Spring naar bijdragen
DELACC1

!OPROEP!

Recommended Posts

Op 18-5-2018 om 21:22 zei *Ger*:

Mobility Package.

Wat zijn deze Europese plannen? 

Er is grote onenigheid tussen Oost- en West-Europese landen als het gaat om wetgeving in de transportsector. De Oost-Europese landen willen nog meer vrijheid om ritten in West-Europese landen uit te voeren tegen Oost-Europese voorwaarden. De West-Europese landen willen de huidige wetgeving niet verder liberaliseren. Zij willen juist betere handhaving en naleving en hogere boetes bij overtredingen. Toch ligt er nu in de Europese politiek een pakket maatregelen voor, waar we enorm van schrikken, omdat het grote gevolgen zal hebben voor de sector: 

·  Er worden meer cabotageritten mogelijk (verdringing van werk)

·  De arbeidstijden worden verder verruimd (minder veiligheid op de weg)

·  Nog minder vaak gelijk werk voor gelijk loon (concurrentie op loon)

·  Meer kansen voor schijnzelfstandigheid (eigen baas zonder zeggenschap)

(..) 

=====================================================

Mijn kijk op de zaak:

Citaat

Behoud van de huidige cabotageregelingen, liever helemaal geen cabotage.
(Het is nu toegestaan voor een buitenlands bedrijf om binnen een periode van 7 dagen 3 cabotageritten uit te voeren die aansluiten op een internationale rit)

Tja, volgens onderzoek is er niet heel veel last van cabotage in NL..

https://www.ttm.nl/nieuws/ilt-ook-lokale-cabotage-is-minimaal/90206/

Zeker gezien het voorbeeld in de reactie (lege auto een paar km. de grens over.. laden voor een binnenlandse rit) lijkt mij dat regeling wel veranderd of behouden kan worden?

Citaat

Behoud van de Eis van dienstbetrekking
(Het is een vervoerder nu verboden vervoer te verrichten met gebruikmaking van bestuurders van vrachtauto’s die niet bij hem in dienstbetrekking zijn.)

+

Gelijk werk, Gelijk loon bij detachering (het uitlenen van werknemers aan een derde partij, vaak door uitzendbureaus)

Mee eens. Misschien niet een volmaakte regeling.. maar helemaal niks hieromtrent regelen.. zet de deur wel open voor allerhande, goedkoop en flexibel, stuurvasthouders, denk ik.

Citaat

Behoud van de huidige arbeidstijden

Nou, misschien is iets meer ruimte geven, qua rijtijden, voor de mensen op de lange baan wel nuttig. Differentiatie tussen nationaal en internationaal.

Als ik e.e.a hier zo lees.. dan dus meer rijtijd voor de lange baan gaanders.. en voor de korte gaanders de pauze op 3x 15 minuten zetten ipv 15 + 30?

Maar ja.. hoe scherm je zoiets af voor beide groepen zonder dat er van beide walletjes gegeten kan worden? :confused:  ;)

Citaat

Vergunning grens van 500 kg naar 0 kg, om schijnzelfstandigheid te beperken

Iets dergelijks  (vergunningsplicht) is er toch al?

Was laatst in het nieuws.. d8 ik.. pakketbezorgers werden op kosten gejaagd, was de boodschap.

Ik weet niet of een dergelijke maatregel het doel doet behalen..

Citaat

Betere handhaving en naleving: dus meer inspecties onderweg

·  Hogere boetes bij overtredingen 

Okay, vooruit. Meer controles onderweg..

Hogere boetebedragen.. voor wie? Het bedrijf of ook de chauffeur?

Veelal gaat de chauffeur in overtreding om de planning.. én daarmee de klant, uiteindelijk toch maar te helpen en tevreden te stellen..

.. vind ik.

Dus, hogere boetebedragen voor het bedrijf.. niet voor de chauffeur.. tenzij deze er, aantoonbaar, op eigen houtje een potje van maakt..

~~~~~~~~~~~~~~

Citaat

Graag willen wij met jullie overleggen over de gevolgen en welke acties wij hierin kunnen nemen.

Dit vind ik wel een hele mooie en is voor mij eigenlijk de kern:

FNV wil in overleg met de leden en vraag eigenlijk aan de leden welke acties de FNV moet gaan doen..

Weet de FNV dat zelf niet?

Worden er mogelijke actie scenario's aan de leden voorgelegd?

Volgens mij kan dit juist prima op een digitale manier. Zijn daarvoor ledenvergaderingen nodig?

Ja, misschien voor de mensen die niet zo handig met computers en internet zijn..  is dat zo'n grote groep?

Door het digitaal te maken.. wordt wellicht een groter groep chauffeurs bereikt?

Citaat

De toekomst van jouw sector en werk is in gevaar.

In gevaar is een groot woord, denk ik. In verandering? Ja, dat zeker.. uiteindelijk zal de techniek van autonoom rijden, blokvorming, andere transport modaliteiten het werk voor de 'lange baan' minder maken en meer lokaal/regionaal gericht zijn.. denk ik. Zal nog wel een paar jaar duren.. maar toch...

Of zo'n mobility package dan een heel grote bedreiging is.. ik weet het niet.. Op korte termijn misschien wel..

bewerkt door Durashift
aanvulling op de tekst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-5-2018 om 20:33 zei europeaan:

En wie beslist of een bewering "fout" is ??

Jij hebt jouw mening,en onderbouwd die met argumenten,en ik de mijne,die ik ook met argumenten onderbouw.

We hoeven t niet met elkaar eens te zijn,maar om nu gelijk te beweren dat de anders mening "fout "is vind ik wel erg ver gaan.

Een goede onderbouwing is gebaseerd op feiten. 

Een foute onderbouwing is doorgaans gebaseerd op onjuiste beweringen of denkbeelden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Wat mij domweg stoort, en dat verwijt ik dus ook de bonden, is het neveneffect.

Sinds wanneer moet ik binnen Europa mijn eigen onschuld aantonen ?

Waarom moet ik aantonen dat ik niet in mijn cabine heb verbleven, gedurende die 45 uur ?

Sinds wanneer ben ik al een verdachte, nog voordat ik een misdaad heb begaan ?

Voor zover ik het weet, ligt nog altijd de bewijslast bij de persoon die van mening is dat ik een strafbaar feit heb begaan en zolang deze niet kan aantonen dat ik een strafbaar feit heb begaan, ik nog steeds onschuldig ben.

Of zie ik dat verkeerd in deze ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Durashift:

Tja, volgens onderzoek is er niet heel veel last van cabotage in NL..

Volgens onderzoek "vroeger" was er ook maar 1% "buitenlanders" die in Nederland werkten, "ze" dachten toen ook dat het niets voorstelde ;)

6 uur geleden zei Durashift:

Nou, misschien is iets meer ruimte geven, qua rijtijden

Daar hebben we het al zo vaak over gehad :D 

Maar een vereenvoudiging van de rijtijdenwet zou inderdaad wel welkom zijn. Of verschil maken tussen internationaal en Nationaal nou daar aan meewerkt :confused: :nee:

Ik ben voorstander van 14 uur werk en 10 uur rust, elke dag! (6 dagen p/w)

Hoe je verder die tijd indeelt is jou probleem, als je na 4 uur rijden maar 45 minuten aaneengesloten pauze neemt of opdelen naar 2 keer 30 minuten in de 4 uur zou ook nog kunnen.

Ik ben geen voorstander van 15 minuten omdat dit teveel oneigenlijk gebruik stimuleert (denk aan pauze bij de pomp of bij het lossen van een paar pakjes/palletjes)

FNV wil in overleg met de leden en vraag eigenlijk aan de leden welke acties de FNV moet gaan doen..

Elke vakbond moet met zijn leden in overleg over welke actie er ondernomen moet worden, dat is niet meer als normaal toch

Weet de FNV dat zelf niet?

Natuurlijk wel, maar ze hebben wel een mandaat van de leden nodig :ja:

Door het digitaal te maken.. wordt wellicht een groter groep chauffeurs bereikt?

Dat kan ook digitaal dat ben ik met je eens, maar soms werkt het beter als er een grote groep naar een bijeenkomst komt. Kijk maar eens naar de 18 dagen die wij als ex KNVers er door hebben weten te slepen. Of dat digitaal ook gelukt zou zijn, ik betwijfel het.

Overigens heeft CNV wel een digitale mogelijkheid om je te laten horen (ook voor niet leden)  stemmen moet ook daar nog altijd op een ledenvergadering, maar je kunt in elk geval als niet lid mee praten en dingen inbrengen.

In gevaar is een groot woord, denk ik. In verandering? Ja, dat zeker..

Zie het eerste punt ;)

Als er zo als gepland een verruiming van de cabotage komt dan is het afgelopen voor het Nederlands transport, of denk "jij" dat die Pool of Roemeen die AH niet kan vinden, en wat denk "jij" wat er met de eenvoudige binnenland ritjes van A naar B gebeurt, ik weet wel dat "ze" er bij ons op zitten te wachten om daar ons Pools of Roemeens bedrijf op in te zetten, nu is het te omslachtig om na elke 3 ritten een andere auto in te plannen, maar als het ruimer wordt, bijvoorbeeld per week dan gaan er een paar Nederlanders naar huis daar ben ik van overtuigd. 

Denk nu niet dat "ons" werk te moeilijk is voor "ze", ook "zij" kunnen cement-zand-stenen-rolcontainers-pallets-vloeistof etc rijden hoor, en denk maar niet dat klanten dit tegen gaan houden als de prijzen zakken, "we" zijn door schade en schande wijzer geworden, de beste chauffeur van de wereld kon niet vervangen worden dachten "we" 

Ze/we/zij/jij etc benadrukt door haakjes, sommigen hebben wat moeite met dat taalgebruik, voor extra uitleg >>> klik <<<

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Valkje:

Sinds wanneer moet ik binnen Europa mijn eigen onschuld aantonen ?

Dat is niet de schuld van de bond hoor.

14 minuten geleden zei Valkje:

Waarom moet ik aantonen dat ik niet in mijn cabine heb verbleven, gedurende die 45 uur ?

Dat hoef jij niet, de controlerende instantie moet dat aantonen.

15 minuten geleden zei Valkje:

Voor zover ik het weet, ligt nog altijd de bewijslast bij de persoon die van mening is dat ik een strafbaar feit heb begaan en zolang deze niet kan aantonen dat ik een strafbaar feit heb begaan, ik nog steeds onschuldig ben.

Ook dat is niet de schuld van de bond ;)

Overigens dat we gecontroleerd worden hebben we zelf veroorzaakt, het was niet voor niets het liegboekje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Durashift:

De Pool of Roemeen kan de AH nu ook al vinden. Zit dan (meestal) op een NL plaat auto..

Cabotage wordt niet onbeperkt qua tijd/periode , dacht ik.

DE nummerplaat maakt niet uit,de vergunning maakt t uit waar t bedrijf gevestigd is;

Als een bedrijf,van waar dan ook,in Nederland een auto huurt,met NL kenteken,daar een vergunning inlegt van zijn vestigingsland,een huurovereenkomst metde verhuureder ( in NL)en er een chauffeur opzet die aantoonbaar in loondienst is van het bedrijf op wiens naam de vergunning staat,is dit wettelijk,volkomen in orde.

art 2.1.a/d en  art 2.2 a-d van EU 2006/1

Omdat het om een gehuurd voertuig gaat ,met een niet NL vergunning,valt dit voertuig ,ondanks de NL kentekening,wel onder de cabotage regels van max 3 ritten op 7 werkdagen.

Als dus een bedrijf ( voorbeeld) Dasko, een Poolse chauffeur,die bij hem in loondienst is, op een NL wagen laat rijden,en hem een Poolse vergunning meegeeft,en een huurcontrakt tussen Dasko NL en Dasko Polen,is dat volkomen in orde 

Cabotage mag maar 3 ritten in 7 dagen na lossing van een internationale rit.

Heb je nu 3 ritten gemaakt op 2 dagen,ga je leeg naar het buitenland( Antwerpen of zo,of Duisburg) en als je dan weer geladen Nederland binnenkomt,al is t dezelfde dag,begint er weer een nieuwe periode van 7 dagen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dokus:

Een goede onderbouwing is gebaseerd op feiten. 

Een foute onderbouwing is doorgaans gebaseerd op onjuiste beweringen of denkbeelden. 

MIjn onderbouwing is gebaseerd op meningen die ik van collega's op de werkvloer hoor én op de beeldvorming die ik,in de blauwe maandag die ik rijdt,gevormd heb.

Dus mijn collega's hebben allemaal onjuiste beweringen en ik heb me gedurende de afgelopen 45 jaar een verkeerd beeld gevormd van hoe mijn beroep in elkaar steekt???

De feiten zijn dat men een hoop regels,die ik ,of anderen die dit werk altijd gedaan hebben ,nooit als storend of slecht ervaren hebben,veranderd hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Durashift:

Cabotage wordt niet onbeperkt qua tijd/periode , dacht ik.

Voorstel De EC stelt voor om het maximumaantal toegestane ritten te schrappen en een onbeperkt aantal cabotageritten in maximaal 5 dagen toe te staan. Voornaamste redenen zijn dat de huidige cabotagebepalingen moeilijk te handhaven zijn en lidstaten de cabotageregels verschillend interpreteren. Bewijzen omtrent cabotage mogen straks ook elektronisch worden aangeleverd (e-CMR)

Bron >>> klik <<<

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat je met dit onderwerp een 

heel pinksterweekend mee kan vullen en we dwalen ook zo lekker af :ja: nou jongens morgen weer fris en fruitig aan de bak :bey::bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-5-2018 om 10:44 zei Leeuw:

Ben je vakbondslid? Zo niet, is je mening over een vakbond niet relevant. :nee: 

(als je ergens niet zelf mee te maken hebt, is je mening niet relevant. Zo las ik recent hier nog ergens)

Hoho, wacht even Leeuw. Jij rijdt geen weekenden en is jouw mening dan soms wèl relevant? 

• Thanks 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-5-2018 om 11:19 zei *Ger*:

Niemand is verplicht om in een hotel te gaan.

Je kunt ook thuis slapen, er is geen plekje in Europa wat je niet in 2 weken visa versa kunt bereiken.

Dream on Ger. Misschien in jouw vv ritten. Maar niet in 'n rondrit noord hoor. 

Gebeurt trouwens maar 'n enkele keer per jaar hoor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Leeuw
36 minuten geleden zei matthieu:

Hoho, wacht even Leeuw. Jij rijdt geen weekenden en is jouw mening dan soms wèl relevant? 

Je mist de clou...

Uitleg: Dat mijn mening niet relevant is omdat ik geen weekenden maak, werd me recent verteld door europeaan. Nu mengde shompie zich in de discussie over vakbonden, terwijl hij geen vakbondslid is. En dat betekent dan dat zijn mening ook niet relevant is. :cool:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Nou Ger, welke bond was er de voorstander van dat 45 uur verbod ?

Dan is mijn mening dat diezelfde bond dus ook dat neven-effect in had moeten calculeren.

En even eerlijk, Frankrijk houd er echt hun eigen wetgeving op na, totaal niet gebaseerd op Europese wetgeving, maar op eigen wetgeving.

Neem nu alleen de bekeuringen over dubbel bemande auto`s en dan geen pauze na 4,5 uur hebben genoten.

Ja, Ger, ik ben het geheel met jouw argumenten eens, alleen persoonlijk vind ik nu dat jij wel erg door een roze bril kijkt, omdat mijn ervaringen wanneer ik staande word gehouden, geheel anders zijn dan de wetgeving voorschrijft.

Praktijk en Theorie, 2 geheel aparte dingen.

Stom voorbeeld, ik werd netjes aangesproken door Ranger....nog iets, iets wat rond rijd in Roosendaal, stoere auto`s rijden en iets met orde en handhaving hebben.

Staan gewoon 5 auto`s op 1 rij, die dus hun 45 uur in de cabine maken, geheel onbekommerd en ik als Nederlander word scherp in de gaten gehouden waarom mijn wagen daar staat.

Mwah....

Echt, al die komische domme regelgeving zet dus geen zoden aan de dijk, omdat, en daar ben jij het met mij eens, de bewijslast ligt bij de controlerende instantie.

Maar ja, eenmaal je rijbewijs ingenomen ter controle, hebben sommige controlerende instanties een erg lange adem eer je het terug krijgt.

ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel in deze, dat ik daarom zoiets heb, wat wil de bond nu eigenlijk ?

Ja, ik ben het met jouw eens dat ze inderdaad zich ook hard maken voor meer inkomen, maar je kan anno nu nog moeilijk ontkennen dat het poldermodel achterhaald is, dankzij de open economie en de open grenzen ?

Maar goed, dat maakt het een leuk pinksterweekend, om weer eens van mening te verschillen....;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei *Ger*:

Voorstel De EC stelt voor om het maximumaantal toegestane ritten te schrappen en een onbeperkt aantal cabotageritten in maximaal 5 dagen toe te staan. Voornaamste redenen zijn dat de huidige cabotagebepalingen moeilijk te handhaven zijn en lidstaten de cabotageregels verschillend interpreteren. Bewijzen omtrent cabotage mogen straks ook elektronisch worden aangeleverd (e-CMR)

Bron >>> klik <<<

Wat belangrijk is in de huidige regeling is de toevoeging"na lossing van een"internationale rit.

Ik lees nergens in het mobiliteits pack dat deze toevoeging ook weer van kracht word bij een"onbeperkt aantal ritten op 5 dagen.

IK denk dat er voor Nederland,met relatief kleine afstanden tot de grenzen met de buurlanden, weinig zal verbeteren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Valkje:

....nog iets, iets wat rond rijd in Roosendaal, stoere auto`s rijden en iets met orde en handhaving hebben.

Staan gewoon 5 auto`s op 1 rij, die dus hun 45 uur in de cabine maken, geheel onbekommerd en ik als Nederlander word scherp in de gaten gehouden waarom mijn wagen daar staat.

IK ben vrij aardig bekent in het Roosendaalse,:D maar hier spreek je in raadselen.

Geef eens een hint of een naam.:ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Rij maar eens door de straat waar die mooi gele Dafs staan van een bakkerij...:p

Het enigste wat ik dus daarmee zeg is, dat die jongens er al vanaf zaterdagmorgen stonden, nu er nog steeds staan, i.v.m. de Pinksteren.

En tja, zo is dan onze handhaving, haha....

Even in alle eerlijkheid, ik was ook vroeger weken onderweg, maalde er niet om en deed het met alle plezier.

Toen kwam de drang, huisje, tuintje en beestje en uiteraard de voortplanting.

Wonder boven wonder, ja, dat is mij ook nog gelukt, haha.

Alleen ik kreeg dat wel betaald, en helaas, door de mazen van de wet worden die mannen niet zo vergoed als wij worden.

Dus ik zeg hier niet dat die jongens misbruikt worden, uit gebuid worden of niks betaald ervoor krijgen, want dat weet ik niet.

Alleen volgens de wet die mij nu bekend is, hadden deze mannen dus thuis moeten zijn.

Schiet mij maar lek dan, wat de bonden dus willen en wat de handhaving daarover betreft.

Dat, dat stomme punt, dat gewoon er handhaving rondrijd, die dus beweerd kennis te hebben van handhaving, hier in Nederland, van die particuliere bedrijven, dus totaal niks handhaven.

Dan heb ik zoiets, het zal wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Valkje:

Alleen volgens de wet die mij nu bekend is, hadden deze mannen dus thuis moeten zijn.

En welke wet is jou bekent dat deze mannen thuis moeten zijn,geef eens een EU regel waar dat staat ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Valkje:

Even in alle eerlijkheid, ik was ook vroeger weken onderweg, maalde er niet om en deed het met alle plezier.

Toen kwam de drang, huisje, tuintje en beestje en uiteraard de voortplanting.

Maar tot die tijd had je toch een mooi leven?

En dan vragen ze waarom de jongelui dit niet mer willen....

......omdat het dus niet meer mag.

Dat transport tussen landen wat altijd maar door gaat is er nog steeds hoor.

Lossen in Venlo en vervolgens weer vol naar Milaan.

En over onze Franse collega’s met hun sterke vakbonden.

Zijn er nog Franse collega’s die internationaal rijden? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Pfff, gaan we zo muggenziften ?

Dat men niet meer in de cabine mag verblijven gedurende de 45 uur.

Hier regelen ze dus dat je thuiskomt en niet in 1 of ander kot terecht komt.

Dus die wet zegt dus dat die mannen dus in een kot hadden moeten vertoeven, in plaats van in hun cabine.

Maar als mierenneuker heb je helemaal gelijk, er is geen wet die zegt dat ze thuis moeten zijn, alleen dat ze niet inde cabine mogen vertoeven.

Heb ik dan in elk geval gelijk dat handhavingsinstanties dan ook zulke dingen moeten handhaven of ben ik dan een mierenneuker ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje
8 minuten geleden zei lientje:

Maar tot die tijd had je toch een mooi leven?

Ook erna hoor, alleen dure hobby, scheiden en alimentatie, maar nog steeds een mooi leven hoor, met diepe dalen en hoogtepunten.

p.s. hoogtepunt terwijl je door je rug bent gegaan is erg komisch, oe a, ja, ga door auw....vul de rest maar in haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei lientje:

(...) En over onze Franse collega’s met hun sterke vakbonden.

Zijn er nog Franse collega’s die internationaal rijden?

Ja hoor. Genoeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Valkje:

Dus die wet zegt dus dat die mannen dus in een kot hadden moeten vertoeven, in plaats van in hun cabine.

Die wet zegt alleen  dat je niet in je cabine mag vertoeven,

Waar dan precies wel word niet voorgeschreven ,dat staat een ieder vrij,dat mag in Krasnapolski zijn of het Hilton,maar ook in een gebouw wat in kamerjes ingedeeld is en waar op ieder kamertje 4  of 5 bedden staan,zoals begin jaren '70 in Engeland in iedere greasy spoon ( Engelse routier) het geval was.

Je mag zelfs in een tentje in de berm slapen( wildkamperen is altijd goedkoper dan n prent omdat je in de cabine ligt.:D )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei europeaan:

Waar dan precies wel word niet voorgeschreven

Jawel hoor, maar die discussie ga ik met jou niet aan omdat je niet kunt lezen wat er staat maar leest wat jij wilt dat er staat :bey:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites