dagen dat je boven de 9 rij-uren uitkomt dan?

Ja.

Maar ik zoek nog wel eens eerder een parkeerplaats op dan dat ik aan mijn eerste 4.5 rijuur zit omdat ik begin van de middag eerder aan mijn arbeidstijd zit met 6 uur werken. In de middag/ avond maak ik de meeste rijuren. Ik wil dan meestal wel gelijk door om de file’s te ontwijken. Op een werkdag zou 3 x een half uur ideaal zijn.

Of 1X een half uur en daarna nog een keer een uur om ergens te gaan eten. 

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Teddybeer:

Niet altijd gelijk van je eigen situatie uit gaan, Ger. ;)

maar waarom gelijk frauderen? Het komt in mijn werk regelmatig voor dat je eerst ergens een half uur pauze maakt, en (bijvoorbeeld een uur) later dan nog je resterende pauze maken moet om de 45 minuten vol te krijgen.

Die mogelijkheid is er nu dus niet meer. Dus sta je dan wederom een half uur te kijken.

In mijn werk komt het ook regelmatig voor dat ik een half uur moet wachten, dat noem ik geen pauze en wordt gewoon doorbetaald zo als het hoort.

De fout is dat we als we moeten wachten maar gelijk rust schrijven, oké dat doe ik ook maar de BC staat op wachten als ik buiten mijn schuld ergens sta.

Als ik bijvoorbeeld om 11:30 ergens aankom en de klant sluit me niet meer aan voor zijn pauze dan is dat niet mijn schuld, als hij me dan aan de pijp zet om 12:30 heb ik een uur gewacht. Klaar :ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei *Ger*:

Als ik bijvoorbeeld om 11:30 ergens aankom en de klant sluit me niet meer aan voor zijn pauze dan is dat niet mijn schuld, als hij me dan aan de pijp zet om 12:30 heb ik een uur gewacht. Klaar :ja:

Triest.

En dan nadat je geladen/ gelost heb 45 minuten pauze nemen? Of neem had je die net om 10.15 genomen? :eek:

Als je een beetje helder na denkt weet je ongeveer wel wanneer er pauzes zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei lientje:

Triest.

Triest is dat er werknemers zijn die als ze moeten wachten pauze schrijven.

En nee ik ga geen extra pauze pakken, mijn werkgever betaald gewoon alles. (schijnbaar niet op alle vestigingen)

Overigens weet ik wanneer er pauze is, daarom schreef ik ook 11:30, de bluk loopt gewoon door in de tijd dat de klant pauze heeft, hij hoeft er niet bij te zijn en aansluiten duurt 5 minuten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei lientje:

De kerk in het midden laten. 

Als ik weet dat ik een uur moet wachten en ik weet zeker dat die tijd voor mijn zelf is, 

dan heb ik er geen probleem mee om een half uur pauze te schijven. Ik ben namelijk graag bezig.

Eerlijk duurt het langst Carolien, de kerk in het midden laten en gewoon doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

En geloof niet alles wat hier verteld word...:nee:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei *Ger*:

Triest is dat er werknemers zijn die als ze moeten wachten pauze schrijven.

Weet je wat pas echt triest is?

Dat JIJ gelijk jouw eigen situatie betrekt op een ander. Vooral als het om regelgeving gaat.:kill::kill:

Nergens, maar dan ook nergens, zal jij iets vinden waarin ik schrijf dat ik pauze nemen moet omdat de baas het wil, als ik ergens zou moeten wachten. Bij ons worden de uren betaald die er geschreven worden door ons. 

Maar als ik om 6.00 begin en ik zit van 9.30 tot 10.00 bij de klant thuis, in de keet of in onze eigen kantine te koffie drinken heb ik er niet altijd behoefte aan om om 11.30 gezellig ergens verplicht een half uur te moeten maken puur omdat de wet zegt dat de vrachtwagen moe is.

Dan is die aanvullende 15 minuten ruim voldoende. Om 12.30 is het immers toch weer pauze. Dus dan komt dat tweede half uur wel weer gevuld. En met een beetje geluk (wat vaker laden/lossen) dan kan ik de pauze van 12.30 halen en dan kan ik het einde van de dag halen met slechts 1x45 minuten pauze.

Het zou echt heel prettig zijn als je eens iets realistischer kijkt naar de werkwijze van andere bedrijven/takken van transport als je eigen. Maar je bewijst keer op keer dat dat erg moeilijk voor jou is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden