[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hoe zit het met de veiligheid met achteruit rijden


Gewoon een moeder

Vraag

  • Forumlid

Ik hoop dat een chauffeur mij hier op kan antwoorden : 2 weken terug fietste ik samen met mijn dochter van 10 naar school. We fietsen achter elkaar, zij voorop, zo dat ik haar goed in het oog kan houden. We kwamen langs de buitenkant van het winkelcentrum, er loopt een fietspad er langs. Aan de buitenkant van het winkelcentrum stond haaks op het fietspad op het voetgangersgebied ( die is breed daar, een soort pleintje) , een vrachtwagen geparkeerd van de Intertoys, precies met de achterkant nog net op de stoeprand. We konden zo ook niet zien of er iemand inzat en hij stond gewoon stil. Ineens begon de vrachtwagen achteruit te rijden en juist toen mijn dochter er achter reed, ze reed ook nog eens pal langs de stoeprand omdat ik haar altijd zeg goed aan de kant te blijven! Op het nippertje stopte de vrachtwagen. Ik was me helemaal dood geschrokken en stond te trillen als een rietje.

 

Ik ben naar de chauffeur toegegaan, hij deed het raampje open  en ik vertelde hem wat er net gebeurd was.  Hij vertelde me dat hij mijn dochter op het op het laatste moment zag en toen remde. Ik vroeg hem hoe hij dat kon zien en hij vertelde dat hij dat met een camera kon zien. Ik had het beter gevonden als de chauffeur de vrachtwagen verder naar voren had gereden zodat je aan ziet komen dat hij achteruit aan het rijden is, dus eerst nog een stukje achteruit rijdt op het voetgangersgebied, en niet dat hij meteen als hij achteruit rijdt al meteen op het fietspad zit met zijn achterkant. Sinds die tijd heb ik angst om mijn dochter alleen in het verkeer te laten, even alleen naar de bieb bijvoorbeeld en ben heel erg bang voor vrachtwagens geworden. Nu mijn vraag: Hebben alle vrachtwagens zo'n camerasysteem en kijken chauffeurs echt altijd goed op het scherm bij het achteruit rijden?  Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen. Ik waarschuw mijn kinderen trouwens altijd om achter een vrachtwagen te blijven, ook op een fietspad met doorgetrokken streep er nooit naast gaan rijden enzovoort, dode hoek, et cetera. Wat kan ik mijn kinderen nog meer meegeven met betrekking tot veiligheid? Ik zou het een goed idee vinden als vrachtwagenchauffeurs met hun vrachtwagen voorlichting geven op basisscholen om kinderen te waarschuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
35 minuten geleden zei volvofh12:

Niet iedereen heeft een camera.

Leer uw dochter dat als zij de chauffeur kan zien, de chauffeur haar ook kan zien.

 

Oog contact via de spiegels van de vrachtwagen

Met andere woorden , leer uw kind dat ze probeert dat ze de chauffeur kan zien en de chauffeur haar

Het zelfde geld bij een hoek van een straat, laat ze alstublieft niet naast een vrachtwagen gaan staan

want dan gaat het meest fout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei volvofh12:

Leer uw dochter dat als zij de chauffeur kan zien, de chauffeur haar ook kan zien.

 

Zeker een belangrijk punt.

 

Alleen, in de beschreven situatie was dat zo goed als onmogelijk, volgens mij. Auto stond haaks achter een muur, als ik het zo goed begrijp. en dan de laadklep op stoepzijde. Daar zal wel de magazijndeur van de Intertoy's zitten? 

 

Naar mijn mening geen veilige positie gekozen door de chauffeur. Achteruit het plein op zou beter zijn, zodat bij het wegrijden vrij zicht is, vind ik.

Natuurlijk, dat kan niet altijd in elke situatie.

Ik vermoed dat door de aanwezigheid van het camera systeem ook sneller de keuze gemaakt wordt om 'de makkelijke' oplossing te zoeken.. want met die camera 'heeft de chauffeur toch wel zicht naar achteren' nietwaar. :confused:

 

Ik ben wel benieuwd hoe de dochter e.e.a. ervaren heeft. Is die nu ook 'bang'? of gaat die, hopelijk, weer vrij onbevangen maar oplettend het verkeer in? Soms is de reactie van ouders / de angsten ook groter dan hoe het kind e.e.a beleefd heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De meeste wagens die winkeldistributie rijden hebben ook een piepsignaal als de wagen achteruit rijdt.

Had deze wagen dat niet? :confused:

 

Je zou dit ook bij de winkel van  intertoys zelf kunnen aankaarten.

Misschien kan er even iemand gaat staan om te kijken of er ruimte is voor de wagen om achter uit te rijden.

Dit is een rot situatie en in een vrachtwagen kan je niet alles zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zojuist zei lientje:

De meeste wagens die winkeldistributie rijden hebben ook een piepsignaal als de wagen achteruit rijdt.

Had deze wagen dat niet? :confused:

 

Je zou dit ook bij de winkel van  intertoys zelf kunnen aankaarten.

Misschien kan er even iemand gaat staan om te kijken of er ruimte is voor de wagen om achter uit te rijden.

Dit is een rot situatie en in een vrachtwagen kan je niet alles zien.

Op het moment dat de vrachtwagen vanuit stilstand achteruit begon te rijden was mijn dochter al precies op dat moment achter de vrachtwagen. Als hij niet gestopt was dan had ze er zeker ondergelegen, dat hij stopte was dus echt dankzij die camera.  Ik vind het een doodeng idee als hij die camera niet had.  Het klopt dat het niet zo hard binnen kwam bij mijn dochter, ze schrok wel erg op dat moment maar ik denk dat ze de gevolgen niet kan overzien nog en wat me verbaast is dat ze niet het benul had om gauw naar links uit te wijken en het dus wel heel letterlijk heeft genomen om altijd goed rechts te blijven rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zelf pleit ervoor om zo veel mogelijk achteruit naar de losplaats te gaan en vooruit weg te rijden. Ook als ik daar wat meer moeite voor moet doen. Soms is dit echter niet altijd mogelijk maar vraag dan om een uitkijk. Dit soort (bijna) ongelukken wil je nm niet mee maken. 

“Zie jij mij, zie ik jou” werkt ook niet altijd.....

wij hebben om een andere reden zwaailicht achterop en dat is dan weer prettig want die is van de zijkant af ook zichtbaar zodat men kan zien dat er wat gaande is. 

Aan de moeder.......misschien bij een volgende vergelijkbare situatie eens stoppen en met kind kijken wat er gebeurt en proberen uit te leggen wat er gebeurt. 

Ik hoop wel dat U en Uw kind toch lekker onbevangen kunnen blijven fietsen.  

We hebben elkaar nodig weet U.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei roadtrain:

Ik zelf pleit ervoor om zo veel mogelijk achteruit naar de losplaats te gaan en vooruit weg te rijden. Ook als ik daar wat meer moeite voor moet doen. Soms is dit echter niet altijd mogelijk maar vraag dan om een uitkijk. Dit soort (bijna) ongelukken wil je nm niet mee maken. 

roadtrain : Hoe je het wend of keert je moet toch een keer achteruit

 

3 minuten geleden zei roadtrain:

“Zie jij mij, zie ik jou” werkt ook niet altijd.....

.

Zie jij mij NIET ik zie jouw ook NIET, werkt altijd wel 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei lambiek:

Hoe je het wend of keert je moet toch een keer achteruit

Jawel maar Op een losplaats bevind zich meestal minder “publiek” en is vaak beter te zien dan achteruit de straat op waar in principe niemand voor je stopt  omdat zij voorrang hebben. 

 

Zo wie zo heeft voor uit wegrijden mijn voorkeur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
4 uur geleden zei lientje:

De meeste wagens die winkeldistributie rijden hebben ook een piepsignaal als de wagen achteruit rijdt.

Had deze wagen dat niet? :confused:

 

 

 

 



Weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar gelden wilde Frits van Eerd van Jumbo dat absoluut niet hebben zoeen piepsignaal met achteruit rijden.

Dat werden de mensen wakker s,morgens om 7.00 van dat kut piep signaal.
Hiero 150 meter bij me vandaan komt elke morgen de sligro met een bakwagentje achteruit gepiept, om bij een bejaardenhuis te leveren en ik kan die Frits daar wel gelijk in geven dat het een irritant piepje is.

Ik heb er geen last van, maar als ik daar woonde had ik zijn piepje allang gesaboteerd:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
1 uur geleden zei lientje:

Dat piepje kun je ook uit zetten.......gelukkig.  

 

 

Dan zal die van Sligro dat wel niet weten:D

Tis trouwens een doodlopend straatje waar hij 80 meter achteruit in moet, en s,morgens geen hond te zien is;)

Denk datie zelf nog wel last heeft van zijn eigen gepiepLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 uur geleden zei lientje:

Dat piepje kun je ook uit zetten.......gelukkig.  

 

 

 

Niet altijd toch?

Ik herinner mij van de MAN dat deze geheel uit ging.

Bij de Mercedes ging die alleen wat zachter.

Bij de huidige DAF's (Euro6)  op onze standplaats zit er geen knop voor. Wel de 'silent knop' maar dat is slechts een toerenbegrenzer. Al zou die functie ook de pieper kunnen aansturen, dat weet ik (nog) niet want heb die silent knop alleen in voorwaartse richting uitgeprobeerd. Zal vanavond  eens ff kijken hoe of wat.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 25-6-2018 om 20:45 zei lientje:

Dat piepje kun je ook uit zetten.......gelukkig.  

 

 

Als je een piepje hebt ...moet je die bijv voor de APK ook werkend zijn !

Ik kan me zo voorstellen als je het piepje uitzet en er gebeurd wat.....de verzekering niet zal uitkeren

 

Ik heb bewust het piepje altijd aan (ook al is het soms erg irritant)

Voetgangers en fietsers zijn dan in ieder geval gewaarschuwd dat je achteruit gaat rijden

 

Overigens het "ik zie je mij, zie ik jou" werkt echt niet 100% !

Ik heb ,op de motor, de bestuurder vd de auto recht in de ogen gekeken dus ging er van uit dat ze me gezien had

Ik kan je zeggen dat ik de dagen hierna me kapot hebh zitten bedenken hoe het dan kwam dat ik in het ziekenhuis lag

 

Dus ga er alsjeblieft absoluut niet zomaar van uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij hadden in het verleden ook wagens waar je de piep uit kon zetten door de werklamp aan te zetten.

Gelukkig zit er nu op elke wagen een knopje. 

Dus ja, misschien staat het in het instructieboekje ergens te lezen???:D

In gebieden met fiets en wandelpaden heb ik de piep aan. Maar anders niet, ik wordt gek van dat gepiep.

 

Maar nog even over kinderen en vrachtwagens........

Laat een kind maar bang zijn voor vrachtwagens, dat was ik vroeger ook.

Ik moest daar van mijn ouders altijd zo ver mogelijk vandaan blijven.

Tegenwoordig lijkt het wel of kinderen maar zeker ook volwassenen, denken dat als ze voorrang hebben dat ze dat ook krijgen.

Hamer er bij een kind in dat je altijd voorang moet krijgen en je er nooit van uit moet gaan dat je het zomaar kunt nemen.

Je hebt namelijk niets aan een tekst op je grafsteen .... maar hij/zij had wel voorrang.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

11 uur geleden zei scania1965:
Op 25-6-2018 om 20:45 zei lientje:

 

Als je een piepje hebt ...moet je die bijv voor de APK ook werkend zijn !

Ik kan me zo voorstellen als je het piepje uitzet en er gebeurd wat.....de verzekering niet zal uitkeren

Piepje voor de apk?

weet je dat wel zeker?

en werkt alleen als je achteruit rijd en dan zit je altijd fout. 

Verzekering betaald zo wie zo dan jouw slachtoffer. Alleen zal ze bij ernstige aantoonbare nalatigheid de schade bij jou terug proberen terug te halen......

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

 

Piepje voor de apk?

weet je dat wel zeker?

en werkt alleen als je achteruit rijd en dan zit je altijd fout. 

Verzekering betaald zo wie zo dan jouw slachtoffer. Alleen zal ze bij ernstige aantoonbare nalatigheid de schade bij jou terug proberen terug te halen......

 

 

Yep.....ik had een aantal jaren de stekker van het piepje losgetrokken

Moest vaak snachts bij schouwburgen zijn en dan kon je op toneel horen wanneer ik aandockte haha

 

Bij APK werd ik regelmatig op de vingers getikt dat ik de stekkers vast moest laten zitten voor de apk

Als de pieper erop zit....moet hij werken.

Oplossing was: de hele peiper verwijderen...wat er niet is hoeft ook niet te werken

 

Als je de pieper bewust uitzet (stekkers los,schakkelaar omzetten etc) en je maakt schade...........dan ben JIJ volgens de verzekering ALTIJD nalatig en dus kun je dokken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ho ho, dat zijn niet mijn woorden he :eek:

Volgens mij is het iets extra's wat niet alle auto's hebben en wat zeker niet verplicht is.

Net zoiets als een zwaailamp. 

 

Zeker als ik mijn wagen bijvoorbeeld  op een parkeerplaats zet heb ik dat piepje niet aan staan om mijn collega's niet te storen............

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei scania1965:

 

 

Als je de pieper bewust uitzet (stekkers los,schakkelaar omzetten etc) en je maakt schade...........dan ben JIJ volgens de verzekering ALTIJD nalatig en dus kun je dokken

 

Dus met een pieper zou je minder schade moeten rijden, want geparkeerde auto's en paaltjes gaan opzij als ze een piep horen??:confused:

Volgens de verzekering dan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden