[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Overschrijding maximum rijtijd door splitsen van pauzes


Pierre

Recommended Posts

  • Administrators
3 uur geleden zei Pierre:


Hoe je het went of keert: je komt bijna nooit uit met een blok van 5.15 uur wanneer je een pauze splitst en na je half uur weer 4½ uur gaat rijden.

 

 

Ik hoop toch niet Maarten dat je dit tegen mij hebt, en de betreffende collega's waar het hier in dit verhaal om gaat, nu gaat vergelijken met een voor mij waarschijnlijk totaal onbekende 'ex-collega' uit de polder.:eek:

Deze twee collega's hier rijden beiden al tientallen jaren internationaal, zijn écht geen domme jongens en heb ik qua kennis en ervaring toch iets hoger zitten zeg maar...volgens mij heb ik ook Corne64 hier ooit over ditzelfde euvel horen spreken.

Ik denk dat de verwarring/discussie ontstaat bij het soort werk wat je doet. Bij het echte afstandswerk wat jij nu (en Corné en je nieuwe collega's al langer) doet is de verhouding tussen rijtijd en andere werkzaamheden geheel anders dan in het kortere werk; bovendien blijkt maar weer eens dat ondanks het één Europa- gezwam ieder land nog steeds 'gewoon' de eigen maatstaven blijft hanteren met bijbehorende verschillende interpretaties.

Het verhaal over het blok van 5.15 uur is dan ook geheel nieuw voor mij als NL-truckert die af en toe helemaal naar Noord-België gaat.:D

 

En die ex praat wel héél sappig Brabants, maar dat doet verder niet ter zake in deze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op 21-4-2018 om 15:32 zei Pierre:

N.a.v. een discussie die ik deze week had over de max. rijtijd en het splitsen van pauzes ben ik benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Waarschijnlijk zal deze vraag al eens eerder aan de orde zijn gekomen, ik heb het niet terug kunnen vinden.

 

Het volgende voorbeeld, theoretisch gezien:

Ik vertrek om 06.00, rijd een ½ uurtje en maak 15 minuten pauze. Daarna maak ik mijn tijd vol, rijd nog 4 uur en maak opnieuw 30 minuten pauze. De tachograaf springt op 0.00 en ik rijd nog eens 4½ uur voordat mijn dagelijkse rust aanvangt.

Volgens mijn collega ga ik hier de fout in omdat tussen de tweede rij-periode van 4 uur en de laatste rij-periode van 4½ uur een pauze van slechts 30 minuten is genoten, en hierdoor een rijtijd van 8½ uur is ontstaan.

Naar mijn mening is dit niet juist, het rijtijdenbesluit staat toe dat een verplichte pauze van 45 minuten opgesplitst word in resp. 15 en 30 minuten, om daarna met een nieuwe rijperiode aan te mogen vangen. De tachograaf springt weer op 0, echter is dit volgens collega slechts wat de tachograaf aangeeft en niet wat er in de wet geschreven staat en kan zeker bij controle in het buitenland voor discussies zorgen, ik heb het zelf echter nog nooit meegemaakt.

 

Het rijtijdenbesluit zegt er het volgende over:

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

De kneep zou hem dus volgens mijn collega moeten zitten in die eerste alinea. Ik heb dus met ½ uur - 15 pauze + 4 uur - 30 pauze (= 0.00) + 4½ uur een blok van 8½ uur en voldoe daarmee niet aan die eerste alinea. Ik zou theoretisch gezien dus na mijn tweede pauze van 30 minuten slechts een half uur mogen rijden en vervolgens opnieuw 45 minuten pauze moeten maken;  4 uur - 30 pauze + ½ uur = 4½ uur = 45 pauze.

Onzin zeg ik, de mogelijkheid om pauze te mogen splitsten is er niet voor niets naar mijn mening. Toch blijft dan volgens mijn collega die eerste alinea gelden, na 4½ uur bij elkaar opgetelde rijtijd dient een pauze te worden genomen van 45 minuten.

 

Wat zijn jullie ervaringen, wie weet hoe het zit...?
 

 


 

 Vond hier toevallig het antwoord bevestigd staan op pagina 4: https://www.chauffeursforum.nl/applications/core/interface/file/attachment.php?id=29323

 

Heb het betreffende stuk er even uitgeknipt: 

 

Een chauffeur begint weer met een schone lei wanneer hij 45 min pauze (al dan niet opgesplitst) neemt aan het begin of aan het einde van zijn periode van rijden. Dit betekend dat de volgende wanneer een 45 min pauze is afgerond er vanaf dat moment weer een nieuwe periode van 4,5 uur mag worden gereden. Er wordt dan niet meer gekeken hoe lang er daarvoor is gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 21-4-2018 om 22:43 zei Leeuw:

 

Een religieus extremist dus, want het sprookje waarin diegene kiest te geloven is blijkbaar belangrijker dan de wet. :cool:

 

 

Toch heeft de man een punt( hoewel hij de klok heeft horen luiden maar de klepel niet weet te hangen); in de Christelijke en Joodse religie word geleefd naar de 10 geboden (  Door de Heer ,op de berg Sinai,aan Mozes gegeven op de stenen tafelen) 

 

https://www.gkvhetbaken.nl/tien-geboden

 

Het vierde gebod schrijft voor dat men de sabbath moet heiligen.

 

Daarom begrijp ik niet goed waarom die wijsneuzen in Brussel ons 45 uur willen laten rusten na 6 dagen arbeid,terwijl onze Heer voor zichzelf,genoegen nam met slechts één dag.

Dus : Artikel 8.6 van EU 561/2006 kan gelijk de prullenbak in (en daarmee gelijk art 8.8 met zich meesleurend):D:D

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-4-2018 om 09:23 zei Pierre:


Hoe je het went of keert: je komt bijna nooit uit met een blok van 5.15 uur wanneer je een pauze splitst en na je half uur weer 4½ uur gaat rijden.

 

 

22 uur geleden zei Pierre:

 

Het gaat hier over het wel of niet splitsen van een wettelijk verplichte pauze in een rijperiode van 4,5 uur.

Dat is gewoon rijtijden besluit EG561/2006, geen ATB.

 

Zelfs de titel van dit topic (jouw) topic gaat erover, iets wat niet in 561/2006 staat!

Maar waar je je wel van afvraagt of je daarop geverbaliseerd kan worden.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Omdat jij het over max 4:30 uur rijtijd in 5:15u hebt, daar heb je dit topic voor gemaakt, in 561/2006 komt die 5:15 niet voor, die heeft het er alleen over rust na een bepaalde rijtijd! En niet over max rijtijd in enig tijdblok van 5:15 uur.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei steenhaas1:

Omdat jij het over max 4:30 uur rijtijd in 5:15u hebt, daar heb je dit topic voor gemaakt, in 561/2006 komt die 5:15 niet voor, die heeft het er alleen over rust na een bepaalde rijtijd! En niet over max rijtijd in enig tijdblok van 5:15 uur.

Dit kun je vergelijken met de uitdrukking"diensttijd"die bestaat ook niet.

Als je hier  bij 4,5 rij uur  ,45 minuten pauze optelt heb je toch een tijdsblok van 5.uur en 15 minuten uur,gewoon de uitkomst van een rekensom .

Als je op "0"vertrekt,na enige rijtijd 15 minuten pauze maakt,en verder je rijtijd tot 4,5 uur aanvult ,ben je toch precies 4 uur en 15 minuten bezig en moet je nog 30 minuten pauzeren,en dan ben je,als je pauze van 30 minuten erop zit, vanaf moment "0", precies 5 u,15 verder.

 

Zou je je pauze niet splitsen en na 4,5 rij uur 45 minuten pauzeren ben je óók 5.15 verder.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ nee, het gaat over als je na je 2e pauze van 0:30 weer langere tijd gaat rijden dan zou je in 5:15 uur 4:45 kunnen rijden, maar in 561/2006 komt heel die 5:15 niet voor, maar als zelfs de TS zijn vraag niet meer begrijpt...

schluss voor mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden