Spring naar bijdragen
Durashift

Vakantiegangers verliezen fietsen op de snelweg; binnen uur al vier keer raak

Recommended Posts

Zó dan.. in het oosten van ons land binnen een uur 4 (!) meldingen omtrent afgevallen fietsen van fietsendragers op de snelweg.  :eek:  :zegtniets:

Citaat

Een fiets bevestigen aan een fietsendrager achter op een auto of een caravan valt nog niet mee. Alleen zaterdagmorgen belandden er in het oosten binnen een uur al vier op de snelweg, meldt Rijkswaterstaat.

Dat gebeurde onder meer op de A50 bij de Rijnbrug bij Heteren en tussen knooppunt Bankhoef en knooppunt Ewijk. 'Het leidde gelukkig niet tot ongelukken', zegt een woordvoerster. 'We waren er snel bij.'

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2319998/Vakantiegangers-verliezen-fietsen-op-de-snelweg-binnen-uur-al-vier-keer-raak

Volgens mij worden de moderne fietsen veels te lomp/te zwaar voor de standaard fietsendragers..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom een fiets mee nemen als je met de auto rijd? Je neemt toch ook niet alle potten pannen, bestek en porselein mee naar een restaurant???/

Denk dat er nogal wat mensen zijn die totaal geen idee hebben hoeveel krachten er op treden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Durashift:

Zó dan.. in het oosten van ons land binnen een uur 4 (!) meldingen omtrent afgevallen fietsen van fietsendragers op de snelweg. 

Volgens mij worden de moderne fietsen veels te lomp/te zwaar voor de standaard fietsendragers..

Dat zou zomaar eens te maken kunnen hebben dat de helft van de mensen -vooral die al een beetje op leeftijd zijn- tegenwoordig een elektrische fiets hebben.
Dat zijn halve bromfietsen i.p.v. lichtgewicht sportfietsen. En zo'n fietsendrager die b.v. 30 jaar geleden ooit bij Halfords gekocht is, is niet bestand tegen het gewicht van 2 van dit soort zware fietsen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste trekhaken mogen zo'n 60 kg hebben, de drager inclusief kale electrische fietsen zitten daar zo ongeveer aan, heb je een goede drager voor die fietsen dan gaat het wel, maar hoe vaak zie je dat er nog een paar tassen aan hangen, dat vangt een hoop wind waardoor de boel te zwaar belast word, en dan heb je zo een afgebroken onderdeel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De moderne fietsendragers zijn gemaakt van pisbakkenstaal en de ophanging is vaak ook bagger en ja vroeger was niet alles beter maar wel de fietsendragers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Pierre:

Dat zou zomaar eens te maken kunnen hebben dat de helft van de mensen .............tegenwoordig een elektrische fiets hebben.

........ zo'n fietsendrager die b.v. 30 jaar geleden ooit bij Halfords gekocht is, is niet bestand tegen het gewicht van 2 van dit soort zware fietsen.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Die zware electrische fietsen.......

Maar ik denk eerder dat de "moderne" recentelijk gekochte fietsendrager eerder oorzaak zijn dan de zware, lompe fietsendragers van de "eerste generatie".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Teddybeer:

Maar ik denk eerder dat de "moderne" recentelijk gekochte fietsendrager eerder oorzaak zijn dan de zware, lompe fietsendragers van de "eerste generatie".

Mmmh...niet alles van vroeger is beter Jan :D

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geheel met je eens.

Maar ik heb ook nog zo'n ouderwets fietsenrek voor 3 fietsen. Ding is alleen al goed voor de maximale kogeldruk. :angel: maar ik durf er gerust 2 electrische fietsen op te zetten zonder dat er wat gebeurt.

Dit integenstelling tot de meeste nieuwe dingen, die je zonder enige moeite over het dak heen gooit. Daar zou ik al twijfels bij hebben om er 2 lichtgewicht racefietsen op te zetten, laat staan er mee te gaan rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei corydon:

Waarom een fiets mee nemen als je met de auto rijd? Je neemt toch ook niet alle potten pannen, bestek en porselein mee naar een restaurant???/

omdat er in een restaurant dat aanwezig is, en als je wilt fietsen , op een plaats  waar het te ver weg is om er naar toe  te fietsen :D

en wij nederlanders vinden het dan te omslachtig om er dan 1 te huren, als je er zelf 1 hebt .

bewerkt door tiny

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat was ook mijn eerste gedachte. Die zware electrische fietsen.......

Elektrische fietsen mogen niet op een fietsdrager op een trekhaak. Kogeldruk is te hoog. Vooral bij de de kleinere auto's

Maar ze kopen elektrische fietsen maar weten absoluut niet wat ze doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat mag gerust zolang je maar niet teveel kogeldruk hebt, heb hier ook een elektrische fiets met een nieuwe drager de nieuwe drager is stukken zwaarder als de oude twiny load , en meer werk om vast te zetten je kunt wel neer klappen en de achterklep open doen, alle eraf wat weegt en wind vangt doet wonderen denk ik.....

groeten martje  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En niet te vergeten hoe die fietsen soms vast gezet worden op de drager. Jaren geleden ook meegemaakt toen we gingen verhuizen naar Kampen. Vrachtauto geleend van familie die een verhuisbedrijf had en op de N50 stonden we opeens stil met een fiets voor in de gril geplakt en een tegemoet komende auto met lege fietsdrager op het dak. Bleek dat die fiets met een paar dunne tieraps was vastgezet :stom:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Van het anwb forum .......

drager maar niet voor electrische fietsen ben ik daar wel voor verzekerd als erwat mee gebeurd

Moet ik een electrische fietsen drager hebben voor electrische fietsen of mag je ook een gewone fietsen drager gebruiken

Vooral dat laatste zinnetje ...... 😁😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei josimo:

Van het anwb forum .......

drager maar niet voor electrische fietsen ben ik daar wel voor verzekerd als erwat mee gebeurd

Moet ik een electrische fietsen drager hebben voor electrische fietsen of mag je ook een gewone fietsen drager gebruiken

Vooral dat laatste zinnetje ...... 😁😁

Een drager is niet specifiek voor elektrische fiets. 

Is enkel gerelateerd aan gewichten:

kogeldruk en maximum gewicht vannde drager. 

(En goed monteren natuurlijk)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat ook eens uitgezocht voor mijzelf, ja ik heb ook een e-bike :D . Ik vind fietsen erg leuk en lijkt me ook leuk om eens in een andere omgeving te fietsen. Maar mijn fiets weegt al zo'n 28 kilo. Mijn moeders fiets idem. Trekhaak mag 75 kilo hebben. Reken daar de fietsendrager bij van zo'n 15 a 20 kilo?... en je zit op de grens te werken. 

Ik durf het niet aan, misschien eens voor zo'n karretje kijken en anders fietsen plaatselijk huren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites