[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

9 of 11 uur rust


schoenenreus

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik weet dat je binnen je 24 uurs cyclus alles kloppend moet houden enzo maar dat is niet mijn vraag. 

 

Je mag je rust inkorten van 11 naar 9 en dat 3x in de week. Nu had ik een discussie met een collega over de hoeveelheid te nemen 11-uurs rusten. Deze week heb ik maar 4 rust periodes nodig dus zou ik in principe met 1x 11 uur uit de voeten kunnen. Mijn collega zegt dat je ondanks dat toch gewoon 2x 11 uur moet maken en dan die overige rusten mag verkorten naar 9 uur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei *Ger*:

Niet helemaal, je zegt tot vrijdag, dan moet je 5 rustperiodes rekenen.

Maar je hebt wel gelijk alleen is het verwarrend om die 5e rust periode niet te vernoemen, er zijn er al veel de fout ingegaan doordat ze geen 9 maar 10 rusturen maakten van do-vr 

 Je bedoelt dat ze van vrijdag op zaterdag, 9 ipv 11 rusturen maakten ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stel dat je maandag t/m woensdag 3 x 9 uur rust gemaakt hebt, en je wordt donderdag opeens ziek en komt dus de rest van de week niet meer werken.

Zou je ineens in overtreding zijn, omdat je niet eerst 2 x 11 uur rust gemaakt hebt:stom:

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Jij zegt dat als je 5 dagen werkt je vier rustperiodes nodig hebt en je redenatie klopt verder wel ,maar ik vind het handiger om te zeggen als je vijf dagen werkt heb je ook 5 rust periodes nodig hebt

 

Het kan inderdaad wat verwarrend zijn.

Ik had collega's die het ook niet goed snapten, en dan draaide ik het maar om: Je mag 3 dagen 15 uur werken en 2 dagen 13 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-5-2018 om 21:49 zei Showfeur:

 

 

Ik had collega's die het ook niet goed snapten, en dan draaide ik het maar om: Je mag 3 dagen 15 uur werken en 2 dagen 13 uur.

Je kunt t beter anders benaderen en stellen: je mag 3 keer per week 9 uur rust maken en alle andere 11 uur.

 

De onduidelijkheid begint bij het tijdstip waarop men begint te rekenen:

Altijd beginnen te rekenen op het tijdstip van be-eindigen van de vorige rusttijd( dagelijks of wekelijks) in Jip en Janneke taal is dat dus gewoon het tijdstip waar je je werkzaamheden aanvangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
49 minuten geleden zei Showfeur:

Ze snapten de de 24 uur regel niet goed, zelfs niet na meerdere keren uitleggen.

Daarom zei ik dan maar: Als je om 5:00 begint, mag je nooit langer werken dan tot 20:00, en 2 x per week van 5:00 tot maximaal 18:00

Eigenlijk ook niet ^^

Je rust moet uiterlijk aanvangen op dat tijdstip.:ja: ;)

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid
Op 18-9-2018 om 12:23 zei RobNiat:

 

DELACC1  geeft hierboven een goed voorbeeld. Dat je de vrijdagnacht ook elf uur rust moet maken. Zelfs al ben je thuis. 

 

 

Je mag een dagelijkse rust over laten lopen in een wekelijkse rust,maar als je op vrijdagavond niet binnen de "diensturen"aan deze wekelijkse rust kunt beginnen zul je eerst een dagelijkse rust ( en die moet i.d.d. 11 uur zijn als je al 3 keer 9 uur gemaakt hebt) moeten maken ,waarna je de rest van je reis voort kunt zetten om aan een wekelijkse rust te beginnen.

( C'est simple comme dit bonjour:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier is dat nooit verboden geweest hoor,en om duidelijkheid te verschaffen is t geen verkeerd idee om de term"diensturen"te gebruiken.

Alleen de term"diensturen"is geen gegeven in de wetgeving,het is de uitkomst van een rekensom: 24-15=9  uur of 24-11 = 13 uur.

DE uitdrukking "diensturen"komt in heel de wetgeving EU 561-2006 nergens voor ,en is ook is het verleden nergens voor gekomen.

Daarom kun je ook nooit een boete krijgen omdat je teveel diensturen gemaakt hebt,wel voor te weinig rust.:D

 

Alleen als je t probleem vanuit de hoek van de rusturen bekijkt is de 24 uurs regel beter te begrijpen,je moet op het juiste moment gaan rekenen.

( hele volksstammen krijgen een bekeuring omdat ze te weinig rust gehad hebben ,na een rust van soms wel 13 uur,en weten in de verste  niet waarom zo n bekeuring terecht is.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-5-2018 om 21:46 zei Teddybeer:

Je moet er in elk geval voor zorgen dat je de vijfde dag binnen 24 na aanvang werkzaamheden je rustperiode (9 of 11 uur) voltooid hebt.

MIts je op de vijfde dag je wekelijkse rust in kunt laten gaan binnen de 13 uur( of 15 uur) na aanvang van je werkzaamheden,dan mag je zo een dagelijkse rust over laten gaan in een 45 urige (of 24 urige ) wekelijkse rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden