[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

HELP! uitleg Renault Premium versnellingen


cowgirl

Vraag

  • Forumlid

Help! Wie kan mij tips geven voor het schakelen van de Renault Premium?

Alle informatie is welkom.In NL rijdt ik op een DAF trekker,handegeschakeld met 16 versnellingen.

Splitten en stapelen is geen enkel problem,dat heb ik inmiddels onder de knie.

Nu ben ik net in Spanje begonnen en moet op een bakwagen met paarden gaan rijden.

Deze is ook handmatig geschakeld,16 versnellingen, heeft dus ook een splitter, maar de versnellingen

liggen dus niet op elkaar(als het ware )maar naast elkaar.Dit vindt ik nog al lastig.

De uitleg, die ik  daarover heb gehad(rondje rijden met een spaanse chauffeur)was niet voldoende,

ik kan maar een klein beetje spaans.

Dus dacht ik, ff kijken op internet en zo ben ik hier uitgekomen.

Is er iemand met ervaring,die een beginnende chauffeur over dit onderwerp wat tips kan geven?

Alvast erg bedankt,

Rosemarie

 

IMG_2336.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei lientje:

Moet je de pook naar rechts slaan om daarna bij de hoge versnellingen te komen? 

Niks slaan Lientje ! Gewoon met belijdt behandelen

Ik weet nog goed dat we met zo´n bak in een DAF 2800 op pad gingen

Man man wat een getob was dat, de gene die achter het stuur zat begreep er ook niks van , Hij reed ook op een Scania 141 met 10 versnellingen

En ik was timmerman, maar begreep het beter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

1          3                                                                5              7

                    tikje naar rechts geven en dan 

2          4                                                                6              8

 

Tussen gang blijft gewoon hetzelfde, zelf ook nog een met zo`n Renault gereden, alleen daar werd me destijds echt op het hart gedrukt, optrekken in de eerste versnelling.

Wat ik vaak dus deed was netjes de een gebruiken, dan direct naar de 3 en dan naar de 5, moet gezien het gewicht niet echt een probleem zijn.

Nooit geen technische problemen gekend met die versnellingsbak.

Terug schakelen geef je dan een tikje naar links, dan zit rechtsonder dus de vierde versnelling, kwestie van wennen, maar een maal doorhebt, geen probleem, alleen lachen als je terugschakelt bergop en je dan de versnelling niet vlug vind, dan sta je dus gelijk stil, haha.

 

Ik hield altijd aan, 1 hoog, 3 laag, 5 laag, 6 laag, dan tussen gang pas, maar kwestie van gewicht en zo.

 

Maar goed, mocht jij je mis schakelen, zal dit wel de reactie zijn van je lading.

 

 

 

 

Lachend paard..jpg

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou ik had mijn vuist tussen mijn knie en verdnellingspook en dan ra... tikte ik mijn knie naar rechts. Dan wist ik zeker dat hij opnieuw in zijn neutraal stond.

Maar goed dat is een tijd terug, ik neem aan dat het tegenwoordig wat makkelijker gaat. Of het lag aan die auto  :angel::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor de reacties, aan het advies van Valkje heb ik denk ik nog het meest.

Maar of de paarden erom kunnen lachen betwijfel ik.

Ga morgen maar weer ff n rondje rijden zonder lading,

want als ik per ongeluk een te laage versnelling pak,dan ligt de hele boel

achterin op z'n kant, gezien paarden niet met spanbanden gezekerd kunnen worden;)

bewerkt door cowgirl
spellingsfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Of ze spant gewoon de paarden voor de vrachtwagen, kan de vrachtwagen gewoon in zijn vrij blijven staan en hoeft ze nooit te schakelen.

 

Beetje zoals vroeger...:p

 

Back to the roots.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
2 uur geleden zei cowgirl:

Bedankt voor de reacties, aan het advies van Valkje heb ik denk ik nog het meest.

Maar of de paarden erom kunnen lachen betwijfel ik.

Ga morgen maar weer ff n rondje rijden zonder lading,

want als ik per ongeluk een te laage versnelling pak,dan ligt de hele boel

achterin op z'n kant, gezien paarden niet met spanbanden gezekerd kunnen worden;)

 

Wat goed werkt met terug schakelen is even tussen gas geven, dus even terwijl je schakelt, iets gas bij geven tot rond de 1500 toeren.

Even gewoon mee spelen, toerenteller in de gaten houden.

Werkt ook met op schakelen goed, gewoon even het groene gebied opzoeken.

Aangezien je al goede ervaring hebt met het echte werk wat schakelen betreft, is dit ook een kwestie van op gevoel rijden en schakelen.

Maar niet op het gehoor, maar echt op de juiste toeren, dus kijken op dat schermpje.

En ik weet 100 procent zeker dat jij zelf al vlug merkt dat indien je dat gevoel te pakken hebt, jij soepel op en af schakelt, ook berg op en af.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

wat fijn, dankjewel wel ,een hart onder de riem kan ik wel gebruiken,er zullen nog heel wat nare situatie op mij afkomen.Gezien ze hier echte bergen hebben en dat is in nederland niet het geval, dus ook dat is ff wennen. Ik snap ook wel dat het allemaal een beetje ouderwets is,en zou liever in zo`n zuinige ,stille euro 6 met automaat rijden.

Maar hé, de mensen hier(in spanje)roeien ook maar met de riemen ,die zij hebben.

Ik mis mijn DAF:( en toch ben ik blij, dat ik niet met paard en wagen hoef,

ook leuk, maar dan duurt het echt eeuwig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De belangrijkste les heb jij al onder de knie.

Wat je niet weet, gewoon vragen aan een collega. of collega`s. ;)

 

Misschien een leuk idee dat je op het forum bij het kopje huiskamer ( verhalen ) en dan  jouw avonturen met ons deelt, met leuke foto`s erbij.

 

Groetjes Ron.

 

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

O, misschien handig om ook te weten, zoek een versnelling op,vooral als je bergop moet dat hij lekker in de toeren draait, dan dat je elke keer moet schakelen.

Dan iets langzamer naar boven, maar met 1 snelheid, dan dat jij je wezenlijk loopt rot te schakelen, waar die viervoeters achterin ook niet blij van worden.

Op een gegeven moment dan voel je de helling aan, weet je vanzelf in welke versnelling de wagen het fijnst bergop gaat.

Zo kan je het dus ook bergaf doen, zoek een goede versnelling op, dat je motorrem het ook bij houd, dat je minimaal moet schakelen en remmen.

 

Wat achter je zit, heeft maar geduld, ja, het zweet zal je in het begin over de rug aflopen, zo zijn we allemaal begonnen.

Maar zo hebben wij het allemaal moeten leren en zo hebben wij allemaal wel een keer bergop stilgestaan door een schakelfout.

Dan is het gewoon proberen kalm te blijven, alarmlichten aan en dan weer rustig van voor af aan beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hallo,nogmals bedankt voor de goede tips ,ik ben gisteern nog een stukje gaan rijden 

en geloof, dat ik dit wel onder de knie ga krijgen.

Maar ik heb nog wat vragen: de klok van de analoge tachograaf klopt niet ,er zit 2 uur tijdsverschil tussen.Ik geloof dat ik als chauffeur daar verantwoordelijk voor ben?

Enig idee ,hoe ik die goed kan zetten?Of kan dat alleen in de garage gebeuren,zodat 

mensen er niet mee kunnen sjoemelen?

Ik ben op zoek gegaan naar het instructieboekje van de wagen, maar heb helaas niets kunnen vinden in de cabine.Nu heb ik een paar keer een teken op het dashboard gezien dat ik niet ken.Enig idee ,wat dat kan betekenen?Ik zal een foto toevoegen.

En als laatste nog een vraag over de sleepas of hoe dat ding heet.De vrachtwagen heeft achter een dubbele as, die met behulp van het bedieningspaneel van de lucht vering omhoog en omlaag kan.Ik heb hier nog nooit mee gewerkt.Dus eerst lucht draaien, dan de as laten zakken,dan de paarden laten instappen en gaan met die banaan?Voor de paarden is het fijn ,als de vrachtwagen aan de achterkant doormiddels van de luchtvering zakt.

Dat maakt de ramp en de instap wat minder stijl.Dus kan ik de tweede as ook laten zakken,naardat alles ingeladen is?

Ja ik weet, een heleboel vragen, maar toch fijn als je nog een keer tijd hebt om te antwoorden.

Alvast bedankt,

Rosemarie

IMG_2349.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je de klok opent , zie je aan de zij kant ergens een soort van wieltje er een beetje uitsteken

Door daar aan te draaien kan je de tijd voor en achteruit zetten

Dat symbool is van je lucht veerring : Kijk eens of het brand als je sleepas omhoog is, en uit is als hij weer op de grond staat

Het kan ook zijn dat je nog niet helemaal klaar bent met je actie , van omhoog of omlaag, en dat het uit gaat als je actie echt voltooit is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

2 uur tijdsverschil.. dat is toch goed? Is nu zomertijd. Tacho zal wel UTC tijd aangeven?

Of kan dat niet bij zo'n analoge?

 

Sleepas naar beneden bij het laden is goed, want stabielere laadvloer.

Of je de as weer omhoog moet doen na het laden is afhankelijk van wat die paarden wegen.. wát er qua gewicht geladen mag worden én wat de toegestane aslast is van het voertuig én daar waar je rijdt. Het zullen wel niet de meest strakke wegen zijn waar je gaat rijden.. dus een gelijkmatige aslastverdeling is wel zo prettig, denk ik.

Kortom, met lading erin die as naar beneden,. en leeg omhoog. ;)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
8 uur geleden zei cowgirl:

 

Ja ik weet, een heleboel vragen, maar toch fijn als je nog een keer tijd hebt om te antwoorden.

Alvast bedankt,

 

Rosemarie

 

 

Geloof ons maar, iemand die gewoon goede vragen stelt, die word altijd geholpen, dus gewoon blijven vragen.
Je vult het zelf al grotendeels in, ik vermoed dat je deze bediening hebt voor de luchtvering ?

Het kan namelijk goed zijn dat je niet in de rijstand staat, na het lossen of laden, even drukken op het groene knopje.

Stelregel is, as laten zakken als je vol bent, as omhoog als je leeg bent.

Zoals Durashift ook aangaf.

Nu heb jij een lading die zichzelf meestal wil laden en lossen, ligt uiteraard aan het baasje of die de knol goed heeft opgevoed, dat scheelt, haha.

 

Zijn hoofdzakelijk dressuur paarden toch ? 

 

Wat ook wil helpen is gewoon dashboard open schroeven, lampje eruit, voila. ( soms kan ook de sensor gewoon kuren hebben, terwijl alles gewoon ok is.)

 

En ja, zo heet dat ding, een sleep as LOL

 

 


 

luchtvering.jpg

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
33 minuten geleden zei lambiek:

Volgens de vraag is het een analoge klok, 

 

 pluspunt, ze kan klok kijken, hoeveel chauffeurs kijken daar niet eens naar ?

Tot ze worden aangehouden en dan zeuren, ja, mijn tacho  stond niet goed en mocht even afrekenen.

Echt, alle credits voor deze dame, daar mogen menig chauffeurs een voorbeeld aan nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lambiek:

Volgens de vraag is het een analoge klok, 

Klopt, de laatste serie analoge klokken heeft een schuiflade en is, volgens mij, in vrijwel elke vrachtwagen boven de voorruit ingebouwd.

 

Normaal gesproken moet je inderdaad alebei de schijven (of het plastic "onderblad") uit de lade halen en dan de lade weer dicht doen. Dan zal de tacho beginnen te "razen" voor een periode van 5 tot 10 seconden.

 

Als dit stopt dan moet de tijd aangepast zijn naar de juiste huidige tijd en kan je de lade weer openen en de schijf/schijven terug doen. Zelfde procedure geldt voor het goed zetten na ingaan van zomer/wintertijd.

 

Als de tachograaf zelf constateerd dat de tijd niet klopt dan staat er meestal een ! achter de tijdsaanduiding.

 

Doet ie dat niet dan kan je de tijd zelf aanpassen door de M knop even ingedrukt te houden en met de + of - toets kan je dan de tijd en datum verzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Volgens de vraag is het een analoge klok, 
Ja, ken je die niet meer dan met die grote lade die er uitkomt waarbij je er een papieren schijf boven in doet, en als je het goed doet zit onder de plaat nog een plek voor een tweede schijf die als het goed is is voorzien van een plastic schijfje om de naald heel te houden.d5d33d6e5c0fd86bd3b0c59635ccce4e.jpg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden