[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Overschrijding maximum rijtijd door splitsen van pauzes


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

N.a.v. een discussie die ik deze week had over de max. rijtijd en het splitsen van pauzes ben ik benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Waarschijnlijk zal deze vraag al eens eerder aan de orde zijn gekomen, ik heb het niet terug kunnen vinden.

 

Het volgende voorbeeld, theoretisch gezien:

Ik vertrek om 06.00, rijd een ½ uurtje en maak 15 minuten pauze. Daarna maak ik mijn tijd vol, rijd nog 4 uur en maak opnieuw 30 minuten pauze. De tachograaf springt op 0.00 en ik rijd nog eens 4½ uur voordat mijn dagelijkse rust aanvangt.

Volgens mijn collega ga ik hier de fout in omdat tussen de tweede rij-periode van 4 uur en de laatste rij-periode van 4½ uur een pauze van slechts 30 minuten is genoten, en hierdoor een rijtijd van 8½ uur is ontstaan.

Naar mijn mening is dit niet juist, het rijtijdenbesluit staat toe dat een verplichte pauze van 45 minuten opgesplitst word in resp. 15 en 30 minuten, om daarna met een nieuwe rijperiode aan te mogen vangen. De tachograaf springt weer op 0, echter is dit volgens collega slechts wat de tachograaf aangeeft en niet wat er in de wet geschreven staat en kan zeker bij controle in het buitenland voor discussies zorgen, ik heb het zelf echter nog nooit meegemaakt.

 

Het rijtijdenbesluit zegt er het volgende over:

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

De kneep zou hem dus volgens mijn collega moeten zitten in die eerste alinea. Ik heb dus met ½ uur - 15 pauze + 4 uur - 30 pauze (= 0.00) + 4½ uur een blok van 8½ uur en voldoe daarmee niet aan die eerste alinea. Ik zou theoretisch gezien dus na mijn tweede pauze van 30 minuten slechts een half uur mogen rijden en vervolgens opnieuw 45 minuten pauze moeten maken;  4 uur - 30 pauze + ½ uur = 4½ uur = 45 pauze.

Onzin zeg ik, de mogelijkheid om pauze te mogen splitsten is er niet voor niets naar mijn mening. Toch blijft dan volgens mijn collega die eerste alinea gelden, na 4½ uur bij elkaar opgetelde rijtijd dient een pauze te worden genomen van 45 minuten.

 

Wat zijn jullie ervaringen, wie weet hoe het zit...?
 

 


 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit zegt ilent erover : https://www.ilent.nl/onderwerpen/rij-en-rusttijden/ononderbroken-rijtijd   Eigenlijk gaat het over max 4,5 uur rijtijd denk ik. En het klinkt als een zelfverzonnen  regel. Zo had ik een collega die met droge ogen beweerde dat je na een verkorte nachtrust een lange nachtrust moest maken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tachograaf registreert de wettelijke bepaalde Europese regelgeving.

Denk dat daar je antwoord is gegeven aan je collega.

Anders zou je tachograaf dus aan jouw trachten duidelijk te maken dat jij rust moet genieten i.v.m. de rijtijd.

 

 

 

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alle tachograven doen het volgens de regels, de eerste digitalen wilden nog 3x 15 minuten of eerst 30 en dan 15 goedkeuren.

 

Maar voor het simpele, je moet in maximaal 5.15 uur 45 minuten rust houden en die mag je dus zoals jij het doet splitsen en eerst 15 en dan later gevolgt door 30 minuten, neem je na bijvoorbeeld 3 uur rijden die 45 minuten mag je dus weer maximaal 4.5 uur rijden.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het lijkt mij dat jij gelijk hebt Pierre. Ik zie het een beetje als ambtenaren pauze.

Eerst een kwartiertje pauze voor een bak koffie om goed wakker te worden, en daarna een half uur om wat te eten of wat dan ook.

Later nog een keer 45 minuten om evt. Onderweg een warme maaltijd te benuttigen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ook nog nooit nagedacht over de tussenliggende rijtijd van 2 blokken.

Na eerst 15 min en dan 30 minuten, begint een nieuw blok van 4,5 uur rijtijd

https://www.ilent.nl/onderwerpen/rij-en-rusttijden/ononderbroken-rijtijd

 

Zoetwatermatroos had al dezelfde link zag ik....

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zijn er ook die s,morgens op de zaak ff rijden +- 1 minuut en dan naar de koffie gaan en er alvast een kwartiertje op zetten.

Dan hebbe ze laten we zeggen >> een ritje van 6 rijuren voor de boeg en hoeven dan maar meer een half uurke te maken??  zeggen ze.

Tjonge jonge rij gewoon aan en maak 3 kwartier onderweg, 
Wat is nou een kwartier dat je minder stil hoeft te staan op een mensenleven:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat zou je inderdaad zo zeggen.

Als je art.7 leest, kun je dat toch zo interpreteren dat de theorie van 5.15 uur zoals gezegd word door mijn collega wel stand houd.

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

Rijd je dus na je eerste pauze van 15 minuten nog 3 uur, maakt vervolgens een half uurtje en rijd daarna weer 4 uur, dan zou je 7 uur gereden hebben met slechts een half uur pauze. Je gaat hiermee buiten het blok van 5.15 uur
Nogmaals, ik hanteer ook dikwijls de mogelijkheid om te splitsen, 15 en 30 en heb er laatst in Metz bij een controle ook niks over gehoord.
 

 

De grap zit hem ind wat ik rood heb gemaakt.

De onderbreking gesplitst in 15 min en 30 minuten, telt hetzelfde als een aaneengesloten onderbreking van 45 minuten

Net zoals je al zei: anders heeft die 15 minuten geen nut, en zou alleen de 45 minuten rust gelden.

Uiteindelijk heb je na die eerste 3 uur,  totaal 45 minuten rust gehouden.

Dat blok is dan afgesloten en begint er gewoon een nieuw blok van 4,5 uur rijtijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei ouwe:

Zo zijn er ook die s,morgens op de zaak ff rijden +- 1 minuut en dan naar de koffie gaan en er alvast een kwartiertje op zetten.

Dan hebbe ze laten we zeggen >> een ritje van 6 rijuren voor de boeg en hoeven dan maar meer een half uurke te maken??  zeggen ze.

Tjonge jonge rij gewoon aan en maak 3 kwartier onderweg, 
Wat is nou een kwartier dat je minder stil hoeft te staan op een mensenleven:D

Ondanks dit maar een kwartier is kan jedat net nekken dat je'savonds met je diensturen niet uikomt.

Ook steken sommigen op zondagavond al 3 uur tevoren hun kaart in de tacho om zo met 3+ 9uur toch een normalwedagelijse rust(11 uur) te kunnen creeëren.7\,waar mendanb aan voorbij gaat is dat op het moment dat je de kaart erin steekt je "6 x 24 uur periode "ook aanvangt.

Toch lullig als je n verder rit hebt,je op zaterdag in de Ardennen aan je wekelijkse rust moet beginnen omdat je net 3 uur tekort komt om naar huis te kunnen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
35 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

 

 

Er zou dus moeten staan:

Na een  rijperiode van maximaal vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten etc, etc.

 

Nu zou je als je de "onderbreking" niet splitst pas na vier-en-half rijuren mogen stoppen,
óf met 15+30 de 30 minuten precies op 4:30 beginnen (dat wordt dan de vluchtstrook) :stom:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Pierre:

N.a.v. een discussie die ik deze week had over de max. rijtijd en het splitsen van pauzes ben ik benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Waarschijnlijk zal deze vraag al eens eerder aan de orde zijn gekomen, ik heb het niet terug kunnen vinden.

 

Het volgende voorbeeld, theoretisch gezien:

Ik vertrek om 06.00, rijd een ½ uurtje en maak 15 minuten pauze. Daarna maak ik mijn tijd vol, rijd nog 4 uur en maak opnieuw 30 minuten pauze. De tachograaf springt op 0.00 en ik rijd nog eens 4½ uur voordat mijn dagelijkse rust aanvangt.

Volgens mijn collega ga ik hier de fout in omdat tussen de tweede rij-periode van 4 uur en de laatste rij-periode van 4½ uur een pauze van slechts 30 minuten is genoten, en hierdoor een rijtijd van 8½ uur is ontstaan.

Naar mijn mening is dit niet juist, het rijtijdenbesluit staat toe dat een verplichte pauze van 45 minuten opgesplitst word in resp. 15 en 30 minuten, om daarna met een nieuwe rijperiode aan te mogen vangen. De tachograaf springt weer op 0, echter is dit volgens collega slechts wat de tachograaf aangeeft en niet wat er in de wet geschreven staat en kan zeker bij controle in het buitenland voor discussies zorgen, ik heb het zelf echter nog nooit meegemaakt.

 

Het rijtijdenbesluit zegt er het volgende over:

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

De kneep zou hem dus volgens mijn collega moeten zitten in die eerste alinea. Ik heb dus met ½ uur - 15 pauze + 4 uur - 30 pauze (= 0.00) + 4½ uur een blok van 8½ uur en voldoe daarmee niet aan die eerste alinea. Ik zou theoretisch gezien dus na mijn tweede pauze van 30 minuten slechts een half uur mogen rijden en vervolgens opnieuw 45 minuten pauze moeten maken;  4 uur - 30 pauze + ½ uur = 4½ uur = 45 pauze.

Onzin zeg ik, de mogelijkheid om pauze te mogen splitsten is er niet voor niets naar mijn mening. Toch blijft dan volgens mijn collega die eerste alinea gelden, na 4½ uur bij elkaar opgetelde rijtijd dient een pauze te worden genomen van 45 minuten.

 

Wat zijn jullie ervaringen, wie weet hoe het zit...?


 

Je collega heeft ongelijk Pierre ;

Als je na 4,5 rijuur totaal 45 minuten pauze hebt gemaakt,dat mag 15 + 30 zijn,begin je weer met n schone lei en kan je weer 4,5 uur rijden.

IN de wet staat duidelijk dat je na 4,5 rij   uur 45 minuten pauze moet maken,EN dat je deze mag splitsen,na deze rijtijd met gesplitste pauze begint er een nieuwe periode van 4,5 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vond hier nog een stukje: http://www.bloom-travel.nl/rij-en-rusttijden-wet/

Daarin wordt ook de gedachtengang uitgelegd, waarom je bij een gesplitste 45 minuten, ook eerst 15 minuten moet maken en dan 30 minuten en niet andersom.

 

Hoe lang mag een chauffeur aaneengesloten rijden?

Een chauffeur mag maximaal 4,5 uur aaneengesloten rijden. Onder rijden wordt verstaan het rollen van de wielen. Hierna moet hij een pauze van tenminste 45 minuten nemen. Deze rust van 45 minuten mag desgewenst ook in twee delen opgenomen worden: eerst één periode van minimaal 15 minuten en daarna een periode van minimaal 30 minuten. Deze volgorde van 15 en 30 minuten is bindend voorgeschreven om misbruik te voorkomen. Want stel dat een chauffeur een paar minuten rijdt om ergens nog spullen op te halen, dan een half uur pauze neemt, vervolgens zou hij dan bijna 4,5 uur kunnen rijden om dan pas 15 minuten te pauzeren, waarna hij weer 4,5 uur zou kunnen rijden. Dat zou inhouden dat hij met slechts 15 minuten pauze bijna 9 uur zou kunnen rijden!
Om dit tegen te gaan en de veiligheid op de weg te vergroten is deze volgorde bindend voorgeschreven. Het is regelgevend die voor alle beroepschauffeurs geldt, of het nu vrachtautochauffeurs of om touringcarchauffeurs gaat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei europeaan:

Ondanks dit maar een kwartier is kan jedat net nekken dat je'savonds met je diensturen niet uikomt.

Ook steken sommigen op zondagavond al 3 uur tevoren hun kaart in de tacho om zo met 3+ 9uur toch een normalwedagelijse rust(11 uur) te kunnen creeëren.7\,waar mendanb aan voorbij gaat is dat op het moment dat je de kaart erin steekt je "6 x 24 uur periode "ook aanvangt.

Toch lullig als je n verder rit hebt,je op zaterdag in de Ardennen aan je wekelijkse rust moet beginnen omdat je net 3 uur tekort komt om naar huis te kunnen rijden.

Schijnt toch ook zo te zijn dat het controllegilde dit niet goed vind van dat minuutje s,morgens, want dan zou je 4.29 dan half uur en dan weer 4.30 kunnen rije.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei ouwe:

Schijnt toch ook zo te zijn dat het controllegilde dit niet goed vind van dat minuutje s,morgens, want dan zou je 4.29 dan half uur en dan weer 4.30 kunnen rije.

 

Klopt. Maar ze weten zelf ook dat ze er weinig aan kunnen doen, alleen maar vermanend toespreken.

 

Ze beseffen zelf maar al te goed dat ze geen enkel wetsartikel kunnen vinden waarmee ze je kunnen beboeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid



Zo zijn er ook die s,morgens op de zaak ff rijden +- 1 minuut en dan naar de koffie gaan en er alvast een kwartiertje op zetten.
...

Tjonge jonge rij gewoon aan en maak 3 kwartier onderweg, 
Wat is nou een kwartier dat je minder stil hoeft te staan op een mensenleven


Welk kwartier minder bedoel je, jij tuft al een kwartier van de keet af, en na 4.5 uur ga je 45 minuten stilstaan, je rijd weer aan en als je op de snelweg komt rijden zij 5 meter voor of achter je, want zij staan ook 45 minuten stil.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ondanks dit maar een kwartier is kan je dat net nekken dat je'savonds met je diensturen niet uikomt.

 

Ook steken sommigen op zondagavond al 3 uur tevoren hun kaart in de tacho om zo met 3+ 9uur toch een normalwedagelijse rust(11 uur) te kunnen creeëren.

 

Welk kwartier???, Ik snap hem duidelijk niet dan, 15 minuten gelijk en 30 minuten na 4.5 uur = 5.25 uur, 4.5 uur en 0.45 = 5.25 uur, dus even laat. 

En sinds wanneer kun je de 3 uur vooraf compenseren, volgens mij moet dit achteraf, dus zijn ze niet echt slim bezig.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

In eerste instantie zeg ook ik dat het een onzinverhaal is wat je collega afsteekt, toepassen zo het er staat en meer niet. Vooral de tekst niet moeilijker uit willen leggen dan dat het er al staat. Aan de andere kant: pak je een nachtrust van 8 uur en 59 minuten tussen twee rijdagen van bijvoorbeeld 8 uur elk word je bestraft voor 16 uur aaneengesloten rijden :confused::confused:

Zolang de wetsteksten voor een normaal mens amper te begrijpen én voor meerdere uitleg vatbaar zijn valt het niet mee om foutloos door het leven te gaan :angel:

 

Maar het kan ook aan het nivo van jouw collega's liggen natuurlijk: gistermiddag zat 'n ex-collega van je bij hoog en bij laag te beweren dat er op zaterdag en zondag niet gereden mag worden... volgens de bijbel :D:D Dat kregen we hem met drie man ook niet uit z'n kop gepraat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Welk kwartier???, Ik snap hem duidelijk niet dan, 15 minuten gelijk en 30 minuten na 4.5 uur = 5.25 uur, 4.5 uur en 0.45 = 5.25 uur, dus even laat. En sinds wanneer kun je de 3 uur vooraf compenseren, volgens mij moet dit achteraf, dus zijn ze niet echt slim bezig.
 
 
Altijd al geweest, eerst 3 uur pauze + 9 uur rust telt als 11 uur.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Marotrans:

Maar het kan ook aan het nivo van jouw collega's liggen natuurlijk: gistermiddag zat 'n ex-collega van je bij hoog en bij laag te beweren dat er op zaterdag en zondag niet gereden mag worden... volgens de bijbel :D:D Dat kregen we hem met drie man ook niet uit z'n kop gepraat.

 

Een religieus extremist dus, want het sprookje waarin diegene kiest te geloven is blijkbaar belangrijker dan de wet. :cool:

 

En nu krijgt zo iemand op zondag een hartaanval. Mag je dan ook pas op maandagochtend 112 bellen?

Want als er op zondag niet gewerkt mag worden, dan geldt dat ook voor medisch personeel :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Op een bepaald moment was ik het zó zat dat ik een vrij botte opmerking maakte en dan schijn je ineens toch een minder soort medemens te zijn; op zo'n moment kun je er beter over ophouden.

Maar inderdaad: morgen zijn alle ziekenhuizen weer onbemand/-vrouwd, maandag vanaf 8 uur mogen we weer ziek worden LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan eerder, 00:01 uur mag ook al in de nacht van zondag op maandag.  :p

 

~~~~~~~~

 

Wat betreft dat artikel 7 is het, volgens mij, gewoon een draak van een tekst.

Citaat

Artikel 7

Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=celex:32006R0561

 

Want  wat zijn nou de bepalingen in de eerste alinea van dat artikel? 

- Een rijperiode van 4 1/2 uur. ?

 - aaneengesloten onderbreking van tenminste vijfenveertig minuten..?

 

maar ja, dit laatste mag je vervangen door de 15/30 minuten regeling.

 

Waar het dus, volgens mij om gaat, zijn vooral de woorden 'zodanig tijdens de periode worden ingelast...'  waarbij periode dan staat voor 4,5 uur rijden..

 

Kortom...heb je 4,5 uur gereden en na uur 1 een kwartier gemaakt en na uur 3 nog een half uur.. heb je het netjes verdeeld (voorbeeldje).,

Heb je een kwartier gereden, kwartier pauze.. uurtje rijden, half uur pauze en dan 4,5 uur er achteraan buffelen.. zou men kunnen zeggen dat de verdeling wat scheef is in het eerste blok.... zou ik denken (interpreteren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Pierre:

 

Eindelijk...iemand die snapt wat ik bedoel. En of dat dan 4.29 of 3 uur is vóór het half uur pauze maakt in deze niets uit; met een gesplitste pauze rijd je in zo'n geval ook 7 uur met slechts een half uur pauze.
Hoe je het went of keert: je komt bijna nooit uit met een blok van 5.15 uur wanneer je een pauze splitst en na je half uur weer 4½ uur gaat rijden.

 

 

 


We doen het ook wel eens dat als we een rit van Laad naar losadres van 8 rijuren hebben dat we in de koele uren ff snel een kwartiertje erop zetten en daarna nog een keer tussendoor met de zeilen open een half uurtje ivm Levende dieren als lading.

Maar wanneer leeg dan rij ik zo niet, en rij gewoon zover dat ik na een pauze van min 3 kwartier weer terug op de wasplaats kan komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden