[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijtijden pauze nemen


JeffreyH

Vraag

  • Forumlid

Hallo een vraag van een beginnend chauffeur 

 

ik ga maandag rijden om 9.00 vanuit Hoogeveen naar standdaarbuiten moet ik om 12 uur lossen en om 14 uur laden in Oudenbosch weer terug naar Hoogeveen wanneer kan ik het best mijn pauze pakken. 

 

bewerkt door JeffreyH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
1 uur geleden zei Pierre:

 

Gewoon de tachograaf op rusten zetten tijdens lossen en laden. Mooi 'rijdagje' en op tijd weer thuis! :D



Foei Pierre, volgens de moraalridders mag dat toch nietLOL

Maar voor TS, gewoon een beetje met de knopjes spelen dat je goed zit qua rijtijden, want alleen maar rijden en rusten kan eigenlijk niet,

Je zou ook al een kwartiertje kunnen pakken op de heenweg, dan hoef je er tussen het lo/la maar meer een half uurtje op te zetten




Ooooow ja, ik vraag me wel af of JefferyH wel een echte newbie is of er een is die de boel hier voor de gek houd.

Vorige week een dubbel bemand ritje Oostenrijk gedaan met een van de jonge gaarde, hahahaaha> hij zal wel gezegd hebben, moek met die ouwe mee:p

Maar die weten vaak alles van die tacho, want hebben net de opleiding achter de rug

bewerkt door ouwe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^^Tijdens lossen/laden op rust zetten en de tijd wegschrijven in de boordcomputer als werken/laden/lossen......... en dan vlak voor Hoogeveen je rust pakken,stel je voor dat je er te vroeg weer bent om nog een klusje te doenLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
8 minuten geleden zei Pierre:



Je weet ook niet hoe het werkt wat betreft pauzes etc. bij zijn werkgever, en ik vrees dat een beginnend chauffeur al helemaal niks begrijpt van materie als een CAO pauzestaffel.
 


Klopt helemaal, heb zelf ook ff een tijdje bij zoeeen pauzestaffel bedrijf gereden.

20 minuten voor je terug was kon je voor de show nog eens een keer 3 kwartier pauze gaan maken.
Ben blij dat er nu maar een half uurtje min vanaf gaat, en dat half uurtje heb je zowiezo wel per dag

bewerkt door ouwe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:


Tegenwoordig is het zowiezo gewoon 2 keer drie kwartier of een uur bij een rijdag en voor de rest pauze naar gelang je zelf denkt of meent te moeten maken, als het werk maar gedaan is. Wel, geen of te weinig pauze, er word dan ook niks meer afgehouden als wat ik zelf schrijf, en dat werkt wel zo prettig. ;)

Als je dit ook had gedaan in die 18 jaar dat de pauzestaffel je een blok aan het been was.......... 

ik werk al 34 jaar met pauzestaffel maar als je pauzeert aan de hand van rijtijdenwet kom je ruimschoots uit. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^^Tja, elk werk is niet hetzelfde, en bij de een kom je altijd goed uit want de planning moet daar dan maar rekening mee houden zegt men dan.

Maar bij kleinere bedrijven is het niet altijd even makkelijk, en al denk je alles goed geregeld te hebben en het loopt fout door onvoorziene omstandigheden dan word daar naar gehandeld.
Die hele pauzestaffel is een bescherming voor jezelf, dat snap ik ook wel.

Maar als mijn collega,s en ik hier 20 minuten voor de wasplaats nog eens 3 kwartier gaan staan te maken omdat de pauzestaffel verplicht zou zijn, dan staan er op de wasplaats ook weer 5 medewerkers uit hun neus te eten, en die worden daar ook niet blij van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei *Ger*:

Ik heb vorige week 2 collega's van je gesproken die dat ook een blok aan het been is, ik heb ze doorverwezen naar Léon ;)

Deze collegas zouden dan ook eens moeten gaan pauzeren als het daarvoor tijd is en niet wegschrijven tijdens lossen ( wat heel toevallig meestal 45min is)

 

ikwil er nog wel eens een horen als hij tijdens lossen of laden de klok op pauze heb staan en betrapt wordt. 

Toevallig van een vriend van een collega gehoord dat dat hem overkomen is gelukkig stond die op werken. ( was op een openbare parkeerplaats aan het overladen en werd toen gecontroleerd)....

nou weet ik wel dat de kans op controle klein is maar toch. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei ouwe:


Maar als mijn collega,s en ik hier 20 minuten voor de wasplaats nog eens 3 kwartier gaan staan te maken omdat de pauzestaffel verplicht zou zijn, dan staan er op de wasplaats ook weer 5 medewerkers uit hun neus te eten, en die worden daar ook niet blij van.

Als jij bij een gewone werkdag de rijtijdenwet hanteert heb je toch al minimaal een keer 45min pauze gehad onderweg? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:


Sex voor het huwelijk mag ook niet...:p
Als hij rond 13.00 leeg is in Standaardbuiten, rijd hij even naar het frietkotje aan de Markweg, vlak aan de afrit 24 Standaardbuiten. Uurtje pauze en vervolgens door naar Oudenbosch.
 

Khoop wel dat hij dat kan vinden maar hij zal wel op de tt rijden anders vinden ze het nooit 

 

1 uur geleden zei ouwe:






Ooooow ja, ik vraag me wel af of JefferyH wel een echte newbie is of er een is die de boel hier voor de gek houd.

 

Nee joh hoor je nooit meer wat van :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Onze pauzestaffel is iets gunstiger:

en dan niet meer dan 90 minuten. 

 

Iedereen heeft recht op pauze waar je ook werkt. Jouw eigen planner die je te  veel werk mee geeft of je op jaagt gaat zelf ook pauzeren vergeet dat niet!

 

Ook heel veel  bedrijven sluiten nog steeds tussen de middag. Hoe hard jij ook probeert het werk weg te krijgen. 

 

 

En ik ben gerust niet heiliger dan de paus. Ik verschuif mijn pauze ook wel eens creatief. Maar voor het einde van de.dag heb ik mijn pauze genomen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
26 minuten geleden zei roadtrain:

Als jij bij een gewone werkdag de rijtijdenwet hanteert heb je toch al minimaal een keer 45min pauze gehad onderweg? 

 

Nou als we ( met temperaturen van 24 plus ) op het gemakkie 3 kwartier gaan staan te maken, dan leveren we veel dooie kippen af.
Het is gewoon een beetje bekijken hoe de dag loopt, en dan kan het wel eens voor komen dat je het niet red in 4.30 rijuur,
Nou das dan pech, want daar is als ik het goed heb artikel 12 weer voor plus een printje, en rij dan 4.45 of 5 uur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
4 minuten geleden zei roadtrain:

 

 

Ook heel veel  bedrijven sluiten nog steeds tussen de middag. Hoe hard jij ook probeert het werk weg te krijgen. 

 

 

 

 



Dat klopt, maar ieder werk is ook niet hetzelfde.

In ons werk word er vaak al om 2.00 s,nachts met de eerste auto begonnen met laden, en om 8.00 zijn er 6 vol die alle aansluitend weer gaan lossen.

Komt ook wel eens voor dat er s,avonds gelost word, bv vorige week om 22.00 aankomen en om 00.00 leeg.

Trouwens ik kan nog wel een collega gebruiken>>> standplaats Nistelrode :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei Pierre:

 

ik vind het nog steeds verwerpelijk dat werkgevers zich verschuilen achter zo'n CAO-staffel

 

 Ik -en velen met mij- willen zo helemaal niet werken namelijk.

Ben het deels wel met je eens. Waarom is de staffel niet gelijk aan de pauze volgens  rtw?? Dat is zo vreemd. 

 

Als de werkgever zo graag de staffel hanteert en dan komt het werk niet weg? Dan moet hij niet zeuren en het werk beter verdelen. Dat hoeven jij en ik toch niet te betalen?

 

Er wordt niet gevraagd hoe jij en ik en anderen willen werken. Dat bepaald de regelgeving en die os onderhandere tot stand gekomen door het gedrag van ons en onze collegas. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:


Sex voor het huwelijk mag ook niet...:p
Als hij rond 13.00 leeg is in Standaardbuiten, rijd hij even naar het frietkotje aan de Markweg, vlak aan de afrit 24 Standaardbuiten. Uurtje pauze en vervolgens door naar Oudenbosch.
Je weet ook niet hoe het werkt wat betreft pauzes etc. bij zijn werkgever, en ik vrees dat een beginnend chauffeur al helemaal niks begrijpt van materie als een CAO pauzestaffel.
Met lossen, laden, pauzes en het fileleed op de heen -en terugweg zit hij al gauw boven de 10½ uur, wat betekend 90 minuten verplicht pauze. Ik zou dan zeggen: eerst drie kwartier op de heenweg, daarna drie kwartier op de terugweg. Word er ook niks geschrapt...

 

 

Valt mee. Is 2:40 rijtijd naar Standaardbuiten. Via Dordrecht. 20 minuten naar oudenbosch. 

 

9 uur vertrek, 18 uur thuis, uur pauze eraf hou je 8 werk uur over......  Makkie om de week te beginnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

 

Gewoon de tachograaf op rusten zetten tijdens lossen en laden. Mooi 'rijdagje' en op tijd weer thuis! :D

Zat ik ook aan te denken maar ze houden mij ook pauze in dus neem ik ook pauze dat ik kan doen wat ik wil in die pauze ipv laden en lossen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
2 uur geleden zei roadtrain:

ikwil er nog wel eens een horen als hij tijdens lossen of laden de klok op pauze heb staan en betrapt wordt. 

Toevallig van een vriend van een collega gehoord dat dat hem overkomen is gelukkig stond die op werken. ( was op een openbare parkeerplaats aan het overladen en werd toen gecontroleerd)....

nou weet ik wel dat de kans op controle klein is maar toch.

 

Wat is het prijskaartje daarvan eigenlijk, als je gesnapt worden en de tacho tijdens laden/lossen op pauze hebt staan? Hoorde recent iemand een bedrag van € 1300,- noemen, kan dat kloppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

doe dan wel het juiste zeggen als je al iets wil roepen.

Dat is uit een oude CAO

 

Is nu bijlage 3 en zag niets meer over dat je af mag wijken. 

https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/9034/cao-beroepsgoederenvervoer-2017-2019.pdf

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Hey Jeffrey,

 

welkom in de wondere wereld die transport heet.

De termen vliegen je al om de oren en de meningen die verschillen dus ook.

 

Goed, neem aan dat je wel weet hoe de RTW werkt, de rijtijdenwet, wij korten dat dus af.

Pauzestaffel is een verkapt woord om of in je eigen voordeel dan toe te passen in het voordeel van je baas.

De ene adviseert je om dat bij het los adres te doen, je tachograaf noteert dus rust, terwijl je staat te lossen, dus te werken.

 

Voor elke rit staat gewoon een bepaalde tijd hoe lang je rijd van A naar B.

Die tijd zou in principe altijd hetzelfde blijven, tenzij je vertraging oploopt.

Op een gegeven moment weet je vanzelf wanneer jij ergens aan gaat komen, als je dus gewoon zonder problemen kan door rijden.

Betaald je baas het door dat je tijdens je zogenaamde pauze werkt, dan maak je dus een beetje misbruik van de situatie, dan neem je geen pauze, maar werk je alles vlug af, lossen /laden, noem maar op.

Heb je een werkgever die dus graag heeft dat jij vrijwilligers werk doet, dus werken terwijl je pauze hebt, maar niks wil betalen, aan jezelf de keus of jij zegt,geen probleem.

 

Nou, je hebt al een berekening hoe lang je rijd van A naar B, dus kan je gewoon pauze nemen, wanneer het jouw het beste uitkomt.

Ikzelf beoordeel dus dat ook aan de tijden waar ik ergens moet aankomen, soms dan schrijf ik mijn pauze bij een klant weg, omdat het anders niet uitkomt, soms dan zet ik de auto aan de kant, ook al kan ik nog rijden, volgens de RTW.

 

Dit vind ik een top vraag, aangezien hier heel veel chauffeurs hun eigen uitleg eraan geven en toepassen.

Persoonlijk zeg ik dat jij dus voor jezelf moet bepalen hoe alles in je eigen voordeel valt, zonder dat jij je baas of jezelf er te kort mee doet.

Blijft zeer lastig, want je wilt uiteraard je baas niet teleurstellen, maar er zelf ook dus niet bij in schieten.

Vandaar ook gelijk die verschillende meningen, de ene werkgever begrijpt het systeem, en sommige werkgevers willen dan een extraatje verdienen dat jij als vrijwilliger werkt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Ger zit wat dat betreft op1 lijn zoals ik denk omdat Ger precies zegt wat ik bedoel.

Ligt aan jezelf hoe jij de pauzestaffel hanteert.

Ik hanteerde hem bij de Jumbo, op mijn wijze, binnen de wet.

Goh, opvallend dat ik al bij voorbaat wist hoe de reactie was vanuit de Jumbo.

Niks zo leuk om snotapen die mij de les willen lezen omdat kantoor dat opdraagt, dus mijn levenswijze duidelijk maak en en aangeef, nou.....ik heb ook een beetje inspraak wanneer ik een boterham eet.

Ik volg ook niet altijd de letter van de wet, net zoals de meeste werkgevers dat doen, maar ik heb zoiets, en dat heb ik ook moeten leren, kan gewon van 2 kanten komen, maar niet alleen maar van 1 kant.

 

Je mag en kan ook gewoon eens nee zeggen hoor, doe ik ook hoor, maar wel op een schappelijke toon,

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei roadtrain:

Is nu bijlage 3 en zag niets meer over dat je af mag wijken. 

https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/9034/cao-beroepsgoederenvervoer-2017-2019.pdf

 

Een uren verantwoordingsregeling mag toch nog wel?

 

Zolang men het geen 'normering' noemt, hoeft er geen bondsakkoord op te komen. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden