[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

motorrem


Jouko

Vraag

IK ben op pad met een Daf XF 95.430 uit 2006 op pad en moet de Pyreneeën over maar heb daar geen goed gevoel bij omdat ik niet zeker ben van de werking van de motorrem. Ik heb links onderin een pedaal wat zeker als motorrem werkte onderweg naar Montpellier maar de Pyreneeën over is net even anders. Hoog in de toetsen (hoe hoog) en dan op de motorrem trappen? Tips en goede informatie is meer dan welkom, dank! Foto van motorrem pedaal bijgevoegd, ook van knop op dashboard, heeft die ook iets met de motorrem te maken? Niet erg professioneel om zo op pad te gaan maar een goede inwerkperiode is niet altijd voorhanden;-)

 

IMG_2966.jpg

IMG_2965.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 1
  • Forumlid

Die knop op het dashboard kan de (DEB)motorrem met de voetrem mee laten remmen -of niet-
Ik had hem meestal uitstaan, vooral bij bijna stilstand gaat de DEB eraf  en remt de auto minder af dan het eerste deel van de eerst constante remming met de zelfde pedaaldruk.

@Durashift, je ziet een koppelingspedaal dus geen automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Tis simpel genoeg.

Zoals je zegt hoog in de toeren houden (niet in het rode aub).

Houdt je 'm niet, een versnelling lager gaan…..

Bij lange afdalingen zorgen dat je gewone voetrem (bedrijfsrem) koud blijft!.

Onderschat nooit een afdaling!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die knop net de R erop heeft misschien iets met de retarder te maken?

 

Wie weet heb jij op die DAF wel een motorrem én een retarder?

Retarder zit achter de versnellingsbak gemonteerd in de aandrijflijn.

 

Overigens, bij gebruik van de motorrem schakelt de motor, in veel gevallen, toch zelf al terug om toeren te maken voor een optimale werking?

 

Succes met je rit / bepoeving. :ok:

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je voelt vanzelf in welke versnelling de motorrem het houdt zonder bij te remmen, en dan zit je goed.

Ben zelf met een scaniaatje 113 320 met 46 ton toaalgewicht de mont bianco frankrijk in naar beneden gekomen met een slakkegang:D
Ergens 1998, en scaniaatje was al een paar jaar oud, dus je moet dan niet overmoedig worden en achter die Italianen en Frambozen aan gaan die toendertijd vaak een telma rem hadden.

Via Cour mayeur omhoog was een ander verhaal:D  had er een beste file achter hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^^ Bij Namen heb je geen afdaling die bijna 20 km duurt;)
Dan kan je rustig tussendoor remmen, daar waar ik zei ga je ook niet 20 km continu naar beneden, maar vanaf uitgang tunnel via de N205 tot aan de A40 is ongeveer 20 km.

Hoe het daar nu is weet ik niet, en eigenlijk zou ik daar graag weer eens een keer rond willen toeren, maar helaas gaan er weinig kippetjes die kant op:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden