Spring naar bijdragen
*Ger*

Waar bracht jij je diensttijd door?

Recommended Posts

2 uur geleden zei Doornekamp33:

Dan had jij een officiersopleiding, die tijd was het 14 maanden toch?

5 dagen onderofficiersopleiding, zelf gestopt dan hou je wel de "kaderverplichting" van 16 maanden.
De rest zwaaide af, al de papieren voor mijn afzwaaien waren er ook toen zelf maar gezegd dat ik kaderverplichting had, anders wordt je voor 2 maanden ergens gedumpt.
Je weet wat je hebt, en 2 maanden ergens als verse ouwe poep gedropt worden leek me niks.
En bij Andre Mast op de kazerne was het goed uit te houden:cool:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-4-2018 om 22:44 zei matthieu:

79/3 14 maanden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik was ook 79-3 16mnd. 

Luaschool en later lua te ede. 

“Eervol” uit de opleiding dus 14 mnd. En met briefje van toekomstig werkgever die “dringend” op mij zat te wachten met vervroegd lang verlof dus uiteindelijk 1mnd gediend (lees: aanwezig geweest).

helemaal “off topic” natuurlijk:ja:  

misschien kan het wel afgesplitst worden naar nieuw topic: “waar bracht jij je diensttijd door”....?

bewerkt door roadtrain

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei roadtrain:

Ik was ook 79-3 16mnd. 

Luaschool en later lua te ede. 

“Eervol” uit de opleiding dus 14 mnd. En met briefje van toekomstig werkgever die “dringend” op mij zat te wachten met vervroegd lang verlof dus uiteindelijk 12 maanden gediend (lees: aanwezig geweest).

helemaal “off topic” natuurlijk:ja:  

misschien kan het wel afgesplitst worden naar nieuw topic: “waar bracht jij je diensttijd door”....?

Uiteindelijke diensttijd werd dus 12 maanden. 

Heb  in opleidingsttijd een ongelukje gehad en een maand thuis geweest. Daardoor teveel gemist. Dan werd je buiten je schuld er uit gezet en vervalt de 16 maanden dienstplicht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus wat ben ik jong, 90-2 en ik vond het de grootst mogelijk onzind die je je maar kan bedenken.

Begonnen in Ede bij de verbindingen, tijdens mijn opleiding geprobeerd duiker te worden bij de Genie waarvoor ik 4 weken lang allerlei keuringen en beproevingen heb gedaan. En nadat ik uitgeloot werd, ze hadden maar plek voor 2 mensen en er bleven er 3 over heb ik in Amsterdam gezeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onzin of niet.......

denk ik dat de dienstplicht in het algemeen nog niet zo verkeerd was. Als je nu ziet hoe respectloos men tegenwoordig met elkaar om gaat en dan vooral lieden van een leeftijd die de dienstplicht niet hebben meegemaakt. 

Mogen ze het wat mij betreft zo weer invoeren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geboren in 59. Had zelfs info voor de commando opleiding in gewonnen, maar t mocht niet baten.

Was wel grappig eigenlijk, op de fotoos zag je allemaal gasten met armen die twee keer zo groot waren als mijn benen...:rolleyes::D:D.

Toch zonder dienst altijd eerlijk geweest, dus daar kan t ook niet aan liggen.

Ikzelf denk drugs gebruik. Iets wat ik nooit heb gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei shompie:

Zal dat te maken hebben met dienstplicht?

Van mij mogen ze het ook invoeren hoor. Maar ik denk dat het respectloze meer een probleem is van opvoeding en wat men tegenwoordig ziet en hoort in de media.

Opvoeding natuurlijk als eerste maar ben er van overtuigd dat een jaartje omgaan met rangen en standen helemaal niet verkeerd is. 

Als ik nu al zie hoe jochies te keer gaan (bv in  blik op de weg) met “joh dit en joh dat”..... ( tegen mensen die hun vader hadden kunnen zijn)

in dienst begin je tussen allemaal vreemden en helemaal van 0 af. 

Denk dat het een mooie aanvulling is op de opvoeding. Zeker als die opvoeding........... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opleiding gehad als radio telefonist/telexist voor de duur van 4 maanden op de Elias Beekman kazerne in Ede. Daarna terecht gekomen bij de 43e pantser infanterie brigade in Havelte en omdat de telex wagen bij 43 herstel ingedeeld was daar geplaatst. Als ik niet op oefening was, aanwezig in het bevo (bevoorradings) magazijn.

Oh ja: lichting 89-4. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van lichting 91.3, lekker in de zomer de opleiding gehad van 4 maanden in Vught bij de Genie, eerste poging monteur aggregaat, daarna werd het boordschutter op de YPR om uiteindelijk toch Pontenier te worden bij de vouwbrug, men wist daar in Vugt niet goed wat ze wilden, daarna de laatste 8 maanden volgemaakt bij de 105 vouwbrug compagnie, mooie tijd alleen jammer dat de NAVO besloot een 14 daagse oefening te houden in Duitsland tijdens de vierdaagse van Nijmegen, ons peleton moest daar traditie getrouw de brug leggen , nu mochten de groentjes het doen, en wij een brug over de Donou leggen.

Maar mooie tijd, veel op de schietbanen rondgehangen, want van uzi naar pistool en daarna via de fall met de mag en de .50, alle wapens gehad, later ook nog de law mogen gebruiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van goedgekeurd via dienstplichtige met groot verlof naar voorgoed afgekeurd. :rolleyes:

Goedgekeurd in 1991, uitstel van opkomst in 1992 omdat ik werkte voor het Leerlingstelsel Wegvervoer.

Bij de werkgever waar ik de laatstestageplaats volbracht, kreeg ik na de opleiding meteen een contract. :ok: 

In mei 1993 moest ik opkomen: Bij de KLU in Nijmegen.

In mijn ouderlijk huis speelde heel veel in die tijd en met mijn inkomen als chauffeur kon ik ons huishouden (lees: mijn moeder) ondersteunen.

Daarnaast was de opschorting van de dienstplicht al in kannen en kruiken en velen rondom me hoefden niet eens meer op te komen. En dan het idee om na de basisopleiding je tijd maar een beetje nutteloos uit te zitten, als niet-roker en niet-drinker...

Dus heb ik hemel en aarde proberen te bewegen om gewoon door te mogen werken, maar mijn argumenten interesseerden niemand, ik werd gewoon uitgelachen.

Toen was ik er klaar mee en besloot dat ik niet zou gaan. En ook om dat besluit werd ik -natuurlijk- uitgelachen.

Op 23 mei 1993 merkte iemand in Nijmegen waarschijnlijk dat er één pispaal miste... :cool:

Wijlen mijn moeder, het lieve mens, had al contact met de huisarts gehad: Eerst werd ik als dienstplichtige met groot verlof bestempeld en een paar maanden (!) later mocht ik in Amersfoort bij een arts komen. Dit was de enige persoon in dienst van defensie met menselijke trekken die ik in dat hele circus ben tegengekomen...

Uiteindelijk kreeg ik dus het stempel: "Voorgoed afgekeurd" en kon ik weer aan de bak. Maar ja, de plek bij mijn eerste werkgever was inmiddels ingevuld...

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typische Nederlandse soldaat in 78

Foto0001.JPG

Maar wel ook de beste op de schietbaan, al ging het daar niet echt om. Het ging er om dat we het beste wapen van de Nato moesten vinden, een miljoenen kosten operatie waar niks mee is gedaan. 

image002.jpg

een beetje spul waar ik mee heb lopen knallen.

FA MAS F1 Frankrijk.JPG

FNC België.JPG

G3 Duitsland.JPG

M16 A1 America.JPG

MAG België.JPG

MG3 Duitsland.JPG

Minimi België.JPG

XL 65 E4 United Kingdom.JPG

Persbericht

scannen0001.pdf

bewerkt door *Ger*

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik ben van lichting 82-6.

Tot juni 1983 opleiding gehad op de Johan Willem Friso kazerne in Assen. 43 Painfbatt Unifil.

Daarna in Libanon gezeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden