Spring naar bijdragen
DELACC1

!OPROEP!

Recommended Posts

5 minuten geleden zei Pierre:

En nee, OKV is daar niet voor bestemd. En ook niet voor de aanschaf van allerlei luxeartikelen of het aflossen van een hypotheek. ;)

Waar staat dat :confused:

Artikel 40
Vergoeding van verblijfkosten
1. Aan de werknemer worden volgens het in lid 3 van dit artikel opgenomen schema de
onderweg gemaakte kosten vergoed bestaande uit maaltijden, overige consumpties en
sanitaire voorzieningen. Hieronder vallen niet de kosten van logies, inrichting van de
cabine, koersverschillen, uitbetaalde fooien, telefoonkosten en overige kosten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei *Ger*:

Ik wil ook nog best een weekendje maken hoor, niks op tegen.

Ik wil alleen niet gedwongen worden om dat in een hok van 2x2 meter door te brengen, kom me nu niet met "je hebt een keuze" want die heb je niet of je moet het zelf betalen, en nee daar zijn de OKV niet voor :nee:

Ik word echt misselijk van dit soort opmerkingen.

Een hok noem je het. Gelukkig voor jou hoefde je toch niet zo lang meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Ron, gewoon een vraag, maar wist jij naar aanleiding van de post van Ger, hoe exact de stand van zaken is ? 

Ik niet en ik beken eerlijk, ook meer uit desinteresse, simpelweg omdat ik gewoon het gevoel heb, dat te veel zaken gewoon vanuit Brussel geregeld worden en dat onderaan de streep maar 1 ding telt, hoeveel geld levert het Brussel op.

Maar goed, er werd een vraag gesteld dat het een leden bijeenkomst betreft en aangezien ik totaal geen behoefte heb om lid te worden van een bond, ik vind lidmaatschap gewoon een achterhaald iets vanuit de jaren 50, we leven anno 2018 en persoonlijk word het tijd dat daar de bonden zichzelf in moderniseren.

Zieltjes werven voor hun eigen gewin, prima, moeten ze zelf weten, maar dat is niet iets van deze tijd meer.

En zelf denk ik als de bonden dat loslaten, dat zieltjes werven,  dat je lid moet zijn om jouw stem te laten horen, ze dus weinig animo tegen zullen komen onder mensen die hetzelfde denken als ik.

Jezus, we hebben internet, forums en noem het maar op om ieders standpunt of mening duidelijk te maken, dus hoe de bonden werken is domweg achterhaald.

Mijn stem word pas meegenomen als ik ervoor betaal, zo zie ik het.

Nou, dan zeg ik, flikker lekker op met de bond en ik zie wel waar het schip strand.

Maar dat Ger post met een inhoudelijke mededeling, of dat nu vanuit pure interesse is of verveling, of ons te motiveren om dan naar zo` n vergadering te komen, noem ik gewoon informatief en geen eis, Ger zegt alleen in alle eerlijkheid, dan moet je achteraf ook niet klagen.

Dus Ron, ik vind je hier een beetje uit de bocht schieten, niks mis mee, hebben we in elk geval toch een leuke discussie met de barbeknoei, dit is gewoon mijn mening hoe ik er tegen aan kijk, zoals jij er ook tegenaan kijkt, en Ger op zijn manier.

Daarom worden wij ook zo vaak kut chauffeurs genoemd, want of Ger, jij of ik in de weg staan, waar dan ook, zo heten we dan allemaal direct.

Dus we verschillen zoveel, maar we hebben ook zoveel overeenkomsten.

Maar dat maakt het forum juist ook weer interessant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Valkje:

Jezus, we hebben internet, forums en noem het maar op om ieders standpunt of mening duidelijk te maken, dus hoe de bonden werken is domweg achterhaald.

Standpunten en meningen, prima :ok:

Maar wie gaat ze voor ons inbrengen en verdedigen in Brussel en bij de werkgever :rolleyes:

Juist ja de bond waar we allemaal op zitten schelden is daar de aangewezen persoon voor. 

Ik heb nog één wens en dat is dat iedereen die geen lid is zelf moet gaan onderhandelen voor zijn loon en pensioen :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei *Ger*:

Ik heb nog één wens en dat is dat iedereen die geen lid is zelf moet gaan onderhandelen voor zijn loon en pensioen :p

Nou ger tis niet ieder voor zich én god voor ons allen hoor 

Het is toch geen must om lid te worden van de bond heb die van mij ook al jaren geleden opgezegd want als je ze nodig hebt zijn ze niet thuis ^^

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt ze elke CAO onderhandeling weer nodig, zonder wordt het echt een puinhoop.

En ik vindt het echt een waardeloze instelling om wel te profiteren van een goede CAO maar niet voor het tot stand komen te willen betalen. Jullie kunnen God op de blote knieën danken dat een CAO voor iedereen geld als hij AV is verklaard.

Wat betreft er niet zijn als je ze nodig hebt kan ik uit ervaring spreken, gelukkig waren ze er (bijna)altijd als ik ze nodig had, maar ja ik heb dan ook alles op papier en mijn naam mag genoemd worden bij de werkgever. 

Ik heb nu ook weer zo iets aan de hand, een collega wil iets voor elkaar krijgen en schakelt mij (OR) in, heel verhaal en de laatste regel is "maar niet mijn naam noemen he" die zegt dus dadelijk ook de OR is er niet als je ze nodig heb, ik laat me namelijk niet voor zijn karretje spannen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei *Ger*:

Je hebt ze elke CAO onderhandeling weer nodig, zonder wordt het echt een puinhoop.

Graag eerst een juiste onderbouwing voor deze zin?

1 uur geleden zei *Ger*:

Het wordt de werknemer ook niet gegund om zelf te onderhandelen, zo gauw er een CAO is die de Bondsleden goed vinden moet de CAO met druk van de bonden bindend verklaard worden. 

3 minuten geleden zei *Ger*:

En ik vindt het echt een waardeloze instelling om wel te profiteren van een goede CAO maar niet voor het tot stand komen te willen betalen

Ook dit is gezien vanuit jouw standpunt als bondslid, in mijn tijd als werknemer vond ik de CAO al een wurgmiddel. 

5 minuten geleden zei *Ger*:

Jullie kunnen God op de blote knieën danken dat een CAO voor iedereen geld als hij AV is verklaard.

Jammergenoeg zal er nooit een referendum komen of werknemers het eens zijn met de "heersende" vakbonden.

Laatst las ik een stuk over wat de bonden hebben bereikt in de afgelopen 25 jaar, stuk voor stuk dingen die individuen zijn begonnen waar de bonden heil in zagen omdat de goegemeente een gelijke mening had. Als het gaat om eigen initiatieven of initiatieven aangegeven door bondsleden is dat nog geen 10%. En notabene een van de volgens hun grootste successen van het afgelopen jaar is niet eens ingegeven door een werknemer maar door een werkgever. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

IK ga t volgen,eventueel ,als er een on line discussie komt doe ik mee,maar op beide datums ben ik verhinderd,of men moet nog een vergadering beleggen in Oostenrijk of Kroatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei HIT:

Graag eerst een juiste onderbouwing voor deze zin?

Er zijn maar heel weinig mensen die voor zich zelf op kunnen komen, en dat weet jij net zo goed als ik. Werkgevers zien maar al te graag dat er geen vakbond meer is, terwijl ze zelf vrijwel allemaal lid zijn van een bond :rolleyes:

Stel dat het wel zo zou zijn dat ik met jou moet onderhandelen over mijn loon en arbeidsvoorwaarden, vertel mij dan eens hoe ver jij zou willen gaan : 

1. Wat zou jij me willen betalen per uur.
  2. Geef je me ook 50 betaalde vrije dagen per jaar.
  3. Betaal je me overuren na 40 uur of ga je voor de 160 uur.
  4. Wordt mijn pensioen geregeld of moet ik dat zelf doen.

En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken, maar laten we het maar eerst hier op houden, ik ben benieuwd naar je antwoord ;)

Eigenlijk ook weer niet, ik weet nu al dat er een ontwijkend antwoord komt :p

Dan nog even een weetje:

image.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
4 uur geleden zei shompie:

Ik bedoelde daar iets anders mee Leeuw. Die beslissen dat voor degene die nog wel willen...

Is dit wat Dokus bedoelt? Als je bewering met een onderbouwing is weerlegd, blijf je doodleuk die foute bewering in de discussie inbrengen. Dat was het geval met de CAO en de wet, waarbij de wet boven de CAO gaat en dat is nu ook zo met de bewering, dat de tegenstanders van weekendrust in de cabine, beslissen voor diegene die dat wel willen...

2 uur geleden zei *Ger*:

Standpunten en meningen, prima :ok:

Maar wie gaat ze voor ons inbrengen en verdedigen in Brussel en bij de werkgever :rolleyes:

Juist ja de bond waar we allemaal op zitten schelden is daar de aangewezen persoon voor. 

De aangewezen persoon, bij gebrek aan een alternatief, ja. Hoewel ik niet denk dat enige nationale vakbond, in Brussel echt iets kan bewegen. Daarvoor zullen de bonden waarschijnlijk internationaal moeten gaan samenwerken..

Velen zijn niet bepaald overtuigd van vakbonden, wat ze leden te bieden hebben en of bonden naar werknemers luisteren. Ik denk dat in dat opzicht, de bonden de hand in eigen boezem moeten steken.

Verbeteren kan, maar dat moet men dan ook echt willen. Minder op de stoel van de politiek willen zitten en meer luisteren naar werknemers, zou een goed begin kunnen zijn.m ik je niet zo zee

Edit: Overigens, die laatste wens kan ik niet waarderen, immers: We hebben geen alternatief...

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Leeuw:

Edit: Overigens, die laatste wens kan ik niet waarderen, immers: We hebben geen alternatief...

Hoe zo niet:confused:

Tegenstanders van de bonden roepen toch altijd maar weer dat ze het zelf wel kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw

Klopt en zeg je zelf niet altijd (terecht, denk ik)  dat dat voor de meerderheid van de chauffeurs niet het geval is?

Ter verduidelijking: Ik ben ook geen lid. Maakt me dat een tegenstander van de bonden?

Betekent dat, dat ik zelf wel een privé-CAO met een werkgever kan afsluiten?

Moet ik betalend vakbondslid zijn, omdat of terwijl er geen alternatief is?

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Oost Europa is niet meer weg te denken in de West Europeese logistic.

Als ze zouden besluiten om dinsdag geen meter meer te rijden, licht binnen de kortste keren de economie op zijn gat.

• Like 4
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei ouwe:

Als ze zouden besluiten om dinsdag geen meter meer te rijden, licht binnen de kortste keren de economie op zijn gat.

De bonden willen helemaal jiet af vannde oostblokkers. Dat zou namelijk niet politiek correct zijn en voor vele bondsbestuurders funest zijn voor hun verdere loopbaan. Er zijn wat leden (je komt ze ook vaak tegen in die anti oostblok fb sites uiteraard anoniem) die willen dat die platkoppen op moeten rotten.

En wat andere gebruiken nettere termen (weekendrust thuis en bla bla bla) maar bedoelen hetzelfde

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ouwe:

Het zou in ieder geval meer dan de helft aan fileleed en andere ellende op en langs de snelweg schelen...

bewerkt door Pierre
  • Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Leeuw:

Ter verduidelijking: Ik ben ook geen lid. Maakt me dat een tegenstander van de bonden?

Ik zeg niet dat jij tegenstander bent, ik zeg tegenstanders.

bewerkt door *Ger*

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Leeuw:

Is dit wat Dokus bedoelt? Als je bewering met een onderbouwing is weerlegd, blijf je doodleuk die foute bewering in de discussie inbrengen. Dat was het geval met de CAO en de wet, waarbij de wet boven de CAO gaat en dat is nu ook zo met de bewering, dat de tegenstanders van weekendrust in de cabine, beslissen voor diegene die dat wel willen...

En wie beslist of een bewering "fout" is ??

Jij hebt jouw mening,en onderbouwd die met argumenten,en ik de mijne,die ik ook met argumenten onderbouw.

We hoeven t niet met elkaar eens te zijn,maar om nu gelijk te beweren dat de anders mening "fout "is vind ik wel erg ver gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
54 minuten geleden zei Pierre:

Het zou in ieder geval meer dan de helft aan fileleed en andere ellende op en langs de snelweg schelen...

Belgie en met name Antwerpen is elke dag een ramp.
De laatste 3 weken 15 keer via Antwerpen  Heen en terug ivm transport naar Bapaune en Avion.

Resultaat> paar keer 4,45 rijtijd ivm die file,s,   11 rijuren,  paar keer vanaf Breda via B op Z via Liefkenshoek, Zelzate Gent, maar dat was in 4.30 ook haast niet te maken.
1 keer een poging gedaan vanaf Ospel via Maastricht Namen ri Valliencienes was ook geen goede keus, bij Namen alles dicht en een paar KM rechts over de vluchtstrook erlangs gereden, Temperatuur achter in die kippenbak werd te hoog en had geen zin in dooie kippen af te leveren.

1 keer bij St Niklaas opgehaald ( 2 auto,s ) 10 uur rijtijd erop.

Maar gelukkig zijn we daar weer iets meer dan een jaar vanaf want de zstallen zitten weer vol daar :D

bewerkt door ouwe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei europeaan:

Jij hebt jouw mening,en onderbouwd die met argumenten,en ik de mijne,die ik ook met argumenten onderbouw.

We hoeven t niet met elkaar eens te zijn,maar om nu gelijk te beweren dat de anders mening "fout "is vind ik wel erg ver gaan.

je zeurt om te zeuren 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei ouwe:

Belgie en met name Antwerpen is elke dag een ramp (...)

Dat probleem hebben wij ook. We kunnen niet alleen 'het oostblok' de schuld gaan geven aan de abnormale drukte en files op en rond vooral de grotere steden in zowel België, Frankrijk maar ook Nederland. Duitsland is niet veel anders.
Ik sta wel iedere dag opnieuw versteld als ik de hoeveelheid oostblok op de in -en uitvoegstroken van de grotere parkings zie staan tot op soms meer dan een kilometer van de pomp,  hoe de parkeerhaventjes volledig geblokkeerd zijn door oostblok en hoe er met het grootste gemak op vluchtstroken langs de autobaan word geparkeerd: zelfs op de Boulevard Peripherique in Parijs en de ring rond Antwerpen staan ze op nog geen halve meter van het verkeer met de gordijnen dicht ergens hun nachtrust te maken. Dat moeten wij eens proberen...stop er maar eens effe om te pissen...:rolleyes:

De hoeveelheid oostblok op de wegen is in getallen niet uit te drukken, gewoon ongekend, echt niet normaal....
Opvallend vind ik het ook dat met name in Frankrijk vooral de Litouwers in buitengewoon grote getale zijn vertegenwoordigd t.o.v. de Roemenen, Bulgaren of Polen. Dat is echt opvallend.

En voor de rest...ik maak me geen illusies meer; de hoop om ooit nog het tij te kunnen keren of de strijd te kunnen winnen van het oostblok heb ik definitief laten varen. Triest maar de bittere werkelijkheid...

bewerkt door Pierre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
1 uur geleden zei europeaan:

Ik zal me wel hoeden, om iemand's mening als fout weg te zetten...

Shompie beweert (en niet voor het eerst) dat tegenstanders beslissen voor diegenen die wel weekenden in hun cabine willen doorbrengen.

Hij brengt dat niet als mening maar als feit. En daar kun je heel kort over zijn: Dat is niet waar.

Het is al tal van keren ook in die andere discussie ingebracht: De wetgever beslist en niet de chauffeurs. Niet die op een forum en niet die aan een stamtafel.

Wil je iets veranderen, zul je de wetgever aan jouw zijde moeten krijgen.

^^ Dit is nu precies wat er voortdurend in die andere discussie gebeurde: Gewoon zaken blijven roepen, die al meerdere malen -onderbouwd!- weerlegd zijn.

Het zou fijn zijn als we hier een beetje bij de feiten kunnen blijven...

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Leeuw:

(...) Dit is nu precies wat er voortdurend in die andere discussie gebeurde: Gewoon zaken blijven roepen, die al meerdere malen -onderbouwd!- weerlegd zijn.

Niet helemaal; in het andere topic word er door de diverse voorstanders hun kijk op de zaken gegeven, en de motivatie waarom géén verbod op de 45-uur.
De tegenstanders hebben daarentegen slechts één verweer: "de wet schrijft voor"
Lekker makkelijk discussiëren....:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw

Dat is onjuist:  https://www.chauffeursforum.nl/topic/40831-weekendrust-mag-niet-meer-in-de-cabine/?do=findComment&comment=808026 . Hier heb ik niet dat ene verweer "omdat de wet het zegt" aangevoerd, maar mijn kijk op de zaken gegeven. (<<-- en dat was dus wel een mening)

Was ik de enige in de hele discussie? Dat denk ik niet (maar ik ga nu niet 50+ bladzijden bekijken :nee: ) en dan vind ik het niet netjes wanneer je al je tegenstanders over één kam scheert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Leeuw:

Dat is onjuist (...)  Hier heb ik niet dat ene verweer "omdat de wet het zegt" aangevoerd, maar mijn kijk op de zaken gegeven. (<<-- en dat was dus wel een mening)

Om even later alsnog met het verweer te komen, "de wet schrijft voor".... (klik>>>)
Leeuw, met alle respect: een mening -van iemand vanuit zijn luie stoel iedere avond thuis op de bank- over materie zoals in dit geval het verblijven van 45 uur onderweg in de cabine is eigenlijk net zoveel zeggend als helemaal niks.
Mooi dat je je eigen ideeën hierover hebt en kunt, wil en mag ventileren hier, maar het draagt totaal niks bij aan de discussie met mensen die er wél daadwerkelijk mee te maken hebben. Helaas is de overgrote meerderheid hiervan niet de Nederlandse taal machtig op een enkeling als Matthieu na.
En als een altijd neutraal en afzijdig iemand zoals een Matthieu zich in dit soort zaken laat horen, dan is er serieus écht ergens iets helemaal mis...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites