[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nachtrust


Schots en Scheef

Recommended Posts

  • Forumlid
Je hebt al 3 x verkorte nachtrust gehad van 9 uur, (binnen de 24 uur)
Dus vrijdag kun je tot uiterlijk 20:00 uur
Hoppa, compleet mer uitleg.

Mijn bc had de zelfde mening mijn planner niet. Die zag het probleem niet om om 4 uur te vertrekken donderdag. Ik zeg 5:30 ben je de eerste. Moest niet zo zeuren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei schoenenreus:

In principe ga je al 2x de fout in door voor 05.00 te beginnen en dan meer als 10 diensturen te maken.

Dat ligt er aan hoeveel pauze hij tussendoor heeft genomen (staat er niet bij) ;) Als er zoveel pauze is genomen dat de totale arbeidstijd de 10 uur niet overschrijd is het volgens de regels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Och, als ik in de middag begin en in de 2e helft van de nacht stop, mijn uurtjes tel én.de verplichte pauze van.een.uur.eraf haal, staat de totaal teller.best vaak op meer dan.10.uur...:angel:

 

Mijn indruk is dat in bepaald soort werk er bar weinig naar gekeken wordt op de planning. 

 

Bij ons zit er een gekoppelde rit in waarbij rit 2, op papier, al 10 minuten eerder start dan dat rit 1 eindigt..:confused: :rolleyes:

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

Binnen 24 uur na het einde van de vorige rusttijd (dagelijkse rust of wekelijkse rust) moet de nieuwe dagelijkse rustperiode zijn afgelopen. Dus als een chauffeur op maandagochtend 8.00 uur klaar is met zijn wekelijkse rust, dan moet voor dinsdag 8.00 uur zijn volgende rust zijn afgelopen. 

^^https://www.ilent.nl/onderwerpen/rij-en-rusttijden/dagelijkse-rust

 

De 24 uurs regel begint dan op vrijdag om 07:00 ( aanvang dienst einde voorgaande dagelijkse rust) en eindigt zaterdag morgen om 06:59:59. 

Dit zou dus inhouden dat je tot 22:00 mag werken.

 

 

 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Feitelijk wel.

Bijvoorbeeld van maandag op dinsdag, is 12,25 uur echte rust.

Maar omdat hij op maandag gewerkt heeft van 4:00-18:45= 14,75 uur diensttijd.

24 uur minus 14,75 is volgens de rijtijdenwet 9,25 uur rust.

Omdat gerekend wordt met blokken van 24 uur.

Al had hij alleen op maandag gewerkt, en de rest van de week vrij, is het nog steeds maar 9,25 uur rust. 

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Och, ik d8 eerst ook zoals Harm.. :zegtniets:. Omdat je klaar bent met werken op x tijd.. tel je gemakkelijk vanaf die tijd.. terwijl de regelgeving juist telt vanuit 24 uur blokken. Dus, begintijd is leidend..

 

1 uur geleden zei HIT:
Citaat

Binnen 24 uur na het einde van de vorige rusttijd (dagelijkse rust of wekelijkse rust) moet de nieuwe dagelijkse rustperiode zijn afgelopen. Dus als een chauffeur op maandagochtend 8.00 uur klaar is met zijn wekelijkse rust, dan moet voor dinsdag 8.00 uur zijn volgende rust zijn afgelopen. 

^^https://www.ilent.nl/onderwerpen/rij-en-rusttijden/dagelijkse-rust

 

.. Uh? Wat nou als je dienst maandagavond pas weer begint?  Dan zou je maar een paar uur kunnen werken?? :confused:

 

Ik ben vrijdagochtend om 9 uur gestopt.. mijn wekelijkse rust zit er dus al lang en breed op.. mag pas morgenochtend om, toevallig, 9 uur beginnen..

Dat zou dan niet mogen.. ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
Vooral dat...:p

Maar waarom zou je donderdag niet om 04.00 hebben kunnen vertrekken? Met een diensttijd van 14 uur op woensdag maak je zowiezo geen wettelijke 11 uur, of je nou om 04.00 uur vertrekt, of om 05.30 uur. Overigens ben je pas om 07.00 uur vertrokken, of ik moet het verkeerd zien.

Dan nog over de 11 Toch denk ik -en verneem ik links en rechts- dat 'de soep niet zo heet gegeten word als dat ze word opgediend' en je met 3 van de 4 nachtrusten van resp. 12.25, 12.30 en 12.30 uur gewoon wegkomt, ook al zijn daar diensten van 13 uur+ aan vooraf gegaan.
Het past nu eenmaal niet altijd, dat snappen die controleurs ook wel. Ik zou er dan niet zo'n punt van maken eerlijk gezegd, zeker niet als het hoofdzakelijk binnenlands werk is wat er gedaan word. Meer dan een vermanend vingertje krijg je er niet voor, en als die planner er toch op staat om te rijden dan ligt de bal bij hem. 

 
 
 
Nu zeg je valt wel mee met die 13 werkuren in de 24 uur om 11 uur te maken.
En in een ander topic maak je je eigen druk dat je te lang rijdt door die 15+30 minuten pauze.

We kunnen de wet niet naar onze hand zetten.

Maar begrijp heel goed dat het in 13 uur lastig is om ons werk te doen en s'avonds bij een knappe routier te staan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei Durashift:

Och, ik d8 eerst ook zoals Harm.. :zegtniets:. Omdat je klaar bent met werken op x tijd.. tel je gemakkelijk vanaf die tijd.. terwijl de regelgeving juist telt vanuit 24 uur blokken. Dus, begintijd is leidend..

 

 

.. Uh? Wat nou als je dienst maandagavond pas weer begint?  Dan zou je maar een paar uur kunnen werken?? :confused:

 

Ik ben vrijdagochtend om 9 uur gestopt.. mijn wekelijkse rust zit er dus al lang en breed op.. mag pas morgenochtend om, toevallig, 9 uur beginnen..

Dat zou dan niet mogen.. ??

Je 11/9 uur rust dient binnen het blok van 24 uur te vallen. Je mag gerust meer rust nemen maar je volgende blok van 24 uur begint pas bij aanvang dienst. Dus als jij morgen om 9 uur je pas in die gleuf douwt begint het nieuwe blok en moet jij dus voor dinsdagmorgen 9 uur je dagelijkse 11/9 uur rust gemaakt hebben, dus kan jij tot 21.00/23.00 uur werken.

Edit: de rust die je meer hebt genomen dan het wettelijk verplichte hoef je dus niet binnen het blok van 24 uur te laten vallen

bewerkt door albertvv
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Serieuse vraag ?????

Zitten sommige hier echt zo week in week uit te tellen????
Ik zou gillend gek worden.

Als ik mun opdracht voor de volgende dag binnen krijg en er past geen 9 uur tussen dan meld ik het ff en schuif ik een beetje op in de rij.
Voor de rest relax en je nie te druk maken :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei ouwe:

Serieuse vraag ?????

Zitten sommige hier echt zo week in week uit te tellen????

 

Als je op mijn reactie doelt.. ?

 

Nee, ik tel betrekkelijk weinig eigenlijk.. moet nu alleen die 9 tussenuren in de gaten houden.. ;)

 

Ik kwam op de vraag door de quote van HIT. Dat vind ik een vreemde tekst.

 

Zoals albertvv het uitlegt, zo zit het ook in mijn hoofd.

Ik heb geleerd:

Rusttijden zijn minimaal en moéten.

Arbeidstijd is maximaal en mág.

 

:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu lees ik dit aandachtig, aangezien ik dus bij TVO dus in de nacht werkte, een weekje op, een weekje af.

En ik begon regelmatig om zeg 21.00 uur en daar gebeurde het ook weleens dat ik pas terug was om 12.00 uur.

En ik heb daar nog nooit, maar dan ook nog nooit tijdens een controle, zelfs niet op Arras, of op Luxemburg richting Thionville daar een agent iets over zeggen.

Die keek of ik gewoon netjes mijn 9 en/of 11 uren had gemaakt en binnen de 4,5 uur bleef met rijden.

 

Dus die dachten niet in 24 uur blokken maar gewoon, stop je om 20.00 uur `s avonds en ik begon weer om 05.00 uur heb ik daar nog nooit, maar dan ook nog nooit 1 bekeuring voor gehad.

Dat gold voor de nacht ook, als ik maar netjes pas begon na 9 en/of 11 uur stil te hebben gestaan.

 

Misschien dan altijd het geluk gehad met agenten die ook gewoon praktisch denken :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Serieuse vraag ?????

Zitten sommige hier echt zo week in week uit te tellen????
Ik zou gillend gek worden.

Als ik mun opdracht voor de volgende dag binnen krijg en er past geen 9 uur tussen dan meld ik het ff en schuif ik een beetje op in de rij.
Voor de rest relax en je nie te druk maken 
Ik betaal geen bekeuring....

En na commentaar dat wij beter onze rij en rust tijden in de gaten moesten houden gaan de planners nu voor de bijl... Die kennen de rtw niet.....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Valkje:

 

En ik heb daar nog nooit, maar dan ook nog nooit tijdens een controle, zelfs niet op Arras, 

 



Kwam daar bij Arras vandeweek terug en daar stond een onvangst commitee op rechts.

Ik denk laat ik dan ook maar uiterst rechts de tolpoorten passeren want dat is voor hun makkelijker om je aan de kant te zetten.

Mwaa laten ze doorrijden;)

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mocht een keertje mee, hadden ze er zoveel aangehouden voor de controle dak hem dus in het doorgaande pad zette en toen hulpeloos de agent aankeek.

En nu ? Met echt zo`n blik, zeg jij het maar :eek:

Toen vroeg hij vlug, alles cava ?

Qui Qui.

ok ,bon journey, hahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-4-2018 om 12:15 zei schoenenreus:

In principe ga je al 2x de fout in door voor 05.00 te beginnen en dan meer als 10 diensturen te maken.

Hoe kom je daar nu weer bij????:eek::eek:

 

In de RTW( 561/2006) word hier niet over gesproken,en in het ATB-V Arbeids Tijden Besluit-Vervoer word gesproken over 10 ARBEIDS uren.

In dat ATB-V word ook precies verteld wat wel en geen arbeidsuren zijn ,Alle rusttijden bijvoorbeeld,en voorziene wachttijden zijn géén arbeids uren.

En "diensturen"bestaan niet,in geen van de regelgevingen waar wij als chauffeur mee te maken hebben komt de term"diensturen voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei Valkje:

Nu lees ik dit aandachtig, aangezien ik dus bij TVO dus in de nacht werkte, een weekje op, een weekje af.

En ik begon regelmatig om zeg 21.00 uur en daar gebeurde het ook weleens dat ik pas terug was om 12.00 uur.

En ik heb daar nog nooit, maar dan ook nog nooit tijdens een controle, zelfs niet op Arras, of op Luxemburg richting Thionville daar een agent iets over zeggen.

Die keek of ik gewoon netjes mijn 9 en/of 11 uren had gemaakt en binnen de 4,5 uur bleef met rijden.

 

Dus die dachten niet in 24 uur blokken maar gewoon, stop je om 20.00 uur `s avonds en ik begon weer om 05.00 uur heb ik daar nog nooit, maar dan ook nog nooit 1 bekeuring voor gehad.

Dat gold voor de nacht ook, als ik maar netjes pas begon na 9 en/of 11 uur stil te hebben gestaan.

 

Misschien dan altijd het geluk gehad met agenten die ook gewoon praktisch denken :D

Het gaat ook niet over "blokken van 24 uur"

Het gaat erom dat je 11 uur rust(of 3 x per week 9 uur) binnen de 24 uur na aanvang van je werkzaamheden voltooid hebt( de wet spreekt over be-eindegen van je rust,maardat is t zelfde als beginnen met werken:D)

Werk je 15 uur en gaat daarna een rust nemen van 12 uur,heb je toch maar 9 uur rust gehad .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden