Spring naar bijdragen
Durashift

Chauffeurstekort oplossen met de inzet van duizenden gepensioneerde chauffeurs.

Recommended Posts

Gisteravond was er een item op radio 1.. opgenomen bij Treurenburg, over aanpak van het (vermeende?) chauffeurstekort: inzet van gepensioneerde chauffeurs.

Citaat

De Nederlandse transportsector kampt met een tekort van 7.000 vrachtwagenchauffeurs en dat aantal zal oplopen door vergrijzing. Oorzaken? De economische groei en weinig animo bij jongeren. Scholen, bedrijven en overheid komen met allerlei maatregelen om dit probleem op te lossen, maar tot op heden zonder veel succes.

Klaas de Waardt, oprichter van De Oplossing BV, wil duizenden gepensioneerde vrachtwagenchauffeurs weer de weg op laten gaan. Zo kunnen de gepensioneerden hun, vaak lage, pensioen aanvullen en wordt het tekort aan chauffeurs opgelost. Dit lijkt een goed plan, maar is het dat ook? Wat doet dit met de veiligheid op de weg? Is het niet beter om jonge mensen op te leiden tot vrachtwagenchauffeur? of vluchtelingen?

Rob Oudkerk staat bij chauffeurscafé Treurenburg in Hedel om deze plannen te bespreken met Klaas de Waardt, de FNV, een student die graag vrachtwagenchauffeur wil worden, een docent van Summa, transport en logistiek college en een gepensioneerde vrachtwagenchauffeur die zelf weer de weg op is en lokale politiek.

Zijn ouderen meer gevorderde en dus veiligere bestuurders dan jongeren? Moeten de logistieke opleidingen subsidies krijgen om meer studenten te trekken? Zijn de bedrijven zelf schuldig aan de tekorten door een verhoogde werkdruk en het trekken van Oost-Europese in plaats van Nederlandse chauffeurs? Moeten er minder regels gaan gelden in de transportsector zoals de maximale rijtijd? Of moeten de salarissen simpelweg meer omhoog?

Bron: https://www.nporadio1.nl/kwesties/onderwerpen/453843-tekort-aan-vrachtwagenchauffeurs-scheiding-tussen-synagoge-en-staat

Duss, o.a. Europeaan: je kan/mag/moet weer aan de bak. ;)  :zegtniets:

Blijft er nou écht zoveel werk (lading) staan? Tienduizend ritten per dag (NL neem ik aan) worden niet gereden of vertraagd uitgevoerd. hoor ik in het radioprogramma. 

Ik heb de indruk toch van niet.. lees bij ons regelmatig dat er opname van vrije tijd wordt gevraagd..

Kan met het soort werk te maken hebben, natuurlijk..

Dat de gepensioneerden hun pensioen willen aanvullen kan ik wel begrijpen, zeker handig bij het invullen van piekmomenten.

Wat vinden jullie? Goed plan? Wellicht een beetje praten voor eigen parochie (B.V.) van meneer de Waardt natuurlijk..

bewerkt door Durashift

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Durashift:

Blijft er nou écht zoveel werk (lading) staan? Ik heb de indruk toch van niet.. 

Ik weet niet in welk soort werk jij precies actief bent, het kan dus zijn dat daarin de nood niet hoog is (ik weet het dus niet), maar dat er een tekort is weet ik wel zeker. Als ik alleen al hier in de regio kijk krijgen meerdere transportbedrijven het werk niet weg, met name op het binnenland niet, niet alleen omdat het drukker is maar ook en vooral omdat ze geen chauffeurs kunnen krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meer geld, en iets minder regels....

Maar daar word nooit over gepraat.

Hier is t precies t zelfde, ze roepen dat er geen chauffeurs zijn, maar iedere winkel heeft alle boodschappen...

Hier zijn ook heel veel bedrijven die altijd chauffeurs nodig hebben. Bij mijn laatste baas, waar ik niet met trots op terug kijkt, hadden ze 1200 chauffeurs op de wacht lijst staan. Maar ja, die betaalde ver boven gemiddeld. 

Als er echt ergens een tekort is, of veel vraag, dan gaan de prijzen omhoog. En als ik lees wat een binnenland chauffeur uiteindelijk naar huis neemt... Daar ging ik ook niet bij nacht en ontij voor werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nuchter genomen, het te kort zou alleen maar groter worden.

Onze jeugd word moderner, kiest in plaats van om achter het stuur te kruipen, de plaats waar die wagen ontwikkeld word om zelfstandig te kunnen rijden.

En dat geld niet alleen voor de transportwereld, er zijn steeds meer beroepsgroepen waar de jeugd niet meer voor kiest.

De bouw en de zorg zijn daar 2 voorbeelden van.

En Ibo kaart een goed punt aan, waarom je bed uit bij nachten ontij, als er ook banen aangeboden worden met normale werktijden ?

Of het verhogen van het basisloon het werk daardoor aantrekkelijker maakt, vraag ik mij serieus af.

Ik denk dat het gewoon net zo`n verschuiving is wat wij vroeger hadden in de land en tuinbouw.

Wij vonden dat werk te goed voor ons, dus lieten wij dat door andere mensen doen.

Nu denken onze jongeren hetzelfde zoals in die periode.

Tenminste, zo kijk ik ertegen aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de jongeren zijn iets anders van instelling dan de oude garde die de kost nog alleen kon verdienen.

Twee verdieners waarvan de vrouw ook een leuk inkomen heeft.... of nog meer verdiend.

Kinderen die toch ook een papa of mama nodig en een stabiel thuisfrond nodig hebben.

Hoorde ik niet laatst iets over het idee om verplicht een cursus te geven van hoe wordt ik een goede papa / mama? 

Dingen waardoor de jeugd niet veel uren meer willen maken.

Dan zijn er heel veel chauffeurs omdat ze dat zijn geworden omdat er niets anders was en er toch geld binnen moet komen.

Deze hebben zeker geen diesel in hun bloed.

Als ik dan hier een vraag lees over hoe lang je mag werken wanneer je een ritje zuid Duitsland hebt gereden en je moet nog aan het werk daarna????

Tja, als dat de toekomst is dan zal je op zo'n rit misschien ook 2 chauffeurs moeten zetten.

Maar 1 ding is zeker..... 

De zomervakantie komt er aan en er zijn heel veel chauffeurs te kort.

Ibo kan wel zeggen dat de winkels evengoed vol leggen maar wie moet daarvoor een stapje harder lopen ????

En ook voor die andere chauffeurs wil de werkgever graag dat ze een sociaal gezins leven hebben buiten hun vaste werkschema.

Maar dat zal niet lukken ............ die winkels moeten vol.

Al lukt dat niet altijd hoor in drukke periode's. Maar we doen ons best.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei albertvv:

Ik weet niet in welk soort werk jij precies actief bent, het kan dus zijn dat daarin de nood niet hoog is (ik weet het dus niet)

Voedseldistributie (NL pendelwerk). Bij ons is er ook winkel- en stukgoeddistributie.

11 uur geleden zei albertvv:

hier in de regio kijk krijgen meerdere transportbedrijven het werk niet weg, met name op het binnenland niet, niet alleen omdat het drukker is maar ook en vooral omdat ze geen chauffeurs kunnen krijgen.

Okay. Dat is minder voor de klanten/ontvangers. 

Het lastige is, volgens mij, dat voor veel binnenland werk geldt dat je toch al snel zo'n 12 uurtjes maakt.. en dat met reistijden van-naar het werk er weinig rusttijd overblijft.

Daardoor is het wervingsgebied voor die groep chauffeurs zeer regionaal gebonden, denk ik.

Voor sommige bedrijven is een reistijd van dik een half uur, enkele keren per week, al een obstakel, merkte ik van de week..  :mad:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over de gepensioeneerden daar werken er al heel veel van en dit is natuurlijk prachtig als je dat kunt en de energie er voor hebt.

Veel chauffeurs worden gek als ze opeen hele dagen thuis zitten. Dan heb ik het nog niet eens over hun vrouwen die het huis uit vluchten.

Deze collega's  .... die ik dan sprak..... willen dan wel graag een 0 uren contract en zelf over hun inzetbaarheid kunnen beslissen !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei lientje:

Dan zijn er heel veel chauffeurs omdat ze dat zijn geworden omdat er niets anders was en er toch geld binnen moet komen.

Deze hebben zeker geen diesel in hun bloed.

Mwah, weet niet of je dat zo hard kan stellen..

Volgens mij zijn er een boel chauffeurs die 'gewoon' hun werk doen maar nou niet specifiek met die vrachtwagen an sich bezig zijn.. 

In mijn optiek zouden ze dan de wagen wel wat netter voor collega's achterlaten en minder 'zeuren' als men eens niet met een volle tank op pad gaan.. :rolleyes:

Ik ken er één die een rit naar Groningen (vanuit midden NL) al een pokke eind vindt... :eek:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei josimo:

^^De kreet dat je diesel in je bloed moet hebben anders word je geen goede vrachtwagen chauffeur vind ik zo stom klinken...... als dat zo was dan zou het tekort nog veel groter zijn

Ik bedoel er mee te zeggen, de chauffeur die zijn werk voor alles zet.

Veel chauffeus van nu weten dat er meer is dan vrachtwagens en werken.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei corydon:

Bij mijn laatste baas, waar ik niet met trots op terug kijkt, hadden ze 1200 chauffeurs op de wacht lijst staan

En die 1200 chauffeurs zaten allemaal thuis, nee Ibo dat is een rekenfoutje, die chauffeurs werken liever voor jou ex werkgever als voor de werkgever waar ze nu werken.

Dit lost het tekort niet op, maar verschuift het van de ene naar de andere werkgever ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er een werkelijke vrije markt was in dit land, dan was er nergens een tekort aan.
Maar er is geen vrije markt. Nooit geweest ook.
We betalen 80% van het geld dat we verdienen aan de belasting, via loonbelasting, BTW,
wegenbelasting (Dat voor ca 15% aan wegen wordt besteed. De rest verdwijnt in de bodemloze put.) heffingen, accijnzen,
en nog veel meer, om zo ons gedrag te sturen in de richting die geaccepteerd wordt.
Er worden ontelbare bedrijven hierheen gehaald (hoeveel distributiecentra zijn er de laatste 5 jaar bijgekomen?),
en die bedrijven worden goedkope arbeidskrachten in de vorm van immigranten beloofd.
In bijna elk distributiecentrum kom je niet aan de slag als je geen Engels of Pools spreekt.
De enige die hieraan verdient is de overheid in de vorm van extra loonbelasting, onroerendgoedbelasting, en de verkoop van bouwgrond door gemeenten.
In een werkelijk vrije markt werden die centra niet eens gebouwd als er geen personeel voor te vinden was.
Nu zijn er ook nog duizenden huizen te kort. Een tekort dat door de overheid is veroorzaakt.
Dus er zijn duizenden bouwvakkers, schilders, elektriciens, en loodgieters nodig.
Ja, op die manier blijf je gewoon altijd een tekort houden.
Probleem is ook dat jongeren die van school komen amper kunnen schrijven of rekenen
doordat de slagingseisen al jaren verlaagd worden, om toch maar een bepaald percentage te laten slagen.
Werkgevers hebben niks aan zulke mensen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Durashift:

Mwah, weet niet of je dat zo hard kan stellen..

Zeker wel, ik ben chauffeur geworden omdat er buiten de fabriek geen andere job te krijgen was en ik nu eenmaal niet hield van 4 muren.

Ik doe mijn werk met plezier, maar ik zie het als werk en niet als hobby, dat verklaard dan ook weer mijn starre kant naar de werkgever toe als het gaat om regels en wetten.

Recht is recht :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei lientje:

Ik bedoel er mee te zeggen, de chauffeur die zijn werk voor alles zet.

Die zijn er steeds minder, de meesten denken gewoon in werken voor loon 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei *Ger*:

En die 1200 chauffeurs zaten allemaal thuis, nee Ibo dat is een rekenfoutje, die chauffeurs werken liever voor jou ex werkgever als voor de werkgever waar ze nu werken.

Dit lost het tekort niet op, maar verschuift het van de ene naar de andere werkgever ;)

Ja, ik zou eerder denken (vanuit WG perspectief:) Ik ga maar ff wat minder betalen.. wordt die wachtlijst vanzelf korter..  LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei *Ger*:

Die zijn er steeds minder, de meesten denken gewoon in werken voor loon 

Op mijn reactie...  

10 minuten geleden zei lientje: Ik bedoel er mee te zeggen, de chauffeur die zijn werk voor alles zet.  

Omdat de huidige rijtijden wet dit niet toelaat misschien??? 

Als je je dan ook nog druk moet maken om een parkeerplaats te zoeken waardoor je je rijtijden niet vol kan maken, en om de week bij een knap hotel terecht moet zien te komen met een beetje comfort, dan maakt dat het beroep al minder vrij zoals het beroep voorheen wel was.

Wat het beroep ook zo mooi maakte voor de internationaal chauffeur die wel met diesel in zijn bloed was geboren. 

Maar die chauffeurs zijn er nog wel hoor, nog wel.............

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel vreemd dat ze mensen in de zorg die met pensioen zijn gegaan niet vragen om weer in de zorg hun baan te hervatten.

Wel vreemd dat ze mensen in het onderwijs die met pensioen zijn gegaan niet vragen om weer in het onderwijs hun baan te hervatten.

Maar goed, de kans dat ons werk als chauffeur als een inspannende en veeleisende baan word beschouwd en dan in aanmerking komt dat de pensionleeftijd omlaag moet, word hier mee met zulke koppen ook om zeep geholpen.

Want geen een chauffeur kan dus zeggen dat hij een zwaar beroep dan heeft, want je ziet toch, iemand met pensioen wil gerust nog jaartjes trappen.

Maar wel even wat betreft inkomsten waarom iemand die gepensioneerd is ook graag zijn rondje nog wil trappen.

Geen premies hoeven af te dragen is behoorlijk lekker over je inkomsten, geloof mij maar.

Dus of dat mee speelt om ook na je pensioen weer achter het stuur te kruipen laat ik aan ieder zelf over om daar een gedachte over te hebben, maar mijn mening is dat dit ook wel degelijk meespeelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Valkje:

Wel vreemd dat ze mensen in het onderwijs die met pensioen zijn gegaan niet vragen om weer in het onderwijs hun baan te hervatten.

Nou.. ook daar speelt het wel, althans, in 2016 wel en het lijkt mij dat het tekort (bij ziekte e.d.) niet minder is geworden..

https://www.klassekrachten.nl/nieuws/2016/03/lerarentekort-zorgt-dat-de-oudere-docenten-weer-voor-de-klas-moeten

6 minuten geleden zei Valkje:

Wel vreemd dat ze mensen in de zorg die met pensioen zijn gegaan niet vragen om weer in de zorg hun baan te hervatten.

Citaat

(..) de uitslag van het meldpunt dat NU’91 instelde om te zien hoe het met de bezetting gesteld was in de vakantieperiode. Verpleegkundigen en verzorgenden werden opgeroepen om ongewenste situaties als gevolg van onderbezetting te melden. ‘We ontvingen honderden meldingen’, laat NU’91 weten. (..)

Gepensioneerden gevraagd

‘Ook dit jaar is weer duidelijk geworden dat in veel instellingen gedurende deze periode de zorg voor de cliënten soms tekort schiet,  omdat er te weinig – geschoolde – zorgverleners beschikbaar zijn’, meldt de vakbond op haar website. (..)  Ook werden mensen die al een aantal jaren met pensioen waren gevraagd om tijdelijk weer te komen werken. ‘Niet belangrijk of je bevoegd of bekwaam bent, als er maar iemand bij de patiënt langsgaat’, aldus de anonieme melder.

Bron:

https://www.nursing.nl/gepensioneerden-gevraagd-te-werken-tijdens-zomerse-onderbezetting/

Ik lees deze berichten als dat er op piek-momenten inzet van gepensioneerden nodig is..  wellicht dat binnen het transport  dit structureler van aard is / wordt.

Vorig jaar sprak ik een chauffeur die bij een reorganisatie eruit kon/moest.. nog niet de pensioenleeftijd bereikt had.. en toen dus minimaal 1 dag per week nog achter het stuur moest zitten om premieopbouw door te laten gaan..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Valkje:

Maar goed, de kans dat ons werk als chauffeur als een inspannende en veeleisende baan word beschouwd en dan in aanmerking komt dat de pensionleeftijd omlaag moet, word hier mee met zulke koppen ook om zeep geholpen.

Want geen een chauffeur kan dus zeggen dat hij een zwaar beroep dan heeft, want je ziet toch, iemand met pensioen wil gerust nog jaartjes trappen.

Het is maar net wat voor soort werk je hebt gedaan Leeuw. Daar zit een heel groot verschil in.

De een is gewoon compleet af door het scheuren en trekken aan pallets en contrainers.

De ander doet blokvrachten of wordt geladen en gelost.

De een moet voor/na het werk nog een half uur naar huis toe rijden nog even sociaal zijn en de hond uit laten, en de ander slaapt iedere avond minimaal 11 (- 2X9) uurtjes in zijn eigen hotelkamer. 

Ik las net een mooi stukje op fb over het nieuwe Jumbo CAO.

https://www.ttm.nl/nieuws/jumbo-medewerkers-kiezen-voor-eigen-regeling-niet-voor-cao/97007/

Daarnaast is fors ingezet op investeringen in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit, zoals opleidingen, gezondheid en veiligheid op het werk. Een verbetering van de generatieregeling zorgt ervoor dat medewerkers vanaf vijf jaar voor hun AOW gerechtigde leeftijd parttime kunnen gaan werken. Daarbij behouden zij vrijwel hun gehele inkomen en een groot deel van hun pensioenopbouw. De AVR Logistiek heeft een looptijd van vijf jaar, met de mogelijkheid om de overeenkomst steeds met vijf jaar te verlengen.

Kijk, dat is een hele mooie om mee te nemen in de volgende onderhandelingen.

bewerkt door lientje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Durashift:

Duss, o.a. Europeaan: je kan/mag/moet weer aan de bak. ;)  :zegtniets:

Maak je maar niet ongerust hoor, ik ben na mijn pre pensioenering( in 2008) eigenlijk altijd door gegaan met werken,en maak nog steeds iedere week 20 a 25 uurtjes mijn kilometers.'weliswaar( bijna) alleen in Nederland.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei De DAF-trucker:

Probleem is ook dat jongeren die van school komen amper kunnen schrijven of rekenen
doordat de slagingseisen al jaren verlaagd worden, om toch maar een bepaald percentage te laten slagen.
Werkgevers hebben niks aan zulke mensen.

Tal van werkgevers hebben maar wat graag van die "domme" en laagbetaalde krachten, net als de staat liefst met zulke burgers van doen heeft. De reden hiervoor is dat mensen die niet goed zelf (kunnen) nadenken zich het meest makkelijk laten sturen, geen kennis van hun eigen rechten hebben en relatief makkelijk uit te melken zijn.

Andererzijds: Als je als werkgever (en land) toekomstgericht bezig bent, wil je juist graag capabele mensen en burgers. Want alleen van hen kun je initiatief en nieuwe ideeën verwachten. Die ben je ook nodig want stilstand is achteruitgang...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei lientje:

Ik las net een mooi stukje op fb over het nieuwe Jumbo CAO.

https://www.ttm.nl/nieuws/jumbo-medewerkers-kiezen-voor-eigen-regeling-niet-voor-cao/97007/

Daarnaast is fors ingezet op investeringen in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit, zoals opleidingen, gezondheid en veiligheid op het werk. Een verbetering van de generatieregeling zorgt ervoor dat medewerkers vanaf vijf jaar voor hun AOW gerechtigde leeftijd parttime kunnen gaan werken. Daarbij behouden zij vrijwel hun gehele inkomen en een groot deel van hun pensioenopbouw. De AVR Logistiek heeft een looptijd van vijf jaar, met de mogelijkheid om de overeenkomst steeds met vijf jaar te verlengen.

Kijk, dat is een hele mooie om mee te nemen in de volgende onderhandelingen.

Nou, dát er iets gedaan wordt voor de oudere werknemers om hun inzetbaarheid te behouden vind ik goed. Al is dat thema 'duurzame inzetbaarheid' volgens mij wel een geheel branchebreed dingetje (modewoord misschien ook).. vind ik.

Ik vrees alleen wél dat de financiële kant van die regeling betaalt wordt door de, in mijn ogen, erg schamele loonsverhoging. Procent erbij.. in deze tijden.. waarbij het toch écht wel buffelen is in zo'n DC... vind ik dat maar povertjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Valkje:

Geen premies hoeven af te dragen is behoorlijk lekker over je inkomsten, geloof mij maar.

Waar haal je dat onzalige idee nu weer vandaan?

Het enige wat niet meer ingehouden word is de premie AOW,omdat je daar al 50 jaar aan betaald hebt.

Voor de rest betaal je volledig mee aan alle andere premies sociale verzekeringen in de eerste en tweede schijf( inclusief de belasting van 5% (eerste schijf )en 10% (tweede schijf)

Als je salaris zodanig oploopt dat je in de derde schijf komt betaal je daar gewoon 40,5 % belasting over.

Dus dat "niet hoeven afdragen "is klinklare onzin

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden