Spring naar bijdragen
Dokus

Nieuwe rij- en rusttijden vanaf 29-9-1986

Recommended Posts

1 uur geleden zei RobNiat:

Daar gaat het helemaal niet om. En ik schreef ook "twee blokken van (bijna) vier-en-half uur rijden.

Maar ga jij nog een tweede keer pauze maken op zo'n rijdag? Als je bijvoorbeeld 8,42u hebt. Ga je dan drie kwartier op rust om die laatste 18 minuten vol te maken? (Dan heb je echt stress of jeuk...)

Laatste 78 minuten dan:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei RobNiat:

Daar gaat het helemaal niet om. En ik schreef ook "twee blokken van (bijna) vier-en-half uur rijden.

Maar ga jij nog een tweede keer pauze maken op zo'n rijdag? Als je bijvoorbeeld 8,42u hebt. Ga je dan drie kwartier op rust om die laatste 18 minuten vol te maken? (Dan heb je echt stress of jeuk...)

Nou ik zou het kunnen doen ja om zo 2x 3kwartier oftewel anderhalf uur pauze op een dag te nemen om aan m'n staffel te komen.....en dan is de sress of jeuk niet zo groot want kom dan later ergens aan;)

bewerkt door josimo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei josimo:

Nou ik zou het kunnen doen ja om zo 2x 3kwartier oftewel anderhalf uur pauze op een dag te nemen om aan m'n staffel te komen.....en dan is de sress of jeuk niet zo groot want kom dan later ergens aan;)

Daar ben ik nu ook mee bezig ja. 

Van Maasdijk naar Middenmeer sta ik nu op de parkeerplaats bij Abbekerk. Nog 13 km naar mijn losadres en dan nog 10 naar standplaats rijden. Eerder was er geen plek. Ik heb bij Delft, Leiden en bij Purmerend gekeken. Alles  vol.

Tja ik zit toch dik over de 12 uur dus neem ik ook echt mijn 1.5 uur pauze. Maar wat voor nut dit heeft voor de vreiligheid. 

Ik ben liever 45 minuten eerder thuis, ken net binnen de 9 uur, dan dat ik hier met zicht op de homo’s sta mijn tijd vol te maken :eek:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei lientje:

Tja ik zit toch dik over de 12 uur dus neem ik ook echt mijn 1.5 uur pauze. Maar wat voor nut dit heeft voor de vreiligheid. 

Ik ben liever 45 minuten eerder thuis, ken net binnen de 9 uur, dan dat ik hier met zicht op de homo’s sta mijn tijd vol te maken :eek:

Als je net voor de keuken pauze moet maken, heeft dat voor de veiligheid geen enkel nut. Dan ben ik liever wat eerder thuis en kan die 45 minuten me gestolen worden.

We hebben toch al cup-a-soup momenten genoeg op een dag  ;) 

Het opvallend onopvallend rondwandelen op parkeerplaatsen vind ik soms wel vermakelijk om te zien. Blijkbaar zijn we dus toch hormoon-gestuurd. :ja:

Maar auto's met kinderstoeltjes en een papa die voordat 'ie naar huis gaat zijn geluk moet zoeken op een parkeerplaats... Ik zou niet willen ruilen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Durashift:

Dan  neem je die pauze niet. Ben je eerder thuis en daarvoor betaal je dan doordat de baas die 45 minuten wél als pauzetijd zal inhouden.

;)

Is ook een keuze ja.

Maar het is gewoon triest dat men in de avond/nacht zo weinig parkeerplaatsen heeft waar een chauffeur zijn 45 minuten rust kan maken. Want het gaat toch om de veiligheid he. En in de nacht vind ik het toch wel wenselijk om mijn wagen halverwege 2 uur of langer rijden even aan de kant te zetten. Volgende keer maar gewoon bij het laadadres aan de kant, het is niet anders. 

En nee, bij dit werk zitten weinig cup a soup momenten.

Ik vraag mij af of die polen wel weten wat dat is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar ben ik nu ook mee bezig ja. 
Van Maasdijk naar Middenmeer sta ik nu op de parkeerplaats bij Abbekerk. Nog 13 km naar mijn losadres en dan nog 10 naar standplaats rijden. Eerder was er geen plek. Ik heb bij Delft, Leiden en bij Purmerend gekeken. Alles  vol.
Pauze staffel afschaffen zou het beste zijn, is ter sprake gekomen bij de vorige onderhandelingen, maarja, weinig steun achterban, dus bleef het erin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-4-2018 om 20:53 zei roadtrain:

diensttijd vergroot 

In geen enkele wetstekst komt de uitdrukking"diensttijd"voor.:D

In de RTW ( 561/2006) word gesproken over rij en rusttijden,en in het ATB-V ( arbeidstijden besluit vervoer) word gesproken over"arbeidstijd"

Wat wij diensttijd noemen is slechts de uitkomst van een rekensom: 24 uur -11 (of 9)  uur= 13 (of 15) uur.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei steenhaas1:

Laatste 78 minuten dan:rolleyes:

Dat doe je ook maar twee keer per week. Voor die andere vier dagen ben je toch beperkt in je mogelijkheden wat dat betreft.

En ik ging eigenlijk meer uit van vertrekken van de zaak op zondag met een voorgeladen auto. Verder heb je niet zo vaak dat je een dag begint zoals ik dat voorstelde.

Als ik er op de vroege maandagmorgen (bijna) negen rijuren op heb zitten dan ben ik er wel een keertje klaar mee. Dan ga ik mezelf niet zitten treiteren en wakker zien te blijven om dat tiende rijuur ook te benutten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei lientje:

En in de nacht vind ik het toch wel wenselijk om mijn wagen halverwege 2 uur of langer rijden even aan de kant te zetten. Volgende keer maar gewoon bij het laadadres aan de kant, het is niet anders

Klopt, is lastig op sommige trajecten. Op het laadadres (aan het dock?) lukt mij dan weer niet.. heb dan toch het gevoel 'ruimte te maken' ook al ben ik (veelal) de laatste wagen van de dag..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei europeaan:

Wat wij diensttijd noemen is slechts de uitkomst van een rekensom: 24 uur -11 (of 9)  uur= 13 (of 15) uur.

:ok:

Ik blijf het ook apart vinden om op een ritlijst het aantal diensturen (minus pauzetijd) te moeten invullen..  Diensttijd is de tijd inclusief pauze, vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Durashift:

:ok:

Diensttijd is de tijd inclusief pauze, vind ik.

Oftewel: de tijd tussen het be  -eindigen van de ene wekelijkse of dagelijkse rust en het begin van de volgende wekelijkse of dagelijkse rust.

En dat is inclusief pauze,rijden,wachten enz :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-4-2018 om 23:38 zei *Ger*:

Waar ik en mijn werkgever het dus niet mee eens zijn, ook kantoorpersoneel heeft die momenten en worden daar niet op afgerekend.

Het is jij die het laat gebeuren, als ik naar de wc moet is dat net zo goed betaald als dat de boekhouder naar de wc moet.

Als ik even een gesprek heb met  een collega is dat hetzelfde moment als dat de secretaresse even dat moment heeft met een collega, zij wordt er wel voor betaald.

JIJ laat het gebeuren :bey:

Nee hoor, ik laat niks gebeuren. Toen niet, en nu nog steeds niet.

Gelukkig heb ik niet zo'n starre houding als jij en heb ik eigenlijk nog nooit discussie hoeven voeren over de 3 minuten dat kantoorpersoneel en de boekhouder naar de WC moeten, of dat de secretaresse een babbeltje maakt met een collega en dat wél betaald krijgen en jij niet...

Het citaat uit mijn vorige reactie was meer het antwoord van mijn toenmalige werkgever toen hij de officiële CAO-staffel in wilde gaan voeren n.a.v. de eeuwige discussie over pauzes, pauzestaffel en het terecht -of onterecht correcties toepassen.
En ergens kan ik zeker wel begrip opbrengen voor zijn reactie: mensen die zeggen dat ze de hele dag geen minuut pauze hebben gehad of hebben kunnen nemen, maar wel b.v. bij iedere klant hebben staan wachten omdat ze veel te vroeg (uren...) volgens losafspraak waren en vrolijk al die uren als lostijd declareren. Als voorbeeld noemde hij dan die "cup-a-soup momenten" -ook weer het andere uiterste-, maar daar ging toen de discussie dus echt niet om, en ook niet om een babbeltje met een collega of een bak koffie tijdens het wachten op controle, papieren of dat soort zaken...:bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden