[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

veranderingen code 95


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Onze EU parlementariërs hebben een klap gegeven op het voorstel om de richtlijn voor onze rijopleiding en nascholing (code95) te verbeteren. :zegtniets:

 

Citaat

De voorgestelde veranderingen hebben betrekking op de rij-opleiding, maar ook de Code95 trainingen. De nadruk van de aanpassing van de opleidingen en trainingen ligt bij veiligheid, bijvoorbeeld bij het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers en het gebruik van assistentiesystemen. Ook het beperken van brandstofverbruik moet meer aandacht tijdens opleiding en nascholing krijgen. De chauffeursopleiding moet ook worden aangepast naar moderne technieken, met onder meer e-learning.

 

Bron:

https://www.ttm.nl/nieuws/europees-parlement-wil-chauffeursopleiding-en-training-verbeteren/95909/#comment-131808

 

 

Enkele punten:

 

-Per nascholingsperiode van 5 jaar dient er ten minste één verkeersveiligheidsthema gevolgd te zijn.

 

-Herhalingstrainingen zijn niet meer toegestaan (2x dezelfde cursus in een periode van 5 jaar) - tenzij de chauffeur een specifiek corrigerende opleiding nodig heeft..:(-

 

-Wederzijdse erkenning (door de lidstaten) van code95 certificaten / uren.

 

-ADR is voor de nascholing  behouden. Levert 14 uur op.

 

-Uitzondering voor vrijwilligerswerk met een vrachtwagen door chauffeurs die geen code 95 bezitten is behouden gebleven.

 

 

In welk jaar dit hele zooitje in werking treedt vertelt het artikel niet.

 

 

~~~~~~~~

 

Op zich wel goed nieuws voor chauffeurs die elk jaar 'min of meer' eenzelfde chauffeursdag mogen volgen en dan weer 7 punten erbij hebben...

Dat mag straks (volgens mij) niet meer.. :confused:  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Durashift:

Onze EU parlementariërs hebben een klap gegeven op het voorstel om de richtlijn voor onze rijopleiding en nascholing (code95) te verbeteren. :zegtniets:

 

 

-Wederzijdse erkenning (door de lidstaten) van code95 certificaten / uren.

 

 

Betekend dit nu ook dat "wij" in Roemenië de Code95 punten kunnen kopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
11 uur geleden zei Durashift:

 

-Herhalingstrainingen zijn niet meer toegestaan (2x dezelfde cursus in een periode van 5 jaar) - tenzij de chauffeur een specifiek corrigerende opleiding nodig heeft..:(-

.......

~~~~~~~~

 

Op zich wel goed nieuws voor chauffeurs die elk jaar 'min of meer' eenzelfde chauffeursdag mogen volgen en dan weer 7 punten erbij hebben...

Dat mag straks (volgens mij) niet meer.. :confused:  :D

Nou je dat zegt; vorige week zat ik zo eens op 'Mijn CBR' te kijken en er is bij mij 'n cursusdag geschrapt van 7 uur... en dat was inderdaad dezelfde "Introductiedag Chauffeur", binnen één jaar twee keer gehad door een interne overstap.

Op zich maakt het niet heel veel uit, ik kom nog steeds op 'n gemiddelde van zeven uur per jaar, maar vind het wel vreemd dat er zonder enige melding gestreept wordt in je saldo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

IK heb "in de  wandelgangen"iets vernomen dat er bepaalde dingen gaan veranderen m.b. het behalen van de code 95.

Schijnt dat ADR basis of tank in de toekomst 14 c.q. 21 uur op gaat brengen,en dat ieder jaar dezelfde cursus doen niet meer resulteert in" 35 uur op 5 jaar"

 

Wie weet meer( graag met bronvermelding)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Op 3-4-2018 om 19:09 zei *Ger*:

 

  1. Wederzijdse erkenning tussen lidstaten van Code 95-trainingsdagen vindt de EC erg belangrijk. Dat zou volgens TLN alleen mogelijk moeten zijn als er ook een adequate handhaving bij wordt georganiseerd. TLN heeft daarom gepleit voor een verbinding met RESPER, om fraude met Code 95 tegen te gaan. Dit is in de Richtlijn Rijbewijzen (2006/126) in artikel 15 gehonoreerd
 

Wil dit zeggen dat een in Belgie ,met goed gevolgd afgelegde,ADR cursus, code 95punten oplevert voor het Nederlandse rijbewijs ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

Wil dit zeggen dat een in Belgie ,met goed gevolgd afgelegde,ADR cursus, code 95punten oplevert voor het Nederlandse rijbewijs ??

 

Voor zover ik weet (maar ik ben vrij zeker) telt in Belgie een ADR cursus niet mee voor de code 95.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast Valkje

In elk geval is de aanpassing nu wel een feit.

 

http://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-71-2017-INIT/nl/pdf

 

Wat mij bijzonder op viel is de informatieplicht die verplicht word voor alle lidstaten,wat betreft vakbekwaamheid.

Deze database moet ook toegankelijk worden voor handhavers langs de weg.

 

Kort overzicht:

 

https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2018/05/03/europa-beperkt-e-learning-voor-code-95-tot-maximaal-12-uur/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Code 95 hoort toegesneden te zijn op het werk dat een chauffeur doet. Dus BHV en VCA hoeven niet voor alle chauffeurs.

Maar een grotere verbetering vind ik dat er meer aandacht moet worden besteed aan verkeersveiligheid en persoonlijke veiligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Nu blijf ik gewoon realistisch.

Zou nu echt het niveau in andere landen omhoog gekrikt worden om te voldoen aan de nieuwe eisen ?

Ik bedoel, nu krijgen veel chauffeurs vanuit bepaalde landen zonder enige kennis al hun papieren, omdat daar men een examen gewoon kan kopen.

Wat veranderd er dan voor wat betreft de code 95 om die serieus te nemen ?

 

Maar hier begrijp ik ook niet 1 ding in de nieuwe regelgeving.

Want er staat ook, dat men binnen de code 95 niet steevast dezelfde beginselen mag volgen binnen de code 95.

Dit moet dus variëren.

Maar het moet wel meer toegesneden zijn op het soort werk wat de chauffeur doet.

??? die snap ik niet echt dan, want zoveel variatie binnen de code 95 heeft men niet echt.

Maar ik behoud wel het recht om mijn diploma voor gevaarlijke stoffen te mogen rijden, te verlengen, ongeacht ik daarmee niet werkzaam mee ben op het huidig moment.

Staat gewoon geregeld in de wetgeving.

 

Nou, dus elke 5 jaar komt het er op neer dat ik gewoon een verkapt theorie examen moet doen wat betreft de verkeersregels.

En dat vind ik kul, zelfde als dat onze doelgroep zeer zuinig moet leren rijden.

Niet dat ik zuinig wil rijden, maar het weegt niet af tegenover al die overige weggebruikers, die deze kennis ontbreekt.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 5-5-2018 om 14:31 zei Valkje:

Nu blijf ik gewoon realistisch.

 

 

Nou, dus elke 5 jaar komt het er op neer dat ik gewoon een verkapt theorie examen moet doen wat betreft de verkeersregels.

En dat vind ik kul, zelfde als dat onze doelgroep zeer zuinig moet leren rijden.

Niet dat ik zuinig wil rijden, maar het weegt niet af tegenover al die overige weggebruikers, die deze kennis ontbreekt.

 

 

Krijg je doordat t allemaal geldklopperij is,na een succesvolle lobby van de "opleidings instituten"

Onbegrijpelijk dat een cursus ADR,waar je wél wat aanhebt nog steeds  niet telt voor code 95

 

IK deed de cursus"zuinig rijden"op een parcours waar nogal wat rotondes inzaten,de instructeur zei me lang tevoren al het gas eraf te houden en de auto uit te laten lopen.

net voor de vierde rotonde haalde een vent met n busje mij nog net in over de streep,waarop de instructeur reageerde met: ja,er zij er altijd die geen tijd hebben.

Waarop ik reageerde: ik vond t al flink van m dat ie erachter bleef,als ik in dat busje gereden had was ik er direct na de eerste rotonde al voorbij gegaan.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei europeaan:

Krijg je doordat t allemaal geldklopperij is,na een succesvolle lobby van de "opleidings instituten"

Onbegrijpelijk dat een cursus ADR,waar je wél wat aanhebt nog steeds  niet telt voor code 95

 

 :nee:

Ik heb zelf ADR gedaan, en levert 14 punten op je code 95 op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Showfeur:

 :nee:

Ik heb zelf ADR gedaan, en levert 14 punten op je code 95 op.

Sorry ,dan heb ik t verkeerd begrepen.

 

ADR is in de Code 95-nascholingscatalogus opgenomen. Maar omdat er bij het Europees Parlement een sterke wens leeft om geen herhalingscursussen binnen dezelfde nascholingscyclus toe te staan, had TLN bedenkingen bij dit succes. De aanhouder wint soms in een lobbytraject: TLN's argument dat een ADR-cursus van 14 uur toch gewoon voor al die uren mag worden meegeteld, heeft navolging gevonden

 

Door deze zinsnede in de vroegere posting van Ger had ik begrepen dat dit ,in het verleden,niet zo was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei europeaan:

Sorry ,dan heb ik t verkeerd begrepen.

 

ADR is in de Code 95-nascholingscatalogus opgenomen. Maar omdat er bij het Europees Parlement een sterke wens leeft om geen herhalingscursussen binnen dezelfde nascholingscyclus toe te staan, had TLN bedenkingen bij dit succes. De aanhouder wint soms in een lobbytraject: TLN's argument dat een ADR-cursus van 14 uur toch gewoon voor al die uren mag worden meegeteld, heeft navolging gevonden

 

Door deze zinsnede in de vroegere posting van Ger had ik begrepen dat dit ,in het verleden,niet zo was.

Heel in het begin kreeg je voor ADR basis en tank zelfs nog 21 punten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

Heel in het begin kreeg je voor ADR basis en tank zelfs nog 21 punten.

 

Zo te zien nog steeds als je een nieuwe cursus doet, maar herhaling niet:

 

Hoeveel nascholingsuren worden met het volgen van een ADR-cursus opgebouwd?

Cursus Aantal nascholingsuren
Beginnerscursus
Aantal nascholingsuren
Verlengingscursus
ADR Basis 14 14
ADR Tank 7 -

 

https://www.adr-opleider.nl/alles-over/het-adr-en-code-95/adr-en-code-95.html

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid
Op 15-8-2018 om 16:29 zei scania1965:

Zijn deze richtlijnen inmiddels definitief aangenomen ?

Ik moet bijv BHV herhalen, maar weet nu niet of dat nog mag ivm herhaalcursus

 

Ik denk dat je best BHV mag herhalen.. het is de vraag of dat je dan punten oplevert voor code 95.

 

Ik kan niet terugvinden of de (Europese) raad afgelopen juni voor dit voorstel heeft gestemd.

 

In juli is in de staatscourant wél het nieuwe raamwerk van het CBR gepresenteerd. Een raamwerk dat geldt voor de aanbieders van opleidingen.

Op zich wel wetenswaardig om even door te lezen.. weet je precies aan welke eisen een cursus dag moet voldoen. ;)

 

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-36820.html

 

Voor wie nog weleens met gevaarlijke lading werkt: ook een handige link.. wel droge kost

(al is de  gevaarlijke stoffenroute in Papendrecht gewijzigd, zo begrijp ik eruit.  (blz 6, rechtsonder).

http://www.gevaarlijkelading.nl/sites/default/files/wet-_en_regelgeving_juli_2018_0.pdf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-8-2018 om 16:29 zei scania1965:

Zijn deze richtlijnen inmiddels definitief aangenomen ?

Ik moet bijv BHV herhalen, maar weet nu niet of dat nog mag ivm herhaalcursus

 

Jawel, maar je kunt het niet meer elk jaar de herhaal cursus bij laten schrijven :nee:

Het moeten nu 5 verschillende cursussen zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden