Spring naar bijdragen
Durashift

Chauffeurstekort oplossen met de inzet van duizenden gepensioneerde chauffeurs.

Recommended Posts

9 minuten geleden zei Pierre:

Nou...kijk uit wat je zegt hier...:rolleyes:

Mag ik dan?

Kom elke week honderden chauffeurs tegen waar ik er tientallen van spreek elke week en waarvan ik maar een enkeling waar chauffeur vind.

Begin over een weekend rit en je bent al af! 

Daar sprak je vroeger niet over, je sprak erover dat het wel weer eens tijd werd om thuis te kijken.

gevulde koeken uit de rubberen tegelcultuur. LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei DAFne:

Mag ik dan?

Ja hoor.
Ik heb mijn zegje hier al meerdere malen gedaan. Ik ben niet sociaal en 'ruimdenkend' genoeg, mijn zegen heb je...:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gamer; al eens aan gedacht, dat sommige van die pensionado's nog na hun 65e op de bok zitten, omdat het pensioen simpelweg niet toereikend is?

Als ik thuis kijk, heeft vaders z'n hele leven hard gewerkt om ons gezin een goed leven te geven.

Door een reorganisatie enkele decenia geleden, heeft hij de laatste 15 jaar niet vol kunnen maken bij de toenmalige werkgever en had dus een pensioenbreuk.

Na z'n pensioen wilden pa en ma ook nog weleens een weekje vaakntie hebben en niet alleen maar thuis achter de geraniums zitten.

Beiden zijn nog kwiek en fief.

Vaders is dus een soort van gedwongen om een bijbaan te hebben.

En ja, bloemen en planten heeft ie vele jaren gereden en hier heeft hij nu weer een bijbaan gevonden, volgens hem redelijk rustig werk zo met 2 man op de auto.

groet Ron

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei ayla:

Gamer; al eens aan gedacht, dat sommige van die pensionado's nog na hun 65e op de bok zitten, omdat het pensioen simpelweg niet toereikend is?

Als ik thuis kijk, heeft vaders z'n hele leven hard gewerkt om ons gezin een goed leven te geven.

Door een reorganisatie enkele decenia geleden, heeft hij de laatste 15 jaar niet vol kunnen maken bij de toenmalige werkgever en had dus een pensioenbreuk.

Na z'n pensioen wilden pa en ma ook nog weleens een weekje vaakntie hebben en niet alleen maar thuis achter de geraniums zitten.

En ja, bloemen en planten heeft ie vele jaren gereden en hier heeft hij nu weer een bijbaan gevonden, volgens hem redelijk rustig werk zo met 2 man op de auto.

groet Ron

Het is erg Maar zo zijn er zo vele En zeker als het spaarbankboekje leeg is

Ik heb geluk dat ik mijn pensioen totaal ontvang

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarvan ik maar een enkeling waar chauffeur vind.

Wat is voor jou een waar chauffeur dan?????

Eerlijk vind ik jou een beetje kortzichtig, voor mij is een waar chauffeur iemand die zijn vak verstaat en dit goed uitvoerd, jij praat meer over de barre gaander, veel lampjes en een V8 anders hoor je er niet bij.
  • Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Doornekamp33:

Wat is voor jou een waar chauffeur dan?????

Eerlijk vind ik jou een beetje kortzichtig, voor mij is een waar chauffeur iemand die zijn vak verstaat en dit goed uitvoerd, jij praat meer over de barre gaander, veel lampjes en een V8 anders hoor je er niet bij.emoji12.png

Het leven te leven, en niet voor een weekje maar echt leven in je auto. Al speelt dit helaas niet echt meer in 2018 op een enkeling na.

De eenzame avonturier, daar voel ik mij het meest bij thuis en die groep bestempel ik als waar chauffeur.

Lampjes en V8 heb ik helemaal niks mee, heb er zelfs grote moeite mee.

DAF of Volvo met zo min mogelijk troep eraan is meer mijn afdeling. Een keurige kale vloottruck daar voel ik mij het best in. Op de weg wil ik geheel geen aandacht of gezien worden.

• Like 2
  • Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is helaas niet echt anno 2018 maar ze zijn er nog wel. 

Maar ook tussen chauffeurs die minder lang van huis zijn of binnenland rijden zitten in mijn ogen nog wel echte chauffeurs.

Chauffeurs die gewoon hun ding doen en begrijpen dat hun werk geen 9 tot 5 baan is.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Doornekamp33:

Aaaa, eigenlijk dus de dinosaurier, het leven wat geen leven was, maar geleefd worden.,emoji16.pngemoji12.png

Leven en laten leven!!!

Als je jong en vrij bent lijkt mij dit totaal geen verkeerd leven.

Je krijgt je rit en je hebt met niemand wat te schaften:ok:

Wat nou geleeft worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei ayla:

groet Ron

En denken die pensionado's aan het feit dat ik en vele andere net zoals zij toendertijd een gezin een goed leven willen geven? Van mij mogen ze absoluut werken maar ze moeten niet een hele groep gaan verdrukken op de arbeidsmarkt omdat werkgevers een goedkoop plannetje hebben bedacht. Ikzelf ga ervan uit dat ik helemaal geen pensioen heb als ik ooit met pensioen zou mogen gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast shompie
45 minuten geleden zei Gamer:

En denken die pensionado's aan het feit dat ik en vele andere net zoals zij toendertijd een gezin een goed leven willen geven? Van mij mogen ze absoluut werken maar ze moeten niet een hele groep gaan verdrukken op de arbeidsmarkt omdat werkgevers een goedkoop plannetje hebben bedacht. Ikzelf ga ervan uit dat ik helemaal geen pensioen heb als ik ooit met pensioen zou mogen gaan. 

Als jij nu al zo denkt moet je voor jezelf beginnen. Dan heb je alles zelf in de hand en word je afgerekend op het werk wat jij verricht. Maak je er een potje van sta je aan de zijlijn. Doe jij je werk bovengemiddeld heb je meer dan genoeg werk.

En mag je ook helemaal zelf je pensioen en aov regelen. Als ik jou zo volg moet dat een feestje zijn.

Dus stop met afgeven op iedereen. Kijk in de spiegel, sla jezelf voor de borst en ga er voor!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Ouderen verdrukken de markt niet, anders was er geen tekort.

Het is een oplossing om een deel van het tekort daarmee op te vullen.

Daarnaast worden gepensioneerde chauffeurs niet gedwongen om weer achter het stuur te kruipen.

Al zouden nu alle gepensioneerde chauffeurs weer op de bok stappen, komen we er nog te kort.

Dan zou je dat dus ook vinden van uitzendkrachten, die jouw baan afpakken.

Oorzaak is mede de digitalisering.

Waar wij vroeger creatief waren om nog een extra ritje te doen, waar we dus de 15 uur anders invulden, soms wat kortere nachten hadden, is dat door de digitalisering weggevallen.

Waar wij vroeger feitelijk meer deden in een week, word dit ingeperkt door de digitale tacho.

Goed, er zullen ook chauffeurs zijn, die nooit creatief waren, of dat mochten, maar mijn ervaring is toch wel dat dit vroeger veelvuldig voorkwam, bij veel bedrijven.

bewerkt door Valkje
opmerking over uitzendkrachten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk niet dat dat de hoofdreden is, fladderaar.

Denk eerder dat "de jeugd" gewoon geen zin heeft in dit beroep, MEDE door het gezeik met digitings in de kar, maar generaal genomen, doordat het nu niet bepaald een vetpot is in verhouding tot de vrije tijd die je er in stopt.

Mede door het negatieve image dat de pers de laatste jaren brengt over de hh chauffeurs.

Overigens, beide Murphianen junioren hebben toch voor dit vak gekozen…..

Ik heb meegedaan aan een brainstormsessie hier in de buurt.

Bobo's van nagenoeg alle busbedrijven waren er bij.

Waarom wil niemand meer op een bus rijden? (Ja, ze komen meer dan 10.000 chauffeurs te kort tussen nu en 5 jaar, ivm pensioen)

Wel, je bent altijd de lul, het pispaaltje en noem het maar op. De pers maakt het beroep om zeep.

Overuren worden er nauwelijks gemaakt (op de bus) waardoor de jonge generatie gewoonweg niet aan de uren komt om een leven op te bouwen (lonen zijn dus BASIS te laag).

Je rijdt in een sort Tupperware bak op 44n stuk of wat wielen rond, heuvel op zelf meetrappen (want pk's kosten geld).

De kwaliteit van de wagens is ook ver te zoeken, stoten schudden, piepen en kraken is normaal.

De vervarming (klimaat in de bus) het is te warm of te koud maar echt goed regelen???

Je moet een stropdas voor…. HALLOOOOO? Wie draagt er tegenwoordig nog een stropdas?

Nu hebben we op een lijnbus nog wel wat gemakken voor wat betreft diensten in de zin van.... we weten van te voren op de 5 min hoe laat we klaar zijn.

Maar vrachtwagenchauffeurs weten dat niet en diegene die onderweg blijven staan omdat "de wet" zegt dat ze moe zijn….

En dat is wel een punt van die digitroep!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gamer:

Van mij mogen ze absoluut werken maar ze moeten niet een hele groep gaan verdrukken op de arbeidsmarkt 

Die begrijp ik even niet;op werkelijk iedere auto,op iedere webside en op alle social media worden chauffeurs gevraagd,chauffeurs kunnen premies krijgen van hun baas als ze een nieuwe chauffeur aanbrengen die meer dan 3 maanden of n half jaar blijft.

Werkgevers ,zowel in het beroepsgoederen vervoer als eigen vervoer zijn wanhopig op zoek naar goede ,vakkundige chauffeurs.

Hoe kom jij dan in 's hemelsnaam op "verdrukking"?

Ouderen op de auto zijn de redding van de Nederlandse economie .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei europeaan:

(...) Ouderen op de auto zijn de redding van de Nederlandse economie .

Die het op hun beurt nu weer onmogelijk word gemaakt door dat geouwehoer om alsnog in het bezit te moeten zijn van Code95...

• Like 5
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast shompie

En ipv dat de nadruk ligt om het beroep aantrekkelijker te maken ligt de nadruk vooral op (de roep) naleving van een paar antieke wetten die met het leven beschermd worden door een paar antieke vakbondsleden die je maar niet aan het gestand krijgt dat er sinds 40 jaar geleden toch wel iets veranderd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gamer:

Werkgevers hebben geen goedkoop plannetje bedacht ,dat wij { pensionado's} goedkoper zijn is in den haag geregeld !

Wij verdrukken geen hele groep , als ik mij zelf als voorbeeld mag nemen : ik kom max 3 dagen in de week , en meestal voor 'n ritje van 'n uur of 5 a 6 , het zogenaamde knoeiwerk.

Ik begin wel altijd op tijd en ben dan ook weer vroeg terug . Soms rijdt ik wat meer omdat er ook wel eens wat mensen vrij willen zijn.

Waarom zou jij geen pensioen hebben als je je hele leven gewerkt hebt ?Als je nu al denkt dat er dat niet zal zijn zou ik nu alvast beginnen met sparen , en geloof me nou maar er is geen betere manier van sparen als collectief sparen , want das is wat je bij 'n pensioenfonds doet 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei opa bert:

en geloof me nou maar er is geen betere manier van sparen als collectief sparen , want das is wat je bij 'n pensioenfonds doet 

Zolang ze dat geld niet laten verkwanselen door een Morgan-Stanley(dacht ik) die geld verdient als ze ons geld zo beleggen dat zij verdienen als ons pensioengeld minder waard wordt. Terwijl ze óók al geld krijgen om onze inleg te beheren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje
59 minuten geleden zei Murphy:

Denk niet dat dat de hoofdreden is, fladderaar.

Denk eerder dat "de jeugd" gewoon geen zin heeft in dit beroep, MEDE door het gezeik met digitings in de kar, maar generaal genomen, doordat het nu niet bepaald een vetpot is in verhouding tot de vrije tijd die je er in stopt.

Mede door het negatieve image dat de pers de laatste jaren brengt over de hh chauffeurs.

Overigens, beide Murphianen junioren hebben toch voor dit vak gekozen…..

Dat fenomeen is niet alleen in onze tak een probleem.

Alleen wij bespreken hier het chauffeurs tekort, na aanleiding van het krantenartikel.

Maar zo komen er genoeg artikels voorbij dat in andere beroepsgroepen ook domweg een groot te kort is aan personeel.

Denk ook dat de moderne jeugd anders tegen het leven aankijkt.

Dat zowel de heren als de dames het gewoon vinden om allebei een baan te hebben, zelfs na eventuele familie uitbreiding.

Een jaar er even tussenuit om de wereld te zien, is tegenwoordig meer normaal dan vroeger, toen was het een droom, tegenwoordig kost het geen drol meer.

En het punt wat je aankaart, wat betreft kosten versus de baten, dat zou heel goed meespelen.

Maar dan nog mogen wij niet klagen ten opzichte van onze Oosterburen, sprak laatst met een Duitser die dus standaard maar 2400 netto vangt, maar wel dezelfde uren maakt als een gemiddelde Nederlander.

Die was dus ook druk bezig om juist van de vrachtwagen af te komen en zijn beroep op te pakken waar hij ooit voor had geleerd.

Maar wat ik persoonlijk jammer vind en die mening deel ik met je, dat er altijd negatief over ons beroep word gepraat.

Zelfs als iemand hier een vraag stelt over loonbetaling en ik dan bepaalde opmerkingen lees waarvan ik denk, nou nou, dat is toch hun leven en hun vullen dat in zoals hun dat uitkomt, dan vind ik de reactie, nog een prettige dag verder, een duidelijk signaal.

Dus verzieken sommige ons beroep ook niet zelf een beetje ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij gaan mensen bij de marine (defensie) er ook steeds later uit.. de 'begin 50'er' die de dienst kan verlaten was 20 jaar geleden inderdaad wel gemeengoed, heb er met enkele samengewerkt. :ok:. Ideaal ook voor het MKB in een defensiestad, al die 'vlootbalen' die nog wat om handen wilden hebben. :D Taxi bedrijven, de bezorgdienst van apotheken. etc.

Tegenwoordig, zoals Ayla ook al schreef: door reorganisaties etc.. maken mensen hun dienstjaren niet vol.. hebben een pensioenbreuk.. en soms kan men er wel vroegtijdig uit met een zak met geld.. alleen.. voor de jaren ná je 67e bouw je dan niks meer op.. Duss, die groep mensen gaan nog wel aan de slag en werken enkele dagen per week, puur voor hun pensioenopbouw.

Vorig jaar gesproken met een chauffeur die dat zo dus moest doen.. 1x in de week een nachtpendel naar DLD..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-8-2018 om 21:42 zei Gamer:

Nederland is zo klein dat ik na een hele dag werken nog steeds naar huis kan rijden, waar ik ook woon en werk.

Joh, 'lul' niet zo stoer.. als jij dagwerk (12 uurtjes onderweg hebt met standplaats Maastricht, ga jij echt niet naar Groningen (privé) rijden voor een paar uur slaap..

Denk alleen al aan de reiskosten die je, in principe, niet krijgt..

Ik ben met je eens.. soms is de korte cirkel rondom een standplaats wel erg beperkend.. maar nu ik daar wat ervaring mee heb begrijp ik zo'n restrictie wel wat beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Durashift:

(...) soms is de korte cirkel rondom een standplaats wel erg beperkend.. maar nu ik daar wat ervaring mee heb begrijp ik zo'n restrictie wel wat beter.

Leg eens uit als je wil.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ervaring bedoel je?

Nou, toen ik begon in dit vak dacht ik ook wel: joh, wat is nou 20 km woon- werk afstand.. heb vroeger 50 km enkele reis gedaan..

Goed, ik had dus een standplaats op een klein half uur rijden. Prima. Zeker als je verschoven diensten hebt die met 8 tot 10 uur werken op een dag redelijk behapbaar waren.

Maar, als je dan ook diensten heb met laat eindigen en vroeg beginnen, met soms nog niet eens 9 uur rust ertussen.. dan vind ik zelfs de 2x half uur reistijd + tijd thuis om je klaar te maken voor de dienst of even eten maken na de dienst, bar weinig om ook  nog te slapen én hier op het forum rond te hangen..;)

Dus, ik hoop dat het vanaf volgende maand een stukje beter wordt, met meerdaagse ritten, met gaan slapen én wakker worden op de werkplek. :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Durashift:

Dus, ik hoop dat het vanaf volgende maand een stukje beter wordt, met meerdaagse ritten, met gaan slapen én wakker worden op de werkplek. :D

Dat weet ik wel zeker dat je meer rust krijgt ,en je huisgenoten ook,voor hun is t ook geen pretje als jij laat thuis komt en iedereen weer uit zn slaap haalt omdat je weer vroeg op moet.

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites